Ervaringen met Yasmin

06-03-2017 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(

12-08-2015 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Longembolie
Deze pil zou volgens de huisarts al mijn problemen oplossen. Had erg veel last van lange menstruaties gemiddeld 14 dagen vloeien. De huisarts schreef deze pil voor ipv de microgynon en ik zou willen dat ik hem nooit ingenomen had. Met verdenking op longontsteking opgenomen en bleek in beide longen gemiddeld 30 bloedpropjes (longembolieen) te hebben zitten en in mijn[lees meer...] linker long een ernstig long infarct. Blijkt dus later dat deze pil een zeer grote kans geeft op trombose vergeleken bij de andere pil vormen. Dit was mij door de huisarts en apotheek niet verteld. Ik heb op het randje van de dood gezweefd. Artsen wisten niet of ze mij konden redden. Enige wat ze konden was bloedverdunners geven en hopen op het beste.

17-03-2021 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Deze pil voorgeschreven gekregen om mijn acne te verminderen. Ik moet zeggen dat mijn huid in geen tijden meer zo rustig is geweest. In mijn gezicht is het velen malen beter en op mijn rug is het zelfs helemaal weg. Ik gebruik deze pil nu 5 maanden en ik ben er best wel tevreden over. Ik voel me goed, merkte al vrij snel een grote verbetering in mijn stemming. Geen menstru[lees meer...]atie pijn meer. Ben echt veel vrolijker, meer mezelf. Huid is wel wat droger, maar dat vind ik niet zo erg want dan smeer ik gewoon wat meer creme. Haargroei in het gezicht is ook minder, wat erg erg fijn is. Hiervoor was het niet extreem maar ik zag het zelf natuurlijk wel. Een strook met langere en in het verkeerde licht ook donkerdere donshaartjes als bakkebaarden en een dons snor die in het juiste licht ook donkerder kleurde. Echt niet leuk. Ik hoef me nu daar niet meer te harsen. Heel heel fijn want van harsen kreeg ik weer meer acne en rode bultjes. Wat ik wel echt een nadeel vind aan deze pil is mijn verminderde libido en seksbeleving. Normaalgesproken had ik wel eens in de paar dagen zin en in het weekend deden we het soms wel 4x. Nu heb ik als ik een libido pil neem maar dat dit eens in de 2 - 3 weken maar wat uithaalt. Als ik er sneller eentje neem doet het niks en uit mezelf krijg ik geen zin. Wat normaal voor mij mijn zin triggerde, doet me nu echt niks. Ook de beleving is een stuk minder intens. Een hoogtepunt bereiken kan, maar de hele weg ernaartoe is matig. Ik voel me op seksueel gebied dus echt een oude oma en daar wil ik vanaf. Ik ben nu aan kijken met de gyn wat mijn opties zijn. Hij schreef Claira voor, maar na de online bijsluiter gelezen te hebben en de bijwerkingen die daarin stonden heb ik de apotheek opgebeld om te zeggen dat ik m niet kom halen. Ook tussentijds bloedverlies heb ik met de Yasmin pil, wel is dat alleen als ik aan de tweede strip ben begonnen zonder stopweek, maar doorslikken vind ik nu juist zo handig. Hopelijk is er een betere optie voor mij maar ik houd de Yasmin wel in mijn achterhoofd, mochten de andere opties op niets uitdraaien. Op die twee punten na is het namelijk een hele fijne pil!

