Ervaringen met Medikinet

ADD (41 meningen)
Autisme (5 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Concentratieproblemen (3 meningen)
Syndroom van Asperger (1 mening)

Concerta (483 meningen)
Dexamfetamine (428 meningen)
Ritalin (406 meningen)
Methylfenidaat (401 meningen)
Amfexa (210 meningen)

Bojan Nikolik (30-12-2014)

14-11-2011 | Man | 8
Adhd
Hallo, mijn zoon is 8 jaar en heeft eerst een aantal maanden Ritalin gebruikt, de bijwerkingen waren verschrikkelijk voor hem. Ritalin werd verhoogd en toen had ik een zombie in huis. Nu sinds 1 mnd overgestaptop Medikinet CR langwerkend en dat gaat een heel stuk beter, minder last van bijwerkingen, ze zijn niet weg maar wel minder, eten, slapen, hoofdpijn, buikpijn en voo[lees meer...]ral de rebound. Als hij gaat trainen 's avonds krijgt hij nog een halve 5 mg Ritalin, dan is de rebound weg tijdens de training. Gaat beter en het is heerlijk dat hij maar 1 keer per dag een capsule moet slikken. Minder is dat je een deel zelf moet betalen. Het is ronduit belachelijk dat een medicijn voor ADHD als Ritalin met zoveel klachten over bijwerkingen vergoed wordt en een medicijn dat langer en beter werkt niet. En ADHD is nu niet een aandoening die nauwelijks voor komt.

24-06-2011 | Man | 8
ADD
Onze zoon gebruikt nu bijna 3 jaar medikinet cr. Begonnen met 10mg, daarna 20mg en nu al langere tijd 30mg. Mijn zoon heeft nooit geklaagt over bijwerkingen. Schoolprestaties boven verwachting goed ! Aan het einde van de middag wordt hij wat "wild" in zijn hoofd zoals hij het zelf noemt. Inslapen s'avonds soms moeizaam. Hiervoor krijgt hij dan een tabletje melatonime. Eetl[lees meer...]ust was nooit groot en die is gelijk gebleven of iets verminderd.

04-03-2011 | Man | 8
ADD
Ons zoontje van 8 jaar is zo'n 3 maanden geleden begonnen met medikinet. We stonden zeer sceptisch tegenover medicijngebruik, maar wilden het toch proberen omdat hij steeds meer problemen kreeg met concentreren. Hij kreeg nog maar de helft mee van opdrachten in de klas en kreeg zijn werkjes niet meer op tijd af. Vergat altijd al zijn spullen enz enz. De eerste 2 weken voor[lees meer...]al last van bijwerkingen, beetje licht in zijn hoofd, duizelig, misselijk. Hij klaagde zoveel dat we er eigenlijk mee wilden stoppen. Toch hebben we even doorgezet en wat zijn we blij!! Het gaat supergoed op school, hij is opgeruimder in zijn hoofd en dat geeft thuis ook veel minder spanning. Okee, na 4 uur 's middags is hij weer even wat drukker in zijn hoofd. Dat rent hij er dan uit met spelen op de BSO of buiten. Na het eten kan hij nog even wat lezen op bed en dan slaapt hij goed in. Hij is niet meer misselijk. Alleen zijn eetlust is iets minder, waardoor hij overdag nog maar 2 boterhammen eet ipv 4, maar met een stukje fruit erbij is dat geen probleem. Hij voelt zich nu veel meer begrepen, krijgt veel meer mee van alles wat er om hem heen gebeurd en is daardoor een vrolijk kind geworden en hebben we thuis bijna geen ruzie en discussies meer ;-)

01-12-2021 | Vrouw | 9
methylfenidaat (15mg)
Druk geen concentratie vanaf maart 2021 aan de medicatie

10-01-2013 | Man | 9
ADHD
Onze zoon is op zijn 6 gediagnostiseerd met ADHD, en op zijn 7de begonnen met eerst Ritalin, waardeloos, heel veel bijwerkingen, begin 2012 gestart met Medikinet 20 mg en een halve Ritalin tegen 15.00 uur. Maar de rebound was erg groot. Nu sinds een week overgestapt naar Concerta, belachelijk trouwens dat je zoveel moet bijbetalen dus ook maar overgestapt naar een verzeker[lees meer...]ing die dit vergoed. 178 mg is te weinig dat zie ik wel, en dus zullen we iets hoger moeten gaan zitten maar verder tot nu toe heeft hij de rebound pas als ie gaat slapen en dat is geen probleem. Maar nu zijn wij ook begonnen met Neuro feedback therapie en die hebben na uitgebreide testen geconstateerd dat onze zoon geen ADHD heeft maar hoogebegaafd is. Toch heeft hij moeite met rangschikken dus de concerta blijft. En met de therapie zal die wel verminderd kunnen worden. Hoop dat hij straks op het voortgezet onderwijs het goed zal doen......

22-10-2012 | Man | 9
ADHD
gestart met 10 mg op 7 jarige leeftijd, na een jaartje bleek effect minder, dus werd dosering verhoogd naar 20 mg. Helaas is er niets tussen de 10 en 20 mgr medicinet cr. De enige mogelijkheid is dan 10 Mgr CR en 5 of 10 mg kortwerkende medikinet, maar mijn zoon staat niet open voor extra inname momenten. 20 mgr Cr lijkt te hoog: meer vervlakking en negatieve uitlating[lees meer...]en. Nu is het vorostel om Concerta te proberen 18 mgr

24-09-2012 | Vrouw | 9
ADD
Mijn dochter van 9,5 jaar heeft sinds 5 dagen Medikinet CR. Het is ongelofelijk wat een verandering wat dit medicijn kan geven. Vanaf dag 1 werkte het meteen. De lerares op school merkte gelijk dat haar concentratie stukker beter was. Normaal is ze altijd als laatste klaar met de toets en nu als eerste en nog zonder fouten ook. Vandaag naar Remedial Teacher geweest ook zij[lees meer...] was erg enthousiast het ging super en ze hadden nog nooit zoveel in één uur kunnen doen. Tot nu toe heeft ze nog geen bijwerkingen gehad en ik heb ze nog nooit zo vrolijk gezien. Zo blij dat ze nu eindelijk met he tempo van de rest van haar klas mee kan. Ze gebruikt het natuurlijk nog maar kort, maar ongelofelijk wat een verandering.

16-07-2012 | Man | 9
ADHD
Mijn zoontje van 9 gebruikt na het proberen van 20 mg ( toch iets te sterk) nu 15 met veel succes. Twee langwerkende pilletjes 1 van 10 mg en 1 van 5 die hij in de ochtend neemt. (na zijn ontbijt!) Zijn resultaten op school zijn enorm verbetert en zijn gedrag ook. Veel liever en begripvoller. Ipv dat hij de aanstichter was van kleine pesterijtjes is hij nu degene die bem[lees meer...]iddeld. Hij snapt onderlinge relaties veel beter en is hier zelf ook zeer gelukkig onder. In het weekend geven hem alleen 10 mg omdat hij minder nodig heeft. Als hij niet in zijn ritme van school zit dan heeft hij meer last van misselijkheid en of hoofdpijn. In het begin had hij daar meer last van maar nu bijna niet meer. Het werkt wel het beste als hij in zijn ritme van school zit want daar helpt het hem ook enorm. Als het in de avond is uitgewerkt moeten wij ook weer even 'bijstellen' want dan is hij meteen drukker en komen de kleine pesterijtjes om de hoek kijken. We proberen hem ook aan te leren dat hij ook zonder medicijnen op zijn gedrag moet passen. Deze zomervakantie gaan we een rustperiode inlassen en kijken hoe het zonder gaat. Wij zijn echt heel tevreden met deze dosering en medicatie!

03-10-2011 | Man | 9
Onrust/concentratieverlies
Gisterochtend slikte mijn zoontje van 9 (syndroom van Asperger) voor het eerst 10 mg Medikinet. Bij hem zag ik gistermiddag een vreemde kaakbeweging, ongecontroleerd. De kaak ging van links naar rechts, later op de dag ook zijn tong erbij. Hij werd ook erg druk en onrustig. Een snelle hartslag. Na overleg met dd huisarts dit middel absoluut niet meer gebruiken. Volgens[lees meer...] de bijsluiter komen er vreemde bewegingen voor: minder dan 1 op de 10 personen. Tja... onze zoon was er net 1 van. We zijn er mee gestopt.

13-01-2023 | Vrouw | 10
methylfenidaat (20mg)
ADD
We zijn begonnen met 10 mg en zagen al een verbetering in werkhouding op school , taakjes afmaken en langer aan iets kunnen werken in de klas. Zoon zag énorm op tegen de lange dagen op school. Sinds kort is de medicatie verhoogd naar 20 mg en we weten niet wat we meemaken. Een super vrolijk kind die opeens weer wil leren en nu aangeeft dat de dagen op school voorbij vl[lees meer...]iegen! Slapen was altijd al een probleem en dat is niet minder geworden maar de stemming en de hoeveelheid energie is goed en stabiel.

09-11-2022 | Vrouw | 10
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Met 5 mg gestart voor dochter van 10 Moeite met executieve functies, startgedrag, bemoeien, afgeleid op school Karakter is niet veranderd, iets liever voor broer overdag

22-09-2019 | Man | 10
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Het werkt perfect voor De ADHD v mijn zoon v 10 jr. Slechts 5 nr met afgifte v 8uur. Maar hij krijgt er savonds aanvallen van en moet mijn zoontje naar een epilepsiecentrum voor verder onderzoek. Er is een temporalekwab epilepsie met auditieve syndroom gediagnosticeerd. Terwijl hij voorheen nooit aanvallen heeft gehad. Ik hoor nu ik het er met mensen over heb die ook[lees meer...] een ritalin gebruiken dat die savonds ook vreemde ervaringen hebben en er dingen zoals geluid anders binnen komen dan voorheen.

29-05-2019 | Vrouw | 10
methylfenidaat (10mg)

11-12-2011 | Vrouw | 10
methylfenidaat
mijn zoontje van 10 jaar gebruikt nu ongeveer 7 maanden medikenet 20 mg. ik geef hem het medicijn smorgens om 8 uur en om half 4 komt hij uit school en is het uitgewerkt,ik merk dan meestal wel het rebound-effect. ik heb het medicijn gekregen omdat mijn zoon op school erg onrustig was en zich niet kon concentreren,en ik moet zeggen dat is nu allemaal stukken beter,hij is [lees meer...]ook beter te sturen. in het weekend en in de vakantie stop ik met het geven van dit medicijn,ik merk dan wel dat hij erg druk word maar dit heb ik inmiddels geaccepteerd een kind is en blijft een kind. mindere bijwerking is dat de eetlust minder word en het inslapen,maar hij krijgt om half 8 een melatoninetabletje en om kwart voor 9 valt hij dan in slaap.

01-12-2011 | Man | 10
methylfenidaat
Mijn zoontje van 10 is in de zomervakantie gestart met medikinet 2x pd 10 mg. Hij heeft er maar weing bijwerkingen van gehad.Hij heeft`smorgens en`smiddags wat minder eetlust, maar dat haalt hij bij het avondeten weer in. zijn schoolprestaties zijn veel verbeterd omdat hij nu zijn concentratie vast kan houden en zijn werk nu wel af heeft. hij gaat iets later slapen, maa[lees meer...]r heeft hier niet echt last van. wij zijn dus erg tevreden over de medicatie. Na school is hij even wat drukker, maar dan kan hij lekker buiten spelen.

26-09-2011 | Man | 10
Adhd
mijn zoon van 10 gebruik nu z`n 4mnd deze medicatie, en weinig resultaat, hij heeft een snel werkend gestel, ik heb nu alles al geprobeerd en alle medicijnen werken maar 1,5 uur kan je dit voorstellen, nou ik wel dit gaat al jaren zo en niet te vergeten de eigen bijdragen pfff ik loop leeg en krijg geen euro bij. ik ben al van kinderarts naar kinderarts geweest, en zeggen[lees meer...] allemaal het zelfte sorry mevrouw ik kan u niet helpen, nee ik zit met een stuiterend kind in huis. voor ons is het waardeloos.