Methylfenidaat

methylfenidaat

ADHD (141 meningen)
ADD (126 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (3 meningen)
Depressie (1 mening)

07-04-2017

ADD

Dag mensen, Ik ben (nu 45) sinds 5 jaar gediagnosticeerd met ADD. Allemaal leuk en aardig, medicatie, maar het is een verschrikkelijk verslavend goedje. Iedereen heeft het altijd over afhankelijkheid van benzodiazepinen, opiaten en andere medicijnen die verslavend zouden zijn, maar ritalin wordt nóóit genoemd. Gek eigenlijk want ik heb gemerkt dat ik er binnen de pe[lees meer...]riode van 5 jaar een enorme tolerantie voor op heb gebouwd. Slik nu minstens 300 mg per dag (waarvan deels recept / deels van anderen die het recept niet benutten). Ik kom er niet vanaf, krijg het niet afgebouwd en wanneer ik iets lager in dosering ga zitten krijg ik enorm veel last van ontwenningsverschijnselen. Bekendste hiervan zijn met name vermoeidheid en de "cravings". oftewel behoefte naar energie. Hiermee wil ik één ding suggereren: GEEF - DIT - MIDDEL - NIET - AAN - UW - KIND. Als volwassene kunt u zelf beslissen of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, maar een kind heeft vaak geen keuze. Geef het niet aan kinderen, want het zorgt alleen maar voor veel ellende. Bij opmerkingen hoor ik het graag, Groeten, C. de A.
01-04-2017

ADD

de eerste paar maanden moeten zoeken met de psychiater naar een goede afstelling maar nu om de 3,5uur 15mg. Toen erg misselijk, hoofdpijn en een gejaagd gevoel. Toen ik de goede hoeveelheid/frequentie had nogsteeds geen eetlust. Ik eet voor het innemen anders moet ik overgeven. Zou nooit meet zonder willen, heeerlijk een wereld waarin ik me kan focussen en dingen af kan [lees meer...]krijgen.
29-03-2017

ADD

de psychische bijwerkingen waren te erg, daarom van ritalin overgestapt naar medikinet
19-03-2017

ADHD

Medicijn werd voorgeschreven voor adhd om concentratie te verbeteren. Het verbeterde de concentratie heel goed, maar de bijwerkingen waren zo heftig op de kleinste dosering dat mijn psychiater mij er gelijk van af gehaald heeft na 3 dagen. Ik kon niet normaal mijn dag door komen en ook amper in slaap komen 's avonds. De eerste dosering viel wel mee, maar daarna werd het h[lees meer...]eel heftig. Een paar weken later dexamfetamine gaan proberen en dat bevalt nu na een paar maanden nog steeds goed. Heeft soortgelijke bijwerkingen, maar in veel mindere mate.
15-03-2017

ADHD

Tja, dan vul je ADHD in, omdat je niets anders kan kiezen. Maar mijn ervaring wil ik graag delen. Ik gebruik het nu pas kort, maar het is een verademing. Ik gebruik sinds 2015 Citalopram. Dit is een antidepressiva. Nadat ik op eigen verzoek van een jaar lang 30 Mg per dag, naar 40 ben gegaan, voelde ik ineens mijzelf weer. Zeker niet de 1e weken hoor. Dat was heftig. Maar [lees meer...]dat kan je bij "Citalopram" wel lezen. Maar alles bij elkaar zeer tevreden. Het is mijn redding. Ik kan weer werken! En naar buiten. Maar, methylfenidaat is nieuw. Ik was ineens zo druk in mijn hoofd. Eigenlijk heb ik dit altijd gehad, maar niet ZO aanwezig. Ik had nu ineens ongemerkt een deel van een heel suf liedje in mijn hoofd.. Dat je na een halve dag denkt, wat?! Die is normaal.. Dit in combinatie met slecht kunnen focussen en rustig op de bank willen zitten na een drukke dag, heeft mij doen besluiten Google op te gaan, en hierna mijn huisarts te overtuigen van het voordeel van methylfenidaat en de combinatie met Citalopram. En die is er! Ik slik het niet elke dag. Denk ook niet dat ik er "lekker" op kan werken. Maar als ik thuis kom en heb een veel te druk hoofd, is het super! Sandoz is wel mijn merk, de apotheek moest het bestellen, maar van 2 andere kreeg ik heel vreemde gedachten en liep ik soort van vast. Hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt! Deze site, heeft mij voor een deel zeer goed geholpen.
28-02-2017

ADD

Rond mijn 26 al niet helemaal lekker in mijn vel. Werk zat vaak tegen en was negatief. Inmiddels ben ik nu bezig met mijn 3de psycholoog, ik ging heen voor een depressie. Tijdens het onderzoek kwamen we er achter dan ik ADHD heb. Dit verklaard een hoop voor mij. In het begin niet gekozen voor medicatie, maar na verhalen en ervaringen van anderen toch gestart. Ik merk wel d[lees meer...]at het rustiger in mijn hoofd is en mijn lontje naar mensen is een stukje langer geworden. Merk wel dat wanneer ik in de auto zit me sneller irriteer aan andere gebruikers. Dus daarin is mijn lontje weer korter geworden. Ik sport zeer regelmatig en had altijd rond de 60 slagen per minuut dit is nu 80 en soms hoger. Daar baal ik wel een beetje van. Ik ben nu wel meer bewust van mijn emoties wanneer het (als in relatie voorbij) tegen zit kan ik wanneer ik alleen ben zomaar in tranen uitbarsten. Dit is wel echt nieuw voor me en vind dit een rare bijkomstigheid. Vroeger kon ik die emoties beter in bedwang houden. De focus in mijn hoofd is wel lekker en ook de rust. Of ik het in de toekomst blijf gebruiken, kan ik nog niet zeggen. Ik zal over een maand weer mijn ervaring delen.
22-02-2017

Autisme

het helpt mij mijn gedachten op orde te brengen oftewel er is geen chaos in mn hoofd en kan me makkelijker uiten naar anderen zonder een warrig verhaal te vertellen en achteraf nog niet hebben kunnen zeggen wat ik wou zeggen. Ook geeft het me de moed om contact te maken met onbekende mensen en dus makkelijker sociale contacten op te bouwen en onderhouden. Verder zorgt het [lees meer...]bij mij voor een veel beter en constant dag- en nachtritme.
23-01-2017

ADHD

Na burn out (28 jr, V) thuis komen te zitten na JAREN gerend te hebben. Begonnen met schematherapie en daar stil moeten staan bij mijn verleden (en wat ik nog mee draag maar geen controle over heb zoals bijv. verslavingen en psychische problematiek in de familie). Hier ook stil moeten staan bij ik als persoon. Na verloop kwam er uit dat ik ADHD combi heb (ADD/ADHD). Dit ma[lees meer...]akt voor mij zoveel duidelijk... echter is mijn brein echt even op geraakt.. het functioneert niet altijd zoals ik zou willen en dat maakte mij nog onzekerder (vermoeidheid, geen concentratie, lusteloos, nog gevoeliger voor dwangmatig gedrag, grote emotieschommelingen). Mijn hoofdbehandelaar weet dat ik liever geen medicatie slik, maar heeft mij overtuigd om het te (tijdelijk) te proberen om mijn brein te herstellen en het resultaat ook goed is om mij uit een bepaald patroon te trekken. Ik slaap chronisch slecht, daar kreeg ik een lage dosis lexapro voor. Slapen beter, dromen blijven altijd intens. Na 2wk gestart met toevoegen van Methylfenidaat.. Het advies was om 3x per dag 15mg te slikken. Ik merk dat zodra ik het inneem ik meer focus heb, taken beter kan afronden. Echter... (als sporter en met prestatiedrang) frustrerend dat ik last heb van een verhoogde hartslag en momenten super warm. Daarnaast ben ik in 2 weken bijna 3kg verloren, eetlust snel kwijt of momenten heel erg trek maar zodra ik ga eten of eten zie ik behoorlijk misselijk wordt. Over 2 weken weer een afspraak bij mijn hoofdbehandelaar...
19-01-2017

ADD

ik gebruik het medicijn voor mij add, het help mij goed en heb geen bijwerkingen. vroeger toen ik klein was had ik ritalin, maar was achteraf toen niet nodig en zijn gestopt, maar gebruik sinds 2010 Methylfenidaad en dat bevalt goed. kan mij beter concenteren
07-01-2017

ADHD

Methylfenidaat 36mg van Sandoz werkt maar 5 uur??!!
07-01-2017

ADHD

Werkt goed, gebruiksvriendelijk en niet om de zoveel uur nieuwe medicatie moeten nemen.
05-01-2017

ADHD

ik zelf geen bijwerkingen en ben zeer blij dat ik het nu gebruik. Het gaat nu beter met mij en de omgang met anderen.
19-12-2016

ADD

Sinds begin deze maand gebruik ik methylfenidaat voor mijn ADD. Na er 20 jaar mee rondgelopen te hebben was het nu tijd voor actie. Ik voel me veel georganiseerder en neem de tijd voor dingen, zoals ik vroeger nooit kon. Ook ben ik fysiek rustiger, ondanks dat de diagnose ADD en niet ADHD was. Ik kan me concentreren op m'n werk en heb minder de neiging impulsief dingen te [lees meer...]doen die uiteindelijk leidden tot ziekmelden of zelfs simpelweg niet op komen dagen op afspraken of werk.
13-12-2016

ADD

Sinds een half jaar gebruik ik Methylfenidaat, ivm de diagnose ADD. Tot een een paar weken terug slikte ik om de 4 uur, 3x per dag. Echter had ik dus ook 3 x per dag een rebound. Na overleg met de psychiater dosis opgevoerd naar 4 x per dag, om de 3 uur. De eerste week na het opbouwen voelde ik me prima, concentratie was top en ik was rustig. Nu een paar weken later, ben i[lees meer...]k opgefokt, onrustig en heb ik continu een zeurende hoofdpijn. Concentratie is tijdens gebruik wel goed en rebound heb ik niet meer zo'n last van. Ik zou graag eens Dexamfetamine willen proberen, maar gezien het kostenplaatje ziet het er naar uit dat ik Methylfenidaat moet blijven gebruiken. Het is lastig, zonder voel ik me rustiger en heb ik geen last van bovengenoemde bijwerkingen, maar komt er niks uit mijn handen en ben ik passiever...
26-11-2016

ADHD

vanaf mijn 4de "anders", maar gelukkig met een goed stel hersens. in 1953 heette het nog mbd. in 2002 eindelijk diagnose na suicidepoging. ritalingebruik als jo-jo. start: 80 mg; *ik zit dan 2-3 maanden lekker in mijn vel dan wordt de rebound heftiger en de werkingsduur korter: op dit moment duurt 20 mg 2 uur. ik hoog de dosis op tot 140-160 mg. ik word steeds ongelu[lees meer...]kkiger. tot ik rigoreus stop. eetlust komt weer terug, sombere gedachten minder. kortom beter in 't vel. na zo'n maand 'vakantie' word ik gek van mijzelf en word doodmoe van overprikkeling. ik start weer en (vervolg boven bij de asterisk). ben nu aan het nadenken over medi-wiet....
07-11-2016

ADD

Ik merk een groot verschil in mijn concentratirvermogen, en wordt minder chaotisch na inname. Nadeel van dit medicijn zijn de bijwerkingen, zo word ik erg nerveus, soms zelfs een beetje opgefokt zoals sommige melden. Eetlust verdwijnt compleet, dus heb ik mezelf aangeleerd flink te eten voordat ik het inneem. Overmatig transpireren komt ook zo nu en dan voor. Desondanks[lees meer...] compenseert de gewenste werking deze bijwerkingen en ben ik tevreden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (501) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum