Ervaringen met Yasmin

16-08-2018 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Toen ik 14 was gestart met deze pil ivm onhandelbare uitspattingen rond menstruatie. In eerste instantie heeft deze pil voor rust gezorgd in het gezin, mijn hormonen werden rustiger en daarmee mijn gedrag. Na een jaar of 8 ben ik ivm de zwaarte van de pil (ik rook)gewisseld van pil. Het was flink zoeken, van de een kreeg ik acne en van de ander blies ik op als een ballonne[lees meer...]tje. Na meerdere pillen proberen kwam ik 3 jaar geleden toch weer uit bij Yasmine. Toen is eigenlijk alle ellende begonnen, angst, tot het punt dat ik het huis niet meer verliet. Dit ging gepaard met een serieuze depressie, zelfs van sneeuw moest ik huilen omdat ik nergens meer van kon genieten. Een paar maanden geleden heb ik het roer omgegooid. Ik ben 26, woon samen en dacht; ik stop met de pil, eens kijken wat dat doet. Nu 4 maanden later lijken mijn mentale problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik geniet weer, ga uit. Iets wat ik jaren niet meer gedaan heb en bovenal, mijn libido is terug, ik wist niet eens dat ik een libido had. Nooit meer de(ze)pil voor mij.

13-04-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik heb denk ik wel 4 verschillende soorten pillen heb geprobeerd, tevens een spiraal die mij ook niet helemaal beviel. De Yasmin was op zich niet verkeerd, helaas toch wat bijwerkingen. Mijn borsten zijn erg pijnlijk en zeker een cup gegroeid, daarin tegen is mijn libido wel verlaagd. Tussen de overgang van mijn spiraal naar de Yasmin (3,5 maand) in, heb ik mij enorm fit g[lees meer...]evoeld. Na een maand aan de Yasmin te zijn, begon ik met toch wat minder fit te voelen. Mijn huid lijkt wel iets verbeterd, heb nog wel altijd meeëters en wat puistjes. Stemmingswisselingen heb ik geen last van gehad. Na 3 maand Yasmin heb ik besloten om te stoppen. Vooral vanwege de pijnlijke borsten en verlaagd libido.

30-07-2017 | Vrouw | 38
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik slik al een paar maanden de Yasmin pil, de eerste maand was de namaakpil, deze heeft mij werkelijk ziek gemaakt. Veel darmproblemen, misselijkheid, gevoelige borsten, kan door deze klachten bijna niet eten ben hierdoor 2 kilo afgevallen en ik voelde mij vreselijk moe en ziek. Een maand daarna heb ik de originele Yasmin geprobeerd de klachten bleven nog, maar waren niet [lees meer...]zo ernstig. De derde maand was alles in één keer verdwenen. Nu heb ik soms 's morgens bij het wakker worden een vreselijk kramp in de benen en ik voel wel een beetje vermoeid. Het verlamt mijn lichaam een beetje waardoor je heel relaxt voelt, maar wel lui en minder actief. Ook een beetje slaperiger dan normaal. Ik voel ook dat ik constante spierpijn heb, vooral in de benen en het meest rond de knieen. Knieen zijn altijd wel mijn zwakste punt en door deze pil is dat erger geworden. Soms voel ik dat de bloeddruk wat hoger is, mijn hart klopt ook sneller dan normaal en de libido is veel gezakt. Ik voel soms ook beetje hoofdpijn meestal in de pauzeweek. De menstruatie zelf is goed, veel minder bloedingen en minder pijn. Nu heb ik de laatste weken gemerkt dat ik veel zware dromen heb. Bijna de hele nacht door, je voelt je dan uitgeput. De eerste droom ging over dat ik vreemd ging (wat ik nooit zal doen :)) ), mijn vriend betrapte mij en stak mijn auto in brand en nog een droom dat ik naar de zee ging en iemand vertelde mij dat daar veel krokodillen zijn, hij liet mij een paar wonden op zijn pols zien. Deze dromen gingen nog door, meestal zijn ze heel duidelijk maar ook verwarrend, dit zijn de bijwerkingen ongeveer.

03-06-2017 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ruim 5 jaar lang de Yasmin pil geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen voor zover ik wist. Tot dat ik ruim een half jaar geleden constant last kreeg van schimmelinfecties. Het was in een maand meer wel aanwezig dan niet.. allemaal zalfjes capsules etc geprobeerd, voor korte duur was het weg en kwam het steeds weer terug. Tot ik een verhaal tegen kwam hier op de pagin[lees meer...]a van iemand die precies hetzelfde heeft ervaart. Bijsluiter van deze pil nog eens goed gaan lezen en zag inderdaad dat schimmelinfecties een veel voorkomende bijwerking hiervan is. Toen de keuze gemaakt om over te stappen op een mirena spiraal (ook vanwege de menstruaties, veranderde in een complete labiele heks) en sinds het plaatsen nu wel pas 2 maanden geleden, voor het eerst nog geen schimmelinfectie weer gehad. Ook merk ik dat ik veel minder hoofdpijn heb, dan tijdens pil gebruik.

06-03-2017 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(

04-03-2015 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Acne/puistjes
Het was altijd zo, als ik ongesteld werd kreeg ik wat pukkeltjes. Sinds ik de Yasmin slik is dat juist andersom. De weken dat ik de Yasmin slik, krijg ik zoveel acne! Niet normaal. Ik kijk er nu gewoon naar uit om ongesteld te worden, want dan is mijn huid weer wat mooier. Ik ga binnenkort overstappen.

25-02-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Het gebruik van deze pil heb ik altijd als prettig ervaren zonder problemen. Na 10 jaar wou ik eens zonder hormonen kijken hoe mijn menstruatie verloopt, ook omdat de gevolgen op lange termijn van langdurig gebruik nog onbekend zijn. Ik heb nu echter sinds juli extreem veel last van haaruitval. Ik had altijd heel dik, mooi haar en nu na elke wasbeurt en kambeurt haal ik he[lees meer...]le plukken haar eruit. Ik vind dit vreselijk... Dit is een zure nasmaak na 10 jaar prettig gebruik.

04-09-2014 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
1e tablet op de 1e dag van mijn menstruatie ingenomen. De rest van de maand iedere dag last gehad van bloedingen en/of spotting. Dermate heftig dat maandverband/tampons nodig waren. Ook gespannen borsten en pijn in de onderrug. Deze maand is de Yasmin dan ook erg effectief geweest.... sex hebben was door alle klachten onmogelijk en onhygiënisch. Nu mijn eerste stopweek:[lees meer...] afgelopen nacht een uur wakker gelegen van de krampen, nog nooit zo hevig meegemaakt. Na inname van 2 diclofenac is de pijn tot acceptabel niveau verminderd. Hopelijk ben ik na deze stopweek van de bloedingen af... maar ik twijfel sterk!

30-06-2014 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
Ik heb de originele Yasmin pil nu precies 2 jaar gebruikt geloof ik. Ik ben naar deze pil overgestapt wegens haaruitval, vocht vasthouden en stemmingsklachten bij mijn vorige pil. Tegen haaruitval werkt hij fantastisch! Ik ben ook lichter met deze pil geworden en heb nooit meer last van opgezette vocht benen gehad in de zomer enzo. Mijn borsten zijn veranderd en iets[lees meer...] groter. M'n huid werd super mooi en bijna nooit puistjes gehad in deze periode! Helaas heb ik achteraf ook vervelende bijwerkingen gehad! Met name vooral mijn stemmingswisselingen. Ik heb een dagboek bijgehouden de afgelopen maanden en die stemmingswisselingen zijn elke keer op dezelfde dagen ! Steeds de eerste dagen en de laatste dagen van de strip! Zo achterdochtig, moe, chagrijnig , gestrest en een kort lontje. En m'n libido is van zeer hoog naar zeer laag gegaan. Ook vaker last van vaginale schimmelinfecties. De vervelende bijwerkingen kwamen 1 voor 1 op. En nu ben ik gestopt sinds een week! Ik ben benieuwd wat het doet. Voorlopig even geen hormonen maar gewoon condooms.

17-07-2023 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Veel diverse pillen geprobeerd en overal werd mijn huid slechter van. In de pubertijd deze pil al eens gehad en deze werkt nu als 30 + er weer net zo effectief voor m’n huid. Wel heb ik veel last van mijn migraine met deze pil, maar dat neem ik voorlopig voor lief.

17-06-2023 | Vrouw | 37
Menstruatiepijn
Vanwege heftige menstruatiepijn deze pil gaan slikken. Erg fijn dat dit een stuk minder is geworden. Ook mijn huid is een stuk rustiger (alleen in stop week plotseling veel onderhuidse ontstekingen). Wel veel tussentijdse bloedingen al vanaf het begin, ook last van pijnlijke borsten. Geen last van stemmingswisselingen voel me juist veel stabieler.

15-02-2022 | Vrouw | 28

29-01-2022 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
1 jaar en 2 maanden blijvend doorgeslikt tegen menstruatiepijn en rugpijn. Na deze periode kreeg ik doorbraakbloedingen. Werkt dus prettig tegen menstruatiepijn, maar dan moet je wel na een jaar kijken om toch wel eens een stopweek mer pijnstillers weer te gebruiken.

03-05-2021 | Vrouw | 33

17-03-2021 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Deze pil voorgeschreven gekregen om mijn acne te verminderen. Ik moet zeggen dat mijn huid in geen tijden meer zo rustig is geweest. In mijn gezicht is het velen malen beter en op mijn rug is het zelfs helemaal weg. Ik gebruik deze pil nu 5 maanden en ik ben er best wel tevreden over. Ik voel me goed, merkte al vrij snel een grote verbetering in mijn stemming. Geen menstru[lees meer...]atie pijn meer. Ben echt veel vrolijker, meer mezelf. Huid is wel wat droger, maar dat vind ik niet zo erg want dan smeer ik gewoon wat meer creme. Haargroei in het gezicht is ook minder, wat erg erg fijn is. Hiervoor was het niet extreem maar ik zag het zelf natuurlijk wel. Een strook met langere en in het verkeerde licht ook donkerdere donshaartjes als bakkebaarden en een dons snor die in het juiste licht ook donkerder kleurde. Echt niet leuk. Ik hoef me nu daar niet meer te harsen. Heel heel fijn want van harsen kreeg ik weer meer acne en rode bultjes. Wat ik wel echt een nadeel vind aan deze pil is mijn verminderde libido en seksbeleving. Normaalgesproken had ik wel eens in de paar dagen zin en in het weekend deden we het soms wel 4x. Nu heb ik als ik een libido pil neem maar dat dit eens in de 2 - 3 weken maar wat uithaalt. Als ik er sneller eentje neem doet het niks en uit mezelf krijg ik geen zin. Wat normaal voor mij mijn zin triggerde, doet me nu echt niks. Ook de beleving is een stuk minder intens. Een hoogtepunt bereiken kan, maar de hele weg ernaartoe is matig. Ik voel me op seksueel gebied dus echt een oude oma en daar wil ik vanaf. Ik ben nu aan kijken met de gyn wat mijn opties zijn. Hij schreef Claira voor, maar na de online bijsluiter gelezen te hebben en de bijwerkingen die daarin stonden heb ik de apotheek opgebeld om te zeggen dat ik m niet kom halen. Ook tussentijds bloedverlies heb ik met de Yasmin pil, wel is dat alleen als ik aan de tweede strip ben begonnen zonder stopweek, maar doorslikken vind ik nu juist zo handig. Hopelijk is er een betere optie voor mij maar ik houd de Yasmin wel in mijn achterhoofd, mochten de andere opties op niets uitdraaien. Op die twee punten na is het namelijk een hele fijne pil!

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Wegens verergerende Endometriose was deze vorm van anticonceptie niet meer voldoende voor mij. Jarenlang heb ik de Yasmin zonder bijwerkingen gebruikt, en kon ik zonder problemen 3 tot 4 maanden doorslikken. Op een gegeven moment kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Zelfs bij het inlassen van een stopweek na elke strip hield dit aan. Omdat de bloedingen mijn Endometrio[lees meer...]se verergerden ben ik overgestapt op de Mirena spiral.