lisdexamfetamine

27-02-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.

27-02-2020 | Vrouw | 28

22-02-2020 | Vrouw | 25
ADD
Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??

18-02-2020 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

16-02-2020 | Man | 29
ADD
Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.

07-02-2020 | Vrouw | 17

20-01-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.

15-01-2020 | Vrouw | 20
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?

27-12-2019 | Man | 57
ADHD
Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.

25-12-2019 | Man | 52
ADHD
Ook net begonnen, ben benieuwd hoe het nu werkt bij je!

25-12-2019 | Man | 52
ADHD
Ook net begonnen, hoe is het nu voor jou?

12-12-2019 | Man | 44
ADHD
Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!

10-12-2019 | Vrouw | 37
ADD
Gebruik t nog te kort om echt ervaring te delen. Ik heb gevoel meer baas te zijn over mijn lichaam

05-12-2019 | Vrouw | 47

27-11-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat lis-dexamfetamine pas net in Nederland verschenen is en er nog niet veel ervaringen te vinden zijn, wil ik mijn ervaring alvast met jullie delen. Ik ben sinds juli gediagnosticeerd met ADHD (add). Ik ben toen begonnen met het slikken van methylfenidaat en heb alle mogelijke doseringen geprobeerd. Helaas kreeg ik hier onwijs veel bijwerkingen van en de rebound was [lees meer...]klein gezegd verschrikkelijk. Na dit uitgeloten te hebben ben ik overgestapt op dexamfetamine 15MG per dag. Dit ging redelijk goed, maar ik wou liever geen kort werkende medicijnen slikken en daarom heb ik samen met de arts besloten om over te stappen op lis-dexamfetamine. Nu slik ik sinds 15 dagen lis-dexamfetamine 30MG per dag en dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik heb wel erg veel last van zenuwachtigheid en dat wordt soms wel verstrekt door het medicijn. Echter heb ik dit niet heel mijn leven gehad, dus hopelijk wordt dit vanzelf minder. Ook heb ik minder eetlust en spanning in mijn kaak, dit had ik ook al met de andere medicatie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar een hogere dosering start ik vanaf morgen met 50MG per dag. Ik ben dus zeker tevreden met de lis-dexamfetamine. Ook krijg je (een deel) de eigen bijdrage terug via www.terugbetaalregeling.nl Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen :)

20-11-2019 | Vrouw | 49
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Hallo Sinds 15 dagen slik ik elvanse omdat ik veel hoge en lage heftige emoties heb en ik continu druk in mijn hoofd ben. Ik kreeg eerst venlafaxine 150 mg maar had erge zweetaanvallen en werd soms naar in mijn hoofd. Met elvanse ben ik rustig vlak en heb weinig emotie wat ik zelf wel prettig vind nu...mijn omgeving vind mij ook verdacht rustig . Ik heb geen vreetbuien[lees meer...] meer en heb ook geen honger moet wel opletten dat ik eet en drink .kan normaal stil zitten zonder te wiebelen of dergelijke en kan beter relativeren. Voor mij is het een fijn middel heb geen nare bijwerkingen

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum