estradiol / nomegestrol

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-05-2019 | Vrouw | 29
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Ik wil toch even mijn ervaring delen, normaal gesproken ben ik hier helemaal niet van, maar wil dit met jullie delen, mocht je het zelfde probleem hebben met deze pil. De zoely pil ik ben er niet tevreden mee, deze pil werd mij aangeraden omdat er PCOS gesignaleerd is, mijn lichaam maakt te weinig hormonen zelf aan en dit moest aangevuld worden. Tijdens het gebruik van[lees meer...] de pil, had ik constant last van talg bultjes (pukkeltjes) bij mijn kin/mond en onder de neus. Ik kon er maar niet vanaf komen, het werd steeds erger, verschillende voeding (zuivel, chocolade) mee gestopt, omdat ik dacht dat het aan mijn voeding lag. uiteindelijk lag het niet aan mijn voeding. Want ik eet heel gezond, ben heel sportief en ben mij bewust van bepaalde voedingstoffen. Ook heb ik nog een fruitzuur behandeling gehad voor de acne. Ik kwam er achter dat het aan deze pil ligt. Ik heb de zoely pil een half jaar geslikt en ben inmiddels 2 weken gestopt, heb nu even geen pil. Mijn huid wordt weer beter, ik krijg minder talg bultjes en het wordt echt weer rustig op mijn gezicht. Ook ben ik veel vrolijker en heb veel meer zin in alles. Dus de zoely pil, ik krijg er acne door en mijn stemming wordt er niet beter op. Blij dat ik hiermee ben gestopt. Ivm PCOS moet ik nog wel opzoek naar een andere pil, maar dit ga ik overleggen met de arts.

04-12-2017 | Vrouw | 30
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Afgelopen 1,5 jaar aan het expirimenteren geweest met de pil. Ik had steeds bijwerkingen zoals depressie en geen libido meer. Elke keer geswitched, totdat mijn huisarts mij Zoely adviseerde, om nog 1x te proberen. Dat ongeveer 3 maanden gedaan en toen weer afgehaakt. Had ik misschien niet moeten doen en had ik nog last van die andere pillen. Toen brak de zomer weer aan, [lees meer...]en ben ik in juni 2017 weer begonnen met de Zoely, met de intentie om even de zomervakantie door te komen en dan weer te stoppen. Ik heb trouwens altijd ook hele zware menstruatie, zware buikkrampen etc. Dus stiekem miste ik de pil wel een beetje. Eenmaal 2 maanden verder, beviel het mij eigenlijk wel, beter als de keer ervoor, zowel kwa depressie als libido. Nu 6 maanden verder, moet ik zeggen dat mijn libido toch weer wat minder is, ook last van droogheid, moet wel echt glijmiddel gebruiken om het aangenaam te maken. Kwa depressie helemaal geen last, voel me echt goed. Ben wel 5 kilo aangekomen, weet niet 100% zeker of dat door de pil komt of door de laatste tijd veel te hebben gesnoept. De laatste keer dat ik ongesteld was, was het heeel weinig, kon nog net een mini tampon gebruiken. En ik zou nu eigenlijk ongesteld moeten zijn, maar niet geworden, wel krampjes, het gevoel "alsof" ik ongesteld ben, maar geen druppeltje! Over het algemeen dus verder ik tevreden. Slik liever niets, maarja bevalt me stiekem toch wel goed !! dus DIKKE aanrader.

07-06-2020 | Vrouw | 32
Eierstokkanker
Ik gebruik dit product al sinds 2014. Nooit problemen mee gehad wel dikker geworden. Wel heb ik last van migraine maar met deze pil heb ik minder zware aanvallen. Helaas worden deze pillen in Nederland niet meer geleverd en moet ik ze uit Frankrijk halen. Ik heb ik de tussen tijd door Corona even de Yasmine pil moeten slikken maar hier werd ik niet vrolijk van depri en o[lees meer...]pvliegerig. Gelukkig nu weer de zoely binnen via de post. Voor mij geen andere meer!

27-09-2018 | Vrouw | 34
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Sinds ik de Zoely gebruik verlies ik bijna 3 weken per maand bloed. Het begint met wat druppeltjes en wordt steeds erger. Mijn menstruatie duurt ongeveer 8 a 9 dagen, dus ook erg lang. Het komt er dus op neer dat ik hooguit 5 a 6 dagen per maand geen bloedverlies heb.. Helaas is de Zoely op dit moment de enige anticonceptie die helpt en die ook nog eens zorgt dat ik niet [lees meer...]belachelijk veel bloed verlies, want dat is wel minder nu in de menstruatieweek. Hiervoor had ik namelijk aan een tampon en maandverband niet genoeg, ik lekte bijna dagelijks door...

31-08-2019 | Vrouw | 35
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Onwijs tevreden over deze pil, geen bijwerkingen meer van de pil sinds in met de zoely gestart ben. Geen zweet aanvallen, geen depressiviteit, geen vaginale klachten meer ik voel mij erg goed bij deze pil!

03-06-2019 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)
Vanwege pms klachten en overmatige menstruatie nu 6 maanden gestart. Stemmingswisselingen zijn minder, onzekerheid is afgenomen, slaap weer goed, piekeren verminderd, vermoeidheidsklachten verminderd. Kortom, tevreden. Op ongeveer dag 14 van de pil merk ik soms dat de pms klachten licht terug komen. Maar verdwijnt al weer na 2 dagen . Helaas , recent is zoely uit de h[lees meer...]andel gehaald. Baal als een stekker. Huisarts heeft als alternatief qlaira voorgeschreven.

03-06-2019 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)

21-10-2019 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Jaren Zoely gebruikt en ben tevreden. Werkt goed tegen acne. Ik ervaar geen bijwerkingen. Ook geen stemmingswisselingen of vreetbuien. Eerder huismerken microgynon gebruikt en daar kreeg ik heftige bijwerkingen van.

04-08-2018 | Vrouw | 36
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Na de mycrogynon 20 en de mycrogynon 30 overgestapt naar de zoely. De eerste maanden ging het heel goed met de zoely. Weinig bijwerkingen alleen iets gespannen borsten. Echter na een aantal maanden (7/8 maanden) beginnen mijn borsten steeds meer zeer te doen en ook frequenter. Waar het eerst een paar dagen per maand was, was het nu dagelijks. Daarbij voelden ze hard en[lees meer...] gespannen aan en belemmerde het mijn nachtrust. En ook overdag waren mijn borsten continu zwaar en opgezet en deed het zeer als er per ongeluk iets tegen aankwam. Daarbij kreeg ik tintelingen in mijn linker arm. En zware benen. Daar de bijwerkingen zich opbouwden had ik niet gelijk door dat het door de pil kwam. Een aantal maanden doorgesukkeld en op den duur besloten helemaal te stoppen. En sindsdien helemaal geen klachten meer.

12-05-2018 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Na enkele jaren microgynon gebruikt te hebben en de matige acne geprobeert te hebben accepteren, ben ik uiteindelijk helemaal gestopt met anticonceptie. Acne werd nog wat erger. Ook nog spiraal met en zonder hormonen geprobeerd. De acne bleef. Nu bijna 4 weken Zoely aan het gebruiken. Mijn huid word een stuk beter! Lang niet meer zo rustig geweest. Voor microgynon de Diane[lees meer...] 35 jaren gebruikt. Ik hoop dat Zoely uiteindelijk het zelfde effect bereikt; puistloos.

09-03-2018 | Vrouw | 36
Stemmingswisselingen
Wegens mijn emotionele schommelingen wanneer ik geen pil slik wilde ik toch proberen of dit met de pil opgelost kon worden. Mijn huisarts adviseerde Zoely en deze pil was vanaf de eerste maand een groot succes. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben, puur om te testen of het geen placebo effect was ofzo, twee maanden gestopt en toen werd het gelijk weer drama.. En (ge[lees meer...]lukkig!) toen ik begon voelde ik me binnen no time weer top. Voor mij is deze pil dus echt alles waard; zelfs het libido verlies. Hoewel ik daar wel echt van baal weegt het niet op tegen het feit dat ik gewoon echt (hoe vreemd het ook mag klinken) gelukkig wordt.

24-08-2018 | Vrouw | 37
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Overgestapt van Microgynon 20 naar zoely omdat ik bij Microgynon last had van stemmingswisselingen, een lager libido en migraine in de stopweek. Daar heb ik bij zoely geen last van en voelde me er eigenlijk heel goed bij. Het enige grote nadeel bij mij is bij deze pil dat ik heel moeilijk of helemaal geen orgasme meer krijg. Soms helemaal geen gevoel, soms waa het fijn en [lees meer...]d a n was het gevoel ineens weg of soms was het heel fijn maar kwam het gewoon niet tot een hoogtepunt. Vind dat toch echt een dooddoener voor mijn seksleven en dat is voor mij toch echt een reden om te stoppen met zoely. Ga nu overstappen naar mercilon.

01-05-2017 | Vrouw | 37
Stemmingswisselingen
Beste allemaal, Ik ben 37 jaar en heb in het verleden verschillende soorten anticonceptie gebruikt (de pil). Ik had altijd erg last van de hormonen bij elke pil. Daardoor jaren gestopt met de pil tot afgelopen vrijdag. Ik heb een soort haat liefde relatie met de pil. Menstruatie zonder de pil is heftig en ik voel mij altijd ziek erbij/erdoor. Het niet kunnen regelen van[lees meer...] de menstruatie vind ik ook vervelend. Dus toch weer begonnen. Na wat onderzoek online kwam ik uit bij Zoely. Normaal na 3 dagen gebruik begin ik mij depressief te voelen en heb ik last van bijwerkingen. Bij Zoely ervaar ik tot nu toe geen bijwerkingen en ben ik blij dat er eindelijk een pil is die mij niet anders laat voelen. Ik vond het best wel spannend om weer te beginnen maar nergens voor nodig. Dus voor de vrouwen die ook bijwerkingen ervaren zoals ik raad ik deze pil zeker aan. De hormoonsamenstelling is ook anders dan de andere pillen. Hij is vrij nieuw op de markt, mijn huisarts had er nog nooit van gehoord. Wel prijzig. EUR 40,- voor 3 maanden. Maar meer dan waard.

22-06-2017 | Vrouw | 38
Endometriose
Omdat er bij mij endometriose werd geconstateerd moest ik verplicht terug aan de pil. Waar ik helemaal niet op zat te wachten op mijn 38e. Weer chemische rotzooi, weer bijwerkingen, dikker worden. De gyn kwam toen met een vrij nieuwe natuurlijke pil die misschien iets voor me kon zijn: Zoely. Een pil met alleen lichaamseigen hormonen En idd; hij valt niet tegen! Ik voel m[lees meer...]e geestelijk fantastisch (heerlijk stabiel en bijna sereen) en dat weegt op tegen de kleine ongemakken die de pil met zich meebrengt. Ben 2 kilo zwaarder dan 2 maanden geleden en heb wat lichte spotting bij het doorslikken. Maar dat is op te lossen door een paar keer per jaar een onttrekkingsbloeding te laten komen. En die kilo's raak ik vast ook weer kwijt als ik mijn best doe :-) ALS je dan aan de pil moet dan kan ik de Zoely zeker aanraden.

30-10-2020 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Op advies gynaecoloog dit middel 3 maanden geprobeerd tegen hevige menstruatie. De eerste maand ging het prima, idd minder bloedverlies. De maand erna blijven vloeien, de maand daarna zelfde verhaal. Na overleg gestopt, menstruatie stopte weer netjes. Buikpijn bleef wel en ik werd wat benauwd met hoestje. Dat bleek na 3 weken meerdere longembolieën te zijn met flink [lees meer...]wat longschade aan de long zelf maar ook aan het longvlies. De combinatie van deze pil, boven de 35 jaar en roken is mij bijna fataal geworden. Zint eer ge begint

22-08-2019 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Direct vanaf het begin voelde het alsof mijn lichaamstemperatuur een graadje hoger was of mijn hartslag wat sneller. Ik voelde me meer alert, sneller geprikkeld, maar ook sneller overprikkeld. Hierdoor reageerde ik snel geïrriteerd naar mensen die dichtbij staan. Deze stemming is te vergelijken met hoe ik me doorgaans voel voorafgaand aan mijn menstruatie, alleen had i[lees meer...]k het tijdens het gebruik van de pil veel vaker. De eerste week kreeg ik over mijn romp en armen rode vlekjes (soort rode hond-achtige vlekjes). Ook had ik jeuk. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, na twee weken ongeveer was het weg. Na ongeveer 10 dagen kreeg ik enorme huilbuien. Alsof ik een soort PMS-klachten had, maar dan zonder menstruatie. Ik voelde me heel zwaarmoedig, begreep niet waarom, maar dacht dat mijn lichaam wellicht moest wennen aan de hormonen. Deze huilbuien bleven terugkeren, maar waren niet te koppelen aan een cyclus en daardoor voelde ik me vaak paniekerig. Mijn borsten en buik raakten opgezet. Mijn borsten waren continu gevoeliger alsof er spanning op stond en mijn onderbuik ook. Alsof ik twee maanden zwanger was. Ik was vaak en veel moe. Na het sporten voelde ik me soms zo moe dat ik dacht dat ik er beter mee kon stoppen (met het sporten dus). Dit had ik daarvoor zelden. Vermindering van libido; het was niet weg, maar aanzienlijk minder. Gevoelens van paniek; regelmatig had ik het gevoel dat ik situaties niet meer kon overzien. Het voelde alsof er deurtjes in mijn hoofd open gingen die voor die tijd gesloten bleven.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum