lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

03-04-2022 | Vrouw | 18

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

10-12-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen 14:0[lees meer...]0 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig en een beetje in mezelf gekeerd. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Na een proef met methylfenidaat en dexamfetamine (Tentin) nu overgestapt op Elvanse (30 mg). Behalve het gemak van maar 1 innamemoment (08:00) is de werking veel geleidelijker: geen pieken/dalen en geen rebound. Ik focus me beter op taken, beheers impulsen veel beter en ben inderdaad veel kalmer. Ik lees dat mensen hier problemen hebben met ‘s morgens stevig eten, terwi[lees meer...]jl je écht wel een bodempje nodig hebt bij dit medicament. Mijn oplossing: de Plenny Shakes van Jimmy Joy. Alle benodigde voedingsstoffen in één drankje en je bent met 440 Kcal gecoverd tot na het middaguur. Want inderdaad: die onderdrukte hongerprikkel is wel iets om in de gaten te houden. En ook ik heb de ervaring dat (lis)dex absoluut niet samengaat met alcohol (ook al is het maar 1 klein glas). Tenzij je misselijkheid en knallende hoofdpijn voor lief neemt.

16-11-2021 | Vrouw | 31
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

19-10-2021 | Man | 30
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

30-09-2021 | Man | 22
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse. Zoals hierboven heb ik wel wat van dezelfde bijwerkingen, die geloof ik bij elke ADHD medicatie voorkomen. Het is wel een stuk gemakkelijk om Elvanse 1x per dag in te nemen. Al moet dit wel vroeg aangezien deze lang doorwerkt, rond de 12 uur. Ik moet nog uitvinden hoe lang deze precies bij mij werkt, dit verschilt ook per persoon. M Maar ik merk wel veel positiever effect op mijn leven met Elvanse. Rij(lessen) gaat stukken beter, ik heb meer "drive" om taken te beginnen en af te maken. Al moet je die focus wel goed richten, wat nog een vak apart kan zijn.. Op mijn werk merk ik iets minder effect, al merk ik wel een beetje verschil. Ik kan nu makkelijker orderenen en wordt iets minder snel afgeleid hierin. Het meeste effect merk ik zover nog met rijlessen. Ik heb niet het idee dat ik 'minder druk in mijn hoofd' ben helaas. Besproken met psychologe, en we hebben het idee dat juist de 'ruimte' die Elvanse me geeft omdat de dagelijkse dingen wat soepeler gaan dus ook vaak voor overdenken kan zorgen. Of juist wat meer onrust. Het is een heel proces, in dosering en ook in hoe je weer met die medicatie om moet gaat! Voor nu blijf ik wel doorgaan met de Elvanse. Ik neem deze nu niet dagelijks, alleen als ik weet dat ik een werkdag heb of ga autorijden. Of als ik weet dat ik ergens geconcentreerd voor moet zijn of veel moet gaan doen op een dag. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel last je ervaart in je dagelijks leven! Ik vind de eetlust wel de moeilijkste bijwerking. Omdat ik de medicatie vroeg 's ochtends moet nemen, lukt het mij dan vaak niet om te ontbijten en te lunchen. Dan komt pas laat op de middag of laat op de avond weer wat honger naar boven, als het is uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet goed voor je lichaam en ik vind het lastig om mezelf dan tóch te forceren te eten. Terwijl ik normaal niet veel moeite met eten heb, alleen het vroege ontbijt als ik weet dat ik weg moet. Anderzijds is dit misschien niet héél erg, aangezien ik ook veel at als stimulering vanuit de ADD, ook al had ik géén honger. Een balans vinden dus :)

22-08-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Door het gebruik van deze medicatie kan ik mijzelf zijn en hab ik goed concentratie wat bij mijn vorig medicatie vaak een afwezig was

25-06-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

16-06-2021 | Man | 20
lisdexamfetamine (100mg)
ADHD
Omdat de Dexamfetamine van DMB eruit zijn en ik over moest op Tentin en dat niet werkt ging ik Elvanse uitproberen, maar de normale dosering doet mij niks, ik slik nu 100mg (heavy dosering) en dat geeft een lichte werking. Terwijl een normale dosis minmaal 30mg tot max 70mg

23-05-2021 | Vrouw | 30
ADD
Ik gebruik nu 2,5 maand de Elvanse, maar het voelt vertrouwd en lijkt langer. Had ik maar eerder geweten van dit medicijn! Na jarenlang af en aan klooien met methylfenidaat, waar ik 20212/2013 de retard versie meerdere keren per dag moest slikken.... en afgelopen jaar de kortwerkende 6 x moest innemen is Elvanse een uitkomst. De eerste tijd vreselijke droge mond, nog st[lees meer...]eeds wel maar dat werd dus echt minder na een maand of 2 ... xylimelts en oral balance waren echt een uitkomst op de ergste dagen, ook al vond ik de smaak ervan ook niet al te lekker... Soms neem ik vlak voor en tijdens de menstruatie wel iets minder in, ik merk dan dat ik meer last krijg van bijwerkingen en ik voel me dan ook goed bij deze aanpassing. De eerste 2 dagen zat ik echt voor mijn gevoel als een super relaxte observeerder tussen allerlei prikkels. Ergens was dat heeeeel fijn, en ergens voelde ik me er niet bij. Dit effect ging weg en is nu zo dat ik soms nog steeds even een prikkelarmere omgeving moet opzoeken/ koptelefoon met meditatie muziekje. Wel kan ik alles veel beter filteren, handel ik minder impulsief, ik overzie sommige dingen beter en laat vaak zelfs mensen uitpraten. Ik heb dan nog steeds allang 3 hele antwoorden klaar met bijbehorende gevolgen, maar ze komen er uit als een samenhangend geheel :-) Ik ben blijkbaar iemand met een snel metabolisme, dus ik neem het (IN OVERLEG MET SPECIALIST!!) 2 x daags in. In de ochtend rond 6 uur 50 mg, rond 13:00 30 mg. In het begin wat te snel gegaan met ophogen, waardoor ik niet lekker werd (rode wangen, soort opvliegers, duizelig, misselijk enz). Ook had ik in die periode een muscle twitch in mijn linker bovenarm. Toen 1 dag gestopt om te kijken of de klachten afnamen en dat klopte. Toen teruggegaan van 70 naar 40mg en uiteindelijk langzaam uitgebouwd tot huidige dosering. Ik voel me meer steady, maar ik probeer ook in de weekenden rond dezelfde tijd op te staan. Ik merk dat al later opstaan en bijv 1 capsule / 2 x lagere dosis innemen meestal een negatief effect had op mijn stemming, soort van licht afkicken denk ik. Het is zeker geen wonder middel zoals iemand eerder beschreef, maar een dag zonder zou ik niet echt willen .... Ik ben meer mijzelf, zoals ik mij prettig voel en wil zijn!

19-04-2021 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (40)
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

19-04-2021 | Vrouw | 16
ADHD
Ik ben veel afgevallen, wat ik best wel vervelend vond aangezien ik altijd al tegen de ondergrens aanlag. Nu ben ik daar dus overheen gegaan. Daarnaast is eetlust sterk verminderd en heb ik het vaak opeens koud. Maar het gaat nu supergoed met school en ik heb er erg veel baat bij! Ik haal veel voldoendes en kan me urenlang concentreren zonder moeite. :)

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum