Ervaringen met Yasmin

20-01-2020 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Was ik hier maar eerder aan begonnen. Afgelopen jaar werd ik steeds sneller ongesteld (na 2-3 weken) met niet draagbare buikpijn en opvliegers. In de eerste weken hoofdpijn en misselijk geweest (3-4 dagen). Ook heb ik 4 weken lang bloeding gehad (waarvan 3 na menstruatie). Niet hele erge bloeding. Na de 1e stopweek was de bloeding weg en had ik geen last meer van bijwe[lees meer...]rkingen. Nu heb ik tijdens de stopweek 4-5 dagen last van bloeding wat te houden is met een maandverbandje en ik hoef geen pijnstillers te slikken vanwege weinig tot geen buikpijn. Verder is mijn huid zuiverder geworden en ben ik zomaar 1,5 cupmaat gegroeid (B-> kleine D). In mijn geval een fantastische beslissing die ik veel eerder had moeten maken.

16-01-2020 | Vrouw | 29

10-11-2019 | Vrouw | 13
Acne/puistjes
Sinds dat ik met de Yasmin pil begonnen ben zijn mijn pukkeltjes een heel stuk minder en heb ik geen last meer van vettige huid, Ik ben in 1 week 1.5 kilo afgevallen mijn pukkeltjes zijn heel wat minder en over het algemeen is het gewoon een hele fijne pil

16-09-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ooit begonnen bij Diane (recept gekregen van een dermatoloog) vanwege puistjes (hielp perfect, prima pil voor mij) en later geswitcht naar microgynon 30 omdat m’n nieuwe huisarts Diane te eng vond. Puistjes kwamen terug. Heel veel antibioticakuren van 3 maanden gehad waar je dan even plezier van had, maar de puistjes kwamen altijd terug. Na de zoveelste antibioticakuur[lees meer...] werkte het ook helemaal niet meer. Daarbij kon ik microgynon 30 ook niet langer dan 2 strips doorslikken zonder doorbraakbloedingen en op een gegeven moment begon ik al doorbraakbloedingen te krijgen tijdens de eerste strip. De laatste maanden dat ik microgynon gebruikte waren die bloedingen zo erg dat ik tampons moest gebruiken. Ook kreeg ik in de laatste week van de strip veel pijn in m’n onderbuik en borsten. Heel irritant. Twee jaar gelden ben ik voor de acne begonnen aan een 7 maanden durende Roaccutanekuur. Vreselijke bijwerkingen, acne werd de eerste maanden veel erger dan het ooit was geweest, maar na 7 maanden wel een mooi resultaat. M’n dermatoloog wilde eigenlijk dat ik de Diane weer zou gaan gebruiken ipv Roaccutane. Ik had last van “milde tot matige” acne, wat heel slecht is voor je zelfvertrouwen (m’n dermatoloog: “je gaat er niet dood aan, maar je kan er wel doodongelukkig van worden), maar niet ernstig genoeg om de bijwerkingen van Roaccutane waard te zijn. Daarbij had ik dus ook last van m’n huidige pil en was ik geen risicogeval voor trombose, dus de Diane pil leek de beste en veiligste oplossing. Maar niet in de ogen van m’n huisarts, dus Roaccutane it was. Roaccutane dus 7 maanden gebruikt. De eerste 5 maanden waren vreselijk, de laatste 2 maanden waren prima. Aan het eind van de rit was m’n huid echt prachtig. Echter, 4 maanden na te stoppen met Roaccutane begon ik kleine bultjes te krijgen. Niet echt zichtbaar, maar m’n huid voelde onregelmatig. Blijkbaar viel dit onder “zeer milde acne”, maar ik was het gewoon echt zat. Ook omdat ik nu echt heel erg veel last had van m’n huidige pil. Ik had op internet gelezen dat Yasmin in andere landen vaak wordt gebruikt tegen acne, dus heb m’n dermatoloog hierover gesproken. Die zei dat dat inderdaad het geval is, maar in Nederland nog niet, dus dat ze het me daarom ook niet kon aan- of afraden op het gebied van acne. Echter, als ik het wilde proberen moest ik dat vooral doen en als de acne erger werd kon ik altijd terugkomen voor een Roaccutanekuur. Yasmin zou de kans op trombose ook verhogen, dus moest alsnog naar een andere huisarts overstappen om deze pil te krijgen (mijn huisarts gelooft alleen in Microgynon), maar het was me het gedoe waard en ik slik nu bijna een jaar Yasmin. Het bevalt heel erg. De eerste drie maanden wel last gehad van bijwerkingen, maar dat valt de verwachten als je opeens andere hormonen in je lichaam stopt. Daar moet je lichaam aan wennen. Mijn gewicht was op Microgynon prima, 51kg en 1.64, maar blijkbaar hield ik “veel” vocht vast op die pil. Na 1 week Yasmin was ik twee kilo kwijt en na de tweede twee in totaal 3.5. Had geen idee dat ik zo veel vocht vast hield op m’n vorige pil, omdat ik altijd gewoon veel spierdefinitie heb. Op Yasmin is dat dus nog een stuk meer. Het gewichtsverlies stopte gelukkig na die eerste twee weken. M’n huid werd ook gelijk een stuk droger dan hij eerst was en ik had al een droge huid om mee te beginnen (waarom de meeste crèmes ook niet hielpen tegen mijn puistjes btw. Het enige dat m’n huid kan verdragen is Differin en dat gebruik ik ook nog elke avond. Kan geen kwaad volgens m’n dermatoloog). Echt heel droog. Crèmes hadden een uurtje effect en daarna de rest van de dag een schilferige kin. Geen puistjes though en dat vind ik persoonlijk erger dan schilfers. Ook had ik last van een droge mond en gewoon heel veel dorst. Dit alles hield 3 a 4 maanden aan. De eerste maand was ik ook wat somberder. Ik huil normaal nooit en opeens merkte ik dat ik best regelmatig op het punt stond om ik huilen uit te barsten zonder aanleiding. Heel raar, maar gelukkig bleef dit niet lang. Verder kan ik Yasmin prima 6 maanden slikken zonder stopweken, zonder doorbraakbloedingen en zonder pijn. Al met al heel blij met de overstap. Had het jaren geleden al moeten doen.

29-07-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik gebruikte altijd ethinyl/levenorgestrel en toen ik daarmee stopte kreeg ik last van acne. Toen weer terug gegaan op de levenorgestrel, maar dat hielp niet, ook niet na 3 maanden. Dus begonnen aan deze pil, na 2 weken merkte ik al ontzettend veel verschil en na 3 weken was mijn acne helemaal weg! Ik wil binnenkort wel stoppen met de pil, omdat ik er gewoon klaar mee ben[lees meer...]. Maar hij werkte heel goed tegen mijn acne.

24-01-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik had in principe de mycrogynon. Maar daarvan had ik al meer dan een hald jaar bloedingen en ik kwam er van aan. Na 3 maanden Yasmin heb ik nergens meer last van. Zeer tevreden.

12-08-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik gebruik deze pil al 8 jaar en heb nog nooit last van bijwerkingen gehad. Werkt perfect.

12-09-2017 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik gebruikte al vanaf mijn 17e de microgynon maar ik bleef maar puistjes houden zelfs tot mijn 26e toen ben ik even gestopt met de pil toen werden mijn puistjes wat minder maar die dikke onderhuidse puisten bleven. Dood ongelukkig werd ik ervan. Toen las ik positieve verhalen over de Yasmin. Toen ik naar de dokter stapte vertelde ze me wel over trombose maar ik wou het zo [lees meer...]graag proberen. Meteen na een maand waren al mijn puistjes weg! Gewoon weg! Hoe gelukkig kan je daar van worden! In het begin merkte ik wel wat haaruitval en gevoelige borsten maar nu merk ik daar helemaal niks meer van!

29-12-2016 | Vrouw | 47
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.

13-07-2016 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik gebruik sinds mijn 16e de pil en had voor die ook regelmatig last van puistjes. Ik ben nu 22 en ik bleef last hebben van puistjes, dus besloot ik over te stappen op een andere pil, de Yasmin. Ik had gelezen dat hier een ander soort hormoon in zit dan in de meeste andere anticonceptiepillen. Sinds het gebruik van deze pil is mijn huid egaler dan ooit te voren! Af en toe [lees meer...]nog wel last van een puistje, maar dat heeft iedereen wel is. Ik ben er heel erg blij mee!!

08-01-2016 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang slikte ik de Microgynon 30 anticonceptiepil. Deze beviel mij altijd prima, had alleen last van stemmingswisselingen, maar heb hier nooit bij stilgestaan dat dit door de pil zou kunnen komen. Op een gegeven moment kreeg ik last van puistjes en schreef de dokter mij Eryacne voor. Hierdoor verdwenen de puistjes weer. Een jaar geleden is Eryacne uit de markt gehaald[lees meer...], ik kreeg als vervanger Inderm maar dit is lang niet zo effectief omdat dit een lager percentage erytromycine bevat. De puistjes werden erger en erger en op een gegeven moment had ik echt hevige acne, ik heb in die tijd werkelijk alles geprobeerd. Toen ik erachter kwam dat de Microgynon 30 acne kan stimuleren wilde ik acuut een andere pil. Ik heb toen voor de Yasmin pil gekozen en nu na drie maanden is mijn huid weer stralend zoals vroeger. Ik voel mij veel minder onzeker en kan me weer vertonen. Ook zijn mijn stemmingswisselingen flink afgenomen en zit ik veel beter in m'n vel. Wel is bekend dat de Yasmin pil een verhoogde kans op trombose en longembolie geeft, om deze reden zou ik deze pil absoluut niet gebruiken als je rookt of trombose en/of longembolie in je familie voorkomt. Voor mij werkt deze pil in ieder geval super.

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog. Wat betreft overige bijwerkingen die je bij een pil kan verwachten (en die ik regelmatig heb gehad bij andere pillen); ik heb nergens last van. Geen hoofdpijn, geen stemmingswisselingen, geen vermindering in libido, geen heftige menstruatiepijnen, niets van dat alles. Voor mij geen andere pil meer.

01-05-2015 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Goed!

26-09-2014 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Ik had nog al vaak last van de eisprong, die deed zeer, dus ben ik rondom mijn eindexamens begonnen aan de Yasmin. Nooit meer gestopt, prima pil

09-08-2014 | Vrouw | 25

11-12-2013 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/drospirenon
Ik heb altijd naar tevredenheid gebruik gemaakt van de Yasmin-pil. Toen ik tijdelijk overstapte op een gratis pil kreeg ik erg veel last van pijn tijdens mijn menstruatie, en meer last van mijn oogmigraine. Nu weer terug op de yasmin-pil en totaal geen pijn tijdens de menstruatie. Wel krijg ik doorbraakbloedingen na 3 maanden doorslikken.