Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (304 meningen)

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

19-01-2023 | Vrouw | 43
ADHD
Ik kan ineens beter plannen en me ook aan de planning houden. Ik ben niet meer zo intens moe en slaap nu prima de nacht door. Ik ben daadkrachtiger en kan meer afspraken op een dag hebben zonder totaal overprikkeld te worden.

09-10-2022 | Man | 34
ADD
Ik merk dat de medicatie opname effectiever is tijdens een nuchtere maag. Na dat ik op sportschool zat en ook voedingscoach had merkte ik dat de medicatie veel beter tot zijn recht functioneerde i.v.m. plannen van je inname voedsel En de hoeveelheid. Bij pitzza patat sperib of andere junk foods. Lijkt het als of opname Concerta hinderd. Ook merkte ik bij vasten of 18u[lees meer...]ur vasten en binnen 6uur twee maaltijden binnen mag hebben. Dat Concerta daar goed bij werkt. Overigens is het leren kennen van je lichaam belangerijk Je zult informatieve informatie moeten opzoeken wat eten precies is. Bv toen ik te veel afviel werkt het om sneller aan te komen in de middag of savonds iets zoetig in te nemen. Zo dat je insuline omhoog gaat en je lichaam een een opslag modes activeert. Dat helpt heel goed om wat aan te komen. Mocht je juist veel aan zijn gekomen dan Helpt het om Juist bewerkt voedsel te meiden om je insuline laag te houden. Waardoor je je lichaam niet in een opslag modus komt.

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

13-07-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Uitgebreide prsoonlijke review voor de liefhebbers Vorig jaar ben ik gediagnoseerd met ADD en autisme en stond erg sceptisch tegenover medicatie. Na een lange tijd wikken en wegen wilde ik het toch proberen uit wanhoop, het ging echt niet meer. Mijn huis was onleefbaar, vervreemde steeds meer van de mensen om me heen en kon niet meer vechten tegen de chaos in mijn hoof[lees meer...]d. Concerta heeft mijn leven zo erg veranderd en ben erg dankbaar dat ik de mogelijkheid heb om dit middel te nemen. In het begin was het lastig om de juiste dosering te vinden en de bijwerkingen waren ook best heftig (tics, "strak staan", apatisch, irritatie, opgefokt, rebound, druk op borst, keelpijn, koud/warm) maar die verdwenen nadat ik uit kwam op 36mg en gewend raakte aan het middel. Voor de dagen dat ik wat meer wil doen neem ik soms 1 of 2 keer ritalin erbij. Sociale interacties ga ik dan liever uit de weg aangezien mijn brein dan ontzettend gestuctureerd en linear werkt maar het is fijn om bijvoorbeeld op te ruimen of te leren. Met de normale dosering ben ik nog steeds mezelf, alleen wat minder "intens. Mijn creativiteit lijdt er absoluut niet onder, meer het tegenovergestelde zelfs! Ook ben ik nog steeds een chaotisch persoon met sterkte emoties maar de scherpe randjes zijn er van af waardoor ik beter kan relativeren en minder uitbarstingen heb. Het is dan ook een naar besef dat ik zolang heb rondgelopen met het idee dat ik dom, onkundig en niets waard ben. De medicatie helpt me om meer uit mezelf te halen zonder dat het "nep" aanvoelt. Ik raad dan ook aan om het op zijn minst een maandje uitteproberen nadat de juiste dosering is gevonden. Het is geen wondermiddel dat alle problemen oplost maar met inzet en motivatie kunner er stapjes gezet worden die eerst onmogelijk leken. Ook waardeer ik nu mijn hoofd zonder medicatie meer. In de avond komt de "normale ik" net zo hard terug en dat is helemaal prima. De heftige emoties hebben ook wel iets moois zolang ze tijdelijk zijn en minder kans krijgen om op te sstapele. In het begin sloeg ik vaker een dagje over zodat ik me nog "mezelf" zou voelen maar zie nu in dat dat niet nodig is. Natuurlijk is er een verschil tussen medicatie of niet maar het neemt niet af van het hele ik concept. Opsomming -de bijwerkingen werden binnen een maand een stuk minder - het is nu makkelijker om uit bed te komen -denken word doen -minder impulsief gedrag (en daardoor minder conflicten met anderen) -rationeel denkvermogen is er sterk op vooruit gegaan -kan beter met stressvolle situaties omgaan -betere concentratie waardoor ik meer van mijn hobbies kan genieten en taken op een "logische" manier kan aanpakken -onderdrukking van hongergevoel (dit werd iets minder na een tijdje maar langzaam afvallen gaat nu van zelf) -kan mijn kwaliteiten nu beter benutten omdat er minder chaos is (en dus meer zelfvertrouwen) - voel me een betere versie van mezelf - ook op de dagen dat ik geen medicatie inneem kan ik de geleerde vaardigheden beter toepassen -minder behoefte aan zelf beschadiging en het leven te beëindigen - minder last van mijn spinnenfobie (weet niet waarom?) Medicatie zal niet voor iedereen de oplossing zijn maar wens iedereen de verbeteringen toe die ik heb mogen ervaren. Een pilletje nemen en afwachten tot er op magische wijze iets gebeurd gaat niet werken, het is echt een wisselwerking. De bijwerkingen kunnen heftig zijn maar ze kunnen ook afnemen /verdwijnen en ik raad aan om zo open mogelijk te zijn naar de dokter of psychiater. Ik heb nu alle vrijheid om zelf te bepalen hoeveel ik neem en wanneer, whatever works the best for me. Ik wil iedereen succes wensen met de zoektocht naar de juiste hulpmiddelen en HOU VOL. Je bent het waard om hulp aan te nemen en de kans te krijgen op een draagbaar leven.

16-03-2021 | Vrouw | 33
methylfenidaat (72MG)
Autisme
Naast mijn Autisme heb ik ook ADD en Depressie. Zonder medicatie ben ik vaak chaotisch en soms heel erg hyper, ik kan mij slecht concentreren en ik kan mij slecht tot dingen zetten, ook voelde ik mij vaak een emotioneel wrak! Ik slik 1x 54MG+18MG Concerta van het merk Janssen en dat werkt geweldig. Ik zou mij geen leven meer in kunnen denken zonder Concerta. Ik heb hie[lees meer...]rvoor de langwerkende methylfenidaat van Mylan geprobeerd. Dit was geen succes! Na veel gesprekken met mijn Psychiater mocht ik dan toch de echte van Janssen proberen en ik ben daar na 2 jaar gebruik nog steeds heel erg gelukkig mee. Tjah je moet er wel zelf voor betalen en niet zo een beetje ook! Maar ik heb het er echt voor over.

29-04-2020 | Vrouw | 45
methylfenidaat (18mg)
Autisme
Tegen overprikkeling en ADD/ADHD klachten maar vooral conflicten en overprikkeling naast de onrust die andere middelen als bijwerking geven naast afvlakking, akatasie en verergering tics en ASS dwang en drang, nu weer start Concerta 18mg ophogen naar hogere dosering in komende weken. Eindelijk weer eerste dosering start Concerta 18mg met ophogen dosering in komende weken[lees meer...], nu van alle andere psycho farmaca af, dus geen anti psychotica meer of anti depressiva, stemmingstabillisoteren. Na 17 jaren geworstel is het zover!

03-02-2020 | Man | 22
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Ik gebruik dit medicijn sinds ik 11 jaar ben, ik ben nu 22 en het werkt super. Nauwelijks tot geen bijwerkingen. Door dit medicijn kan ik er goed functioneren en ik kan niet meer zonder. Echt een aanrader

26-10-2019 | Man | 56
ADD
Ik slik concerta al 15 jaar. Ik ben veel beter geconcentreerd in mijn werk. Ik wil ook niet meer zonder. Doordat bij mijn kinderen ADD/ADHD is gediagnotiseerd ben ik er zelf ook achter gekomen.

15-10-2019 | Man | 17
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Na jaren van slikken ben ik er mee gestopt omdat ik verder kon leven met de bijwerkingen van ADHD tot nu toe dan. Ik heb mijn voortgezet onderwijs met goed gevolg afgemaakt en hetb geleerd om mijn concentratieprobleem met hulpmiddelen goed te krijgen. Mijn gebruik van concerta was top, voor 10 uur in de ochtend innemen en de rest van de dag geen last van hyper gedoe. Ik k[lees meer...]an het iedereen aanraden van jong tot oud.

29-05-2019 | Man | 59
ADHD
Ik slik nu 10 jaar Concerta. Toen ik begon zag ik pas wat ADHD voor invloed had op mij. Ik kreeg wel een enorm opgejaagd gevoel en wilde er mee stoppen. Gelukkig heb ik een goede huisarts en hij schreef Bisoprololfumaraat van Sandoz voor, 2.5mg gelijk met de Concerta innemen. Alle klachten opgelost! Ik ben er erg blij mee en het heeft mijn leven een stuk beter gemaakt.

17-04-2019 | Vrouw | 44
ADD
Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!

26-02-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Zo'n 7 jaar geleden in eerste instantie begonnen met Ritalin, dit ging in eerste instantie goed maar toen ik verder opbouwde begon ik me steeds slechter te voelen, alsof ik dagelijks aan de XTC zat. Erg jammer want het werkte in eerste instantie echt goed en ik had er vee baat bij. Na een paar jaar zonder medicatie op advies van de psychiater gestart met Concerta. Dit ru[lees meer...]stig opgebouwd. De eerste dosering ging goed maar daarna met iedere opbouw behoorlijk ziek geweest. Voelde me grieperig, gejaagd, had een veel te hoge bloeddruk, kon niet in slaap komen en kon niet eten, pas vanaf 21.00 uur kreeg ik weer er beetje trek. Dit hield dan een week ongeveer aan en werd dan minder. Omdat ik er wel een erg hoge bloeddruk van hou, stop ik af en toe even een week of twee tot een maand. Ik merk dan na een week gelijk dat ik weer meer last van mijn ADHD krijg. Ik word wat neerslachtig, emotioneel kan ik minder hebben en ik ervaar flinke stemmingswisselingen. Omdat ik stop tijdens vakanties is dat allemaal prima te overzien maar na enkele weken vind ik het ook weer prettig om te starten met de medicatie. Ik merk dan na een paar dagen meteen dat het piekeren minder wordt, mijn stemming wat stabieler is, mijn concentratie weer beter te reguleren is en ik minder last heb van chaos in mijn hoofd, het wordt letterlijk wat stiller. Het opnieuw starten na enkele weken brengt wel weer bijwerkingen met zich mee maar naarmate de tijd vordert lijkt dat wel steeds korter te duren. Die hoge bloeddruk hou ik overigens wel (tussen 140 en 160/90) deze was voor het gebruik altijd goed en mijn eetlust blijft gedurende de dag minder dan wanneer ik geen concerta gebruik.

18-02-2019 | Vrouw | 21
methylfenidaat (50mg)
ADD
Ik gebruik Concerta nu 9 jaar. Vanaf het begin werkte het al top. Door de psychiater goed op de hoogte gesteld van de bijwerkingen en de medicatie is rustig opgebouwd. Binnen een jaar slikte ik 54 mg en dit werkte goed voor mij. Ik had soms sochtends last van hoofdpijn en melatonine slikte ik om in slaap te komen maar dit was niet storend. Ik had eindelijk weer mijn dag en[lees meer...] nacht ritme op orde. Ik raakte niet meer steeds gefrustreerd dat er niet uit kwam wat er in zit op school. Ik kon me weer fatsoenlijk richten op een gesprek zonder steeds afgeleid te raken. In groepen raakte ik niet steeds overprikkeld en ga zo maar door. Aan het einde van mijn opleiding naar 45 mg overgestapt omdat ik wel wil kijken of ik misschien met minder kan leven of misschien ooit een keer kan stoppen. Bij de wisseling van 54 naar 45 mg had ik wel last van bijwerkingen als een stijve kaak en onrust maar dat trok na een week weer weg. Concerta is voor mij een enorme uitkomst geweest en ik denk dat ik 'gezegend' ben met amper bijwerkingen. Van de mensen in mijn omgeving die ook ADD/ADHD hebben ben ik de enige die Concerta kan slikken zonder last te hebben van bijwerkingen. De rest heeft moeten stoppen vanwege o.a. tics, onrust, ernstige slaapproblemen en hartproblemen. Ik moet wel zeggen dat mijn huisarts niets had met de controle voor mijn medicatie. Dus ik ben al een lange tijd niet meer voor controle geweest.

14-05-2018 | Man | 25
ADD
Toen ik op mijn 18e gediagnosticeerd werd met autismespectrumstoornis (toen heette dat syndroom van Asperger) + ADD, bood de psychiater me aan om Concerta voor te schrijven, vooral om het beter te doen op school. Ik was immers van plan om verder te studeren in het hoger onderwijs. Mijn schoolresultaten waren altijd wisselend geweest, fluctuerend van zeer goed tot midde[lees meer...]lmatig (net geslaagd), de reden waarom dat kwam daar had ik toen nog niet genoeg inzicht in. Nu veel beter maar daar ga ik nu niet dieper op in. Ik het voorstel om Concerta te beginnen geweigerd omdat ik het niet echt nodig vond. Mijn hogere school ging uiteindelijk goed het eerste jaar, pas vanaf het 2e jaar kwam ik in de problemen. Mijn schoolresultaten gingen redelijk snel naar beneden tot middelmatig scoren ongeveer mijn beste was, ik had toen echt hulp nodig en heb verschillende begeleidingen gekregen, gezocht wat er kon gedaan worden maar Concerta was uiteindelijk mijn laatste toevlucht. Ik was dan al 24 jaar geworden wanneer ik Concerta begon te nemen. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen met mijn schoolresultaten, het was eigenlijk veel te laat helaas. Toch heeft het een positieve werking. De prikkels en indrukken die ik ervaar kan ik nu precies netjes in mijn hoofd op een rijtje plaatsen en verwerken, waar dat zonder Concerta meer een soort van soep en chaos is. Daardoor kan ik nu veel makkelijker groepsgesprekken volgen en eraan deelnemen, waar dat vroeger in het algemeen moeilijker ging. Het openbaar vervoer nemen vergt niet zoveel energie van mij meer, doordat mijn prikkelverwerking minder chaotisch is. Ik heb het altijd heel moeilijk gehad met vooral drukte, lawaai en licht, dit put me harder uit dan ik zelf doorhad eerder. Ik kan je nog allerlei voorbeelden geven waarin het een positieve invloed heeft in mijn dagelijkse leven maar dit zijn de eerste die snel in me opkomen. Het enige nadelige effect dat het op me heeft en me echt kan storen, is dat ik iets serieuzer ben en mijn gelaatsuitdrukkingen er moeilijker doorkomen, wat me nog serieuzer doet overkomen. Helemaal niet handig in sommige situaties, maar goed. Ook vaak last van een droge mond, lichtjes verhoogde hartslag en lichte beef in handen vooral de eerste paar uren na inname, maar dit vind ik veel minder storend. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand kan de uitwerking wel wat onaangenaam zijn. Kortom, ik denk dat Concerta me het meest helpt met simpelweg inzicht krijgen. Inzicht in wat ik aankan qua prikkels en waar mijn grenzen liggen (als dat steek houd). Zo hoop ik mijn leven te kunnen sturen en aanpassen tot ik in het meest ideale geval er geen meer nodig heb. Oh, het is ook heel erg duur wel :(

29-04-2018 | Man | 38
Syndroom van Asperger
vanaf mijn 36 de diagnose van Asperger (licht autisme) gekregen. Hiervoor gediagnosticeerd met persoonlijke stoornis en in die tijd meerdere SSRI's geprobeerd. Na de autisme diagnose las ik in een universiteit onderzoek dat Asperger wellicht zou helpen. Ik had namelijk nog steeds buien van agressie en langzaam opkomende rusteloosheid bij sociale evenementen. Dit middel (w[lees meer...]el in combinatie van 10mg paroxetine en 10mg brintellix) is voor mij de oplossing geweest die mijn leven heeft veranderd. De bijwerkingen zijn vooral in het begin en verdwijnen na een maandje of 2. Ik ben er heel tevreden over. Ik ben een ander mens. Ik heb geen agressieve buien meer en kan me veel beter focussen in sociale situaties. Ik merk wel na 1jaar een beetje van gewenning gaat ontstaan.

05-02-2018 | Man | 33
ADHD
Eerst methylfenidaat mylan gehad, wat een zooi. Daarna na eigen vraag op concerta van janssen-cilag, de echte dus. Wat een verheldering, impulsiviteit weg, rustiger en beter concentreren. Voor iedereen die in zichzelf of onrustig is met concerta...je dosering is te hoog!!