Methylfenidaat

methylfenidaat

ADHD (141 meningen)
ADD (127 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)
Depressie (1 mening)

10-06-2016

Methylfenidaat (methylfenidaat)

Ik word er moe en slaperig van. Ik begrijp niet zo goed hoe dit mijn concentratievermogen moet bevorderen. Kan dit aan de dosering liggen?
05-06-2016

ADHD

Nadat ik in een burnout schoot, kwam ook aan het licht dat ik ADHD had. Ik had het al eens geopperd bij mijn psychologe en die stelde een test voor die dus positief bleek te zijn (of is het negatief als je het hebt?). Ik loop al jaren te kwakkelen met mijn gezondheid en gebruik ook Thyrax voor mijn schildklier en ben altijd maar moe :( Nadat ik eerst Concerta voorgeschreve[lees meer...]n kreeg, maar er weinig effect van zag behalve ontzettend verdrietig/emotioneel en het te duur voor mij werd, kreeg ik Methylfenidaat voorgeschreven. Op sommige dagen heb ik het idee dat het helpt maar ook vaak niet. Ik ratel maar door, ben onrustig en daarna zo ontzettend moe. Alsof ik 24 uur aan het werk geweest ben. Volgende week weer naar de psychiater en dan maar eens kijken of de dosering omhoog moet of een andere soort.
01-06-2016

ADD

Ik ben begonnen met 4 x daags 1 tablet. Ik merkte in het begin weinig effect. Voornamelijk de bijwerkingen. Op den duur gingen dingen wat soepeler: Minder vaak stoten, knoeien, tandenknarsen,wriemelen met mijn vingers en ik had voor het eerst in 30 jaar een fatsoenlijke nachtrust. De bijwerkingen nam ik maar voor lief, al waren die heftig. Toen ik net een beetje aan de m[lees meer...]edicatie was gewend, werd ik zwanger. Ik ben uiteraard gestopt met de medicatie tot na de borstvoedingsperiode. Toen ik de draad weer op wilde pakken, werkte de Methylfenidaat niet meer. De bijwerkingen had ik echter nog wel. Om die reden ben ik over gegaan naar Dexamfetamine. Er ging een wereld voor mij open! Niet alleen werden mijn ongemakken minder, maar kwamen er positieve veranderingen bij. Ineens had ik minder chaos en stemmingswisselingen en had ik meer focus om taken af te maken (huishoudelijk, financieel, zakelijk). Dat is met een druk gezin niet alleen prettig, maar ook noodzakelijk.

ADHD

Door psychiater voorgeschreven en in eerste instantie tevreden omdat ik van verder kwam. Uiteindelijk toch te veel last van de bijwerkingen waardoor ik overgestapt ben naar dexamfetamine.

ADHD

in de korte tijd dat ik dit gebruikt heb, heb ik achteraf gezien hele rare dingen gedaan die totaal niet pasten bij mijn karakter. Na het stoppen hiermee ben ik daar achtergekomen. En toen ook pas het effect wat het had kunnen merken door het verschil met dexamfetamine. een hele nare ervaring en zal ook nooit meer methylfenidaat nemen. Zelfs niet als dat een alternatief mo[lees meer...]et zijn voor de dexamfetamine.

ADHD

Mijn adhd-hoofd werd rustiger, de eerste drie uur na inname. Daarna werd ik gevaarlijk prikkelbaar. 's Nachts sliep ik niet en sloegen paniek en hartkloppingen toe. Alles bij elkaar een tamelijk destructief geheel aan bijwerkingen.
27-05-2016

ADHD

Bij mij is ADHD geconstateerd en ik ben begonnen met het lichtelijk gebruiken van dexamfetamine. Tot dit medicijn niet meer vergoed werd. Ik moest overstappen naar een ander medicijn en mij werd Methylfenidaat Mylan voorgeschreven. Ik kreeg van een kennis te horen dat het middel veel beter werkte dan dexamfetamine bij hem, dus had ik er eerst een positief gevoel over. Ik w[lees meer...]as gelijk overgestapt naar dat medicijn en het ging de eerste dag goed. Ik had de perfecte werking voor mijn gevoel. Nog geen dag later en ik bleef de hele dag in bed liggen, zweterig en kortademig. Hartkloppingen en minder eetlust was ik al gewend, maar lang niet zo erg bij het gebruik van dit medicijn! Het was nog maar dag 2, dus bleef ik het gebruiken, met de hoop dat de bijwerkingen zullen verminderen en ik eraan zal wennen. Nu, 5 dagen later, ben ik de meest geirriteerde, boze en machteloze persoon geweest na tijden. Ik gebruik het nog maar een weekje, maar de bijwerkingen worden steeds erger. Ik ben sinds dien alleen bij het wakker worden mijn bed uit gegaan om wat te eten, gelijk weer naar boven gegaan en geen stap verder gezet. Ik heb dipjes en kan soms om niets in het huilen barsten. Belachelijk dit. Ik heb meningen van gebruikers gelezen en de meesten sluiten aan op mijn mening. Het is naar mijn mening een goedkoop namaakmedicijn, dat na zo veel negatieve reacties van gebruikers tóch nog verkrijgbaar is?! Daarentegen had ik bij het medicijn dexamfetamine maar een dosis van 2 medicijnen per 3 uur nodig en ik praatte met iedereen, reageerde minder impulsief, was ik creatiever, liefdevoller en zo kan ik verder gaan. Bij methylfenidaat Mylan kunnen mijn gevoelens zó omslaan, heb ik nergens meer zin in en ben ik veel agressiever dan ik in mijn hele leven ben geweest. Dit kan bij een ander persoon een positief effect geven, maar gebaseerd op meerdere meningen, vind ik het één en al rotzooi. Als je niet te genieten wilt zijn, moet je het zeker gebruiken.
24-05-2016

ADHD

Op zich helpt het me wel om wat rustiger in mijn hoofd te zijn, en anderen merken het, dat ik minder hak op de tak ben met praten. Maar als ik om de 4 uur vergeet, word ik heel druk, en dat merkt mijn omgeving ook, dat is het vervelende, dat ik om de 4 uur in moet nemen 3 keer per dag. En dat je afhankelijk er van wordt. Heeft iemand ervaring met dit middel? En ook met sto[lees meer...]ppen van dit middel? groetjes christine
20-05-2016

ADD

begonnen met dexamfetamine, maar hoge bloeddruk (misschien door dex) toen op methylfenidaat overgestapt, maar na een week gebruik al ernstige depressiviteit.
16-05-2016

ADHD

Sterk verbeterde aandacht, meer scherpte, focus m.n. op werk, meer rust, dingen afmaken, zaken kunnen ordenen en overzicht creëren.
15-05-2016

ADHD

Sinds dat ik het ben gaan gebruiken, heb ik regelmatig pijn op de borst en een te hoge hartslag. Sindskort heb ik ook veel minder eetlust. Ik neem deze medicatie vooral voor mijn concentratie en de laatste tijd komt het regelmatig voor dat ik juist veel minder concentratie heb bij gebruik. Hier baal ik nogal van aangezien ik nu examens heb. Ik las dat dit kan komen doordat[lees meer...] je er teveel van inneemt? Ook heb ik vaak tintelingen in mijn handen en sinds een aantal maanden word ik elke ochtend wakker met pijnlijke/stijve vingers, dit houdt dan vaak een paar uur aan. Geen idee of dit ook een bijwerking is.
03-05-2016

ADD

Op dit moment gebruik ik alweer 5 jaar methylfenidaat. Ik was vastgelopen in mijn studie, werk maar vooral in mijn hoofd. Het wordt een cyclus van keer op keer falen. Het is even zoeken met methylfenidaat, maar wanneer het juist is ingesteld dan komt er een heldere rust over mij heen. Wanneer ik te weinig neem van het middel dan voel ik mij down, lui, ongemotiveerd. Wannee[lees meer...]r ik te veel neem van het middel dan voelt het alsof ik in een tunnel zit. Wanneer het dus juist is ingesteld voel ik mij als mijzelf, maar wel met de rust en vertrouwen in het leven. Ik lees hier verhalen over dat het medicijn mensen kapot maakt, dat het lijkt op drugs, dat het je creativiteit wegneemt. Dat is voor mij allemaal absoluut niet waar. Het medicijn heeft er o.a. voor gezorgd dat ik kan genieten van het leven, dat de plannen niet alleen in mijn hoofd zitten maar dat ik ook dingen kan uitvoeren. Dat ik kan relativeren, dat ik weet dat ik niet alles kan doen. Ik gebruik minder alcohol dan dat ik voorheen deed en ik ben met achtens en negens afgestudeerd van de kunstacademie. Soms zit ik wel in een dip, maar dat is vaak als ik te weinig neem. Daarnaast neem ik het voor ADD en ik herinner me heel goed hoe ik mij voor het nemen van het medicijn voelde, namelijk continu in een dip. Het hebben van ADD en het gevoelig zijn voor een depressie gaat samen, dus het is te gemakkelijk om dit op het medicijn af te schuiven. Bij gebruik raad ik je aan om goed te kijken welke hoeveelheid je nodig hebt. Denk ook aan invloed van alcoholgebruik, hoe je slaapt, of je sport en hoe gezond je leeft.
19-04-2016

Gedragsstoornis

ADHD niet vastgesteld, DOWN-syndroom. 2 x Epileptisch insult door gebruik Methylfenidaat januari 2014. Voorheen nooit epileptisch insult gehad en na stoppen ook niet meer.
04-04-2016

ADD

Medicijn werkt goed! Alleen ben ik in 4 maanden tijd 14 kilo afgevallen. Geen eetlust. Haaruitval, haar is stuk dunner geworden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (503) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum