dexamfetamine

Narcolepsie (1 mening)

17-12-2020 | Man | 22
dexamfetamine (2.5mg)
ADHD
Hallo, ik ben 22 jaar heb ADHD/ODD met ernstige concentratieproblemen en ik ben WETTELIJK zwart op wit verplicht Dexamfetamine te slikken. Dexamfetamine (ADHD Medicijn) werd gemaakt door de apotheek zelf omdat er geen merk voor was. Waar ik en honderden-duizenden anderen al jarenlang heel erg blij mee waren. Maar op het moment dat een bedrijf medicijnen met de zelfde gr[lees meer...]ondstof (dexamfetamine) produceert en er een merk (Amfexa/tentin) van maakt is de apotheek verplicht jou die te verstrekken. Terwijl de bij-stoffen zowel als het effect compleet anders zijn. De bijwerkingen bestaan uit: stress, een onvermogen tot concentratie, slapeloosheid, eetlustvermindering, hartritme-stoornissen, misselijkheid, braken. hoofdpijn, manische depressies, woede uitbarstingen, paniekaanvallen en nog véél meer. Maar vooral een gevoel van machteloosheid en boosheid gericht op ministers die door maatregelen als deze levens overhoop weten te gooien, zonder ook maar één moment na te denken wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn voor mensen die daar al jarenlang afhankelijk van zijn. Ik heb alle adhd medicijnen geprobeerd. En ik heb alle dexamfetamine soorten en vervangers geprobeerd. Amfexa/tentin: teveel nare bijwerkingen Lisdexamfetamine: teveel nare bijwerkingen Deze twee werken niet waarvoor het bedoeld is. Op deze manier gaat het niet lang meer duren voordat er alweer iemand zelfmoord pleegt door de wijziging van dit medicijn.

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
ik was zeer tevreden over de medicijn dexamfetamine en nu ben ik berplicht overgestapt naar amfexa en ik vind het verschrikkelijk

27-02-2020 | Vrouw | 33

20-02-2020 | Vrouw | 39

30-01-2020 | Vrouw | 29
dexamfetamine (2.5mg)
ADD
Hoop dat de normale apothekers dexamfetamine weer snel verkrijgbaar is want Amfexa heeft m’n leven in zeer korte tijd enorm verslechterd.

06-01-2020 | Man | 44
Autisme
Mijn al drukke hoofd werd opgejaagd tot orkaankracht. Kon me soms zelfs niet eens meer bewegen, terwijl ik mij daar wel degelijk van bewust was.

06-12-2019 | Vrouw | 21
ADHD
Ik heb hier hele nare ervaringen mee. Overdag voelde ik me vaak ruim 2-3 uur opgejaagd alsof ik door een beer achterna gezeten werd. En 's nachts kon ik hooguit 2-5 uur slapen. Na een paar dagen was ik compleet uitgeput.

04-09-2019 | Vrouw | 31
ADHD
4 maanden Dexamfetamine gebruikt. Tabletten van 2,5 mg Pharmaline van de GMP bereidingsapotheek. Rustig opgebouwd onder begeleiding van Adhd Centraal. Zeer positieve begeleiding gehad daar! Concentratie verbeterde en meer rust in mijn hoofd. Libido werd vergroot zelfs. Ook geen focus meer op afvallen, zocht minder prikkels in eten. Eerlust nam af. Wel een aantal weken en[lees meer...]orme slaapproblemen gehad. Maar buiten dat een vrij positieve start! Begonnen met 3 x per dag 2 pillen van 2,5 mg. Uiteindelijk geëindigd met 3-3-3-2-1 omdat na 3 uur de werking minder werd. Nu ik terug kijk op afgelopen 4 maanden, ben ik enorm angstig geworden voor grote groepen mensen, festivals en uiteindelijk om naar het werk te gaan. Ging steeds meer hyperventileren, spanning voelde ik nog steeds in spieren (ondanks regelmatig sporten en yoga) haar viel enorm uit en uiteindelijk met verlammingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht gekomen van rechterarm en zicht. Werk momenteel helemaal niet meer. Binnen 2 dagen van arts af moeten bouwen. Deze gaf aan dat dexamfetamine angsten kan triggeren. Voorheen nog nooit last van gehad. Enorm geschrokken! Nu een week gestopt en voel me stukke beter. Zweet ook minder, minder hartkloppingen ook. Hopelijk zak een andere medicatie mij beter helpen, iemand ook een zelfde soort ervaring en tips? Rytalin ook ooit geprobeert, maar dat vond ik helemaal niks. Want mag van arts nooit geen uppers meer nemen.

28-02-2019 | Vrouw | 28
dexamfetamine (2,5)
ADD
Ik kreeg dit middel voorgeschreven i.v.m. somberheidsklachten in combinatie met een vorm van adhd. De werking begon direct: opgejaagd gevoel, versnelde hartslag, een soort roes alsof ik dronken was. Onprettig. De volgende dag hetzelfde, alleen dan zonder de roes. Ik kon slecht schakelen tussen taken en signalen kwamen laat binnen waardoor ik traag reageerde. Ook het autori[lees meer...]jden leidde hier onder. Ik was chaotisch, terwijl ik normaal gesproken gestructureerd ben. Ik deed langer over taken. Ook had ik de eerste paar dagen last van een droge mond, hoeveel ik ook dronk. Als het middel uitgewerkt was, was ik doodmoe, zo moe dat ik dubbel zag en naar bed moest. Dag 4 en 5 merkte ik bijna niets meer van het middel, alleen was ik nog chaotisch en kon ik slecht schakelen. Mijn partner gaf aan mij als hyper te ervaren. Na contact met de specialist (waarin ik bovenstaande allemaal vermeld heb), is de dosis verdubbeld. De dag dat dit gebeurde kwamen alle klachten zoals op de eerste en tweede dag beschreven terug, alleen dan heftiger. Op advies van de specialist na 7 dagen gestopt. Ik heb er geen positieve ervaringen aan. Het enige positieve was dat ik geen last had van vreetbuien. Mijn gewone trek nam echter wel toe.

31-10-2018 | Vrouw | 20
ADHD
van januari tot maart heb ik dex gebruikt. Hier ben ik mee gestopt omdat in deze periode ik heel erg prikkelbaar en agressief werd en mijn ADHD klachten alleen maar erger werden. Ik heb nog 2 keer mijn dosis verhoogd, maar dit werkte niet. Mijn concentratie was dan wel subliem, maar ik had ook het idee dat ik de wereld waarnam alsof ik in een donzen deken zat. Het leek[lees meer...] we alsof a mijn zintuigen minder actief waren. Hierdoor kreeg ik paniek aanvallen, omdat ik altijd het idee had achter de feiten aan te lopen. Mijn ouders hebben ook aangegeven dat ik niet meer mijzelf was. Maar ik moest en zou dit blijven gebruiken, mijn concentratie was immer uiterst goed du het zou toch wel goed werken. Tot ik op een dag ziek werd a.g.v. een ei-allergie, waardoor mijn medicatie niet binnen bleef. Ik merkte die dag dat ik weer mijzelf was en ondanks het ziek zijn mij prettiger voelde dan de drie maanden ervoor. Inmiddels heb ik meer inzicht in hoe ik mij in deze periode gedroeg en schaam mij hiervoor. Ik vindt het een wonder dat mijn vriend bij mij is gebleven tijdens deze periode.

02-06-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ik heb een heel dubbele ervaring met dit medicijn (ruim 8 jaar geslikt). De eerste paar jaar (3 á 4 jaar) vloog ik echt op dit middel. Cijfers op de universiteit gingen van worstelen voor een 6 je naar dikke 8 en. Ook baat bij met werken, in de horeca was ik degene die het beste werkte van iedereen. Daarna (laatste 4 á 5 jaar) steeds meer last van de bijwerkingen, het [lees meer...]was echt een glijdende schaal. Voortdurend zin om meer te slikken vanwege euforie en als ik dat deed werd ik alleen maar angstiger. Aan het einde was ik de hele dag bang durfde aan het einde van de dag amper meer de deur uit en ging ik veel drinken om dit tot rust te laten komen. Vond aan het einde niets meer leuk en had alleen nog maar stress over niets. Ik heb mij nu eindelijk los geworsteld van dit middel (verslaafd!) en ben inmiddels ruim twee maanden gestopt. Ik merk nu wel weer wat het middel mij wel gaf, ik ben weer aan het uitstellen, heb een super kort lontje en emoties vliegen alle kanten op de pan uit (positief en negatief). Wees ajb voorzichtig met dit middel als je verslavingsproblematiek kent.

08-10-2019 | Man | 33
ADHD
Super focus, maar helaas niet voor herhaling vatbaar ivm teveel klachten. Enorme nekkrampen, constante stress en zweten.

08-09-2019 | Vrouw | 21
ADD
Ik gebruik nu sinds een jaar dexamfetamine na al eerder Concerta en later in combinatie met Ritalin heb gebruikt. Ook nog een periode Medikinet gebruikt. Deze middelen waren geen uitkomst voor mij. Ik kreeg erge last van stemmingswisselingen en rebound. Als laatste startte ik met Dexamfetamine, wat de eerste weken een uitkomst leek te zijn. Mijn concentratie was stukken[lees meer...] toegenomen en kon mij ook op mijn werk beter focussen. Op sociaal vlak was ik ook erg veranderd en kon mij veel meer openstellen wat weer gunstig is. Ook mijn extreme vermoeidheid was helemaal verdwenen waardoor ik op gegeven moment te veel hooi op mijn vork ben gaan nemen. Toen kwam deze vermoeidheid na een halfjaar gebruiken van dexamfetamine weer terug. Mijn concentratie problemen namen steeds meer toe en voelde mij niet meer mijzelf. Mijn persoonlijkheid veranderde van erg bedachtzaam en liever luisteren naar een ander naar erg hyperactief en impulsief waardoor ik door steeds iedereen in de reden viel. De laatste bijwerking en welke het meeste impact op mijn dagelijks functioneren heeft is de verminderde eetlust. Ik heb nergens meer trek in en ben hierdoor al 15 kg afgevallen. Eigenlijk achteraf gezien heeft deze behandeling met dexamfetamine mij niks positiefs gebracht als wat ik hoopte. Momenteel ben aan het afbouwen met de medicatie bij een andere praktijk en ben ik benieuwd wat het me gaat brengen.

04-09-2019 | Man | 29
ADD
Omgezet naar Amfexa. Labiel, emotioneel en depressief. Hiervoor had ik dat nooit. Onbegrijpelijk.

11-05-2019 | Man | 31
ADHD
Gebruik dexamfetaime nav diagnose (milde)ADHD onder begeleiding van psychiater icm therapie. 3x2,5 mg na 1 week verhoogd naar 3x5 mg ivm matige effect. Bijwerkingen in eerste drie dagen lichamelijk wat erger maar dit ging over. Psychische bijwerkingen bleven jammer genoeg en wogen voor mij niet op tegen de positieve effecten. Kon me wat wat beter concentreren en uitstelged[lees meer...]rag was verdwenen maar voelde me erg prikkelbaar en had last van stemmingswisselingen. 4 weken volgehouden en toen gestopt in overleg met psychiater. Overgestapt op methylfenidaat (ritalin) maar daarmee precies dezelfde bijwerkingen dus ook gestopt na 2 weken. Het was van tevoren bekend dat de kans hierop groot was. Binnenkort overleg met psychiater om te kijken wat de volgende stap kan zijn, wellicht bupropion. Conclusie: dexamfetaime werkte voor mij een beetje maar ik ben gevoelig voor dit type medicijn waardoor dit medicijn niet bij mij past. Jammer maar niks aan te doen, ik heb het geprobeerd!

24-12-2018 | Man | 53
dexamfetamine (2,5)
vervanger voor bupropion plus methylfenidaat. Daarnaast gebruik ik fluvoxamine die door de psychiater met 1/3 verlaagd is van wege de kans op h. Circa 1 uur na inname overvallen door vermoeidheid. Depressie toegenomen. Volgens psychiater geeft dexamfetamine ook een grote kans op het serotoninesyndroom. Ik vraag mij af waarom dit middel zoveel beter wordt geacht dan mijn v[lees meer...]orige medicatie terwijl de klachten verergeren en ik er lethargisch en moe van word. Vandaag besloten met alle medicatie te stoppen want erger kan het niet worden.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (564) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (519) - Antibiotica - penicillines breedspectrum