16-01-2020 | Vrouw | 29

20-12-2017 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Na Dianne (9 jaar) ben ik op Yasmin overgestapt omdat ik teveel last had van de bijwerkingen van Dianne. Ik heb van te voren goed onderzocht welke pil het beste bij mij zou passen gelet op mijn klachten, zoals acne, haarverlies en menstruatiepijn. Ik kwam uit bij Yasmin. Ik ben in overleg met mijn huisarts met deze pil begonnen wetend dat deze pil gevaarlijke bijwerkingen [lees meer...]kan triggeren. Ik heb namelijk een auto-imuunziekte en ik moet dus erg voorzichtig zijn met medicijnen over het algemeen. Ik heb de Yasmin pil een maand gebruikt en het was een regelrechte nachtmerrie! Ik had last van haaruitval, gewichtstoename, exterme droge huid, vaginale droogheid, hartkloppingen, hevige menstruatie, onregelmatige bloeddruk en slaapproblemen. Ik had ook erg last van een geirriteeerde blaas, omdat ik veel te vaak moest plassen van deze pil. Ik moest dus hierdoor veel water drinken, want anders had ik blaasachtige symptomen. Na mijn eerste stopwerk, direct toen ik de pil weer innam, had ik last van benauwdheid en pijn op mijn borst die gebaard gingen met hoestbuien. Ik dacht dat ik verkouden was, maar voor de zekerheid nam ik de besluiter nog een keer door. En ja hoor... deze bijwerkingen staan keurig vermeldt onder het kopje longembolie. Ik schrok me dood en ik ben dan direct in overleg met de huisarts, gestopt. Van hem moest ik een tijdje helemaal geen pil meer innemen omdat mijn lichaam nu helemaal uitgeput zou zijn door deze pil. Ik gebruik nu condooms. Yasmin had ook voordelen, namelijk dat ik geen vocht vasthield en dat mijn acne wegbleef. Daarnaast was ik minder humeurig. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Gelukkig was ik er op tijd bij want anders had ik een longembolie. Wees dus gewaarschuwd.

26-07-2017 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Toen ik na 9 jaar stopte met de diane pil kreeg ik last van een onrustige huid. Niet heel erg, maar omdat ik gewend was een egale huid te hebben vond ik het toch vervelend. Ik besloot weer de pil te gaan gebruiken en kreeg yasmin omdat de diane niet meer werd voorgeschreven. Al tijdens het gebruik van deze pil kreeg ik verschillende bijwerkingen en herkende mezelf niet mee[lees meer...]r terug. Tegen de puistjes hielp het niks, mijn huid bleef onrustig. Na anderhalf jaar vond ik het mooi geweest en besloot te stoppen. Toen bleek wel wat deze pil met mijn hormonen had gedaan. Ik kreeg een vreselijke vette huid met enorme ontstekingen, mijn kaaklijn, nek en wangen kwamen onder de acne te staan. Ik wist niet wat me overkwam. Mijn haar begon enkele uren na het wassen alweer vet te worden en bovendien kreeg ik zweetaanvallen waardoor ik soms meerdere keren per dag van kleding moest wisselen. Deze pil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormoonhuishouding compleet verstoord raakte en ik nu littekens heb. Ik lees veel positieve verhalen over het gebruik van deze pil bij puistjes, maar ik raad niemand aan om er mee te beginnen. Als je eenmaal stopt komt alles dubbel zo erg terug.

05-02-2015 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de mircoginon geslikt, maar van deze kreeg ik stemmingswisselingen en schommelingen in bloedsuikerspiegel. 10 maanden geleden gestopt hiermee, en de klachten waren daarbij ook helemaal weg, maar omdat ik 1 dag per maand heftige buik en rugpijn heb, en ook nog last van puistjes, in overleg met de huisarts begonnen met de generieke variant van de yasmin. Gek[lees meer...]ozen voor deze omdat deze effectief is tegen puistjes, maar ook minder kans op stemmingswisselingen. Ik heb het slikken 10 dagen volgehouden, maar de schommelingen in bloedsuikerspiegel waren weer heel heftig, en ik ik had hele erge stemmingswisselingen, en een heel kort lontje. Ik voelde mij tevens heel down/depressief. Ook vloeide ik na 10 dagen nog steeds, hoewel huisarts aangaf dat dit normaal is in het begin. Ik had overigens in de periode dat ik deze pil slikte geen nieuwe puistjes gekregen. Toch iets positiefs dus.

03-05-2014 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/drospirenon
Gestopt naar aanleiding van de volgende bijwerkingen: 's nachts naar het toilet moeten, verminderd libido, toename van gesprongen adertjes, plotselinge zonneallergie, frequenter schimmelinfecties, migraine tijdens de stopweek Voordelen van deze pil: geen acne, geen gewichtstoename, geen stemmingswisselingen (had ik bij een andere pil wel last van)

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog. Wat betreft overige bijwerkingen die je bij een pil kan verwachten (en die ik regelmatig heb gehad bij andere pillen); ik heb nergens last van. Geen hoofdpijn, geen stemmingswisselingen, geen vermindering in libido, geen heftige menstruatiepijnen, niets van dat alles. Voor mij geen andere pil meer.

01-05-2015 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Goed!

23-02-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Neem deze pil niet!!! Ik heb deze pil twee dagen gebruikt en twee keer een hele nare aanval gehad. De eerste keer dacht ik dat ik dood ging en heb ik de ambulance zelfs gebeld. Ik ben niet bang aangelegd en ik heb wel eens eerder een paniekaanval gehad, ben wel eens flauwgevallen of bad gegaan. Maar dit was echt heel anders en veel enger dan wat ik ooit heb meegemaakt! I[lees meer...]k werd uit het niets overmand door angst en ben blijkbaar gaan hyperventileren zonder dat ik het door had. Ik kan me niet eens precies herinneren hoe het precies begon behalve dat ik me opeens heel raar begon te voelen. Mijn hele lichaam tintelde heel erg, ik kreeg een piep in mijn oor, hoorde verder bijna niets meer en ik was zo duizelig als wanneer je out gaat. Ik dacht dat mijn lichaamsfuncties aan het uitvallen waren en dacht: dit is het. Heel eng. Ambulance gebeld en die konden het ook niet helemaal verklaren behalve dat ik me misschien zo voelde door hyperventilatie. De dag erna kreeg ik eind van de middag weer uit het niets zo'n aanval alleen wist ik nu dat ik niet dood zou gaan en dat ik gewoon rustig moest worden. Maar er bleven de hele tijd allemaal rare angstige gedachten omhoog komen. Bijna alsof ik gek aan het worden was omdat dit helemaal niet mijn eigen gedachten waren. Ik was buiten deze aanvallen om met vlagen heel nerveus, emotioneel labiel en had steeds de neiging om weer bang te worden. Die gedachten bleven af en toe opkomen en ik moest echt heel erg mijn best doen om ze steeds te relativeren. Ik was heel aanhankelijk en durfde niet alleen te zijn terwijl ik normaal juist kan genieten van alleen zijn. Pas anderhalve dag nadat ik de laatste pil had genomen was ik weer helemaal mezelf en gewoon relaxed in mijn hoofd. Ik ben nog nooit zo blij geweest om me gewoon normaal te voelen! Ik weet zeker dat dit door deze pil from hell is gekomen! Dit was ik niet! Voorlopig even geen hormonen voor mij!! Ik wil jullie graag waarschuwen want ik wens dit niemand toe. Liefs

17-07-2023 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Veel diverse pillen geprobeerd en overal werd mijn huid slechter van. In de pubertijd deze pil al eens gehad en deze werkt nu als 30 + er weer net zo effectief voor m’n huid. Wel heb ik veel last van mijn migraine met deze pil, maar dat neem ik voorlopig voor lief.

11-04-2023 | Vrouw | 32
Endometriose
Om klachten van mijn eigen cyclus proberen in te perken heb ik meerdere anticoncepties geprobeerd. Deze was voor mij duidelijk een probleem, ernstige bijwerkingen voornamelijke een verblindende migraine. Bij stoppen gelukkig na 24uur al vermindering van de bijwerkingen. Hopelijk ben ik de uitzindering en werkt het voor anderen wel.

03-09-2022 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies

12-10-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik vergat vaak mijn pil of had schrik dat ik toch zwanger kon geraken na ziekte ik had er weinig vertrouwen in.

03-05-2021 | Vrouw | 33