methylfenidaat

Methylfenidaat (363 meningen)
Amfexa (205 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-09-2018 | Man | 6
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Beste Concerta gebruikers. Ik heb 4 kinderen met ADHD waarvan me oudste 18 is en me jongste 5. De 2 oudste hebben allebei concerta gebruikt van 18mg tot 56mg. Pas op dat als je concerta gaat gebruiken je ook de echte concerta krijg en niet de replica! De echte heeft Jansen op het doosje staan en zijn lang, rond en hard niet te breken. De replica daarin tegen is soor[lees meer...]t ovaal en platter. Deze worden gegeven omdat ze kwa kosten goedkoper zijn de een heeft er baat bij de ander totaal niet! Ik ging naar de apotheek om nieuwe concerta te halen voor me dochters toen ik de replica kreeg. Volgens hun hetzelfde alleen anders van vorm. Me oudste dochter werd depri, last van alles bijwerkingen noem maar op. Eerste instantie dacht ik ze is aan het puberen dus komt wel goed. Tot ik er achter kwam dat de concerta niet DE concerta was. Ik naar de apotheek en me verhaal verteld. Die mvr gaf toe dat ze vaker klachten ervan hebben gehad maar dat ze ze gewoon moeten aanbieden ivm de kosten. Nou ik heb haar gezegd dat ik die nooit meer wil voor allebei niet. Ging gisteren voor me jongens concerta halen die hadden eerst medikanet nou pff heeft even geholpen maar me oudste zoontje reageer erg agressief erop dus ben overgestapt. Okeej ik die pillen halen gisteren wat denk je geven ze me weer die replica heb ze gelijk even duidelijk gemaakt dat ik niet meer wil. En ook zijn ze geen zombies maar ook gewoon nog leuk en ondeugd. Gr Chantal

19-08-2019 | Man | 10
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Onze 10 jarige zoon met een zware vorm Autisme en Adhd gebruikt het nu 3 jaar andere merken werken niet of nauwelijks en hij werd daar heel erg ziek van. Zo ziek dat hij voor onderzoek naar het ziekenhuis moest. Ik stelde voor om terug te gaan naar Concerta en hij knapte weer helemaal op. Hij gebruikt het zodat de Adhd onderdrukt word want anders functioneerd hij helemaal[lees meer...] niet. Nu een vrolijk kind mits de dosering goed is. Soms met periodes iets hogere dosering nodig maar zodra hij weer heel negatief word dan gaat de dosering weer iets naar beneden zodat het net genoeg werkt maar dan functioneert hij op veel momenten wel een stuk minder maar je goed voelen is ook belangrijk. Inname tijden zijn 06.45 en 14.15 en het duurt een uur voordat het goed werkt

06-09-2018 | Man | 10
ADHD
Mijn zoon van nu 10 kreeg deze ellende voorgeschreven. En hij heeft alleen maar geklaagd over buikpijn, misselijk, hoofdpijn. En dat werdt al erger zo erg dat hij getest werd op de ziekte van Crohn. En sinds gister achtergekomen dat het door de Concerta komt! Want hij heeft het 6 weken niet geslikt met de vakantie en hij slikt t nu weer sinds maandag en ja hoor wede[lees meer...]rom zijn de klachten in alle hevigheid terug. Ik stop ook met die troep te geven hoj zit op een speciale basisschool en ze nemen hem maar zoals hij is

04-10-2019 | Man | 11
ADHD
Concerta werkt prima maar mijn zoon van 11 had teveel last van de bijwerkingen. Zelfs met hem bij de jeugdarts gelopen nu over op medikinet

17-01-2019 | Man | 12
ADHD
het was de bedoeling om me op school beter te kunnen concentreren, maar dat lukt niet. Ik ben er gewoon niet lekker van en druk blijf ik ook.

25-11-2016 | Man | 12
ADHD
Bijna 3 jaar geleden zijn wij gestopt met Concerta voor mijn zoon, toen 9. Zijn bijwerkingen waren zo heftig waarbij de urenlange erectie het meest ernstige was. De afgelopen jaren zijn we op een andere voet verder gegaan en dat werkte goed. Helaas zit hij nu in de pubertijd en ervaren wij weer alle negatieve kanten van zijn ADHD. Het is heftiger en hij heeft er veel last [lees meer...]van op sociaal gezien. Daarom dachten we dat het geen kwaad kon om weer te proberen. Maar wat een spijt! De afgelopen dagen is hij overdag beroerd geweest en vanaf 4 uur in een rebound met paniek, hysterisch gedrag, vluchten, waanbeelden, wegkruipen, veel huilen en aan een stuk praten over enge zaken. 's Avonds niet durven slapen en zijn oudere broer mag niet in de buurt komen - dan wordt het nog erger. Het is het ons niet waard! We gaan het weer op een andere manier proberen.

13-03-2018 | Vrouw | 14

28-01-2017 | Vrouw | 14
methylfenidaat (45mg)
ADHD
Ik slik sinds mijn 9e medicijnen voor ADHD, begonnen met 5 mg per dag en zit ondertussen op 45 mg (1 keer 18 en 1 keer 27) per dag. Werkt goed en ik kan me beter concentreren op school. Ook ben ik er minder onhandig door geworden. Ik laat minder vaak dingen vallen en val zelf ook minder vaak. Toppie op het inslapen na dan. Begin en einddatum wist ik niet dus maar wat ingev[lees meer...]uld dat volgens mij wel in de buurt ligt.

19-08-2016 | Man | 14
ADHD
Concerta bevalt goed en heeft de minste bijwerkingen fysiek gezien, van alle ADHD medicijnen. Na langdurig gebruik ontstaan er negatieve gevoelens bij mijn zoon (14 jaar). Daarom gebruikt hij in de vakanties niet, dan gaat het weer over en kunnen we weer verder gaan.

24-04-2016 | Vrouw | 14

11-01-2018 | Man | 15
ADHD
Als het medicijn uitgewerkt is na 8 tot 12 uur krijg je soms, zeker als je net ermee begint, last van hoofdpijn

29-02-2016 | Vrouw | 15
ADD
Mijn dochter van 15 nam Concerta voor haar ADD. Na 2 weken zag ik haar al stiller worden, niet meer open zoals ze anders was. Ook was ze heel vlug moe. Midden februari na 2 maand gebruik dan maar even bloed laten trekken met als gevolg heel slecht resultaten. Een duidelijk voorbeeld van overgedopeerd zei de dokter. Mijn dochter die al mager is, was ook in die 2 maanden 9 k[lees meer...]g vermagerd. Ook had ze een enorme druk op haar borst. Dan maar naar de cardioloog. Harttesten slecht ... nu, bijna 2 weken gestopt met concerta. Het gaat stilletjes aan beter. Bloedresultaten zijn beter, maar de vermoeidheid blijft. Ze kan nog steeds niet naar school. Geen concerta meer voor haar. Hadden we dit geweten, dan waren we er nooit mee begonnen. Aan iedereen die dit neemt, laat aub regelmatig je bloed controleren ... hoognodig!

18-06-2018 | Vrouw | 16
ADD
Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

29-11-2019 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben 17 jaar en weet sinds mijn 14e dat ik ADHD heb. Een diagnose die heel wat duidelijk maakte voor mij. Ik heb vanaf mijn 14e van alles geslikt en geprobeerd. Verschillende medicijnen geprobeerd, soms een paar maanden niks, etc. Ik vertel u even over mijn ervaring met Concerta. Concerta is een heftig middel. Het werkt goed voor de concentratie, maar alles [lees meer...]wat daar niet mee te maken heeft werkt in het nadeel. ADHD hebben heeft veel voordelen en nadelen, maar het is wel hoe je als persoon bent. Ik merkte dat als ik Concerta voor een aantal weken slikte, ik totaal mezelf niet meer was. Ik werd een soort zombie. Je energie, spontaniteit, humor, is allemaal weg. Tijdens de examenperiode heeft het mij gered, maar ik neem dit medicijn niet meer. Alleen als ik het écht nodig heb voor concentreren. Alle negatieve bijwerkingen wogen voor mij zwaarder dan de positieve bijwerkingen. Bij bijwerkingen moet u denken aan: - Elke dag hoofdpijn, soms ook daardoor duizelig of licht misselijk. - Je spontaniteit gaat helemaal weg, voelt je gevangen in je eigen lichaam. Ik had vaak last van huilbuien of angst/paniek (omdat je niet meer jezelf bent, wat echt doodeng is) - Stemmingswisselingen, vooral heel snel boos worden Voor iedereen verschilt het natuurlijk. Het is heel lastig om een goede balans te vinden, ik zoek die nog steeds. Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn verhaal, mijn ervaringen. Ik wens iedereen met ADHD het beste en hoop dat iedereen voor zichzelf een goede oplossing kan vinden voor zijn/haar moeite/struggles met ADHD.

15-10-2019 | Man | 17
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Na jaren van slikken ben ik er mee gestopt omdat ik verder kon leven met de bijwerkingen van ADHD tot nu toe dan. Ik heb mijn voortgezet onderwijs met goed gevolg afgemaakt en hetb geleerd om mijn concentratieprobleem met hulpmiddelen goed te krijgen. Mijn gebruik van concerta was top, voor 10 uur in de ochtend innemen en de rest van de dag geen last van hyper gedoe. Ik k[lees meer...]an het iedereen aanraden van jong tot oud.

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum