Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

20-08-2014 | Vrouw | 27
ADD
Ik gebruikte sinds een aantal jaar Strattera 40 mg. Nu ben ik op advies van psygiater over gestapt op 60 mg. Ik gebruik deze sterkte nu een kleine week. Opzich redelijk weinig bij werkingen van het overstappen. Wel nieuw zijn de dorst en droge mond. Ook ben ik heel snel moe. Herkend iemand dit? Groeten

02-08-2023 | Man | 28
ADHD
Ik heb tussen mijn 15 en 28 last van concentratie, moeheid en een tremor aan mijn nek. Dit waren zeer zware klachten en hebben mij erg gehinderd in die periode. Het leek vrij uitzichtloos, ik functioneerde echt maar half. Onlangs Wellbutrin voorgeschreven gekregen door de neuroloog, omdat dit mijn tremor te erg beïnvloedde, overgegaan op Strattera 80mg. Ik heb deze medic[lees meer...]atie nu 2 maanden genomen, en het voelt voor mij alsof ik eindelijk terug de vrijheid heb om mezelf te zijn. Ik ben veel helderder, wakkerder en mijn motivatie is hoger. Ik vind de rust in mijn hoofd, waardoor sociale aangelegenheden niet meer direct overweldigend worden en mij uitschakelen, maar kan op vele meer momenten terug genieten hiervan. Buiten de lichte insomnia die ik s'avonds ervaar, werkt dit medicijn tot nu toe geweldig voor mij. Binnen 6 maanden zal ik een update geven of dit nog steeds het geval is.

18-01-2016 | Vrouw | 28
ADD

13-07-2017 | Man | 29
ADHD
Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.

09-05-2021 | Vrouw | 30
atomoxetine (10mg)
ADHD
Werkt ge-wel-dig voor mijn hyperactiviteit. Zo rustig, ik heb ook voor het eerst in jaren geen ‘angstig’/onrustig gevoel. Maar het maakt me iets te ontspannen? Heel erg slaperig. Ik kan mijn ogen niet open houden. ‘Drowsy’ is het woord. Al een maand bezig en het gaat niet weg :( jammer want Ritalin hield me wel wakker maar daar had ik extreem veel bijwerkingen van. Ik ga h[lees meer...]et maar in de avond proberen in te nemen en anders een lagere dosis. Andere bijwerkingen zijn overigens een veel lager libido en ik heb juist meer honger. Ook menstruatie lijkt te zijn veranderd. Voelde me de eerste dagen ook heel apathisch depressief. Dit is allemaal wel minder geworden gelukkig. Ik weet niet wat ik moet. Alleen dit helpt voor mijn onrust adhd maar ik kom zo nergens aan toe door de slaperigheid waardoor ik nog minder productiever ben :( heel jammer.

12-07-2019 | Man | 30
atomoxetine (18mg)
ADHD
Ik kreeg vroeger ritalin dit werkte en na een tijdje niet meer en toen kreeg ik bijna 6 jaar lang dexamfetamine dat ging goed 3 jaar lang super. De laatste 2,5-3 jaar ging het wat minder goed met me door slechte ervaringen in een beschermd wonen traject. Nu zit ik in een kliniek en dit is de eerste en laatste keer dat ik strattera inneem. Je voelt je gewoon ziek met wijd [lees meer...]openstaande ogen niet wetend wat je moet doen, zo snel mogelijk nuchter willen worden. Dexamfetamine werkt gewoon goed zonder al die misselijk makende bijwerkingen. Van dexamfetamine wordt je nuchter en voel je niet echt dat je onder invloed bent behalve in de beginstadia dat je euphorisch kan worden maar dat trekt meestal weg. Ik heb eigenlijk alleen maar slechte bijwerkingen met ssri's en snri's dus als buproprion en/of duloxetine en alle ssri's verkeerd bij je vallen neem dan niet eens de moeite. En al helemaal niet als je autisme hebt want die zijn meestal controlefreaks en het gevoel dat je onder invloed bent is dan sowieso niet aangenaam.

09-03-2014 | Man | 30
ADHD
Enkele jaren geleden ben ik gediagnosticeerd met ADHD en heb een redelijke weg bewandeld qua medicijngebruik. Eerst begonnen met ritalin, toen geswitched naar dexamfetamine en uiteindelijk uitgekomen bij 80mg strattera icm 3x daags 36mg concerta. Strattera werkt bij mij in ieder geval anders dan bij anderen als ik het zo lees want het doet voor mij weinig op mijn hyperacti[lees meer...]viteit en concentratie problemen (waar de concerta wel heel goed voor werkt). Waar de strattera wel heel goed voor werkt is het stabiel houden van mijn stemming (waar de concerta totaal niet voor werkt). Dus voor mij is het helaas een en-en situatie. Gezien het feit dat mijn stofwisseling net zo snel gaat als mijn hoofd zonder medicatie ben ik ook nog eens genoodzaakt om 3x 36mg concerta te gebruiken op een dag. Ik ben blij dat ik een goede zorgverzekering heb die alles vergoed!! Maar goed, nog even mijn ervaring met de bijwerkingen van de strattera. Ik weet nog dat toen ik begon erg moe werd van de strattera en dat dit pas volledig weg was na een week of 6. Daarnaast heb ik momenteel nog wel eens last van maagzuur na inname en dan komt de strattera omhoog. Maagzuur is vervelend, maar als er strattera omhoog komt dan is het net of mijn keel in de brand staat!! Oftewel maagzuur x3. Als laatste wil ik nog melden dat de dag nadat ik een keer mijn strattera vergeten ben ik een vreselijke offday heb. Down, somber en niet te genieten.

28-02-2011 | Man | 31
ADHD
Ik geloof dat mijn post niet volledig is geweest en daardoor een verkeerd beeld heeft gegeven. Ik ben begonnen met 40 mg, daarna 65, 80 en toen pas 100. Heb in overleg met arts besloten dat ik zelf kijk hoe het gaat als ik minder ga slikken. Ben nu inderdaad helemaal gestopt met de strattera en slik nu, als ik het ECHT nodig heb, ritalin.

05-01-2011 | Man | 31
ADHD
Ik heb eerst 100mg geslikt. 's ochtends 60 en 's avonds 40. Ik was er wel rustiger van, maar toen ik een relatie kreeg werd ik gewezen op de bijwerkingen. Ik had een superkort lontje en veel stemmingswisselingen. Op aanraden van arts naar de 85mg gegaan. Heb nu meer 'last'van mijn ADHD maar een iets langer lontje. Toch vind ik nog steeds dat de bijwerkingen te negatief zij[lees meer...]n. Ben nu zelf aan het experimenteren met lagere dosering. Het punt is alleen dat het medicijn nu bijna geen werking meer heeft (slik nu nog maar 25mg). Zit nu te twijfelen of ik hier wel mee door ga.... (Red; wij adviseren altijd om het wijzigen van dosering in overleg te doen met de behandelend arts of apotheker )

04-07-2021 | Man | 32
ADHD
Na meerdere medicijnen te hebben gekregen voor mijn ADHD krijg ik nu anderhalf jaar atomoxetine 80mg voorgeschreven. De eerste 3-4 weken waren niet bijzonder fijn, vaak misselijk na het innemen, enorme zweet aanvallen, pijn bij het plassen en ejaculatie en orgasme lopen niet meer synchroon. In de weken daarna verdwenen de bijwerkingen en merkte ik voor het eerst dat het r[lees meer...]ustig begon te worden in mijn hoofd, ik kon mezelf opeens focussen bij een film en het lukte mij voor het eerst sinds ik me kan herinneren om weer een boek uit te lezen. nu anderhalf jaar later ben ik erg blij dat ik deze medicatie krijg voorgeschreven. Mijn studie (HBO) gaat zoals het hoort te gaan en kan daarnaast als docent voor de klas staan zonder het overzicht kwijt te raken. Ik kan gesprekken voeren en heb ondertussen stapels boeken kunnen lezen. Ik ervaar rust en ga niet meer dagelijks door een rollercoaster van emoties heen. Dit betekent niet dat mijn gevoel is afgevlakt, het springt gewoon niet meer van de twee uitersten op en neer. Voor de mensen die graag een drankje drinken wil ik wel de waarschuwing geven dat de effectiviteit van het medicijn en je katers er niet beter op worden. Dit is voor mij de reden geweest om niet meer te drinken (voorheen minder dan 1 keer per week). De enige bijwerking die is gebleven is dat ik tijdens de seks zaadlozing en orgasme niet meer gelijk lopen, maar dit neem ik voor lief gezien de positieve effecten die ik voor de rest ervaar.

17-08-2011 | Vrouw | 32
Adhd
Sinds maart diagnose gesteld en met ritalin gestart maar dat was een grote ramp door rebound. Strattera in juni gestart volgens het boekje. Eerst 40, dan 80 en sinds 3 dagen naar 120. Zoals bij de opstart en de verhoging naar 80, voel ik me zeer down. Lusteloos en apathisch maar soms ook zeer agressief. Ik heb nachtmerries. Toch ben ik positief over het medicijn want einde[lees meer...]lijk vind ik rust in men hoofd. Na 32 jaar is dat een openbaring. Momenteel heb ik het zwaar maar ik weet zeker dat ik over enkele weken veel productiever ga zijn dan ooit tevoren. Soms ben ik bang dat ik saai geworden ben maar de mensen in mijn omgeving durven nu pas zeggen hoe irritant druk ik vroeger was. En de rust in mijn hoofd is onbetaalbaar dus ondanks de prijs hou ik vol.

15-09-2011 | Vrouw | 33
Add
Ik gebruik de stratera nog maar net twee dagen en merk wel degelijk al verschil. Ik kan me beter focussen op een ding maar dat gaat een beetje op en af.Ik merk dat ik soms tintelingen in mijn ligaam voel en indd een beetje grieperig gevoel. Wat ik erg hindelijk vind ik dat ik me werkelijk helemaal te pletter zweet als ik even beweeg. Bijvoorbeeld douchen en aankleden dat i[lees meer...]s een ramp. Mijn gezicht gloeid dan heel erg en is dan rood en het zweet loopt dan mijn dak af. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd al snel moest zweten omdat ik zwaarlijvig ben. Oh ja ik heb trouwens minder trek in eten en dat is weer positief voor mij.

19-02-2014 | Man | 34
ADHD
Ben ooit begonnen met Ritalin, werd enorm strak van in mijn focus en gedrogeerd, mijn lijf was gespannen en beet de hoekjes van mijn tanden af. Dexafetamine was ook geen succes, werd er erg boosaardig en opvliegerig van. Wellbutrin geprobeerd, voelde wel een focus, maar stond niet achter dat middel, dus na een week gestopt. Mijn gevoel ligt bij Strattera, omdat het ande[lees meer...]rs werkt en geen opiaat is. Voor mij werkt dat peppen van zo'n opiaat dus niet, kan niet tegen dat spul. Omdat je het middel zelf moet betalen, heb ik een verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2014 ingediend bij de belastingdienst en krijg per kalenderjaar 537 terug. De aanvraag is ingediend en start ongeveer in april met uitbetalingen van 60 euro per maand. dat betekent dat ik zelf nog maar 45 euro per maand hoef te betalen. en in december zoek ik een zorgverzekering die Strattera wel vergoed. van het verloop van Strattera hou ik jullie op de hoogte, groet willem

12-02-2021 | Vrouw | 35
ADHD
Slik sinds de zomer 40 mg en nu sinds een week eind van de middag nog 40 mg erbij, merk nu iets mindere eetlust bij het avondeten en zweet wat sneller, maar in vergelijking met Ritalin, Concerta, Dexamfetamine en Welbutrin zijn de bijwerkingen van dit medicijn bijna nihil..

22-03-2023 | Man | 36
ADHD
Ik ben zelf psychiater en heb nooit van ADHD medicatie dat gekregen wat ik wilde. Methylphenidate was een sociale dwangbuis. Dex werkte eerste dagen perfect, maar rebound was sterk en tolerantie en beetje nervositeit (waardoor neiging tot alcohol). Lisdex beloofde veel, maar was gewone dex slow release. Nu heb ik atomoxetine gecombineerd met dex (let op dit is off labe[lees meer...]l en niet goed onderzocht). Ik voel een algeheel stabieler gevoel van welbevinden, minder rumineren, minder vroeg wakker worden, tegen een stootje kunnen. (ik denk dat naast focus de atomoxetine ook de angst en stemming verbeterd, dit kan ook 1000-en nerveuze gedachten geven). Daarnaast moet ik bekennen dat atomoxetine wel echt voor mij sterker het gevoel geeft ook iets op aandacht (en vooral stemming = motivatie = focus?) te doen dan wellbutrin

27-10-2019 | Vrouw | 37
atomoxetine (25mg)
ADHD
Super ik was altijd moe sins ik dit gebruik 25 mg geen last meer veel rustiger in m’n hoofd en veel meer energie ik heb geen last van bijwerkingen top spul!!!