Ervaringen met Yasmin

07-09-2016 | Vrouw | 26
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Twee weken geleden van de gynaecoloog een aanbeveling gekregen om aan de pil te gaan door onregelmatige menstruatie (PCOS) en somberheid rond de menstruatie (heb meerdere depressieve episoden gehad in het verleden). Omdat ik aan het afvallen ben is Yasmin aangeraden. Maar de laatste anderhalve week zijn de klachten rondom nervositeit juist toegenomen. Een drukkend gevoel o[lees meer...]p de borst, spontane misselijkheid en transpiratie. Moeite met ademhalen, voelt een beetje als hyperventilatie. Na wat oxazepam voel ik me weer normaal. Overweeg daarom om te stoppen met deze pil.

02-03-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Enorme last van stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, vermindering in libido is extreem gedaald naar aanleiding van deze pil, geen zin meer in dingen..enorme migraine dagelijks. Naar mijn mening een slechte anticonceptie vorm aangezien de voordelen, (voorkomen zwangerschap/extreme menstruaties bij mij) niet opwegen tegen de nadelen.

15-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Bijna 10 jaar lang heb ik deze pil gebruikt en ik was er altijd erg tevreden over. Mijn huid werd er een stuk rustiger van en ik voelde me altijd prima. Totdat ik ruim 2,5 geleden last begon te krijgen van schimmelinfecties. Gek werd ik ervan! Ook mijn libido verminderde er drastisch door. Alle mogelijke antischimmelmedicijnen later (de klachten werden iets minder, maar gi[lees meer...]ngen nooit helemaal weg), heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de yasmin pil, zodat ik kon kijken of dit de veroorzaker was. Na ruim een maand verdwenen de klachten inderdaad langzaam! Ik heb voor mezelf dus wel de conclusie kunnen trekken dat de yasmin pil dit waarschijnlijk veroorzaakte. Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop, is welke anticonceptie ik ga gebruiken. Ik ben eigenlijk wel klaar met het slikken van hormonen, maar word ook niet vrolijk van de gedachten aan een koperspiraal.

04-09-2014 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
1e tablet op de 1e dag van mijn menstruatie ingenomen. De rest van de maand iedere dag last gehad van bloedingen en/of spotting. Dermate heftig dat maandverband/tampons nodig waren. Ook gespannen borsten en pijn in de onderrug. Deze maand is de Yasmin dan ook erg effectief geweest.... sex hebben was door alle klachten onmogelijk en onhygiënisch. Nu mijn eerste stopweek:[lees meer...] afgelopen nacht een uur wakker gelegen van de krampen, nog nooit zo hevig meegemaakt. Na inname van 2 diclofenac is de pijn tot acceptabel niveau verminderd. Hopelijk ben ik na deze stopweek van de bloedingen af... maar ik twijfel sterk!

30-06-2014 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
Ik heb de originele Yasmin pil nu precies 2 jaar gebruikt geloof ik. Ik ben naar deze pil overgestapt wegens haaruitval, vocht vasthouden en stemmingsklachten bij mijn vorige pil. Tegen haaruitval werkt hij fantastisch! Ik ben ook lichter met deze pil geworden en heb nooit meer last van opgezette vocht benen gehad in de zomer enzo. Mijn borsten zijn veranderd en iets[lees meer...] groter. M'n huid werd super mooi en bijna nooit puistjes gehad in deze periode! Helaas heb ik achteraf ook vervelende bijwerkingen gehad! Met name vooral mijn stemmingswisselingen. Ik heb een dagboek bijgehouden de afgelopen maanden en die stemmingswisselingen zijn elke keer op dezelfde dagen ! Steeds de eerste dagen en de laatste dagen van de strip! Zo achterdochtig, moe, chagrijnig , gestrest en een kort lontje. En m'n libido is van zeer hoog naar zeer laag gegaan. Ook vaker last van vaginale schimmelinfecties. De vervelende bijwerkingen kwamen 1 voor 1 op. En nu ben ik gestopt sinds een week! Ik ben benieuwd wat het doet. Voorlopig even geen hormonen maar gewoon condooms.

24-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
ik heb zeer lang Yasmin genomen als pil, maar omdat ik deze heel vaak vergat en daardoor tijdens mijn menstruatie zeer ziek werd, ben ik moeten overstappen naar en spiraal. (RED: helaas hebben we een stuk tekst moeten verwijderen omdat doorverkoop via onze site niet is toegestaan)

12-08-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de Yasmin pil 7 weken geslikt zonder stopweek. Na een week slikken kreeg ik last van veel onderhuidse ontstekingen, maar omdat ik wist dat je acne in het begin wat erger kon worden ben ik de pil toch door blijven slikken. Na ongeveer 3 weken slikken stopte de onderhuidse ontstekingen. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren wat gevoeligere borsten (ook e[lees meer...]en beetje gegroeid), beetje gewichtstoename en heel veel afscheiding. Ik moet echt elke dag een inlegkruisje dragen. M’n huid werd na de eerste strip eindelijk rustig en ik dacht dat het nu eindelijk z’n werk ging doen tegen m’n acne. Helaas is m’n onrustige huid weer terug en heb ik besloten om na 7 weken en 2,5 strip te stoppen met het slikken van Yasmin. De afgelopen week heb ik me ook enorm neerslachtig gevoeld en moest ik steeds huilen zonder reden. Voor mij genoeg redenen om te stoppen met deze pil aangezien het niks doet aan mijn hormonale acne.. hiervoor heb ik 11 jaar microgynon 30 geslikt en ik denk dat ik maar weer terug ga naar deze vorm van anticonceptie.

06-04-2020 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben op mijn 18e overgestapt van de Diane35 naar de Yasmin pil. Ik gebruikte de Diane-pil tegen puistjes en ik wilde een vervangende pil, aagezien Diane zoveel ernstige bijwerkingen bleek te hebben. De vervanging heb ik gevonden in de Yasmin pil. Inmiddels gebruik ik de Yasmin pil al 9 jaar. Het bevalt me heel goed. Ik heb een gave huid, vrijwel geen last van overige bij[lees meer...]werkingen (alhoewel ik haast niet meer weet hoe ik ben zonder pil, qua stemming o.i.d.). Ik heb nu besloten om te gaan stoppen met de pil i.v.m. een kinderwens in de toekomst en ik wil ervaren hoe ik ben zonder pil. Ik ben erg benieuwd hoe dit ontpillen gaat verlopen. Ik lees veel slechte verhalen (denk aan haaruitval, ernstige acné ongeacht leeftijd, gewicht aankomen, vettig haar, borsten worden veel kleiner, etc.) Maar al met al heeft de Yasmin pil afgelopen jaren voor mij veel goeds gedaan.

06-01-2020 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanaf mijn 18e de pil gaan slikken vanwege erge acne. Begonnen met de diane pil. Vanwege de slechte nieuwsberichten op mijn 21e overgestapt naar de Yasmin. Deze pil gekozen omdat ik bang was om de puistjes weer terug te krijgen. Mijn libido was meteen weg. Achteraf gezien door deze pil maar dacht er op dat moment niet aan. Zat ook vaker niet lekker in mn vel. Yasmin pil ge[lees meer...]woon door blijven slikken. 4 jaar geleden een schimmelinfectie gekregen. Naar de huisarts gegaan omdat het maar niet over ging wat ik ook probeerde (medicijnen, capsules, yoghurt). Uiteindelijk via deze website erachter gekomen dat dit een veel voorkomende bijwerking is van deze pil. Omdat ik las dat de bijwerkingen die je kan krijgen wanneer je stopt met deze pil ook erg waren (erge haaruitval, aankomen en puistjes terug krijgen) durfde ik de stap niet te nemen om te stoppen met deze pil. In de afgelopen maanden zoveel meer klachten gekregen. Zit totaal niet lekker in mn vel. Ben heel negatief, alles is teveel, wil constant huilen, nergens geen zin meer in hebben, zin in seks is weg, weet niet eens meer wat zin hebben betekent, krijg pijnlijke borsten en andere vage klachten. Goed gesprek met mijn vriend hierover gehad. Ben het helemaal beu en ga mezelf inlezen over de nuvaring. Hoor daar in mn omgeving veel goede dingen over. Heb deze pil nu bijna 7 jaar geslikt en ben blij dat ik nu de stap durf te zetten om ermee te stoppen. Vind het eng maar ben ook heel benieuwd hoe dit gaat bevallen!

13-07-2016 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik vermoedde de laatste paar maanden dat mijn jarenlange gevecht (sinds start met Yasmin) tegen vaginale schimmelinfecties aan de pil lag. Ik las er steeds meer over, ervaringen van anderen. Daarom naar de huisarts in Nederland en overgestapt op Lenorgestel Ethinylestradiol, de lichtste vorm. Schimmelinfecties zijn sindsdien verleden tijd, ik kan weer seks hebben zonder pi[lees meer...]jn. Helaas heb ik nu ipv schimmelinfecties een opgezwollen buik die elke avond het ergst is. Het maakt niet uit wat ik eet.

11-03-2015 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Aambeien en vaatscheurtjes
Ik heb ongeveer 12 jaar lang deze pil gebruikt en altijd tevreden geweest. Helaas begonnen na ongeveer 10 jaar toch klachten te komen namelijk, extreme pijnen in mijn stopweek en opkomende aambeien, mijn lichaam was totaal compleet van streek en ik klapte dubbel van de pijn dat ik me gewoon geen houding wist te heven of hoe ik uberhaubt moest ademen.. Tijdens het nemen v[lees meer...]an de pil begon ik steeds vaker dikke witte slijmerige klonten te verliezen (dit staat tevens ook in de bijwerkingenlijst omschreven.) Ik heb hier verder nooit echt zo extreem last van gehad, wel klein beetje. Doordat ik zulke extreme pijnen begin te ervaren ben ik hiermee naar de dokter gegaan die mij vervolgens over gezet heeft naar Gracial. Al met al toch tevreden geweest over deze pil, geen gewichtstoename, geen verminderde libido etc, en als ik er terug naar deze pil zou kunnen gaan zou ik dat graag doen mits de vervelende bijwerkingen in de stopweek wegbleven.

12-06-2014 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon
Na tegenvallende ervaringen met Diane35, Microgynon 20,30,50 en de Nuvaring heb ik een tijd geen anti-conceptie gebruikt. Ik voelde me beter dan ooit. Vanwege een vaste relatie toch opnieuw begonnen en n.a.v. eerdere ervaringen nu de generieke variant van de Yasmin pil voorgeschreven gekregen. Aanvankelijk was ik tevreden, de eerste periode merkte ik niet direct bijwerking[lees meer...]en, maar mijn ervaring is dat dit er langzamerhand toch insluipt. Sinds ik gestart ben met de pil heb ik diverse allergieën ontwikkeld (geen idee of dit ermee te maken heeft), veel darmklachten, regelmatig hoofdpijn, vermoeidheid, sneller geïrriteerd, zeer pijnlijke gespannen borsten (zijn een cupmaat gegroeid), couperose in mijn gezicht, 9 kg aangekomen, verminderd libido en last van plotseling 'droog vallen' tijdens de seks. Als ik een stopweek inlas krijg ik extreme hoofdpijn/migraine aanval en rugpijn, de menstruatie zelf is licht. Dus ik sla alle stopweken over om de hormoonspiegel in balans te houden, ik heb geen last van doorbraakbloedingen en mijn huid heeft sinds de start geen enkele pukkel gehad. Morgen wordt er een koperspiraal geplaatst, ik heb goede hoop dat dit de oplossing is.

23-08-2022 | Vrouw | 28
Menstruatiepijn
Gebruik nu 11 jaar deze pil, daarvoor 2 andere (goedkopere) geprobeerd. Maar de een veroorzaakte nog ergere menstruatiepijn, de ander bevatte een hulpstof waardoor plots mijn gezicht onder de eczeem zat. Ik heb veel minder last van buikkrampen in de stopweek dankzij de Yasmin. 2 dagen flink bloedverlies, maar daarna is het minimaal en dan ook geen pijn meer. Wel erg vaa[lees meer...]k een migraine aanval in de stopweek gekregen, daarom slik ik de pil nu zo lang mogelijk door. Nooit last van een doorbraakbloeding gehad! Tegen een ongewenste zwangerschap is deze in mijn geval 100% betrouwbaar. Libido werd na starten met de Yasmin al wat lager, maar is inmiddels tot ver beneden NAP gezakt. Dus de Yasmin doet waar 'ie voor bedoeld is..

15-02-2022 | Vrouw | 28

25-09-2020 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 13 jaar lang deze pil geslikt (ben inmiddels eind 20) en nu gestopt, omdat ik toch wilde weten hoe het zonder de pil. Voordat ik aan de pil begon zat ik in de puberteit en had ik soms last van puistjes, nu ik gestopt ben (na ongeveer 4 maanden) zijn de puistjes terug, vooral op mijn voorhoofd is het vrij erg.. Ik weet niet of het tijdelijke klachten zijn,[lees meer...] of dat het beter wordt als mijn hormonen wat minder 'in de war' zijn vanwege het stoppen, maar het is wel erg vervelend. Daarnaast merk ik door het stoppen dat mijn haar uitvalt (niet heel erg, maar wel een verschil) en dat mijn haar heel snel vettig wordt. Na 1 dag moet ik mijn haar eigenlijk alweer wassen. Heeft iemand anders ervaring met huidproblemen door stoppen met pil die tijdelijk waren? Ik hoor namelijk graag of het beter wordt, anders overweeg ik om toch maar weer te beginnen met de pil.

17-03-2017 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.