ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

01-04-2019 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik ben al jaren aan het zoeken naar een goede pil. Heb veel last van stemmingswisselingen en menstruatie pijn. Mij werd aangeraden de yasmine te proberen. Ik heb dezet alles bij elkaar 2 jaar geslikt. In het begin ging het heel goed. Stemmingswisselingen leken minder, de lichamelijke klachten geheel weg. Tot 3 maanden geleden. Ik kreeg angstaanvallen, piekeren, emotioneler[lees meer...], bozig, zenuwachtig en een opgejaagd gevoel. Ik kreeg het ook benouwd. Ik zat in een stressvolle tijd, en heb ook nog eens hypogondrie...Dus ik dacht dat het daar door kwam...toch dacht ik op een helder moment eens te stoppen met de pil. Dit gedaan en ik ben nu 2 weken verder, ik voel me nu al veel beter! Ik ben veel rustiger in mijn hoofd en mijn benouwdheid is weg.... kan veel meer hebben en kan ontspannen. Ik heb besloten te blijven stoppen en geen 'hormonale troep'meer in mijn lichaam te stoppen....Ik neem de menstruatie klachten voor lief...er wordt snel luchtig gedaan over de pil....ik hou het bij moeder natuur voortaan...

03-09-2018 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
1 maand gebruikt en meteen gestopt. In de stopweek werd ik helemaal gek. Stemmingswisselingen, paniekaanvallen en mijn libido was echt veel te hoog ( heb nog moeten janken omdat ik geen seks kon hebben).

24-08-2018 | Vrouw | 21
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Graag wil ik mijn mening delen over deze anticonceptie. Voor MIJ pakte deze pil totaal verkeerd uit. De eerste jaren ging het goed, gewoon een fijne pil en met de normale werking zoals dat het moet zijn, weinig bijwerkingen. Tot ik de “goedkopere” versie kreeg. Althans.. dat denk ik omdat mijn pil geswitchts was naar een andere naam. Mijn bijwerkingen waren heftig. Depr[lees meer...]essieve gevoelens, angstige gevoelens, niet-normaal piekeren en door deze sleur raakte ik mezelf kwijt. Hierdoor de keuze gemaakt om over te stappen naar de spiraal. De mirena spiraal met zeker 30% minder hormonen. Ik merkte meteen al het verschil qua hormonen. Wel weer vetter haar en weer 3 kilo aangekomen maar dit liever dan een depressie door te veel hormonen!! Ik raad de yasmin pil niet aan!!

31-07-2018 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Overgestapt op deze pil in eerste instantie vanwege mijn acne. Acne is niet weggegaan door deze pil ook niet na n halfjaar. Ik had veel last van doorbraak bloedingen en extreem gevoelige borsten. Ook werd ik meer prikkelbaar door deze pil en was mijn libido echt 0,0..... dit beide als opstapeling heeft niet veel goeds gedaan voor mijn relatie!! Ook was ik opeens -10 kg kwi[lees meer...]jt !!!! Na n halfjaar ben ik er helemaal klaar mee en stop ik per direct.

31-07-2018 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Na jaren geen anticonceptiepil te hebben gebruikt, wilde ik het toch maar weer eens proberen vanwege mijn acne. Ik heb deze pil maar 3 maanden geslikt, maar helaas heb ik 3 maanden in angst geleefd. Na het stoppen kreeg ik ook nog eens depressieve gevoelens omdat mijn hormonen zo in de war waren....heel eng en naar. Nu beetje bij beetje begin ik mij weer beter te voelen. I[lees meer...]k gun dit niemand. Meiden; denk goed na voordat je synthetische hormonen in je lichaam stopt (welke pil dan ook). Het lijkt misschien normaal, maar dat is het absoluut niet. Ik zou willen dat ik die drie maanden kom terugdraaien.

08-06-2018 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Gebruik deze pil nooit. 3 keer gebruik gemaakt van de yasmin en snap niet waarom ik telkens weer opnieuw begonnen ben. Ik werd zo gek van deze pil dat ik zo agressief werd en ik vaak in paniek raakte. Mijn borsten groeien gigantisch terwijl mijn gewicht afneemt. Erg gevoelige borsten. De ergste bijwerking vind ik de hoofdpijn die ik ervan krijg. Zo erg dat ik het liefst he[lees meer...]le dag met mijn ogen dicht geluidloos op bed lig. Vergeet niet de misselijkheid die ik erbij ernaar. Het enige wat ik kan zeggen is dat “de wereld” ziek is en dat het een schande is dat dit wordt voorgeschreven door artsen.

22-04-2018 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ivm PMS klachten kreeg ik Yasmin voorgeschreven door de gynaecoloog. Vrij snel kreeg ik last van tintelingen aan mijn ledematen, slapende handen en voeten. Tevens was ik erg emotioneel, mijn PMS klachten werden niet minder maar de bijwerkingen waren extreem. In overleg met de gyanaecoloog de strip afgemaakt en daarna mocht ik niet meer verder gaan met Yasmin. Nu gestopt en[lees meer...] heb last van extreem haaruitval, is heel erg. Na overleg met de huisarts doorverwezen naar de dermatoloog. Volgens de huisarts Is het mogelijk dat de haaruitval komt door stoppen met Yasmin. Voor mij nooit meer Yasmin

18-04-2018 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Na jaren de diane pil te hebben geslikt was ik het zat, ik hield veel vocht vast en me borsten waren enorm dus na grondig onderzoek op internet besloot ik voor de Yasmin te gaan. Ik heb hem 6 maanden geslikt, ik werd slanker en me borsten waren een cupmaat kleiner geworden maar mijn huid daarentegen werd alleen maar erger met acne. Het begon met allemaal kleine bultjes daa[lees meer...]rna kwamen steeds meer onderhuidse puisten tot dat ik helemaal onderzat. Na de bijsluiter eens goed te hebben bestudeerd zag ik dat 1 op de 100 vrouwen bijwerking van acne kon krijgen. ik ben accuut ermee gestopt en naar de diane weer teruggegaan helaas is het vocht en de borstmaat ook weer bijgekomen.

20-12-2017 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Na Dianne (9 jaar) ben ik op Yasmin overgestapt omdat ik teveel last had van de bijwerkingen van Dianne. Ik heb van te voren goed onderzocht welke pil het beste bij mij zou passen gelet op mijn klachten, zoals acne, haarverlies en menstruatiepijn. Ik kwam uit bij Yasmin. Ik ben in overleg met mijn huisarts met deze pil begonnen wetend dat deze pil gevaarlijke bijwerkingen [lees meer...]kan triggeren. Ik heb namelijk een auto-imuunziekte en ik moet dus erg voorzichtig zijn met medicijnen over het algemeen. Ik heb de Yasmin pil een maand gebruikt en het was een regelrechte nachtmerrie! Ik had last van haaruitval, gewichtstoename, exterme droge huid, vaginale droogheid, hartkloppingen, hevige menstruatie, onregelmatige bloeddruk en slaapproblemen. Ik had ook erg last van een geirriteeerde blaas, omdat ik veel te vaak moest plassen van deze pil. Ik moest dus hierdoor veel water drinken, want anders had ik blaasachtige symptomen. Na mijn eerste stopwerk, direct toen ik de pil weer innam, had ik last van benauwdheid en pijn op mijn borst die gebaard gingen met hoestbuien. Ik dacht dat ik verkouden was, maar voor de zekerheid nam ik de besluiter nog een keer door. En ja hoor... deze bijwerkingen staan keurig vermeldt onder het kopje longembolie. Ik schrok me dood en ik ben dan direct in overleg met de huisarts, gestopt. Van hem moest ik een tijdje helemaal geen pil meer innemen omdat mijn lichaam nu helemaal uitgeput zou zijn door deze pil. Ik gebruik nu condooms. Yasmin had ook voordelen, namelijk dat ik geen vocht vasthield en dat mijn acne wegbleef. Daarnaast was ik minder humeurig. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Gelukkig was ik er op tijd bij want anders had ik een longembolie. Wees dus gewaarschuwd.

13-11-2017 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Na de mirenaspiraal overgestapt op deze pil in de hoop acne te verbeteren en menstruatieklachten te verminderen. Nog geen drie weken geslikt en ik voelde me vreselijk en kon niet normaal functioneren of reageren of dingen. Huilbuien, spanning, ontevreden, agressief en enorme stemmingswisseling. Fysiek klachten als diarree, misselijk, pijn in hoofd en kaken, koud. Dokter ge[lees meer...]beld omdat ik het niet meer trok! Strip niet eens afgemaakt. Hoop mij snel weer normaal te voelen.

29-10-2017 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik slik sinds een half jaar de Yasmin pil. Merk dat ik erg pijnlijke borsten heb en ze zijn erg gegroeid, wat weer rugpijn veroorzaakt. Ik had al vaak migraine aanvallen bij mijn vorige pil (de Microgynon 50) maar bij deze pil zijn ze heftiger geworden. Verder ook veel last van mijn darmen en aangekomen. Erg jammer want ik dacht dat een lichtere pil voor mij de oplossing[lees meer...] was, nu stap ik over op een spiraaltje.

11-09-2017 | Vrouw | 46
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruikte de goedkope versie van Yasmin, ethinylestradiol drospirenon. Ik voelde me minder gelukkig door het gebruik van deze pil. Ik heb 'm ook jaren geslikt. Het laatste jaar kreeg ik last van extreme haaruitval, de uitslag van een biopt door een dermatoloog bevestigde dit ook. Ik ben 2 maanden geleden gestopt met deze pil en ben intussen van 400 haren naar 40 haren ([lees meer...]verlies per dag) gegaan. Nooit zal ik deze pil nog slikken, voor mij is het vergif.

26-07-2017 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Toen ik na 9 jaar stopte met de diane pil kreeg ik last van een onrustige huid. Niet heel erg, maar omdat ik gewend was een egale huid te hebben vond ik het toch vervelend. Ik besloot weer de pil te gaan gebruiken en kreeg yasmin omdat de diane niet meer werd voorgeschreven. Al tijdens het gebruik van deze pil kreeg ik verschillende bijwerkingen en herkende mezelf niet mee[lees meer...]r terug. Tegen de puistjes hielp het niks, mijn huid bleef onrustig. Na anderhalf jaar vond ik het mooi geweest en besloot te stoppen. Toen bleek wel wat deze pil met mijn hormonen had gedaan. Ik kreeg een vreselijke vette huid met enorme ontstekingen, mijn kaaklijn, nek en wangen kwamen onder de acne te staan. Ik wist niet wat me overkwam. Mijn haar begon enkele uren na het wassen alweer vet te worden en bovendien kreeg ik zweetaanvallen waardoor ik soms meerdere keren per dag van kleding moest wisselen. Deze pil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormoonhuishouding compleet verstoord raakte en ik nu littekens heb. Ik lees veel positieve verhalen over het gebruik van deze pil bij puistjes, maar ik raad niemand aan om er mee te beginnen. Als je eenmaal stopt komt alles dubbel zo erg terug.

19-07-2017 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik ben nu 18 jaar en begon met de pil toen ik 12 jaar was, heb geen idee meer van de exacte datum dus heb maar wat ingevuld, maar weet dat het in 2011 ergens was. Des tijds had ik de Diane-35 pil. Wegens bijwerkingen ben ik daarmee gestopt waarna even later het slechte nieuws kwam dat de Diane-35 dodelijk is. Ik had zeer ernstige misselijkheid en pijn in mijn kuit, die weg[lees meer...] ging toen ik ermee stopte. Van de Diane-35 ben ik overgestapt naar de Yasmin pil om acne en haargroei tegen te gaan, waar ik nu zeer ontevreden over ben. Ik wil hier binnenkort mee stoppen i.v.m. alle bijwerkingen maar ook omdat het de 1-naar gevaarlijkste pil is. De Diane-35 is de gevaarlijkste, maar daarna komt de Yasmin pil. Hij heeft namelijk dezelfde risico's als de Diane-35. Hieronder heb ik even de bijwerkingen neer gezet die ik ervaar: - Zeer ernstige menstruatie's met donkerrood tot zwart bloed, dikke slijmvliezen en grote bloedstolsels. Moet dag en nacht een nacht maandverband dragen vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies, hoef nog net geen tampon met maandverband. - Ernstige krampen die doorschieten naar de rug. Zo erg dat ik vaak ziek thuis moet blijven en alleen maar kan liggen. Een stuk of 2/3 paracetamols helpt niet. - Veel vochtverlies en minimaal 2 kg gewichtsverlies tijdens menstruatie maar als het dan over is weer heel veel aankomen en nauwelijks afvallen. - Het altijd koud hebben of juist heel heet. - Acne verbeterde niet maar verslechterde juist, met name tijdens de menstruatie of vlak erna, echt van die grote korsten over mijn gehele gezicht+achter de oren, nek en bovenrug+schouders met het gevolg dat er littekens overblijven terwijl ik er niet aanzit en het juist heel schoon houd. - Haargroei verergerde. Dikke, lange, zwarte haren op ongewenste plekken, nog net geen gezichtsbeharing. Merkte pas verschil dat het minder werd toen ik ging epileren. Ook uren lang in de zon bakken helpt niet. - Vaak eetbuien, de neiging om ongezond, vet of suikerrijk eten naar binnen te werken zoals frisdrank, chips, noedels, pizza, koek, snoep of gebak en snacks van de friettent of chinees eten. Ook heb ik vaak geen drinkprikkel(dorst), terwijl ik dit anders wel altijd had zonder deze pil. - Vaak brandend maagzuur of misselijk en andere darmklachten, ook tijdens menstruatie. - Daarnaast ben ik altijd erg licht in mijn hoofd als ik ongesteld ben, ik vermoed vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies(bloedarmoede). Daarom slik ik altijd een vitamine pil. - Het viel mij ook op dat als ik ooit bloed moest prikken dat mijn bloed zeer dik was dat ik zelf zoiets had van: Is dat niet gevaarlijk? - Vaak menstruatiepijn zonder bloedafscheiding terwijl ik niet ongesteld ben. Ben niet zwanger want heb geen vriend dus dan kan er ook geen ongelukje gebeuren. - Ook vaak jeuk aan m'n onderste, wat ik voorheen niet had en krampen in andere spieren. - Ernstige stemmingswisselingen en vermoeid, net alsof je depressief bent maar dat eigenlijk helemaal nooit geweest bent. Verder heb ik nooit geen klachten aan de borsten of andere bekende klachten van de pil maar het is dus wel een hele klachtenlijst. Ik beveel deze pil NIET aan voor niemand niet want het is echt mishandeling als je deze gaat slikken! Dus ben nu van plan om terug te gaan naar de huisarts en te vragen om een andere pil. Ik denk dat het de Lovette pil gaat worden omdat die goed aangeschreven staat en van de 2e generatie komt want pillen van de 3e en 4e generatie zijn gevaarlijk en die van de 2e niet.

17-03-2017 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.

13-06-2016 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Vrij snel kreeg ik al last van heftige migraine en droge vagina. Geleidelijk aan begonnen de andere bijwerkingen. Heeft een hele negative impact op mn leven gehad. Nooit meer deze pil voor mij.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum