ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

10-11-2019 | Vrouw | 13
Acne/puistjes
Sinds dat ik met de Yasmin pil begonnen ben zijn mijn pukkeltjes een heel stuk minder en heb ik geen last meer van vettige huid, Ik ben in 1 week 1.5 kilo afgevallen mijn pukkeltjes zijn heel wat minder en over het algemeen is het gewoon een hele fijne pil

31-12-2017 | Vrouw | 14
Acne/puistjes
Hallo, Ik heb een vraag: Ik heb de yasmin pil nu in huis en kan niet wachten om te gaan beginnen want ik wil hem nemen vanwege Acne. Maar het probleem is dat ik maar niet ongesteld wordt. Ik slik hem dus niet vanwege veilige seks of zwangerschap te voorkomen want ik ben pas 14. Mij gaat het dus puur om het verdwijnen van mijn Acne. Ik had dus hier de vraag bij als je gewo[lees meer...]on random voordat je ongesteld word de pil al kan slikken, dus niet op de eerste dag van je cycles. Want ik wil dus dolgraag beginnen alleen wordt ik maar niet ongesteld en ik wacht er nu al zeker een week op maar het gebeurt maar niet Alvast bedankt!

19-01-2018 | Vrouw | 16
Endometriose
Ik ben 16 jaar en ik ben er recent achter gekomen dat ik endometriose heb. Ik heb hiervoor een echo gehad en mijn gynaecoloog stelde deze pil voor. Ik heb eerst een tijd een lichtere pil geslikt voor ik wist dat ik endometriose had maar hiervan kreeg ik teveel bijwerkingen (ochtendmisselijkheid en braken). Deze pil bevalt me tot nu toe erg goed en de bijwerkingen zijn te [lees meer...]doen bij mij.

04-03-2015 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Acne/puistjes
Het was altijd zo, als ik ongesteld werd kreeg ik wat pukkeltjes. Sinds ik de Yasmin slik is dat juist andersom. De weken dat ik de Yasmin slik, krijg ik zoveel acne! Niet normaal. Ik kijk er nu gewoon naar uit om ongesteld te worden, want dan is mijn huid weer wat mooier. Ik ga binnenkort overstappen.

29-11-2012 | Vrouw | 16
Paniekaanvallen
ik ben een meisje van 16 jaar. ik slik de yasmin pil nu 3 en een halve maand. ik heb er zelf enorm veel bijwerkingen van mijn puistjes worden 3x zo erg. het kan natuurlijk aan mijn hormonen liggen maar dat lijkt mij sterk. mijn nichtje slikt ook de yasmin pil maar die heeft waarschijnelijk door die pil 2 maanden meer medicijnen moeten slikken. ze was heel erg moe en had g[lees meer...]een eetlusten meer. dus mijn ervaring is er niet echt goed mee, ik ben er onmiddelijk mee gestopt.

21-09-2013 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/drospirenon
Gebruik deze pil al zeker meer dan een half jaar, en ik vind het een prima pil. Ik heb niet veel bijwerkingen, wel heb vaak wat depressieve gevoelens maar dat kan ook aan mezelf liggen. De reden dat ik deze pil heb gekozen is om puistjes wat te verminderen, maar met mate rond mijn stopweek heb ik wel last van puistjes. Dit zijn niet veel puistjes maar ik wil graag ook dez[lees meer...]e kwijt, vandaar dat ik waarschijnlijk wel ga overstappen. Verder is de pil erg fijn.

31-07-2018 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Overgestapt op deze pil in eerste instantie vanwege mijn acne. Acne is niet weggegaan door deze pil ook niet na n halfjaar. Ik had veel last van doorbraak bloedingen en extreem gevoelige borsten. Ook werd ik meer prikkelbaar door deze pil en was mijn libido echt 0,0..... dit beide als opstapeling heeft niet veel goeds gedaan voor mijn relatie!! Ook was ik opeens -10 kg kwi[lees meer...]jt !!!! Na n halfjaar ben ik er helemaal klaar mee en stop ik per direct.

25-12-2017 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Slik nu bijna een halfjaar deze pil en ben 18 jaar, rook veel en drink veel. Nooit last gehad maar een verlaagd libido, puistjes verdwenen wel maar zaten heftig op mijn rug en decollete. Ik merk nu een erg droge vagina. Slaap mega slecht en ben niet meer zo als ik was. Iemand een betere optie? Wil mijn Acne niet terug.

19-07-2017 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik ben nu 18 jaar en begon met de pil toen ik 12 jaar was, heb geen idee meer van de exacte datum dus heb maar wat ingevuld, maar weet dat het in 2011 ergens was. Des tijds had ik de Diane-35 pil. Wegens bijwerkingen ben ik daarmee gestopt waarna even later het slechte nieuws kwam dat de Diane-35 dodelijk is. Ik had zeer ernstige misselijkheid en pijn in mijn kuit, die weg[lees meer...] ging toen ik ermee stopte. Van de Diane-35 ben ik overgestapt naar de Yasmin pil om acne en haargroei tegen te gaan, waar ik nu zeer ontevreden over ben. Ik wil hier binnenkort mee stoppen i.v.m. alle bijwerkingen maar ook omdat het de 1-naar gevaarlijkste pil is. De Diane-35 is de gevaarlijkste, maar daarna komt de Yasmin pil. Hij heeft namelijk dezelfde risico's als de Diane-35. Hieronder heb ik even de bijwerkingen neer gezet die ik ervaar: - Zeer ernstige menstruatie's met donkerrood tot zwart bloed, dikke slijmvliezen en grote bloedstolsels. Moet dag en nacht een nacht maandverband dragen vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies, hoef nog net geen tampon met maandverband. - Ernstige krampen die doorschieten naar de rug. Zo erg dat ik vaak ziek thuis moet blijven en alleen maar kan liggen. Een stuk of 2/3 paracetamols helpt niet. - Veel vochtverlies en minimaal 2 kg gewichtsverlies tijdens menstruatie maar als het dan over is weer heel veel aankomen en nauwelijks afvallen. - Het altijd koud hebben of juist heel heet. - Acne verbeterde niet maar verslechterde juist, met name tijdens de menstruatie of vlak erna, echt van die grote korsten over mijn gehele gezicht+achter de oren, nek en bovenrug+schouders met het gevolg dat er littekens overblijven terwijl ik er niet aanzit en het juist heel schoon houd. - Haargroei verergerde. Dikke, lange, zwarte haren op ongewenste plekken, nog net geen gezichtsbeharing. Merkte pas verschil dat het minder werd toen ik ging epileren. Ook uren lang in de zon bakken helpt niet. - Vaak eetbuien, de neiging om ongezond, vet of suikerrijk eten naar binnen te werken zoals frisdrank, chips, noedels, pizza, koek, snoep of gebak en snacks van de friettent of chinees eten. Ook heb ik vaak geen drinkprikkel(dorst), terwijl ik dit anders wel altijd had zonder deze pil. - Vaak brandend maagzuur of misselijk en andere darmklachten, ook tijdens menstruatie. - Daarnaast ben ik altijd erg licht in mijn hoofd als ik ongesteld ben, ik vermoed vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies(bloedarmoede). Daarom slik ik altijd een vitamine pil. - Het viel mij ook op dat als ik ooit bloed moest prikken dat mijn bloed zeer dik was dat ik zelf zoiets had van: Is dat niet gevaarlijk? - Vaak menstruatiepijn zonder bloedafscheiding terwijl ik niet ongesteld ben. Ben niet zwanger want heb geen vriend dus dan kan er ook geen ongelukje gebeuren. - Ook vaak jeuk aan m'n onderste, wat ik voorheen niet had en krampen in andere spieren. - Ernstige stemmingswisselingen en vermoeid, net alsof je depressief bent maar dat eigenlijk helemaal nooit geweest bent. Verder heb ik nooit geen klachten aan de borsten of andere bekende klachten van de pil maar het is dus wel een hele klachtenlijst. Ik beveel deze pil NIET aan voor niemand niet want het is echt mishandeling als je deze gaat slikken! Dus ben nu van plan om terug te gaan naar de huisarts en te vragen om een andere pil. Ik denk dat het de Lovette pil gaat worden omdat die goed aangeschreven staat en van de 2e generatie komt want pillen van de 3e en 4e generatie zijn gevaarlijk en die van de 2e niet.

10-07-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na lang twijfelen of ik aan de pil wilde beginnen, mede door alle horrorverhalen die ik online las, ben ik er afgelopen maart toch aan begonnen. Ik heb altijd al last gehad van een onregelmatige cyclus en acne, welke door mijn verstoorde hormonen veroorzaakt leek te worden. Na vier maanden kan ik zeggen dat mijn acne zo goed als verdwenen is! Slechts af en toe een puistje[lees meer...] maar dit is niks vergeleken met hoe het eerst was. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen gehad. Alleen de eerste 2/3 maanden s ochtends wat misselijk geweest, maar dit verdween na wat te eten. Ook zijn mijn borsten wat pijnlijker dan eerst en zelfs een cup gegroeid! Verder helemaal nergens last van gehad (tot nu toe). Mijn menstruatie is vrij licht geworden en heb bijna geen pijn. Kortom, ik kan deze pil zeker aanbevelen! Vooral als je last hebt van (hormonale) acne kan dit dus echt de oplossing zijn. Iedereen reageert natuurlijk anders op de pil, maar ik zou het zeker aanbevelen om het te proberen.

25-05-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met deze pil ivm (milde) acne. De eerste 2 maanden merkte ik niet echt verschil, na 3 maanden begon ik wel verschil te zien en na 4 maanden was mijn huid zuiverder dan het ooit is geweest. Ik had verder geen last van bijwerkingen o.i.d, dus opzich een prima pil voor mij. Toch heb ik besloten om te stoppen met deze pil, omdat ik onrustig en angstig werd van [lees meer...]het idee dat deze pil een hoger risico op trombose geeft. Ik heb dat zelf gelukkig niet meegemaakt, maar het zat toch de hele tijd in mijn achterhoofd. Inmiddels ben ik 1 maand gestopt, de eerste week nadat ik was gestopt had ik veel hoofdpijn en heb ik een paar keer last gehad van hartkloppingen. M’n huid doet het redelijk goed, af en toe krijg ik een wat puistjes maar het is niet te vergelijken met hoe mijn huid was voor ik begon met de pil. Kortom, deze pil heeft wel veel goeds gedaan voor mijn huid, maar ik zou aanraden om opzoek te gaan naar een andere manier dan deze pil om van je acne af te komen.

08-06-2018 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Gebruik deze pil nooit. 3 keer gebruik gemaakt van de yasmin en snap niet waarom ik telkens weer opnieuw begonnen ben. Ik werd zo gek van deze pil dat ik zo agressief werd en ik vaak in paniek raakte. Mijn borsten groeien gigantisch terwijl mijn gewicht afneemt. Erg gevoelige borsten. De ergste bijwerking vind ik de hoofdpijn die ik ervan krijg. Zo erg dat ik het liefst he[lees meer...]le dag met mijn ogen dicht geluidloos op bed lig. Vergeet niet de misselijkheid die ik erbij ernaar. Het enige wat ik kan zeggen is dat “de wereld” ziek is en dat het een schande is dat dit wordt voorgeschreven door artsen.

02-06-2016 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Begin 2015 schreef mijn dokter mij de Yasmin pil voor (ik was toen 17), omdat de microgynon 30 weinig effect had. Ik heb de Yasmin zo'n 6 maanden geslikt. In het begin kreeg ik last van hoofdpijnaanvallen en voelde ik me vreemd, maar er werd mij ook verteld dat je de eerste paar maanden van dit soort bijwerkingen kon voelen. Ik besloot dus om er verder niet veel aandacht a[lees meer...]an te besteden en dacht dat dit na een maandje wel over zou zijn. Mooi niet dus! Na 4 tot 5 maanden werden de klachten steeds erger. Ik had dagelijks last van hoofdpijnaanvallen die ik nooit eerder heb gehad, hierdoor moest ik dan op bed liggen en wachten tot het over was. Ook had ik enorm veel last van buikpijn, bij deze buikpijn voelde het alsof er iemand met een mes in mijn buik stak. De pijn was zo erg dat ik niet meer kon lopen. Ik kan echt wel tegen een stootje maar dit werd me te heftig. Ook had ik last van paniek aanvallen en een drukkend gevoel op de borst. Ik heb ook veel last gehad van stemmingswisselingen en best wel depressieve gedachtes. Na een tijdje kreeg ik ook weet last van doorbraakbloedingen ook al slikte ik de pil steeds maar 1 maand. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de huisarts en heb microgynon 50 gekregen. Over microgynon ben ik super tevreden! Ik raad iedereen de Yasmin pil echt af!!

13-05-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Hallo, ik ben 19 jaar en heb sinds 05.04.'13 de Yasmin pil. Hiervoor heb ik tweehalf jaar een andere pil geslikt, maar heb veel last van menstruatiepijn/buikpijn, dus vandaar dat ik een zwaardere pil kreeg. Sinds vorige week, dus na mijn 1e stopweek voel ik me niet goed. Ik pieker over heel veel dingen en zit niet lekker in mijn vel. Ik heb hierdoor op internet gezocht naa[lees meer...]r de symptomen van depressiviteit, omdat ik daar wel eens van heb gehoord door de Yasmin pil. Veel symptomen komen wel met mij overeen! Als ik bezig ben heb ik er geen last van, maar als ik alleen ben of even stil zit begin ik over veel dingen na te denken. Ik voel me hierdoor rot en wordt er erg moe van. Ik maak deze maand nog af, maar daarna wil ik stoppen, omdat ik denk dat het door de pil komt! Normaar gesproken was ik altijd vrolijk en voelde me fit, afgezien van mijn buikpijn, maar nu.. Bah, zit niet lekker in mijn vel en heb veel stemmingswisselingen. Zijn er ook andere vrouwen die hiervan last van hebben of komt het door mij zelf? Wie kan mij hierbij helpen? Alvast heel erg bedankt, groetjes.

18-03-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Op mijn 18e ben ik begonnen met de Yasmin. Hiervoor heb ik 2 andere pillen voorgeschreven gekregen waarvan ik bijwerkingen kreeg ( extreme neerslachtigheid & uitslag). De Yasmin leek alles op te lossen, tot een half jaar geleden. Ik ben onwijs moe, enorme stemmingswisselingen, hoofdpijn en libido is behoorlijk afgenomen. Zodra ik deze strip heb afgemaakt maak ik een afspra[lees meer...]ak bij de dokter voor een nieuwe pil.

20-12-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Ik ben 19, en ik gebruik nu al ongeveer 10 maanden de pil Yasmin. Mijn stopweek begon altijd op maandag, maar dan kwamen mijn regels pas op vrijdag en dat was niet zo handig omdat dan heel m'n weekend daardoor zo'n beetje verpest was. Daarom ben ik nu vroeger terug begonnen met m'n pil. Daardoor heb ik wel m'n regels niet gekregen (wat ook wel kan gebeuren, volgens de hand[lees meer...]leiding), maar ik ben nu ook al een dag of 4 misselijk en heb ik voortdurend hoofdpijn. Ik vroeg me gewoon af of dat misschien gewoon ook een gevolg was van dat veranderde innamepatroon, of gewoon toeval. Voor hetzelfde geld is het gewoon een buikgriepje ofzo, maar ik vond het gewoon wat te toevallig. Iemand enig idee of vroeger beginnen met Yasmine ook een verhoogd aantal bijwerkingen als gevolg kan hebben?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum