Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Acne/puistjes (34 meningen)
Menstruatiepijn (26 meningen)
Onregelmatige menstruatiecyclus (15 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (12 meningen)

Microgynon '30' (214 meningen)
Yasmin (196 meningen)
YAZ 24+4 (136 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (42 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-10-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Mijn ervaring wisselt heel erg van welk merk pil. Eerst het standaard doosje van PCH. Heel fijn. Eindelijk weer regelmaat en kon mijn menstruatie ook eindelijk weer eens een weekje uitstellen indien nodig. Sinds een half jaar niet meer verkrijgbaar en nu Focus. Wat een enorme troep. Een pil vergeten of stopweek zorgt voor ondragelijke hoofdpijn en sinds gebruik heel veel[lees meer...] last van puistjes. Constant moe. Zusje heeft helaas dezelfde klachten maar huisarts wil niet meewerken aan een ander merk, want het is hetzelfde medicijn. Ik wil mensen echt waarschuwen voor als je Focus (roze doosje) voorgeschreven krijgt. Let goed op, als je extra klachten hebt, direct de huisarts bellen. Geen idee wat deze fabrikant in de pil stopt want in PCH niet zit, maar voor mij echt afschuwelijk.

07-09-2020 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik heb een leveradenoom van 5 bij 5 cm gekregen door het gebruik van deze pil. Gestopt en 6 maanden later is het gelukkig kleiner geworden en nu nog 2 bij 2 cm. Mag dit nooit weer gebruiken van mijn arts.

27-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ondertussen ben ik nu 3 maanden gestopt met de Focus, het haarverlies is iets geminderd nog wel aanwezig maar niet meer in extreme mate. Mijn haar groeit terug (vele kleine haartjes op de hoofdhuid te zien) maar voordat deze allemaal op gelijke lengte van mijn huidige haar zijn, zijn we wel ruim een jaar verder met als gevolg een jaar lang een dunnere bos haar:( Ik moet we[lees meer...]l bekennen dat ik nu Esthecin op mijn hoofdhuid ben gaan gebruiken (dit stimuleert de haargroei op natuurlijke basis..)

23-07-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Tijdje terug kreeg ik de focus. Nu heb ik erg veel last van haaruitval.. met als gevolg erg dun haar. (Dit had ik nooit). Ik vraag mij af of meerdere dit hebben bij deze pil????

12-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik heb jaren lang deze pil geslikt. Een jaar geleden ben ik gestopt met de pil, want ik was na jaren lang depressief te zijn nog steeds niet de oude. Iemand zei mij dat toen ze stopte haar depressieve gevoelens weg waren. Toen ik een jaar geleden stopte merkte ik na een week al een groot verschil! Het klopt! Al mijn vage klachten stopten en ik kon weer genieten van het lev[lees meer...]en! Ik hoefde niet meer naar de psycholoog en voelde me weer gelukkig! Ik kon niet geloven dat deze pil zo’n invloed had op mijn gemoedstoestand. Afgelopen week heb ik de meest domme beslissing ooit gemaakt. Ik koos (omdat het gemakkelijk was) weer met de pil te beginnen. Nu (5dagen later) heb ik ongelooflijke spijt!! Al mijn klachten zijn weer teruggekomen! Ik ben depressief, heb huilbuien, vreselijke hoofdpijnen, moe en nog eens moe! Ik wil per direct stoppen, maar de huisarts heeft aangegeven dat ik de strip moet afmaken vanwege een verstoorde cylcus, maar ik kan niet meer! Mensen! Pas alsjeblieft op met deze troep! Ik ben er 2 keer in getrapt.. :(

27-06-2020 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15mg)
Op mijn vijftiende deze pil voorgeschreven gekregen. Eigenlijk nooit bij stil gestaan wat ik voor hormonen in mijn lichaam stop. Ik luisterde laatst een hele interessante podcast, Period Power en begon er toen wat meer over te lezen. Het gebruik van de pil is makkelijk en zit zo in mijn systeem dat ik hem nooit vergeet, maar toch merk ik de laatste tijd dat ik neerslachtig[lees meer...] ben (zonder reden en ook wanneer ik niet ongesteld ben) en herken ik het ''vlakke'' gevoel waar veel meiden het over hebben. Ook heb ik weinig zin in sex. Nooit bij stilgestaan dat dat door de pil kan komen. Ik ben erg benieuwd hoe ik mij voel als ik ermee stop en leer graag mijn lichaam op die manier beter kennen. Ik twijfel nog tussen een spiraal (bang door de verhalen) of Natural Cycles, waarbij je met een app je cycle bijhoudt en die dan, based on je lichaamstemperatuur, aangeeft op welke dagen je bescherming moet gebruiken. Zie wel op tegen weer condooms gebruiken, maar dat liever dan dit nog jaren slikken en eigenlijk niet helemaal weten hoe mijn lichaam werkt zonder.

25-05-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
De pil 'focus' gekregen en sindsdien huidproblemen in mijn gezicht (rode plekken) én mijn emoties werden vlak, snel geïrriteerd en ik kwam aan. Direct gestopt. Ik word er gek van dat ze merken blijven wisselen en daarbij aangeven dat het geen effect heeft. De pil 'Focus' voor mij nooit meer.

12-05-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Sinds de switch vorig jaar juni naar de anticonceptie pil met het merk Focus, aanhoudend extreem haarverlies waardoor nu de helft van mijn haar verloren met zichtbare hoofdhuid, de huisarts heeft onderzoeken ingezet en kwam zelf tot de conclusie dat het aan dit merk van de pil kon liggen, nu acuut gestopt en een halfjaar eens niets gebruiken en kijken waar dit toe leidt

01-05-2020 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Na een abortus toch besloten om aan de pil te gaan. Ik lees hier alleen maar negatieve verhalen. Deze pil is makkelijk om in te nemen alleen heb ik het idee dat mijn piekergedrag en neerslachtigheid te linken is aan deze pil. Ik durf geen spiraal omdat ik de plaatsing en horror verhalen te eng vind. Iemand anders nog positieve ervaringen met deze pil ?

29-04-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Vrijen met een condoom is fijn. Maar ongewenste zwangerschap niet. Met mirena spiraal doet het vrijen pijn en verdwijnt het libido. Met de pil allerlei vervelende bijwerkingen. Ik ga toch maar over op ovulatie planning, voor het zingen de kerk uit, condooms en een Ella pil om de zoveel tijd. Want deze bijwerkingen lijken wel erger dan het krijgen van een ongepland kind. Ma[lees meer...]nnen! Weet waar je aan begint voor gij u bezint.

28-03-2020 | Vrouw | 46
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nadat ik mijn vriend leerde kennen op latere leeftijd, besloot ik anticonceptie te nemen omdat ik zeker geen kinderen wilde en inmiddels 40 jaar oud was.. de pil leek me de ideale optie... makkelijk ook je kon eens een maandje doorslikken..maar na 5 jaar kreeg ik steeds meer last van hoofdpijn en mijn psyche gesteldheid was al niet optimaal, maar het gebruik van de pil gi[lees meer...]ng het zeker niet beter... ik was vermoeid en had weinig adem en conditie.. Ik besloot zelf eens de bloeddruk op te meten en daar schrok ik toch enorm van.. met een bovendruk van rond de 185 en een onderdruk van rond de 111.. en dit bleef ook na meerdere metingen, dus een bezoek aan de huisarts, en dus weer een medicijn erbij voor de bloeddruk... de link met de pil werd niet eens gelijk gelegd... ik ben me toen gaan verdiepen in de pil en vooral bij jonge meiden bij de start van de pil kan hoge bloeddruk voorkomen, maar bij mij is deze nooit in de gaten gehouden na de start van de pil... ik besloot te stoppen en na een tijdje ging de bloeddruk omlaag en kon ik na aandringen bij de huisarts om af te bouwen met de bloeddrukverlagers ook met de bloeddrukmedicijnen stoppen en nu is mijn bloeddruk normaal zonder enig medicijn, maar puur doordat ik met de pil gestopt was.. mijn huisarts geloofde het in eerste instantie allemaal niet zo, maar het bewijs is er... ik ben ook wat dat betreft niet zo'n voorstander van medicijnen slikken.. Dus hierbij een waarschuwing.. al die hormonen doen zoveel in je lichaam... daar sta je vaak niet bij stil...

03-03-2020 | Vrouw | 47
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Microgynon zit niet meer in verzekering. Nu Aurobindpil. Bij Microgynon nooit klachten. Bij Aurobindpil constant doorbraak bloedingen. Volgens de huisarts was ik niet de eerste die met deze ervaring op het spreekuur kwam.

17-02-2020 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Ik werd vrijwel direct depressief. Kwam m'n bed nouwelijks uit. Zin in seks was compleet verdwenen. In de stopweek was het er weer. Duurde een paar weken tot ik het verband legde. Kreeg paniek aanvallen om niets. Ben op werk naar huis gestuurd omdat ik totaal labiel was. Toen ik stopte was ik naa een week weer helemaal de oude. Het was een verschil als Dag en nacht.

06-02-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik gebruik al sinds mijn 14e de pil, dus al 12 jaar, altijd de stediril 30 gehad tot een jaar of 5 geleden. Met de stediril ging het altijd prima. Daarna een wirwar aan merken gekregen, had het idee dat mijn huid iets beter op de ene dan op de andere reageerde en ook wel eens wat andere "vage" klachten gehad, maar omdat ik de pil al zo lang gebruik kan ik het er niet direc[lees meer...]t aan linken. Inmiddels ben ik sinds 2 maanden overgestapt op het merk "focus", maar daar krijg ik, en dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad, vroegtijdige bloedinkjes van. Als ik stop met de pil, weet ik precies dat er een X aantal dagen tussen het stoppen en de menstruatie zit. Nu krijg ik 1 of 2 dagen na het stoppen al kleine bloedinkjes. Erg vervelend vooral. Daarnaast doet mijn huid het er ook nietl ekker op, veel oneffenheden.

02-02-2020 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik slik nu Ong een jaar de pil. Eerst slikte ik een zwaardere variant van deze pil maar dat was hopeloos. Ik was een emotionele achtbaan en mijn borsten deden veel zeer. Nu een halfjaar met lichtere variant gestart en dit werkt het best. Nog wel zeker emotionele periodes en ik link dit zeker hieraan. Ik heb geen doorbraak bloedingen en verder geen gezondheidsproblemen h[lees meer...]ier door gehad

20-01-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
De ethinyleststradiol levenorgestrel Mylan Was voor mij een ramp en een grote zorg Ik had eerst geen mylan maar toe ik hem kreeg Vaak zeurige pijn, en schimmel infecties Spotting op vakantie erg vervelend Ik heb gelijk een ander gehaald bij de apotheek en voelde me 3x beter, maar nu ga ik overstappen naar een koperspiraal, genoeg hormonen gehad. Heb zelfs nu weer[lees meer...] een andere merk pil van de apotheek andere fabrikant weer dat is dus om de zoveel tijd dat ze een andere aanbieden met dezelfde stof Mijn libido is gewoon weg, klaar ermee Pil was wel erg effectief geweest voor me en beschermde me goed ik slike hem ook erg goed. Maar ik wil mijn eigen natuurlijke cyclus weer terug. En mijn gevoel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum