Ervaringen met Strattera

Bojan Nikolik (15-12-2014)

25-05-2017 | Man | 23
atomoxetine (80mg)
ADD
Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.

23-05-2017 | Man | 56
ADD
Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.

15-05-2017 | Man | 17
ADHD
Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!

07-05-2017 | Man | 25
ADHD
Effectief medicijn met weinig bijwerkingen in vergelijking met SSRI's, methylfenidaat en dexamfetamine. Doet weinig voor hyperactiviteit maar veel voor impulsiviteit, angsten, dwangen en focus. Bijwerking zijn bij mij obstipatie, pijn na klaarkomen (zeurderig gevoel vanuit prostaat) en last van vroegtijdig verliezen van sperma, nog voor het klaarkomen.

08-02-2016 | Man | 13
ADHD
Mijn zoon van 13 slikt nu ongeveer anderhalf jaar strattera 40 mg en dit bevalt ontzettend goed. Eerst gestart met Methylfenidaat en alle aanverwante middelen, maar dit gaf meer bijwerkingen dan rust. Ook de bijwerkingen vallen tot nu toe erg mee, het enige waar hij last van heeft, is wat minder eetlust. Ik lees elke keer op de site dat jullie alles moeten betalen, maar de[lees meer...] strattera wordt door mijn zorgverzekeraar vergoed, anders is het inderdaad niet te doen.

29-04-2015 | Man | 25
atomoxetine (80mg)
Autisme
Ik ben in mijn pubertijd begonnen met het slikken van Strattera, dit hielp toen der tijd prima. Veel bijwerkingen die al worden aangegeven door veel ervaringen op mijnmedicijn.nl komen me bekend voor. Zoals: Droge mond, snel vermoeid. Echter ben ik nu bezig met het medicijn af te bouwen na bijna 10 jaar gebruik, omdat ik met een veels te hoge bloeddruk leef, waarschijnlijk[lees meer...] door toedoen van Strattera (Nier test/bloedonderzoek sluiten in ieder geval andere oorzaken uit). Afbouwen verloopt tot nu toe verschrikkelijk. Ontzettend veel last van ontwenningsverschijnselen die er voor zorgen dat ik niet meer in staat ben mijn werk te doen. Dit gebeurde al met afbouwen van 80mg naar 70mg. Nu proberen we dit stap voor stap te doen: Van 80mg naar 76 naar 72 etc. Ik kan iedereen aanraden hier voorzichtig mee om te gaan. Door het afbouwen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

13-04-2015 | Man | 47
atomoxetine (100mg)
ADHD
Strattera opbouw gedaan 40,60,80 en tot slot 100 mg in 4 weken. Op einde eerste week voelde ik letterlijk soort verlichting in hoofd. Alsof mist wegviel. Voor het eerst in al de jaren van zoeken naar verlichting, dacht ik HET gevonden te hebben. Initieel bleef de werking enkele uren duren en kwam nu en dan tot het nooit meer kwam. Psychiater laat me nog extra maand doorga[lees meer...]an voor het bekomen van stabiele hoeveelheid in bloed. Tevergeefs. Enkel bijwerkingen blijven zijnde occasioneel misselijk, slaperig en hoofdpijn maar vooral problemen " down under" zijnde moeilijk plassen en impotentie. Ik ga ermee stoppen. Sop is de kool niet waard. En toch zou ik dit alles erbij genomen hebben als het zou verder geholpen hebben. Spijtig.

29-08-2014 | Man | 12
ADHD
Mijn zoon van 12 jaar gebruikt Stratrera en is hiermee heel goed geholpen. Hij heeft in het verleden relatie genomen maar had allemaal nevenverschijnselen, niet slapen, hallucinaties, slecht eten,.. Bij Strattera heeft hij er geen enkele. Het jammere is dat dit ontzettend duur is € 200 per maand. Weet iemand welke verzekeraar dit terug betaald? Heb al verschillende telefo[lees meer...]ons gedaan. Die tot nu toe niks opleveren. Wij wonen wel in België.

29-07-2014 | Man | 23
ADHD
Vanaf medio 2010 ben ik begonnen met medicatie voor ADHD. Ik heb in de loop van de tijd zowel methylfenidaat (huismerk ritalin) als concerta gebruikt. In veel situaties had het voordelen, maar echt rustig werd ik niet van de medicatie. Ik heb een beetje het gevoel dat er een soort 'curve' in de hoeveelheid stof t.o.v. de effectiviteit zit: Te weinig werkt niet, dan heb ik [lees meer...]je een ideale hoeveelheid, maar iets te veel maakt je weer heel druk terwijl je bij nog meer juist weer te zombie-achtig wordt.. Bij mijn autorijlessen begon ik ook te merken dat ik nog steeds, ondanks medicatie erg onrustig bleef. Dit denk ik omdat methylfenidaat een peppende werking heeft waardoor je (welliswaar in een situatie waarin je alleen bent en bijvoorbeeld iets moet typen/administratie doen je beter kan focusen) snel jachterig/zenuwachtig wordt. Op advies van het CBR na een rijtest (ik beveel iedereen die adhd heeft en autorijlessen volgt het traject te doorlopen) ben ik naar mijn huisarts gegaan om de situatie te bespreken en evt de medicatie aan te passen. Ik kreeg strattera voorgeschreven, en ik schrok van de prijs, ongeveer 3 euro per dag. Maar ik merk nu wel dat het erg goed werkt: ipv dat het mij heel erg pept maakt het mij juist ontspannen, terwijl ik qua gedachten/concentratie juist verbeter. Ook geheugen lijkt nu beter te werken, en ik raak niet (meer) in paniek als iemand mij een 'lange', uit meerdere stappen bestaande intstructie geeft: Bijvoorbeeld: breng het papier naar de schuur, bel dan meneer 'X", ruim dan je kamer op en stuur dan een mail naar mevrouw Y. Dit zijn typische dingen waar een ádhd'er vaak veel moeite mee heeft. Ook met mijn werk als zzp-er /ondernemer gaat het al veel beter: ik heb nu het gevoel dat ik nu meer geduld heb en niet meer zo snel iets heb van: ach dat maak ik morgen wel af. Het lijkt alsof ik dingen waar ik eerst een dag over deed ik nu in 2 uur af kan maken. Verder ben ik nu ook rustiger in gesprekken, en neem ik nu echt de tijd om rustig naar mijn moeder te luisteren en haar iets te vertellen. Qua bijwerkingen: ik merk dat ik er wel erg slaperig van wordt maar het kan ook de combinatie zijn van het afbouwen van ritalin (dit geeft immers een pep-werking). Ik merk wel dat ik een beetje misselijk ben, maar denk dat het wel weer overgaat. Een droge mond komt ook voor. 23

09-03-2014 | Man | 30
ADHD
Enkele jaren geleden ben ik gediagnosticeerd met ADHD en heb een redelijke weg bewandeld qua medicijngebruik. Eerst begonnen met ritalin, toen geswitched naar dexamfetamine en uiteindelijk uitgekomen bij 80mg strattera icm 3x daags 36mg concerta. Strattera werkt bij mij in ieder geval anders dan bij anderen als ik het zo lees want het doet voor mij weinig op mijn hyperacti[lees meer...]viteit en concentratie problemen (waar de concerta wel heel goed voor werkt). Waar de strattera wel heel goed voor werkt is het stabiel houden van mijn stemming (waar de concerta totaal niet voor werkt). Dus voor mij is het helaas een en-en situatie. Gezien het feit dat mijn stofwisseling net zo snel gaat als mijn hoofd zonder medicatie ben ik ook nog eens genoodzaakt om 3x 36mg concerta te gebruiken op een dag. Ik ben blij dat ik een goede zorgverzekering heb die alles vergoed!! Maar goed, nog even mijn ervaring met de bijwerkingen van de strattera. Ik weet nog dat toen ik begon erg moe werd van de strattera en dat dit pas volledig weg was na een week of 6. Daarnaast heb ik momenteel nog wel eens last van maagzuur na inname en dan komt de strattera omhoog. Maagzuur is vervelend, maar als er strattera omhoog komt dan is het net of mijn keel in de brand staat!! Oftewel maagzuur x3. Als laatste wil ik nog melden dat de dag nadat ik een keer mijn strattera vergeten ben ik een vreselijke offday heb. Down, somber en niet te genieten.

19-02-2014 | Man | 34
ADHD
Ben ooit begonnen met Ritalin, werd enorm strak van in mijn focus en gedrogeerd, mijn lijf was gespannen en beet de hoekjes van mijn tanden af. Dexafetamine was ook geen succes, werd er erg boosaardig en opvliegerig van. Wellbutrin geprobeerd, voelde wel een focus, maar stond niet achter dat middel, dus na een week gestopt. Mijn gevoel ligt bij Strattera, omdat het ande[lees meer...]rs werkt en geen opiaat is. Voor mij werkt dat peppen van zo'n opiaat dus niet, kan niet tegen dat spul. Omdat je het middel zelf moet betalen, heb ik een verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2014 ingediend bij de belastingdienst en krijg per kalenderjaar 537 terug. De aanvraag is ingediend en start ongeveer in april met uitbetalingen van 60 euro per maand. dat betekent dat ik zelf nog maar 45 euro per maand hoef te betalen. en in december zoek ik een zorgverzekering die Strattera wel vergoed. van het verloop van Strattera hou ik jullie op de hoogte, groet willem

05-11-2013 | Man | 7
ADHD
Onze jongen van 7 jaar heeft adhd, is nu een jaar ongeveer bekend geworden via de ggz wat voor ons in een heleboel zaken duidelijkheid bracht, daarom zijn we maar gestart met ritalin. Nou nou, ik kan zeggen dat was geen optie hij zat als een dood vogeltje op de bank, er zat geen kind meer in. wij terug naar de ggz, dat moet anders. oke, we zijn toen gestart met strattera t[lees meer...]wintig mg en dat ging al een stukje beter, maar nog wel vrij druk .. zegt hij op een dag ze maken ruzie in mijn hoofdje, ik weet het niet meer en weer heel erg druk ..wij vervolgens weer naar de ggz, na dat gesprek dosering verhoogt naar veertig mg en ja hoor dat slaat aan. Hij is rustig en hij doet goede zaken op school plus eromheen bijv zwemles. Maar helaas hij krijgt vakantie in juli (bouwvak) nog niets aan de hand maar het nieuwe schooljaar is daar en ook een andere juf en na twee weken was het volledig mis, hij wist het weer niet meer daar boven in zijn hoofdje. omdat wij er achter kwamen dat de juf hem te negatief benaderd, dus toen maar weer naar de ggz en nu wachten we af of we met de school verder moeten gaan of elders kijken. maar de strattera werkt nog goed, dus wij gaan dat nog niet verhogen terwijl dat wel als eerste werd geroepen ..er is wel een nadeel aan het medicijn strattera: dat het niet wordt vergoed en kost ons maandelijks 85.00 euro en dat is te veel maar stoppen kan ook niet. het is zo belangrijk voor personen met adhd, dus doe er wat aan daar in den haag ...aub

17-09-2013 | Man | 39
atomoxetine (18mg)
ADHD
Over de ervaring kan ik nog niet zo heel veel zeggen. Echter is er 1 groot struikel blok en dat is de prijs. Dit is ons in het ziekenhuis niet medegedeeld. Bij het afhalen van het recept sloeg ik bijna achter over. Voor 4 weken moest ik €268,00 betalen en dit kunnen wij niet, dus zal ze weer moeten stoppen. Erg voor het kind maar wat niet kan, kan niet. Dit recept wordt [lees meer...]niet vergoed door de zorgverzekeraar dus als je niet rijk bent, heb je het nakijken.

23-08-2013 | Man | 12
ADD
Mijn zoon wordt binnenkort 13 jaar. Ook hij heeft enkele jaren stratera gebruikt. In overleg met kinderarts begin dit jaar gestopt, mede om te kijken of zijn hersenen voldoende waren gegroeid en mijn zoon de kans te geven om te kijken hoe het gaat zonder medicatie. Tot nu toe gaat het goed zijn leerprestaties hebben er nog niet onder geleden. Voor ons was het een moeilijke[lees meer...] beslissing maar met regelmatig contact met arts is dit goed verlopen. Nu de puberteit er aankomt is het wel belangrijk om hem goed te observeren en bij terugval met arts overleggen voor evt herstart medicatie.

26-06-2013 | Man | 15
ADHD
Ik zit nu al deze berichten te lezen en dit kan andere afschrikken daarom mijn berichtje. Mijn zoon ( 15 jaar) gebruikt sinds enige jaren al Strattera, eerste was het Ritalin en toen Concerta maar dat gaf niet de hele dag een goed resultaat daarom zijn we over gestapt op Strattera. Wij zijn hier heel erg tevreden over. Hij slaapt redelijk goed/ wel iets moeite om in slaap [lees meer...]te vallen in de avond. Qua gewicht bleef hij iets achter ( bij ons in de familie is dat redelijk normaal dus of dat aan de strattera ligt weet ik niet) wel afgesproken met arts dat hij ieder middag een bakje volle yoghurt neemt en sindsdien jaar gaat zijn gewicht weer mee met de groei. Wij zijn dus wel positief over Strattera.

11-05-2013 | Man | 11
ADHD
Onze zoon van 11 heeft sinds zijn 5de diagnose ADHD begonnen met methylfenidaat, geprobeert medikinet, concerta,. equasym en niets hielp langer dan 4 uur. Nu half jaar geleden dexamfetamine maar ook geen resultaat concentreren lukt niet evenals eerst denken en dan doen...Weinig eten en amper slapen. Nu begonnen met straterra 1week 10 mg zit erop en nu 1 week 18 mg geb[lees meer...]rukt. Hij is corigeerbaar maar nig wel heel druk, volgende week kijken of we naar 24 mg kunnen ...uiteindelijk mag hij maximaal 40 mg. Hopen dat het aanslaat.....

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum