lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

05-04-2020 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.

28-03-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!

03-03-2020 | Vrouw | 14
lisdexamfetamine (50mg)

29-02-2020 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30Mg)
ADHD
Ik ben gestart met 30 Mg en 3 weken later is dit verhoogd naar 50 Mg. Bij 50 Mg voelde ik mij niet prettig, daarom terug gegaan naar 30 Mg. Alleen heb ik het idee dat het maar een uur of 4/5 zijn werk doet, ondanks dat het een langwerkend medicijn moet zijn. Ik neem nu in overleg 1 x 30 Mg om 07:00 uur en 1 x 30 Mg rond 12:00 uur. Dit gaat wel beter, maar ik heb aan het ei[lees meer...]nd van de middag toch weer een dip en het idee dat het niets meer doet. Hebben jullie ook het idee dat het niet erg lang werkt? En hebben jullie misschien tips over hoe jullie dit doen?

28-02-2020 | Man | 32
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.

27-02-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.

27-02-2020 | Vrouw | 28

22-02-2020 | Vrouw | 25
ADD
Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??

18-02-2020 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

16-02-2020 | Man | 29
ADD
Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.

07-02-2020 | Vrouw | 17

20-01-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.

15-01-2020 | Vrouw | 20
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?

27-12-2019 | Man | 57
ADHD
Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.

25-12-2019 | Man | 52
ADHD
Ook net begonnen, ben benieuwd hoe het nu werkt bij je!

25-12-2019 | Man | 52
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ook net begonnen, hoe is het nu voor jou?

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum