Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

verminderde eetlust hartkloppingen droge mond moeite met slapen hoofdpijn

04-09-2022 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

04-09-2022 | Man | 25
lisdexamfetamine (40)
ADD
Hier een 25-jarige jongeman die al heel zijn leven kampte met onder andere: ernstige vermoeidheid, een concentratie van niks, snel in een dip raken, hyperfocus, bij een minder interessant gesprek letterlijk bijna in slaap vallen, ontzettend snel overprikkelt raken waarna niks meer “binnen kwam”, in de ochtenden als labiel werd bestempelt, altijd gespannen zijn en ga zo maa[lees meer...]r door. Nooit kon ik ergens mijn plekje vinden op het werk. Sparen lukte mij nooit omdat ik altijd bezig was met compensatiegedrag (spullen kopen zorgt voor o.a. de aanmaak van tijdelijke geluksstofjes). En toen. Toen was er na maanden wachten de afspraak bij ADHD-Centraal. Alles viel op zijn plek. Er werd een ernstige vorm van ADD vastgesteld en we gingen gelijk over op medicatie. Eerst Methylfenidaat; ik merkte gelijk een heleboel rust zoals ik dit nog nooit had ervaren. Ook mijn concentratie ging er verschrikkelijk goed op vooruit. Ik herkende mezelf bijna niet meer, op een goede manier! Echter na enkele weken merkte ik dat ik er toch wel behoorlijk afgevlakt van raakte (zelfs zover dat ik op een gegeven moment helemaal geen emoties meer voelde) en daarnaast was het enkele keren per dag innemen van de medicatie voor mij niet praktisch. Uiteindelijk heb ik samen met de specialistisch verpleegkundige besloten om volledig over te stappen naar Elvanse; een vrij nieuw medicijn. We zijn begonnen met 1x per dag 30mg en.. WAUW. Mijn hele leven zag er ineens heel anders uit. De ochtenden waren ineens niet meer zo erg; waar ik tot voor deze medicatie op een vrije dag gemakkelijk uit kon slapen tot 11:00 uur, is dat nu 08:00 of hooguit 09:00 en ik voelde me ineens uitgerust. Iets wat ik nog nooit had ervaren! De constant aanwezige en soms idiote gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb ineens heel de dag door energie en kan me concentreren waar ik zelf op wil. Ineens kon ik elke maand wél geld sparen, omdat de geluksstofjes wél aanwezig waren in mijn hersenen en ik dat niet meer hoefte te compenseren. Daarbovenop kreeg ik midden in een reorganisatie als enige een vaste aanstelling wegens uitmuntende prestaties op het werk. Er onstond zelfs langzamerhand ruimte voor een relatie, iets wat ik voorheen niet voor mogelijk had gezien. En tot slot heb ik nu zoveel rust in mijn hoofd, dat ik letterlijk tijd overhou om te sporten! Iedereen merkt aan mij dat ik een heel ander mens ben. Voorheen merkte ik aan mezelf dat ik ongeveer 3 jaar achter liep op leeftijdgenoten en ik merk gewoon dat ik sinds ik deze medicatie slik binnen enkele maanden mentaal 3 jaar ouder ben geworden. Mijn tips voor iedereen die begint met dit medicijn: - geef het de tijd, het heeft bij mij 4 maanden geduurd voor mijn lichaam eraan was gewend en de bijwerkingen verdwenen. - houdt goed voor jezelf bij wat je voelt en wat je wilt verbeteren. Je medisch specialist kan je hierdoor beter helpen met het afstellen van de medicatie. Zo slik ik op een werkdag 40mg en op een vrije dag 30mg. - je gaat afvallen. Dit medicijn verminderd je eetlust (en vreetbuien) enorm. Negeer het gevoel, je lichaam heeft het voedsel écht nodig, als geeft het aan van niet. Bij mij is dit 3kg geweest. Dit komt er langzaam maar zeker vanzelf weer bij, mits je jezelf (bij mij vooral ‘s middags) dwingt om te eten. Ga eventueel naar een diëtiste. - behalve het niet hebben van een eetlust en het afvallen, kan je last gaan krijgen van een droge mond en tanden knarsen. Dit is bij mij vanzelf overgegaan. - voel je je op een bepaald moment op de dag té opgejaagd, bespreek dan snel met je medisch specialist of je toch niet 1 dosis lager kan gaan zitten. - ik heb zelf nog altijd (als enige bijwerking) ‘s middags een dipje van ongeveer een uurtje. In het begin voelde dit als een halve depressie, inmiddels als een beetje dufheid. Dus ook hier geldt; geef het de tijd en als je hier last van hebt, probeer dan in te prenten dat dit zometeen weer voorbij is en je lichaam je voor de gek aan het houden is. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan overtuigen, want sinds ik Elvanse gebruik heb ik een volwaardig leven, iets waarvan ik hiervoor alleen maar kon dromen. Ik geloofde nooit in magie, maar voor mij is dit medicijn dit zeker!

20-08-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (110)
ADHD
Ik gebruik al sinds mn 8ste medicatie voor adhd, dit begon met ritalin waar ik veel last van de rebound had. Daarna concerta waardoor ik me niet mezelf voelde en mn sex drive ook minder werd. Met de lisdedexamfetamine heb ik bijna geen last van een rebound. En mn sexdrive is weer zoals normaal. Dit medicijn helpt mij met focusen en minder impulsief te reageren of dingen te[lees meer...]doen.

24-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

21-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Begonnen met 1x een 20 mg capsule, vrijwel niks van vernomen. Dat een week volgehouden en toen op eigen initiatief maar 2 tegelijk genomen. Was toen redelijk tevreden met de werking, geen bijwerkingen alleen wel uitgewerkt rond 3 uur. Nu 40mg pillen gekregen en nog een 30 voor om 2 uur in de middag. Allen nu krijg ik hartkloppingen en word ik onrustig van deze dosering? Pa[lees meer...]ar dagen met de 40 begonnen maar toen maar de dag met 30 begonnen, en nog steeds last van deze bijwerkingen. Neem nu ook nog een 30 pil om 2 uur maar bijwerkingen worden nu erger in de avond en ik kan niet slapen, concentratie in de ochtend wel redelijk verbeterd maar in de avond nauwelijks verschil. Twijfel of ik even door moet zetten in de hoop dat de bijwerkingen verdwijnen. Ook beetje in de war dat ik nergens last van had bij 2x 20mg maar wel bij 1x 40? Iemand hier ook ervaring mee? En blijkbaar werkt de pil wel langer dan ik dacht, maar dan alleen het wakker blijven deel?

11-07-2022 | Man | 8
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

03-07-2022 | Man | 34
lisdexamfetamine (70)
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

30-06-2022 | Vrouw | 47
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.

29-06-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (350mg)
ADHD
Werkt slecht werd er letterlijk gek van.

28-06-2022 | Vrouw | 21
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na de hele route alle stimulansen te hebben geprobeerd met mislukking, dacht ik met Elvanse het eindstation te hebben bereikt. Niet gedacht dat dit zou betekenen dat dit inderdaad het einde van alle stimulansen zou zijn. Je bedoelt speed in plaats van Elvanse? Dat is het zeker. Nog steeds erge slechte eetlust. En als je slecht eet wordt ik eigenlijk licht psychotisch. Bij [lees meer...]het eten van iets hards, denk ik al gelijk dat m’n tanden zijn gebroken. Voornamelijk onnodig obsessief gedrag. Soms dan werkt het goed, maar vaker slecht dan wel, omdat ik me ook vaker slecht voel. Maakt me erg opgefokt, bijv. In het openbaar wil ik dat de mensen die voor mij lopen sneller lopen, klaar om ruzie met iemand te hebben. < wel subtiel maar erg geïrriteerd. En het is niet handig om zo lang afhankelijk te zijn van zulk spul. Ik merk dat ik niet zonder kan, zie het als een verslaafde bodybuilder zonder anabolen. Volledig vertrouwen in mijn eigen kunnen kwijt. En wanneer ik wil stoppen, ben ik dagen lang vreselijk moe en extreme eetlust. Zo moe dat ik 10 uur moet slapen met een middag dutje van 3 uur. Ik kap met de speed.

20-06-2022 | Vrouw | 29
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

20-06-2022 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik ben als kind al gediagnostiseerd met ADHD. Op de middelbare school ben ik begonnen met het slikken van Concerta 54. Dit heeft mij toen goed geholpen (om mijn examens te kunnen behalen), maar na 2,5 jaar was ik de somberheid, extreme hyperfocus en het niet kunnen eten zat. Ik ben toen gestopt en ben ook niet overgestapt naar een ander medicijn. 10 jaar later, na e[lees meer...]en hoop vallen en opstaan toch besloten om opnieuw, samen met een psychiater, te gaan kijken naar eventuele medicatie die beter bij mij zou passen. De eerste en de beste! De psychiater schreef mij Elvanse voor 20 mg om mee te proberen. De eerste 2-3 dagen voelde ik mij 'raar'. Als ik mij zo zou blijven voelen was ik direct weer gestopt, maar ik heb doorgezet. Na dag 4 voelde ik mij geweldig. Het medicijn voelde ik niet meer zo hard binnenkomen, geen opgejaagd gevoel meer, geen slapeloosheid en absoluut geen somberheid meer. Na 2 weken is mijn dossering verhoogd naar 30 mg. Het voelt als rust, eindelijk mijn werk af kunnen maken, minder error-momenten op een dag, minder boos/gefrustreerd, beter uit mijn woorden kunnen komen en vooral beter naar mijzelf kunnen luisteren. Ik voel mij herboren! ongelooflijk.. ik zou willen dat ik 10 jaar geleden dit middel al had ontdekt, wat had dat mij een hoop ellende bespaart. Mijn tip aan jou: Als je je de eerste dagen wat rot en raar voelt door het medicijn, probeer het nog even vol te houden.. wie weet heeft het bij jou ook 4 dagen nodig om het gewenste effect te mogen ervaren.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik neem deze medicatie nu al een paar maanden (6?) en het is zeer effectief. Het is voor mij niet geheel bijwerking-vrij maar de bijwerkingen zijn goed te doen, ik krijg voor het hogere adrenalinelevel een beta blocker genaamd propranolol. Door propranolol gaat ook mijn bloeddruk naar beneden. Ik merkte al vrij snel dat het effect had (na een weekje) want ik heb veel m[lees meer...]eer energie, ik ben een stuk stabieler als het gaat om emoties en ik kan een hoop verdragen als het gaat om prikkels (ik heb ook de diagnose ass). Ik merk nu dat het naar mate van tijd steeds effectiever werkt, ik merk dat ik elke paar weken mijn grens (als het gaat om prikkels) iets kan verleggen ivm de medicatie en therapie. Ik ben ooit begonnen op methylfenidaat en zat daar op 54/74 mg per dag en dat gaf me erge bijwerkingen, dit is echt vele malen beter voor me. Als het gaat om slapeloosheid is het gewoon zaak het zo vroeg mogelijk in te nemen en het te timen zodat de rebound niet zo erg is. Ik gebruik ook tentin erbij om zo nodig rebound te voorkomen of meer energie te hebben. Ik hoop dat mijn erg uitgebreide verhaal iemand kan helpen een beslissing te nemen!

29-04-2022 | Vrouw | 26
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

28-04-2022 | Vrouw | 6
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

25-04-2022 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!