Ervaringen met Yasmin

28-01-2016 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Vanwege plaatsing Mirena spiraal gestopt met de ethinylestradiol/levonorgestrel pil. Na anderhalf jaar kwam mijn acne langzaam terug. Daarom raadde de huisarts mij aan om met de Yasmin pil te beginnen. Deze werkte direct al tegen een hoop van de diepgelegen acne. Rond die tijd begonnen voor mij ook aanhoudende schimmelinfecties, darmklachten (candida achtige klachten) en h[lees meer...]evige haaruitval. Nu, na een jaar realiseer ik mij dat al deze dingen tegelijk met het starten van de Yasmin pil kwamen. Daarom stop ik met deze pil.

10-08-2015 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Ik kreeg van de Yasmin hevige pijn bij het vrijen, kon ineens nog maar 1 keer en had dan al meteen pijn zodat ik een paar dagen moest 'herstellen'. Daarnaast een schimmelinfectie, nooit eerder last van gehad. Was gewoon erg droog daar allemaal. Ook mijn huid werd erg droog en ogen rood. Ben er ook een aantal kilo van aangekomen terwijl ik hier totaal geen aanleg voor heb. [lees meer...]Daarnaast altijd last van pijnlijke borsten..Verder wel een mooie huid maar vond het eerste zo frustrerend dat ik meer puistjes maar voor lief neem en nu de driefasenpil ga proberen. Nu 3 weken bezig en kan alweer zovaak seks hebben als ik wil zonder pijn!

15-02-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Huid is enorm gaaf tijdens gebruik. Nu last van acne en vettig haar, heb inmiddels al 2 jaar een spiraal. Ga hem eruit laten halen en terug naar de pil want mn verlaagde zelfvertrouwen door mn slechte huid is het me niet waard. Hiervoor 4 jaar de Yasmin geslikt.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na het nieuws van de Diane geswitcht naar Yasmin op mijn 18e. Had altijd acne en deze zou ook helpen. Het werkte niet net zo goed, maar was zeker tevreden. vaak maximaal 4-5 puistjes op mijn huid. Qua acne dus heel tevreden. Eerste half jaar heb ik wel hoofdpijn gehad, maar de huisarts gaf aan dat dit wel weg zou gaan. Dat klopte inderdaad. Helaas kwam de hoofdpijn een hal[lees meer...]f jaar geleden terug. Het was zo erg dat ik niet meer normaal kon functioneren dus ben ik gestopt. Ook kreeg ik 2 jaar geleden angstaanvallen. De psychologe gaf aan dat het niet door de pil kwam, maar er is ook nooit een andere oorzaak gevonden. Voor mijn gevoel kwamen ze uit het niks. Na het stoppen voelde ik me langzaam beter. Ook mijn libido was veel hoger. Ik moet zeggen dat ik me ook niet heel lekker voel met andere pillen, maar toch had ik van de Diane nooit last. Helaas is ook mijn acne in alle hevigheid terug. Als de antibioticakuur niet aanslaat dan eventueel toch terug aan de Diane..

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Wegens verergerende Endometriose was deze vorm van anticonceptie niet meer voldoende voor mij. Jarenlang heb ik de Yasmin zonder bijwerkingen gebruikt, en kon ik zonder problemen 3 tot 4 maanden doorslikken. Op een gegeven moment kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Zelfs bij het inlassen van een stopweek na elke strip hield dit aan. Omdat de bloedingen mijn Endometrio[lees meer...]se verergerden ben ik overgestapt op de Mirena spiral.

24-10-2019 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik had nog nooit eerder de pil geslikt en vond het best wel spannend om hiermee te beginnen. Ik ben erg bang om last te krijgen van bijwerkingen als veel aankomen en haaruitval, en heb veel opgezocht op internet om te kunnen bepalen welke pil dan voor mij het beste zou zijn. Over alles lees je goede verhalen en ook horrorverhalen, dus op een gegeven moment wist ik het ook [lees meer...]niet meer. Mijn huisarts heeft me Yasmin voorgeschreven (kreeg bij de apotheek de generieke variant). Deze slik ik nu ongeveer twee maanden. Ik had me voorgenomen om, omdat ik zelf zo bang was geworden door de "horrorverhalen", sowieso mijn ervaring te delen (ook als ik geen klachten heb). Eigenlijk gaat het tot nu toe best wel goed. De eerste weken had ik last van hoofdpijn, neerslachtigheid, angst en iets meer pukkels, maar daar heb ik nu geen last meer van. Mijn huid is juist gladder geworden (ondanks dat ik nooit echt acne had, wel hier en daar pukkeltjes). Opvallend is hoe droog en zacht de huid van mijn gezicht is, ook mijn haar wordt minder snel vet. Volgens mij ben ik (nog) niet echt aangekomen. Ik heb wel meer dorst en moet vaker naar het toilet, wellicht doordat deze pil wat vochtafdrijvend kan zijn. Van mezelf heb ik nauwelijks borsten (helaas), maar sinds ik met deze pil ben gestart zijn ze een beetje gegroeid. Hier ben ik zelf wel blij mee, dus ik hoop dat dit effect blijft, haha! Helaas zijn ze soms ook gespannen en pijnlijk, vooral vlak voor de stopweek. Ook blijf ik wat angstiger dan normaal denk ik (al ben ik altijd wel een wat angstig persoon geweest, dus moeilijk te zeggen of het echt door de pil komt). Maar als dat qua bijwerkingen alles is, dan vind ik dat goed te overzien. Ik ben wel heel bang dat ik op de duur haaruitval ga krijgen, omdat ik daar soms over heb gehoord met deze pil (maarja, met specifiek zoeken over dat onderwerp lees ik het over elke pil, en deze wordt ook soms weer voorgeschreven om haaruitval tegen te gaan… lastig met hormonen, iedereen is zo verschillend). Ik wilde niet aan de pil omdat ik 'm echt puur voor anticonceptie slik, ik had nooit echt hormonale klachten (krampen, acne etc.) die aanleiding waren om met de pil te starten. Mijn cyclus was altijd regelmatig, elke 33 dagen werd ik 4 dagen ongesteld, 1 dag medium-zwaar met buikpijn en verder licht, met weinig klachten. Nu ben ik helemaal nauwelijks nog ongesteld. Met de pil heb ik in de stopweek maar 3 dagen heel licht bloedverlies (zelfs te licht om tampons te gebruiken) en helemaal geen buikpijn meer, dus zelfs mijn al lichte menstruaties zijn nog lichter geworden.

16-09-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ooit begonnen bij Diane (recept gekregen van een dermatoloog) vanwege puistjes (hielp perfect, prima pil voor mij) en later geswitcht naar microgynon 30 omdat m’n nieuwe huisarts Diane te eng vond. Puistjes kwamen terug. Heel veel antibioticakuren van 3 maanden gehad waar je dan even plezier van had, maar de puistjes kwamen altijd terug. Na de zoveelste antibioticakuur[lees meer...] werkte het ook helemaal niet meer. Daarbij kon ik microgynon 30 ook niet langer dan 2 strips doorslikken zonder doorbraakbloedingen en op een gegeven moment begon ik al doorbraakbloedingen te krijgen tijdens de eerste strip. De laatste maanden dat ik microgynon gebruikte waren die bloedingen zo erg dat ik tampons moest gebruiken. Ook kreeg ik in de laatste week van de strip veel pijn in m’n onderbuik en borsten. Heel irritant. Twee jaar gelden ben ik voor de acne begonnen aan een 7 maanden durende Roaccutanekuur. Vreselijke bijwerkingen, acne werd de eerste maanden veel erger dan het ooit was geweest, maar na 7 maanden wel een mooi resultaat. M’n dermatoloog wilde eigenlijk dat ik de Diane weer zou gaan gebruiken ipv Roaccutane. Ik had last van “milde tot matige” acne, wat heel slecht is voor je zelfvertrouwen (m’n dermatoloog: “je gaat er niet dood aan, maar je kan er wel doodongelukkig van worden), maar niet ernstig genoeg om de bijwerkingen van Roaccutane waard te zijn. Daarbij had ik dus ook last van m’n huidige pil en was ik geen risicogeval voor trombose, dus de Diane pil leek de beste en veiligste oplossing. Maar niet in de ogen van m’n huisarts, dus Roaccutane it was. Roaccutane dus 7 maanden gebruikt. De eerste 5 maanden waren vreselijk, de laatste 2 maanden waren prima. Aan het eind van de rit was m’n huid echt prachtig. Echter, 4 maanden na te stoppen met Roaccutane begon ik kleine bultjes te krijgen. Niet echt zichtbaar, maar m’n huid voelde onregelmatig. Blijkbaar viel dit onder “zeer milde acne”, maar ik was het gewoon echt zat. Ook omdat ik nu echt heel erg veel last had van m’n huidige pil. Ik had op internet gelezen dat Yasmin in andere landen vaak wordt gebruikt tegen acne, dus heb m’n dermatoloog hierover gesproken. Die zei dat dat inderdaad het geval is, maar in Nederland nog niet, dus dat ze het me daarom ook niet kon aan- of afraden op het gebied van acne. Echter, als ik het wilde proberen moest ik dat vooral doen en als de acne erger werd kon ik altijd terugkomen voor een Roaccutanekuur. Yasmin zou de kans op trombose ook verhogen, dus moest alsnog naar een andere huisarts overstappen om deze pil te krijgen (mijn huisarts gelooft alleen in Microgynon), maar het was me het gedoe waard en ik slik nu bijna een jaar Yasmin. Het bevalt heel erg. De eerste drie maanden wel last gehad van bijwerkingen, maar dat valt de verwachten als je opeens andere hormonen in je lichaam stopt. Daar moet je lichaam aan wennen. Mijn gewicht was op Microgynon prima, 51kg en 1.64, maar blijkbaar hield ik “veel” vocht vast op die pil. Na 1 week Yasmin was ik twee kilo kwijt en na de tweede twee in totaal 3.5. Had geen idee dat ik zo veel vocht vast hield op m’n vorige pil, omdat ik altijd gewoon veel spierdefinitie heb. Op Yasmin is dat dus nog een stuk meer. Het gewichtsverlies stopte gelukkig na die eerste twee weken. M’n huid werd ook gelijk een stuk droger dan hij eerst was en ik had al een droge huid om mee te beginnen (waarom de meeste crèmes ook niet hielpen tegen mijn puistjes btw. Het enige dat m’n huid kan verdragen is Differin en dat gebruik ik ook nog elke avond. Kan geen kwaad volgens m’n dermatoloog). Echt heel droog. Crèmes hadden een uurtje effect en daarna de rest van de dag een schilferige kin. Geen puistjes though en dat vind ik persoonlijk erger dan schilfers. Ook had ik last van een droge mond en gewoon heel veel dorst. Dit alles hield 3 a 4 maanden aan. De eerste maand was ik ook wat somberder. Ik huil normaal nooit en opeens merkte ik dat ik best regelmatig op het punt stond om ik huilen uit te barsten zonder aanleiding. Heel raar, maar gelukkig bleef dit niet lang. Verder kan ik Yasmin prima 6 maanden slikken zonder stopweken, zonder doorbraakbloedingen en zonder pijn. Al met al heel blij met de overstap. Had het jaren geleden al moeten doen.

12-08-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik gebruik deze pil al 8 jaar en heb nog nooit last van bijwerkingen gehad. Werkt perfect.

13-04-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik heb denk ik wel 4 verschillende soorten pillen heb geprobeerd, tevens een spiraal die mij ook niet helemaal beviel. De Yasmin was op zich niet verkeerd, helaas toch wat bijwerkingen. Mijn borsten zijn erg pijnlijk en zeker een cup gegroeid, daarin tegen is mijn libido wel verlaagd. Tussen de overgang van mijn spiraal naar de Yasmin (3,5 maand) in, heb ik mij enorm fit g[lees meer...]evoeld. Na een maand aan de Yasmin te zijn, begon ik met toch wat minder fit te voelen. Mijn huid lijkt wel iets verbeterd, heb nog wel altijd meeëters en wat puistjes. Stemmingswisselingen heb ik geen last van gehad. Na 3 maand Yasmin heb ik besloten om te stoppen. Vooral vanwege de pijnlijke borsten en verlaagd libido.

13-11-2017 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Na de mirenaspiraal overgestapt op deze pil in de hoop acne te verbeteren en menstruatieklachten te verminderen. Nog geen drie weken geslikt en ik voelde me vreselijk en kon niet normaal functioneren of reageren of dingen. Huilbuien, spanning, ontevreden, agressief en enorme stemmingswisseling. Fysiek klachten als diarree, misselijk, pijn in hoofd en kaken, koud. Dokter ge[lees meer...]beld omdat ik het niet meer trok! Strip niet eens afgemaakt. Hoop mij snel weer normaal te voelen.

26-10-2017 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Tijdens het slikken van deze pil eigenlijk weinig problemen gehad. Echter toen ik wilde stoppen met deze troep brak de hel los. Hormonale acne, haaruitval wat leidde tot 2/3 bij van maar haar weg. Het ontpoppen is echt een grote bak ellende.

27-02-2017 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Prima pil niet veel op aan te merken. Lang problemen gehad met cystes op mijn eierstokken en zijn door deze pil helemaal verdwenen. Af en toe van misselijkheid in de ochtend en stemmingswisselingen. Verder hevige buikpijn maar alleen als ik ongesteld moet worden (dit hoort minder te worden door de pil maar heeft voor mij geen effect)

29-10-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik ben nu bijna anderhalve maand gestopt met deze pil en ben zo blij dat ik deze beslissing heb genomen! Ik voel me 10x beter. In de beginjaren heb ik bij het gebruiken van deze pil geen enkele last gehad. Echt het laatste jaar was ik steeds aan het kwakkelen. Heel erg last van mijn buik en steeds terugkomende schimmelinfecties. hiermee ben ik naar de huisarts gegaan. Vers[lees meer...]chillende onderzoeken zijn gedaan, waaronder ook een een uitstrijkje waar niets uit kwam. Verder was mijn libido erg laag en was vrijen alles behalve fijn. Toen ik op onderzoek uitging over deze pil, begon ik overal op internet te lezen dat vele vrouwen last hebben van dezelfde bijwerkingen. Ik ben sindsdien direct met de pil gestopt en voel me echt stukken beter!! Als ik een advies mag geven; begin niet aan deze pil of als je er al aan zit stop er direct mee bij het beginnen van deze bijwerkingen. Ik heb me er lange tijd erg ellendig door gevoeld.

25-02-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Het gebruik van deze pil heb ik altijd als prettig ervaren zonder problemen. Na 10 jaar wou ik eens zonder hormonen kijken hoe mijn menstruatie verloopt, ook omdat de gevolgen op lange termijn van langdurig gebruik nog onbekend zijn. Ik heb nu echter sinds juli extreem veel last van haaruitval. Ik had altijd heel dik, mooi haar en nu na elke wasbeurt en kambeurt haal ik he[lees meer...]le plukken haar eruit. Ik vind dit vreselijk... Dit is een zure nasmaak na 10 jaar prettig gebruik.

07-01-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon
Door mijn onzuivere huid op 24-jarige leeftijd besloten van de Mirena spriaal over te stappen naar een lichte pil, de keuze viel daarom op de Yazmin. Al na 1 week bemerkte ik dat mijn huid zuiverder werd! Echter begon na 1 week mijn stemming ook om te slaan. Werd ongeduldig, onzeker, somber, pessimistisch, enorm vermoeid... Om over mijn libido maar niet te spreken. Die wa[lees meer...]s gedaald tot onder het vriespunt. Daarbij steeg mijn bloeddruk van 120/70 naar 140/90. Dit bij elkaar besloot mij om tóch maar weer te stoppen met deze pil. Voor velen waarschijnlijk een fantastische pil, voor mij viel dat helaas anders uit.

05-08-2014 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
De yasmin werkt super, tot je er mee stopt. Ik zit nu al ruim een jaar zonder pil, maar wel met een vette onzuivere huid! Volgens mijn nieuwe huisarts komt dit door het " afkicken". Ik ben het zat dus ga nu weer aan de ethinylestradol.. hopen dat mijn acne verdwijnt. De huisarts vertelde ook dat als je zwanger wordt door de yasmin heen, je je kindje beter weg kan laten[lees meer...] halen ivm een grote kans op een ongezond kind... dat zegt al genoeg over de troep die je in je lijf stopt!