Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar angst acute hoofdpijn buikpijn diarree wazig in het hoofd

ADHD (190 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (148 meningen)

19-11-2021 | Vrouw | 62
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

02-08-2021 | Vrouw | 40
methylfenidaat (27mg)
ADD
Overstap naar Teva. Ondanks dat dit hetzelfde zou moeten werken als de methylfenidaat rt van Sandoz is dit voor mij absoluut niet het geval. Depressieve gevoelens en agressie. Iets wat eerder, met en zonder medicijnen, nooit was.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

04-07-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Vreselijk, bij andere fabrikanten prima en optimaal resultaat, bij Teva vreselijke bijwerking en eigenlijk geen werking voor wat het moet doen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
Nu verplicht over op TEVA omdat dit nu het goedkoopste wordt ingekocht op advies zorgverzekeraar en regering het middel werkt niet en heeft erg veel nare bijwerkingen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
van Sandoz 36 mg naar TEVA 36 mg wat een verschrikkelijke verandering Wat een heftige bijwerkingen de hele dag in een nare afwezige mist , waar je je juist helder en opgeruimd zou moeten voelen. Je emoties zijn onberekenbaar van je ineens verdrietig en depressief voelen , tot soms zelfs agressief . Blij en vrolijk zijn komt niet voor Je hoofd en handen werken ni[lees meer...]et samen , tel daar de mist en sombere gevoelens bij op en je hebt er dus helemaal niks aan het maakt je juist onzeker het verdwijnt ook niet na een aantal weken gebruik Zelf mij 20 jarige zoon wil dit medicijn niet meer innemen zo onstabiel voelt hij zich ervan Inmiddels ken ik mezelf niet meer en alles waar je het voor gebruikt valt weg

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

02-05-2021 | Vrouw | 38
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ben super blij met dit middel, ik heb AD(h)D en hiervoor kortwerkend rotailin gebruik 4 maal daags 20 mg, maar teveel rebound en vergeten in te nemen en stemmingswisselingen door uitwerking. Nu sinds kort aan de langwerkende Concerta 18 mg van Teva, en ik voel me stabiel kan me goed focussen, soms weleens iets te goed. Ik kan me nu met gemak op 1 ding tegelijk concentrer[lees meer...]en ipv dat mijn gedachten en handelingen 'all over the place' zijn. Het geeft me enorme rust en ik hoef het maar 1 keer per dag in te nemen. Het werkt wel vroeg uit (savonds om 17:00) dus savonds zit ik vaak te stuiteren omdat ik dan geen medicatie heb genomen

17-04-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Vooral met werk en leren veel meer concentratie! Heel fijn om gewoon aan 1 stuk aan iets te kunnen werken! Eetlust is wel minder en vanbinnen soms wat onrustig. Maar helpt super! Ook m’n stemming is erg goed door deze pillen.

12-04-2021 | Vrouw | 51
ADD
Eerder had ik Sandoz, en hoewel ik soms twijfelde of het wel echt werkte, merkte ik het vooral als ik het niet gebruikte. Als ik het wel gebruikte merkte ik nauwelijks bijwerkingen en was mijn concentratie wel een heel stuk beter. Nu is de apotheker overgestapt op Teva en ik vind het verschrikkelijk. Zeer versnelde hartslag en de zenuwen gieren door mijn lijf tot laat in d[lees meer...]e avond door mijn lijf. Na ongeveer 5 tot 8 uur word ik erg moe en voel me zeer somber of depressief en krijg huilbuien. Het helpt me totaal niet bij de concentratie. Ik durf het nu bijna niet meer te gebruiken, vanwege de extreme bijwerkingen. Ik functioneer nog beter zonder Teva Methylfenidaat. Ik slik al 12 jaar methylfenidaat, ooit begonnen met Ritalin, toen Concerta, Mylan, Sandoz en nu Teva.. Heb me het beste gevoeld met Concerta, en nu het slechtste met Teva.

08-04-2021 | Man | 42
ADD
Pas op 40 jarige leeftijd diagnose gehad en met dit wonderspulletje begonnen. 36mg van het merk Sandoz. Oh wow, kan het leven ook zo zijn!? Ik heb nu genoeg aandacht om te kunnen genieten van bijvoorbeeld het lezen van een boek. Super! Echter, na twee jaar gebruik van dit merk, ging mijn apotheek over op het merk Teva. Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid, maar een ande[lees meer...]r merk. Helaas bleek dat een regelrechte ramp. Ik werd er ziek van. Kreeg een pieptoon in mijn hoofd en pijn op mijn borst. Nu ga ik weer door het leven zonder. En ben ten einde raad.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

16-03-2021 | Vrouw | 33
Syndroom van Asperger
De methylfenidaat die ik slik is van het merk Mylan en deze werkte voor mij geweldig! Ik heb ook de langwerkende Methylfenidaat van Mylan geprobeerd maar hier werd ik behoorlijk ziek van...Wat best vreemd is aangezien je zou verwachten dat het hetzelfde medicijn is. Ik slikte 3x30MG per dag dat zijn 9 pillen, en daarom slik ik nu Concerta van Janssen als ik wakker word e[lees meer...]n savonds kortwerkende Methylfenidaat van Mylan mocht dat nodig zijn. Ik heb ook de Methylfenidaat geprobeerd van Sandoz en Teva maar die werkte voor mij lang niet zo goed als die van Mylan. Ik heb het ook in het systeem laten zetten dat ik geen andere merken meer wil hebben als het op Concerta of Methylfenidaat aan komt, ze kunnen zo vaak zeggen het is het zelfde! maar nee dat is het mooi dus niet!

11-02-2021 | Vrouw | 40
methylfenidaat (5)
Autisme
Dit middel voorgeschreven gekregen om rust te krijgen in de chaos in mijn hoofd. En om overzicht te vergroten. Het middel werkte heel goed! Rustige gedachten en dat was heerlijk. Groot nadeel was dat het bij mij binnen 3 kwartier uitwerkte en ik me compleet voelde instorten. Hierdoor helaas moeten stoppen. Bij mijn zusje werkt het middel wel zo'n 3 uur en zij is er heel ge[lees meer...]lukkig mee.