Ervaringen met Yasmin

05-02-2015 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de mircoginon geslikt, maar van deze kreeg ik stemmingswisselingen en schommelingen in bloedsuikerspiegel. 10 maanden geleden gestopt hiermee, en de klachten waren daarbij ook helemaal weg, maar omdat ik 1 dag per maand heftige buik en rugpijn heb, en ook nog last van puistjes, in overleg met de huisarts begonnen met de generieke variant van de yasmin. Gek[lees meer...]ozen voor deze omdat deze effectief is tegen puistjes, maar ook minder kans op stemmingswisselingen. Ik heb het slikken 10 dagen volgehouden, maar de schommelingen in bloedsuikerspiegel waren weer heel heftig, en ik ik had hele erge stemmingswisselingen, en een heel kort lontje. Ik voelde mij tevens heel down/depressief. Ook vloeide ik na 10 dagen nog steeds, hoewel huisarts aangaf dat dit normaal is in het begin. Ik had overigens in de periode dat ik deze pil slikte geen nieuwe puistjes gekregen. Toch iets positiefs dus.

02-02-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon
Na 2 jaar lang last te hebben gehad van contactbloedingen ben ik gestopt met deze pil. Binnen 2 weken waren de contactbloedingen weg. Ook werd mijn libido vele malen hoger. Na 2 maanden gestopt te zijn met deze pil ben ik toch weer begonnen. Ik kreeg namelijk een vriend, daarnaast kwam mijn vette/onzuivere huid ook weer opspelen. Ik dacht ik probeer het gewoon weer even ik[lees meer...] heb toch nog een strip liggen. Nu na 6 dagen deze pil geslikt te hebben is er niets meer over van mijn vrolijke ik. Mijn libido is zo goed als verdwenen. Emotioneel volledig afgevlakt. Oh ja, mijn huidje is weer prachtig uiteraard. Maar goed, wat heb je aan een mooie huid als je totaal niet happy bent en geen behoefte aan intimiteit hebt. Besloten voorgoed te kappen met deze pil. Onvoorstelbaar wat er in een aantal dagen kan veranderen in je lijf/hoofd.

15-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Bijna 10 jaar lang heb ik deze pil gebruikt en ik was er altijd erg tevreden over. Mijn huid werd er een stuk rustiger van en ik voelde me altijd prima. Totdat ik ruim 2,5 geleden last begon te krijgen van schimmelinfecties. Gek werd ik ervan! Ook mijn libido verminderde er drastisch door. Alle mogelijke antischimmelmedicijnen later (de klachten werden iets minder, maar gi[lees meer...]ngen nooit helemaal weg), heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de yasmin pil, zodat ik kon kijken of dit de veroorzaker was. Na ruim een maand verdwenen de klachten inderdaad langzaam! Ik heb voor mezelf dus wel de conclusie kunnen trekken dat de yasmin pil dit waarschijnlijk veroorzaakte. Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop, is welke anticonceptie ik ga gebruiken. Ik ben eigenlijk wel klaar met het slikken van hormonen, maar word ook niet vrolijk van de gedachten aan een koperspiraal.

07-01-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon
Door mijn onzuivere huid op 24-jarige leeftijd besloten van de Mirena spriaal over te stappen naar een lichte pil, de keuze viel daarom op de Yazmin. Al na 1 week bemerkte ik dat mijn huid zuiverder werd! Echter begon na 1 week mijn stemming ook om te slaan. Werd ongeduldig, onzeker, somber, pessimistisch, enorm vermoeid... Om over mijn libido maar niet te spreken. Die wa[lees meer...]s gedaald tot onder het vriespunt. Daarbij steeg mijn bloeddruk van 120/70 naar 140/90. Dit bij elkaar besloot mij om tóch maar weer te stoppen met deze pil. Voor velen waarschijnlijk een fantastische pil, voor mij viel dat helaas anders uit.

12-06-2014 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon
Na tegenvallende ervaringen met Diane35, Microgynon 20,30,50 en de Nuvaring heb ik een tijd geen anti-conceptie gebruikt. Ik voelde me beter dan ooit. Vanwege een vaste relatie toch opnieuw begonnen en n.a.v. eerdere ervaringen nu de generieke variant van de Yasmin pil voorgeschreven gekregen. Aanvankelijk was ik tevreden, de eerste periode merkte ik niet direct bijwerking[lees meer...]en, maar mijn ervaring is dat dit er langzamerhand toch insluipt. Sinds ik gestart ben met de pil heb ik diverse allergieën ontwikkeld (geen idee of dit ermee te maken heeft), veel darmklachten, regelmatig hoofdpijn, vermoeidheid, sneller geïrriteerd, zeer pijnlijke gespannen borsten (zijn een cupmaat gegroeid), couperose in mijn gezicht, 9 kg aangekomen, verminderd libido en last van plotseling 'droog vallen' tijdens de seks. Als ik een stopweek inlas krijg ik extreme hoofdpijn/migraine aanval en rugpijn, de menstruatie zelf is licht. Dus ik sla alle stopweken over om de hormoonspiegel in balans te houden, ik heb geen last van doorbraakbloedingen en mijn huid heeft sinds de start geen enkele pukkel gehad. Morgen wordt er een koperspiraal geplaatst, ik heb goede hoop dat dit de oplossing is.

03-05-2014 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/drospirenon
Gestopt naar aanleiding van de volgende bijwerkingen: 's nachts naar het toilet moeten, verminderd libido, toename van gesprongen adertjes, plotselinge zonneallergie, frequenter schimmelinfecties, migraine tijdens de stopweek Voordelen van deze pil: geen acne, geen gewichtstoename, geen stemmingswisselingen (had ik bij een andere pil wel last van)

31-12-2013 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon
Na de geboorte van ons 2 e kind, weer aan de pil gegaan. Het werd de Yazmin. Omdat deze meer lichaams eigen hormonen zou bevatten. Het gebruik is wel zeer goed te doen. Heb nooit bloedverlies gehad tussendoor. Menstruatie is vrij kort, ook fijn. Wel heb ik de ene maand meer last van buikpijn dan de maand erna. Maar nu begin ik toch heel erg te twijfelen of dit wel de jui[lees meer...]ste pil is voor mij. Want ik heb klachten, en die lees ik bij meerdere vrouwen hier. Een lange tijd al, heb ik last van stemmingswisselingen. Zolang ik bezig ben is alles prima, maar zodra ik alleen ben of even stil zit, dan komt er een neerslachtig gevoel. Ben niet meer de vrolijke opgewekte ik. Ben veel moe, heb vaak hoofdpijn. En voel me vaak niet gelukkig. Ik wou weten of er meer ervaringen waren over deze pil, of ze een neerslachtig gevoel geven. Ik schrik behoorlijk van de ervaringen van de andere dames. Ik ga zeer binnenkort toch maar even naar de huisarts, om een andere anticonceptie middel te vragen.

15-11-2023 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Lang gebruikt als eerste anticonceptiemiddel. Regelmatig stemmingswisselingen en acne maar verder tevreden. Helaas wist ik niet dat ik een verhoogd trombose risico heb. Toen ik mijn voet brak, kreeg ik injecties met antistolling om trombose te voorkomen. Ik mocht van de artsen wel gewoon de pil doorslikken. Ik kreeg echter ondanks de antistolling alsnog een trombose been o[lees meer...]p mijn 21e! Dit door een combinatie van de pil en de gebroken voet. Vooral dus niet gebruiken als je bekend bent met een verhoogd risico of trombose voorkomt in de familie.

23-08-2022 | Vrouw | 28
Menstruatiepijn
Gebruik nu 11 jaar deze pil, daarvoor 2 andere (goedkopere) geprobeerd. Maar de een veroorzaakte nog ergere menstruatiepijn, de ander bevatte een hulpstof waardoor plots mijn gezicht onder de eczeem zat. Ik heb veel minder last van buikkrampen in de stopweek dankzij de Yasmin. 2 dagen flink bloedverlies, maar daarna is het minimaal en dan ook geen pijn meer. Wel erg vaa[lees meer...]k een migraine aanval in de stopweek gekregen, daarom slik ik de pil nu zo lang mogelijk door. Nooit last van een doorbraakbloeding gehad! Tegen een ongewenste zwangerschap is deze in mijn geval 100% betrouwbaar. Libido werd na starten met de Yasmin al wat lager, maar is inmiddels tot ver beneden NAP gezakt. Dus de Yasmin doet waar 'ie voor bedoeld is..

22-03-2021 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik neem nu ca 4 maand deze pil; menstruatiebloedingen zijn wel minder sterk maar ik heb last van tussentijds bloedverlies. Ik neem de pilstrip zeer regelmatig. Ook nog altijd wel last van wat hoofdpijn voor of tijdens mijn regels. Ik ben wel 17 jaar pilvrij geweest en nu ik 40 ben, neem ik dit terug.

15-02-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Huid is enorm gaaf tijdens gebruik. Nu last van acne en vettig haar, heb inmiddels al 2 jaar een spiraal. Ga hem eruit laten halen en terug naar de pil want mn verlaagde zelfvertrouwen door mn slechte huid is het me niet waard. Hiervoor 4 jaar de Yasmin geslikt.

03-11-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Deze pil heb ik 7 jaar geslikt. Helpt goed tegen veel bloedverlies tijdens de menstruatie en deed wonderen voor mijn huid. Ik had echt nooit meer een onzuivere huid, maar dan ook echt nooit. Ik had welgeteld 1 hooguit 2 minuscule puistjes tijdens mijn menstruatie. En natuurlijk het belangrijkst: geen zwangerschap ;) Nadelen die ik ervaarde: maandelijks migraine, afvlak[lees meer...]king van mijn emoties en bijna geen libido. Werd nooit echt meer opgewonden. Ik dacht dat er iets mis was met mij maar het was gewoon de pil. Daarom uiteindelijk gekozen voor hormoon vrije anticonceptie (koperspiraal). Die vervelende bijwerkingen zijn dus allemaal verdwenen! Maar mijn mooie huid helaas ook...

25-09-2020 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 13 jaar lang deze pil geslikt (ben inmiddels eind 20) en nu gestopt, omdat ik toch wilde weten hoe het zonder de pil. Voordat ik aan de pil begon zat ik in de puberteit en had ik soms last van puistjes, nu ik gestopt ben (na ongeveer 4 maanden) zijn de puistjes terug, vooral op mijn voorhoofd is het vrij erg.. Ik weet niet of het tijdelijke klachten zijn,[lees meer...] of dat het beter wordt als mijn hormonen wat minder 'in de war' zijn vanwege het stoppen, maar het is wel erg vervelend. Daarnaast merk ik door het stoppen dat mijn haar uitvalt (niet heel erg, maar wel een verschil) en dat mijn haar heel snel vettig wordt. Na 1 dag moet ik mijn haar eigenlijk alweer wassen. Heeft iemand anders ervaring met huidproblemen door stoppen met pil die tijdelijk waren? Ik hoor namelijk graag of het beter wordt, anders overweeg ik om toch maar weer te beginnen met de pil.

25-05-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met deze pil ivm (milde) acne. De eerste 2 maanden merkte ik niet echt verschil, na 3 maanden begon ik wel verschil te zien en na 4 maanden was mijn huid zuiverder dan het ooit is geweest. Ik had verder geen last van bijwerkingen o.i.d, dus opzich een prima pil voor mij. Toch heb ik besloten om te stoppen met deze pil, omdat ik onrustig en angstig werd van [lees meer...]het idee dat deze pil een hoger risico op trombose geeft. Ik heb dat zelf gelukkig niet meegemaakt, maar het zat toch de hele tijd in mijn achterhoofd. Inmiddels ben ik 1 maand gestopt, de eerste week nadat ik was gestopt had ik veel hoofdpijn en heb ik een paar keer last gehad van hartkloppingen. M’n huid doet het redelijk goed, af en toe krijg ik een wat puistjes maar het is niet te vergelijken met hoe mijn huid was voor ik begon met de pil. Kortom, deze pil heeft wel veel goeds gedaan voor mijn huid, maar ik zou aanraden om opzoek te gaan naar een andere manier dan deze pil om van je acne af te komen.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na het nieuws van de Diane geswitcht naar Yasmin op mijn 18e. Had altijd acne en deze zou ook helpen. Het werkte niet net zo goed, maar was zeker tevreden. vaak maximaal 4-5 puistjes op mijn huid. Qua acne dus heel tevreden. Eerste half jaar heb ik wel hoofdpijn gehad, maar de huisarts gaf aan dat dit wel weg zou gaan. Dat klopte inderdaad. Helaas kwam de hoofdpijn een hal[lees meer...]f jaar geleden terug. Het was zo erg dat ik niet meer normaal kon functioneren dus ben ik gestopt. Ook kreeg ik 2 jaar geleden angstaanvallen. De psychologe gaf aan dat het niet door de pil kwam, maar er is ook nooit een andere oorzaak gevonden. Voor mijn gevoel kwamen ze uit het niks. Na het stoppen voelde ik me langzaam beter. Ook mijn libido was veel hoger. Ik moet zeggen dat ik me ook niet heel lekker voel met andere pillen, maar toch had ik van de Diane nooit last. Helaas is ook mijn acne in alle hevigheid terug. Als de antibioticakuur niet aanslaat dan eventueel toch terug aan de Diane..

06-03-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
ik heb deze pil heel wat jaar gebruikt op advies van een specialist in het ziekenhuis. nu ben ik 2 maanden gestopt en krijg ik erg veel last van acne (dit is tijdelijk) en ik merk dat mijn libido met 180% omhoog is gegaan. bizar hoe zo'n klein pilletje heel veel kan onder drukken. ik ben erg blij dat ik van deze pil af ben omdat ik vaak last had van misselijkheid en een[lees meer...] naar gevoel op mijn maag. Ik zal nooit van mijn leven meer aan een pil beginnen!