Methylfenidaat

methylfenidaat

ADHD (143 meningen)
ADD (129 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)
Depressie (1 mening)

Concerta (442 meningen)
Ritalin (375 meningen)
Dexamfetamine (339 meningen)
Medikinet (115 meningen)
Strattera (109 meningen)

13-06-2017

ADD

Na me 21 jaar "anders" gevoeld te hebben en regelmatig met mezelf en andere in de knoop te liggen kwam daar eindelijk dé diagnose; ADD. Waar de meeste mensen balen van hun diagnose, is het voor mij een verademing om te weten wat er nou gaande is in mijn hoofd, waarom ik ben zoals ik ben. Eerst een jaar gewone methylfenidaat gehad, hielp al een beetje maar had daarbij erge [lees meer...]last van rebounds. Toen een jaar lang concerta (langwerkende methylfenidaat) gebruikt. In eerste instantie merkte ik niet veel verschil, alleen dat ik geen rebounds meer had. Na een maand of twee begon mijn gedrag te veranderen, ik werd manisch, deed rare dingen, ging roken, begon met alcohol en ging vreemd. 5 maanden lang was ik mezelf helemaal kwijt, ik weet dan ook niet veel meer van deze periode, enkel wat vage herinneringen en dat wat mij vertelt is. Op verzoek van mijn man heb ik destijds aangegeven dat concerta niet mijn ding was en toen kreeg ik dexamfetamine.
09-06-2017

ADHD

Jaren terug gebruikte ik concerta tijdens mijn studie en na 3 jaar gebruik had ik deze niet meer nodig. 1 jaar geleden begon ik met werken. Er gaat dan een hele nieuwe wereld voor je open en mensen die ook adhd/add hebben hoef ik niet te vertellen hoe moeilijk het is aan die kwaliteitseisen te voldoen. Ik werk in de kinderopvang en daar is iedere dag anders. Het is chaotis[lees meer...]ch en ieder kind heeft zijn eigen dingetjes waar je aan moet denken. Ouders geven dingen door. En er komt altijd wat tussen als je ergens mee bezig bent, je komt handen te kort. Ik ben dus opnieuw voor medicatie gegaan. Methyfinidaat eerst begonnen met een lichtere dosering nu 36 miligram. Je hoeft er niet van te verwachten dat je ineens een totaal ander mens bent en alles op orde hebt. Maar het helpt wel. Ik krijg de dingetjes net iets beter geregeld, ik heb net dat beetje meer concentratie en mijn hoofd heeft wat meer rust. Dit zien anderen ook, ik loop wat minder rond als een kip zonder kop haha. Wel snap ik ook de negativiteit over deze tabletten, er zitten zeker nadelen aan. Maar deze wegen niet af tegen mijn voordelen. Ik slik ze bewust alleen op werk dagen. Ik let goed op mijn eten, want door de tabletten heb ik vaak minder honger en in het begin viel ik af. Nu ik vaak voor inname eet is dit niet meer het geval. Ik slik ze niet na 12 uur in de middag, want dan kan ik avonds niet slapen. Af en toe/ voornamelijk in het begin had ik last van hartkloppingen, maar dit valt reuze mee. Ik heb bewust gekozen voor 1x per dag met geleidelijke afgifte, zodat ik niet steeds last heb van de uitwerking en er aan hoef te denken om nieuwe te pakken. Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn ervaring.
23-05-2017

ADHD

Ik gebruik Methylfenidaat nu bijna een week. De eerste twee dagen nam ik 5 mg per keer (halve tabletjes), maar ik voelde helemaal geen verschil. Ook geen duidelijke bijwerkingen. Daarna overgegaan op 10 mg per keer. Ik kan me nu wel beter focussen, maar niet op een fijne manier. Ik heb opeens chronisch hoofdpijn en voel me nog meer gespannen dan anders. Nu heb ik ook de di[lees meer...]agnose Gegeneraliseerde angststoornis gekregen, dus dat dit medicijn me nog meer gespannen maakt is echt volkomen kut. Voordat ik begon met Methylfenidaat kon ik me met enige moeite nog wel redelijk overgeven tijdens de Yoga-ontspanning. Nu is dat volkomen onmogelijk geworden. Ik heb tijdens de vorige ontspanning (max. 5-10 minuten) ongeveer 6 verschillende dingen bedacht die ik wilde opzoeken op internet. Niet echt ideaal.
11-05-2017

Narcolepsie

Eind 2013 ben ik vanwege behoorlijke vermoeidheidsproblemen onderzocht bij een slaapcentrum en heeft mijn neuroloog narcolepsie, zonder kataplexie (spierverslappingen), bij mij geconstateerd. Als ik geen methylfenidaat gebruik heb ik tijdens lichamelijk actieve werkzaamheden geen last van vermoeidheidsproblemen. Daarentegen krijg ik behoorlijk last van vermoeidheid tijdens[lees meer...] fysiek rustige momenten zoals administratieve werkzaamheden. Hierbij kan ik dan binnen 5 min, en bij extreme vermoeidheid wel binnen 1 min, zittend in slaap vallen. Mijn rijbewijs is hierdoor aangepast en moet periodiek hiervoor gekeurd worden d.m.v. slaaponderzoek bij het slaapcentrum en met deze analyse kan ik, indien deze voldoende is, mijn rijbewijs verlengd krijgen. Hierdoor sluit ik uit dat eventuele gevolgen door bijv. een auto ongeluk nadelige juridische/medische gevolgen kan hebben. Door 3 maal daags het medicijn, methylfenidaat 10mg van het merk Sandoz, krijg ik net dat extra zetje waardoor ik normaal kan functioneren. Blijf hierdoor met mijn aandacht scherp en alert, wat ik nodig heb tijdens studie en werk. Bijkomend nadeel hiervan is dat ik minder goed mijn rust neem, tijdens pauzes. Ook een 'over'-focus waardoor ik me regelmatig te veel verdiep probleemsituaties en hierdoor teveel hooi om m'n vork neem, met als gevolg dat ik het overzicht verlies. Aan het einde van de dag ontstaat hierdoor zo nu en dan drukkende hoofdpijn gecombineerd met een vermoeide gespannen gezichtsuitdrukking (krijg ik regelmatig te horen van mensen). Dit helaas samen met een kort lontje waardoor onbedoeld fel of 'boos' door mij wordt gereageerd tijdens een normaal gesprek of communicatie naar mij toe. De nadelige gevolgen voor anderen probeer ik te verhelpen door regelmatig over situaties te praten met mijn vriendin. Ik vindt het vervelend als door mij verkeerde onbedoelde indrukken worden gegeven of men 'afschrikt' van de wijze waarop ik wel eens kan communiceren. Relativeren en leren ontspannen, van lichaam en geest, blijf enigszins lastig maar lukt vrij goed. Het gebruik van methylfenidaat help mij wel net die 2 stappen extra te maken en mezelf als een actief persoon neer te zetten en hierdoor neem ik de nadelige effecten naar anderen voor lief. Toch maak ik me de laatste tijd wel een beetje zorgen gezien de berichten in het nieuws over de bijwerkingen van methylfenidaat bij volwassenen. Gezien hartkwalen bij mij in de familie zitten wil ik het liefst af van dit medicijn. Afgelopen jaar heb ik een periode van 2 maanden met enige regelmaat behoorlijke hartkloppingen gehad en had hiervoor van de dokter 24 mijn hartritme moeten meten. Hier is gelukkig niets uit gekomen. Over een tijdje wil ik gaan proberen door met iets van een geselecteerd voedingspatroon de dosering af te bouwen. Hiervoor moet ik me nog verder verdiepen wie me hierbij kan helpen. Wat mij opvalt is dat er geen beoordelingen staan vermeld m.b.t. narcolepsie, of de ervaring/relatie met methylfenidaat. Ben benieuwd of er binnenkort meer bekend wordt over de gevolgen van gebruik van methylfenidaat bij volwassenen. Graag jullie reactie als iemand bekend is met geselecteerde voeding voor het vervangen van medicatie bij narcolepsie (zonder kataplexie).
12-04-2017

Methylfenidaat (methylfenidaat)

hallo zeg retalin is gewoon een soort speed toch of voor de burgers hier amfetamine en net als deze medicijne rotzooi ,ik weet het mijn taal gebruik maar toch al die depressiva is toch waardeloos je word gewoon een soort cactus ,ik kom gewoon van de straat en zeg rook gewoon een jiont [wiet]als je volwassen bent en ik ben werkelijk overal vanaf ik zoop ongeveer 2 flessen [lees meer...]whisky per dag en wat biertjes erbij,ik ben nu ongeveer 4 jaar clean,ik heb dit gedaan zonder enige vorm vanmedicijne tenemen alleen maar water drinken ik heb wel eens een verhaal gehoord van een officier die ongeveer het zelfde als ik had dorstig en wat deden zijn kameraden ze lieten hem net zoveel water drinken als hij maar kon en op een gegeven moment stoppen de flessen met praten tegen je de flessen praten namelijk als je bij call en call was hoe bizar dit ook maar klinkt maar het stopt op een gegeven moment ,enne uh oja niet teveel water want je kan je zelf namelijk dood drinken met water dus niet teveel ik vond me zelf een mietje als je ergens om moet vragen .terug naar de medicijne wat het doet met mijn vriendin is ronuit bizarre ,en nu zit ze in een inrichting al een week omdat ze totaal doordraaide wilde zelf moord plegen was weer eens paranoine achtervolgings waanzin en ga zomaar door
12-04-2017

ADHD

Mijn dochter van 7 gebruikt dit medicijn en het helpt haar goed om haar hoofd beter te kunnen "ordenen" zoals ze zelf zegt.
10-04-2017

ADD

Na de eerste dag heb ik al gebeld met mijn psychiater om te stoppen, omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond. De bijwerkingen waren hoofdpijn, zwaar hoofd, pijn in spieren, duizeligheid, onrustig. Op zijn advies toch doorgezet, om te kijken of de bijwerkingen na verloop van tijd minder zouden worden. Dat was niet het geval en ik had ook niet het idee dat ik meer focus k[lees meer...]reeg door deze medicijnen en mij dus ging helpen. Na 5 vermoeiende dagen heb ik, na overleg met een neef die huisarts is en ook AD(H)D heeft, besloten te stoppen. Voor zover ik begrijp zou het middel namelijk vrij direct moeten werken. Ga nu kijken of de dosering niet te hoog was ingezet of dat ik beter een ander middel kan gebruiken. Ik ga in overleg met mijn arts denk ik eerst eens rustig proefdraaien met Ritalin, om de juiste dosering te vinden.
07-04-2017

ADD

Dag mensen, Ik ben (nu 45) sinds 5 jaar gediagnosticeerd met ADD. Allemaal leuk en aardig, medicatie, maar het is een verschrikkelijk verslavend goedje. Iedereen heeft het altijd over afhankelijkheid van benzodiazepinen, opiaten en andere medicijnen die verslavend zouden zijn, maar ritalin wordt nóóit genoemd. Gek eigenlijk want ik heb gemerkt dat ik er binnen de pe[lees meer...]riode van 5 jaar een enorme tolerantie voor op heb gebouwd. Slik nu minstens 300 mg per dag (waarvan deels recept / deels van anderen die het recept niet benutten). Ik kom er niet vanaf, krijg het niet afgebouwd en wanneer ik iets lager in dosering ga zitten krijg ik enorm veel last van ontwenningsverschijnselen. Bekendste hiervan zijn met name vermoeidheid en de "cravings". oftewel behoefte naar energie. Hiermee wil ik één ding suggereren: GEEF - DIT - MIDDEL - NIET - AAN - UW - KIND. Als volwassene kunt u zelf beslissen of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, maar een kind heeft vaak geen keuze. Geef het niet aan kinderen, want het zorgt alleen maar voor veel ellende. Bij opmerkingen hoor ik het graag, Groeten, C. de A.
01-04-2017

ADD

de eerste paar maanden moeten zoeken met de psychiater naar een goede afstelling maar nu om de 3,5uur 15mg. Toen erg misselijk, hoofdpijn en een gejaagd gevoel. Toen ik de goede hoeveelheid/frequentie had nogsteeds geen eetlust. Ik eet voor het innemen anders moet ik overgeven. Zou nooit meet zonder willen, heeerlijk een wereld waarin ik me kan focussen en dingen af kan [lees meer...]krijgen.
29-03-2017

ADD

de psychische bijwerkingen waren te erg, daarom van ritalin overgestapt naar medikinet
19-03-2017

ADHD

Medicijn werd voorgeschreven voor adhd om concentratie te verbeteren. Het verbeterde de concentratie heel goed, maar de bijwerkingen waren zo heftig op de kleinste dosering dat mijn psychiater mij er gelijk van af gehaald heeft na 3 dagen. Ik kon niet normaal mijn dag door komen en ook amper in slaap komen 's avonds. De eerste dosering viel wel mee, maar daarna werd het h[lees meer...]eel heftig. Een paar weken later dexamfetamine gaan proberen en dat bevalt nu na een paar maanden nog steeds goed. Heeft soortgelijke bijwerkingen, maar in veel mindere mate.
15-03-2017

ADHD

Tja, dan vul je ADHD in, omdat je niets anders kan kiezen. Maar mijn ervaring wil ik graag delen. Ik gebruik het nu pas kort, maar het is een verademing. Ik gebruik sinds 2015 Citalopram. Dit is een antidepressiva. Nadat ik op eigen verzoek van een jaar lang 30 Mg per dag, naar 40 ben gegaan, voelde ik ineens mijzelf weer. Zeker niet de 1e weken hoor. Dat was heftig. Maar [lees meer...]dat kan je bij "Citalopram" wel lezen. Maar alles bij elkaar zeer tevreden. Het is mijn redding. Ik kan weer werken! En naar buiten. Maar, methylfenidaat is nieuw. Ik was ineens zo druk in mijn hoofd. Eigenlijk heb ik dit altijd gehad, maar niet ZO aanwezig. Ik had nu ineens ongemerkt een deel van een heel suf liedje in mijn hoofd.. Dat je na een halve dag denkt, wat?! Die is normaal.. Dit in combinatie met slecht kunnen focussen en rustig op de bank willen zitten na een drukke dag, heeft mij doen besluiten Google op te gaan, en hierna mijn huisarts te overtuigen van het voordeel van methylfenidaat en de combinatie met Citalopram. En die is er! Ik slik het niet elke dag. Denk ook niet dat ik er "lekker" op kan werken. Maar als ik thuis kom en heb een veel te druk hoofd, is het super! Sandoz is wel mijn merk, de apotheek moest het bestellen, maar van 2 andere kreeg ik heel vreemde gedachten en liep ik soort van vast. Hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt! Deze site, heeft mij voor een deel zeer goed geholpen.
28-02-2017

ADD

Rond mijn 26 al niet helemaal lekker in mijn vel. Werk zat vaak tegen en was negatief. Inmiddels ben ik nu bezig met mijn 3de psycholoog, ik ging heen voor een depressie. Tijdens het onderzoek kwamen we er achter dan ik ADHD heb. Dit verklaard een hoop voor mij. In het begin niet gekozen voor medicatie, maar na verhalen en ervaringen van anderen toch gestart. Ik merk wel d[lees meer...]at het rustiger in mijn hoofd is en mijn lontje naar mensen is een stukje langer geworden. Merk wel dat wanneer ik in de auto zit me sneller irriteer aan andere gebruikers. Dus daarin is mijn lontje weer korter geworden. Ik sport zeer regelmatig en had altijd rond de 60 slagen per minuut dit is nu 80 en soms hoger. Daar baal ik wel een beetje van. Ik ben nu wel meer bewust van mijn emoties wanneer het (als in relatie voorbij) tegen zit kan ik wanneer ik alleen ben zomaar in tranen uitbarsten. Dit is wel echt nieuw voor me en vind dit een rare bijkomstigheid. Vroeger kon ik die emoties beter in bedwang houden. De focus in mijn hoofd is wel lekker en ook de rust. Of ik het in de toekomst blijf gebruiken, kan ik nog niet zeggen. Ik zal over een maand weer mijn ervaring delen.
22-02-2017

Autisme

het helpt mij mijn gedachten op orde te brengen oftewel er is geen chaos in mn hoofd en kan me makkelijker uiten naar anderen zonder een warrig verhaal te vertellen en achteraf nog niet hebben kunnen zeggen wat ik wou zeggen. Ook geeft het me de moed om contact te maken met onbekende mensen en dus makkelijker sociale contacten op te bouwen en onderhouden. Verder zorgt het [lees meer...]bij mij voor een veel beter en constant dag- en nachtritme.
23-01-2017

ADHD

Na burn out (28 jr, V) thuis komen te zitten na JAREN gerend te hebben. Begonnen met schematherapie en daar stil moeten staan bij mijn verleden (en wat ik nog mee draag maar geen controle over heb zoals bijv. verslavingen en psychische problematiek in de familie). Hier ook stil moeten staan bij ik als persoon. Na verloop kwam er uit dat ik ADHD combi heb (ADD/ADHD). Dit ma[lees meer...]akt voor mij zoveel duidelijk... echter is mijn brein echt even op geraakt.. het functioneert niet altijd zoals ik zou willen en dat maakte mij nog onzekerder (vermoeidheid, geen concentratie, lusteloos, nog gevoeliger voor dwangmatig gedrag, grote emotieschommelingen). Mijn hoofdbehandelaar weet dat ik liever geen medicatie slik, maar heeft mij overtuigd om het te (tijdelijk) te proberen om mijn brein te herstellen en het resultaat ook goed is om mij uit een bepaald patroon te trekken. Ik slaap chronisch slecht, daar kreeg ik een lage dosis lexapro voor. Slapen beter, dromen blijven altijd intens. Na 2wk gestart met toevoegen van Methylfenidaat.. Het advies was om 3x per dag 15mg te slikken. Ik merk dat zodra ik het inneem ik meer focus heb, taken beter kan afronden. Echter... (als sporter en met prestatiedrang) frustrerend dat ik last heb van een verhoogde hartslag en momenten super warm. Daarnaast ben ik in 2 weken bijna 3kg verloren, eetlust snel kwijt of momenten heel erg trek maar zodra ik ga eten of eten zie ik behoorlijk misselijk wordt. Over 2 weken weer een afspraak bij mijn hoofdbehandelaar...
19-01-2017

ADD

ik gebruik het medicijn voor mij add, het help mij goed en heb geen bijwerkingen. vroeger toen ik klein was had ik ritalin, maar was achteraf toen niet nodig en zijn gestopt, maar gebruik sinds 2010 Methylfenidaad en dat bevalt goed. kan mij beter concenteren

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum