Methylfenidaat

methylfenidaat

ADHD (144 meningen)
ADD (130 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)
Depressie (1 mening)

Concerta (444 meningen)
Ritalin (378 meningen)
Dexamfetamine (349 meningen)
Medikinet (116 meningen)
Strattera (110 meningen)

05-08-2016

ADD

Man 17, begonnen na 2 jaar tijd van onderzoek naar gedragsproblemen en grote problematiek bij school. Helpt enorm met het dagelijks leven, van het goed kunnen voeren van een gesprek tot het maken van school opgaves. Negatieve bijwerkingen ; misselijkheid en hoofdpijn. Het heeft mij veel geholpen, maar je moet wel enorm opletten met de dosering. Te hoog en hoofdpijn is niet[lees meer...] te missen. Ook slapeloosheid kwam bij mij veel voor.
31-07-2016

ADHD

Vandaag begonnen met methylfenidaat. Ik heb het gevoel alsof ik speed heb genomen. Geen honger en dorst en pijn bij mijn hart. Spanning op mijn kaken en last van mijn blaas en darmen. Ik heb de neiging om alcohol te nemen om de werking af te zwakken. Ik ervaar niks positiefs met dit medicijn. Nou misschien dat ik niet meer moe ben? Omdat ik strak sta. Ik kan me niet voorst[lees meer...]ellen dat dit medicijn mij gaat helpen. Mijn concentratie was altijd al uitmuntend. Ik heb de ADHD test gemaakt zonder fouten en zonder iets te missen en ik had alles even snel gedrukt. Nu zou me dit zeker niet lukken. Nee ik ben niet blij.
19-07-2016

ADD

Na jaren vastlopen in werk, sociale interacties, opleidingen, tot het punt dat ik in een zware depressie terechtkwam, bij de GGZ de diagnose ADD gekregen methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Een heel nieuwe wereld ging voor me open: rust in mijn kop, oprecht interesse kunnen tonen in anderen, klussen kunnen aanpakken én afmaken, wauw! En de grap is, dat mijn nachtrust e[lees meer...]n eetlust eerder zijn verbeterd dan verslechterd. Soms val ik zelfs in slaap op de bank, wat me eerder alleen overkwam toen ik antihistamines slikte of toen ik nog wiet rookte. Die behoefte is nu ook helemaal verdwenen, samen met cafeïne. En die vier keer per dag dat ik mijn 5mg inneem geeft me zelfs een betere bewustwording van het verstrijken van de dag.
17-07-2016

PDD-NOS

In het begin had ik bijwerkingen en dacht ik dat het niet hielp, maar heb nu over de hele dag verspreid 60 mg en het werkt goed. Ik heb zelf geen last meer van bijwerkingen en de omgeving ziet wel dat ik veranderd ben. En zou ook niet echt meer zonder kunnen. Voor meer vragen mag dat altijd.
15-07-2016

ADD

eindelijk rust in mijn hoofd. verschil al meteen merkbaar... rustiger praten, niet meer zo impulsief zijn.. meer relaxed zijn...
22-06-2016

ADD

Het helpt mij niet, het word wel vaak voorgeschreven, het helpt wel veel mensen, maar mij niet. Ik maak dan uit van een kleine groep adhd/add'ers waarbij het niet zo zeer een effect heeft. Ik begon met 10mg, maar ik had echt meteen alle bijwerkingen: diarree, koppijn, misselijkheid, hartkloppingen. Maar na 1 week was het wel voorbij. Later ben ik naar 12,5mg gegaan, maar [lees meer...]ik merkte er niet zo zeer iets van. Alles ging nog steeds door elkaar, ik kreeg alles nog steeds niet op orde. Toen naar 15mg gegaan, maar had toen, nu nog steeds (neem het medicijn sinds gister niet meer in) last van dat mijn hart raar doet, het voelt niet aan als hartkloppingen, het voelt heel eng aan in elk geval, misschien is dit omdat ik meteen ben gestopt met het medicijn en niet afgebouwd heb.. (geen idee????), maar ook toen ik op 15mg zat, toen voelde ik me heel somber en leeg, ik had nergens zin in, zelfs niet in dingen die ik leuk vind. Wel kon ik me iets beter concentreren op wat mensen zeggen. Maar als ik wat prikkels om me heen heb, lukt het niet.
10-06-2016

ADD

Er zijn dagen dat ik mij totaal niet op mijn werk kan concentreren. Dat elk geluidje, ieder beeld me afleidt. Dan begin ik met twee tot drie keer 10mg, daarna iedere twee uur nog 10mg.
10-06-2016

Methylfenidaat (methylfenidaat)

Ik word er moe en slaperig van. Ik begrijp niet zo goed hoe dit mijn concentratievermogen moet bevorderen. Kan dit aan de dosering liggen?
05-06-2016

ADHD

Nadat ik in een burnout schoot, kwam ook aan het licht dat ik ADHD had. Ik had het al eens geopperd bij mijn psychologe en die stelde een test voor die dus positief bleek te zijn (of is het negatief als je het hebt?). Ik loop al jaren te kwakkelen met mijn gezondheid en gebruik ook Thyrax voor mijn schildklier en ben altijd maar moe :( Nadat ik eerst Concerta voorgeschreve[lees meer...]n kreeg, maar er weinig effect van zag behalve ontzettend verdrietig/emotioneel en het te duur voor mij werd, kreeg ik Methylfenidaat voorgeschreven. Op sommige dagen heb ik het idee dat het helpt maar ook vaak niet. Ik ratel maar door, ben onrustig en daarna zo ontzettend moe. Alsof ik 24 uur aan het werk geweest ben. Volgende week weer naar de psychiater en dan maar eens kijken of de dosering omhoog moet of een andere soort.
01-06-2016

ADD

Ik ben begonnen met 4 x daags 1 tablet. Ik merkte in het begin weinig effect. Voornamelijk de bijwerkingen. Op den duur gingen dingen wat soepeler: Minder vaak stoten, knoeien, tandenknarsen,wriemelen met mijn vingers en ik had voor het eerst in 30 jaar een fatsoenlijke nachtrust. De bijwerkingen nam ik maar voor lief, al waren die heftig. Toen ik net een beetje aan de m[lees meer...]edicatie was gewend, werd ik zwanger. Ik ben uiteraard gestopt met de medicatie tot na de borstvoedingsperiode. Toen ik de draad weer op wilde pakken, werkte de Methylfenidaat niet meer. De bijwerkingen had ik echter nog wel. Om die reden ben ik over gegaan naar Dexamfetamine. Er ging een wereld voor mij open! Niet alleen werden mijn ongemakken minder, maar kwamen er positieve veranderingen bij. Ineens had ik minder chaos en stemmingswisselingen en had ik meer focus om taken af te maken (huishoudelijk, financieel, zakelijk). Dat is met een druk gezin niet alleen prettig, maar ook noodzakelijk.

ADHD

Door psychiater voorgeschreven en in eerste instantie tevreden omdat ik van verder kwam. Uiteindelijk toch te veel last van de bijwerkingen waardoor ik overgestapt ben naar dexamfetamine.

ADHD

in de korte tijd dat ik dit gebruikt heb, heb ik achteraf gezien hele rare dingen gedaan die totaal niet pasten bij mijn karakter. Na het stoppen hiermee ben ik daar achtergekomen. En toen ook pas het effect wat het had kunnen merken door het verschil met dexamfetamine. een hele nare ervaring en zal ook nooit meer methylfenidaat nemen. Zelfs niet als dat een alternatief mo[lees meer...]et zijn voor de dexamfetamine.

ADHD

Mijn adhd-hoofd werd rustiger, de eerste drie uur na inname. Daarna werd ik gevaarlijk prikkelbaar. 's Nachts sliep ik niet en sloegen paniek en hartkloppingen toe. Alles bij elkaar een tamelijk destructief geheel aan bijwerkingen.
27-05-2016

ADHD

Bij mij is ADHD geconstateerd en ik ben begonnen met het lichtelijk gebruiken van dexamfetamine. Tot dit medicijn niet meer vergoed werd. Ik moest overstappen naar een ander medicijn en mij werd Methylfenidaat Mylan voorgeschreven. Ik kreeg van een kennis te horen dat het middel veel beter werkte dan dexamfetamine bij hem, dus had ik er eerst een positief gevoel over. Ik w[lees meer...]as gelijk overgestapt naar dat medicijn en het ging de eerste dag goed. Ik had de perfecte werking voor mijn gevoel. Nog geen dag later en ik bleef de hele dag in bed liggen, zweterig en kortademig. Hartkloppingen en minder eetlust was ik al gewend, maar lang niet zo erg bij het gebruik van dit medicijn! Het was nog maar dag 2, dus bleef ik het gebruiken, met de hoop dat de bijwerkingen zullen verminderen en ik eraan zal wennen. Nu, 5 dagen later, ben ik de meest geirriteerde, boze en machteloze persoon geweest na tijden. Ik gebruik het nog maar een weekje, maar de bijwerkingen worden steeds erger. Ik ben sinds dien alleen bij het wakker worden mijn bed uit gegaan om wat te eten, gelijk weer naar boven gegaan en geen stap verder gezet. Ik heb dipjes en kan soms om niets in het huilen barsten. Belachelijk dit. Ik heb meningen van gebruikers gelezen en de meesten sluiten aan op mijn mening. Het is naar mijn mening een goedkoop namaakmedicijn, dat na zo veel negatieve reacties van gebruikers tóch nog verkrijgbaar is?! Daarentegen had ik bij het medicijn dexamfetamine maar een dosis van 2 medicijnen per 3 uur nodig en ik praatte met iedereen, reageerde minder impulsief, was ik creatiever, liefdevoller en zo kan ik verder gaan. Bij methylfenidaat Mylan kunnen mijn gevoelens zó omslaan, heb ik nergens meer zin in en ben ik veel agressiever dan ik in mijn hele leven ben geweest. Dit kan bij een ander persoon een positief effect geven, maar gebaseerd op meerdere meningen, vind ik het één en al rotzooi. Als je niet te genieten wilt zijn, moet je het zeker gebruiken.

Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum