Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Acne/puistjes (35 meningen)
Menstruatiepijn (28 meningen)
Onregelmatige menstruatiecyclus (19 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (14 meningen)

Microgynon '30' (222 meningen)
Yasmin (209 meningen)
YAZ 24+4 (139 meningen)
Marvelon (52 meningen)
Zoely (52 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-04-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nooit meer deze pil. Geslikt vanaf mijn 12e tot 25e. Ik heb een adenoom ontwikkeld op mijn lever door deze pil zo groot als een pasgeboren babyhoofd. Deze is 4 weken geleden verwijderd. Ik merkte er niks van en kwam er toevallig achter omdat ik nierstenen had. Laat je aub controleren als je langdurig de pil slikt.

31-01-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld dan toen ik aan deze pil zat. Heel depressief, heel veel last van angstgevoelens terwijl ik me nog nooit eerder in m’n leven zo heb gevoeld. Ik was altijd heel vrolijk. Emotioneel heel vlak geworden, vind niks meer grappig, nergens zin meer in, kost moeite om met andere mensen te praten. Ben bijna elke dag aan het huilen, oncontroleerbare[lees meer...] huilsessies. Voel me echt verrot en het is extreem moeilijk om iedere dag door te komen. Ga er per direct mee stoppen na deze recensies te hebben gelezen, en hoop me snel weer mezelf te voelen.

08-01-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Op mijn 15e begonnen met deze pil te slikken, toen merkte ik wat gewichtstoename en kreeg ik migraine aanvallen rondom mijn menstruatie/stopweek. Ik ben sinds kort, na bijna 12 jaar, met deze pil gestopt. Ik kan nog weinig verschil merken sinds ik ben gestopt, behalve wat misselijkheid en hoofdpijn. Ik ben nog niet ongesteld geworden, dus ik vermoed dat de hormonen van de [lees meer...]pil nog niet uit mijn systeem zijn. Al met al heeft de pil zijn werk gedaan (anticonceptie) en kon ik mijn menstruatie overslaan. Alleen na 2 a 3 maanden doorslikken kreeg ik altijd doorbraakbloedingen. Het grootste nadeel van deze pil is voor mij migraine en een sombere stemming.

31-12-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
3 jaar aan deze pil geweest nadat ik hiervoor bijna elk jaar wisselde van pil. Ik kon maar niet de juiste pil voor mij vinden, had bij elke pil wel een bijwerking, van de 1 teveel hoofdpijn, de ander teveel buikpijn, de ander weer doorbraakbloedingen. Maar toen ik aan deze pil ging was ik het zo zat en bleef ik deze slikken uit gemakzucht. In het begin nergens last van geh[lees meer...]ad, alleen ook deze pil kon ik niet doorslikken, als ik de pil doorslikte voelde ik gewoon aan mijn lichaam dat ik ongesteld moest worden, werd ik echt vreselijk chagrijnig en niet te houden. Na ongeveer 2 jaar slikken van deze pil kreeg ik opeens paniekaanvallen, met angst en depressieve gevoelens. Nou had ik ook wat trauma’s te verwerken, na een behandeling bij de psycholoog bleef ik maar in de depressieve stemming hangen en kreeg ik steeds vaker het gevoel of de pil er niet mee te maken had, maar dit schoof ik steeds weg. In augustus dit jaar toch besloten te stoppen met de pil om te kijken wat het doet, nadat ik al 1 jaar psychische klachten had. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen heb, ik kan sneller omdenken naar het positieve en voel me weer meer mijzelf. Ik weet niet zeker of de pil te maken had met mijn klachten maar ik denk zeker wel dat het hierdoor erger is geworden. Ik voel me echt een stuk beter zonder pil. Vandaag een koperspiraal laten zetten, voor mij geen hormonen meer. Voor iedereen die klachten heeft en denkt dat het door de pil komt, luister naar je gevoel!! Ook al zegt de dokter van niet (zei die van mij ook) je kent je eigen lichaam het beste. Ik kan gewoon niet tegen de pil is wel gebleken, ik heb ze bijna allemaal gehad.

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

25-10-2021 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Na jaren van pilgebruik heb ik een trombose gekregen in mijn arm. Artsen wijtten het aan de pil. Ik moest ermee stoppen en ik voelde me daarna vrolijker en emotioneel stabieler. Alsof er een negatieve sluier van me gelicht werd.

24-09-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik slik deze pil sinds mijn 14e en heb hier nooit problemen mee gehad. Toen geswitcht naar de WeCare pil omdat de Mylan tijdelijk niet beschikbaar was. Ik kreeg van de WeCare mega last van infecties en daarom weer geswitcht naar de Mylan toen die weer beschikbaar kwam. Nooit een andere meer gebruikt. Zeer tevreden over.

13-09-2021 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Altijd de Yazz gehad, daarna over gegaan naar een prikpil (depo-provera) heel fijn, geen menstruatie e.d. meer gehad. Maar omdat er toch een kinderwens in de toekomst is, gewisseld naar deze pil, omdat deze "sneller" uit je systeem is. Weinig bijwerkingen eigenlijk, alleen minder eetlust maar dat is juist goed. Verder nog niet ongesteld geweest, maar dit kan komen [lees meer...]doordat de prikpil nog doorwerkt. Dus lang niet alle ervaringen zijn negatief. :)

19-07-2021 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ongeveer 1.5 jaar de pil gebruikt. Merkte dat ik geleidelijk aan minder goed mijn emoties kon beheersen, wat vervelend was voor mezelf maar ook voor mijn partner. Om die reden gestopt.

16-07-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Sinds gebruik deze pil last van zware depressies, enorme bulten als puisten, contactbloedingen en overbeharing. Met het merk WEC had ik hier veel minder last van maar deze bestaat helaas niet meer. Ik raad deze pil sterk af.

10-06-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Heb altijd Mylan gehad, perfect was die. Ineens geeft de apotheek mij de pil van het merk Focus. Heb dit 1 week gebruikt en super slechte ervaring: hoofdpijn, misselijk. De pil is viezer bij het doorslikken. Daarnaast heel prikkelbaar en neerslachtig. Depressieve gevoelens terwijl ik normaal zeer positief en vrolijk ben. Op gebied van libido is gelukkig niets veranderd.

12-05-2021 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
ik ben begonnen met de pil omdat mijn eigen menstruaties heftig waren, ik bloedde veel en wilde dit verminderen. met de dokter heb ik samen besloten dat ik aan de pil zou gaan. In het begin had ik nergens last van. Na een aantal maanden merkte ik dat ik veel meer eetlust kreeg en ik was ook een aantal kilo's aangekomen. Ook merkte ik dat ik me niet goed voelde, ik had nerg[lees meer...]ens zin in en voelde me heel somber. dit heeft nog een lange tijd aangehouden en aan het einde van 2019 heb ik besloten om te stoppen met de pil. Er is geconstateerd bij mij (door een psycholoog) dat ik een depressie heb. De oorzaak is zeker niet alleen de pil, maar het heeft wel een rol gespeeld.

27-04-2021 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
ben eerst bij de ‘normale’ pil begonnen, na een paar maanden overgestapt op een lichtere pil, en dat nog 2 keer daarna tot ik op deze pil uit kwam. Ik had altijd al erg last van stemmingswisselingen en depressie bij elke pil, en een lichtere pil lijkt daar ook niet heel veel verschil in te maken. Maar deze pil slaat echt alles, sinds ik deze neem ben ik ook nog eens super [lees meer...]vlak geworden. Ik herken mezelf nauwelijks meer, hoe ik eerst altijd zin had om dingen te ondernemen kan ik nu nergens energie of motivatie vandaan halen. Ik heb nergens zin in, niets is leuk genoeg meer, ik kan niet meer echt lachen of echt me meer in anderen inleven, terwijl dat m’n sterkste punt juist was. Ik ga binnenkort overstappen op een spiraaltje, want ik vind de pil maar eng wat het met sommige mensen kan doen. Ik ben erg blij voor de mensen die er wel goed tegen kunnen, maar als je deze pil neemt en jezelf niet lijkt te herkennen, neem het serieus! Ook als de huisarts het niet serieus neemt!

17-04-2021 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Sinds het gebruik van deze pil ben ik mezelf niet meer! ik voel me depressief, neerslachtig en emotioneel afgevlakt. Ik word er super prikkelbaar van. daarnaast heb ik ook veel laat van spotting, hoofdpijn moeheid en een laag libido, wat gewoonlijk hoog is! Kortom heel veel bijwerkingen!! En heftig! Heb me lang niet zo verrot gevoeld. Ik stop er per direct mee waardeloz[lees meer...]e troep!! PAS ER MEE OP

29-03-2021 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel (0.15/0.03mg)
Ik slik deze pil nu bin a 3 weken. Heb hem omdat ik nu sinds kort een vriend heb en nog niet zwanger wil worden. Maar ik ben nu al een paar dagen duizelig misselijk en snauw iedereen af gisteren was me vriend hier en die maakte zich druk om me omdat ik al 3 dagen slecht eet omdat ik misselijk ben. Ik snauwde hem zo af en zei woorden die ik normaal nooit zeg. Huil ook v[lees meer...]eel meer dan ik ervoor deed en ik word er gek van. Als dit zo doorgaat stop ik ermee want het maakt alles kapot

15-03-2021 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
Puistjes zijn ook verminderd

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum