Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

26-09-2023 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Heel snel na mijn bevalling begon ik met de minipil. Dit is nu ruim 14 maanden. Over het algemeen heel tevreden erover. Geen tussentijdse bloedingen (in het begin), Geen zwangerschap, Geen last meer van mijn pms, Geen teruglopende borstvoeding enz enz. Soms wat lastig om elke dag op het zelfde tijdstip een pil te moeten nemen, maar prima. Sinds ruim 2 maanden krijg ik to[lees meer...]ch een menstruatie. En niet zo'n klein beetje ook! Heel heftig (gelukkig wel zonder de heftige menstruatie pijnen) en voor minimaal 11 dagen.... Dit stoort mij enorm. Ook ben ik nu bang of ik dan nu wel zwanger zou kunnen raken!? Want hier zit ik totaal niet op te wachten! Nu is het zelfs zo, dat ik 12 dagen ongesteld was, 8 dagen niks en nu weer een menstruatie op komst. Als dit zo doorgaat, ga ik serieus overwegen om te stoppen met deze pil.

25-09-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Jaren geleden ben ik moeten stoppen met de pil, (Microgynon 30) omdat deze Oestrogeen bevatte. Hierdoor groeide er een goedaardige tumor op mij lever (grootte van een tennisbal!!) Jaren zonder pil goed gefunctioneerd. Echter na 2 zwangerschappen en hevigere stemmingswisselingen na die zwangerschappen, op zoek gegaan naar anticonceptie. De gynaecoloog stelde de minipil[lees meer...] voor, aangezien mijn klachten cyclus gerelateerd waren (hormoonschommelingen/stemmingswisselingen/pms achtige klachten) De minipil bevat alleen Progesteron, deze zou dan ook niet schadelijk zijn m.b.t. verdere groei van het leveradenoom (tumor). Inmiddels slik ik de minipil 8 weken en wat ik voornamelijk merk is dat ik; ontzettend snel van 0 naar 100 schiet, agressief ben, kook vanbinnen, mijzelf niet weet te beheersen, onrustig ben, hartkloppingen en slapeloosheid heb ervaren de eerste weken, dit is voor nu over. Ook heb ik ontzettend pijnlijke borsten soms. Heel veel moeite moeten doen om de vreetbuien de baas te zijn. Verder heb ik regelmatig een opgeblazen buik, mijn idee is dat dit meer door de stress komt die ik ervaar door het slikken van de minipil. Ik lees dat ik het slikken van de minipil eigenlijk moet volhouden tot zeker 6 maanden, wil ik daadwerkelijk kunnen zeggen dat ik het heb geprobeerd. Maar stiekem ben ik wel een beetje ten einde raad en heeft de minipil al een aantal keren in de prullenbak gelegen. Ik hoop echt heel snel op stabiliteit. Voor de anticonceptie werkt de minipil goed. Ik slik de pil elke dag op hetzelfde tijdstip, eet gezond, beweeg en slaap genoeg, wetende dat dit factoren zijn die mee kunnen spelen m.b.t. je gemoedstoestand.

10-02-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Dankzij deze pil heb ik veel minder last van migraine.

24-12-2021 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Fijne pil met voor mij erg weinig bijwerkingen. Ik lijdt al jaren aan migraines rondom mijn menstruatie. Sinds ik deze pil slik bijna geen last meer van migraine. Zo een opluchting. In het begin wel last van bloedingen vooral de eerste 2 maanden. Maar nu in mijn 3 de maand bijna geen bloedingen meer. Voor mij is deze pil een wondermiddel. Na jaren migraine te hebben[lees meer...] gehad 2 keer per maand.nu zo goed als migraine vrij.

17-05-2021 | Vrouw | 36

17-12-2020 | Vrouw | 36
Endometriose
Ik was bang voor de bijwerkingen zoals stemmingswisselingen. Gelukkig alleen maar stabieler geworden sinds gebruik van deze pil. Niet meer van die enorme ups en daarna weer downs. Buikpijn stuk minder geworden. Alleen wel onregelmatig bloedverlies. Maar dat is niet heel schokkend. En niet zo erg dat je tampons op zak moet hebben. Eerste 3 maanden licht hoofdpijn, wat meer [lees meer...]acne en wat slechter slapen. Daarna geen last meer. Ben erg tevreden

12-11-2020 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Nadat ik door het gebruik van de normale anticonceptie pil longembolieën heb gekregen, ben ik op advies van de artsen overgestapt op deze pil. Andere vormen van anticonceptie zijn bij mij niet mogelijk. De eerste 2 a 3 maanden had ik erg veel last van spotting en een onregelmatige menstruatie. Daarna is de menstruatie geheel uitgebleven.

12-01-2020 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wilde deze pil eens gaan gebruiken omdat hij minder bijwerkingen zou hebben. Ik heb wel desogetrel. Het ondermerk. Maar ik ondervind na bijna 3 weken gebruik wel weer bijwerkingen. Erg down gevoel vooral. Wat ik vaker heb bij de pil. Dus ik ga weer verder zoeken.

13-10-2019 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb al een hele geschiedenis in mijn zoektocht naar passende anticonceptie. Maar met deze pil de meeste klachten. Continu vaginaal bloedverlies, vermoeidheid, gestresst en prikkelbaar. De werking is verder wel goed, maar veel bijwerkingen helaas.

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

15-03-2016 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Ooit gekregen na de geboorte van onze zoon ivm borstvoeding en altijd gehouden omdat ik er heel tevreden over was. Vorig jaar ineens Desogestrel gehad (merkloze variant) en daarna begon het gedonder. Elke paar dagen spotting, flink baarmoederkrampen, rugpijn en misselijkheid. Uiteindelijk teruggegaan op medisch advies naar de echte Cerazette en 3 dagen later waren alle kl[lees meer...]achten weer over. Tot januari van dit jaar.... bijna elke dag wel spotting en na overleg met de huisarts geswitch naar Ethinylestradiol/levonorgestrel. Je komt van de regen in de drup.... Waar ik bij de Cerazette nooit echt bijwerkingen gehad heb, ging ik van zware hoofdpijn, bijna dagelijks, misselijkheid en extra reumatische klachten. Oftewel: ik switch graag terug naar Cerazette om het nog eens te proberen!

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

30-08-2017 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Met een 'gewone' pil heb ik veel te veel hormoon schommelingen waardoor ik maandelijks aura migraine aanvallen had en hierdoor steeds 2 dagen op bed lag. Sinds Cerazette heb ik haast geen migraine meer, een enkele keer per jaar. Zo ver ik kan achterhalen heb ik geen bijwerkingen. Ik voel me goed, heb voldoende libido en geen stemmingswisselingen of depressies.

27-02-2016 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Na bijna 5 jaar gebruik van de Mirena spiraal moest ik opnieuw een keuze maken voor anticonceptie. Ondanks een sterke allergische reactie op Mirena in het eerste jaar, was ik er hierna erg tevreden over. In verband met een mogelijke kinderwens, wilde ik liever anticonceptie waar ik makkelijker mee kon stoppen. Ik heb alle middelen op de markt op een rijtje gezet en kwam ui[lees meer...]t bij Cerazette. Ik ben hier erg tevreden over. Het gebruik is eenvoudig, vanaf de eerste maand had ik geen menstruatie meer. Ik heb ook geen enkele doorbraakbloeding gehad. Iets wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het idee iets meer acné te hebben op mijn kin/kaaklijn, maar dit is goed onder controle te houden. Af en toe wat last van gevoelige borsten (eens in de 3 maanden ongeveer). Ook merk ik dat mijn libido wat minder is, maar of dat echt aan de pil te wijten is, vind ik moeilijk om te zeggen. Ik ben positief en zou het middel aanraden.

09-10-2022 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Omdat ik de gewone pil niet meer kan slikken heb ik na mijn zwangerschap voor de minipil gekozen. Ik had vooraf gelezen over bijwerkingen in de eerste 3 maanden, dus ik was enigszins voorbereid. Vooral het bijna continu ongesteld zijn was erg vermoeiend. Haaruitval was ook geen pretje, maar met wat extra vitamines werd het na een tijdje beter. Na de eerste 4 maanden werd i[lees meer...]k nog maar eens in de 2 maanden ongesteld en na een maand of 8 helemaal niet meer. Op zich heel handig, maar ik vraag me af of daardoor m'n libido zover onder het nulpunt is gedaald. Het was al nooit hoog (misschien door de pil?), maar nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Wellicht iets om in de gaten te houden als je aan deze pil begint.

31-08-2022 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb deze pil 4 en een halve maand geslikt en daarvan ben ik maar twee weken niet ongesteld geweest, daarnaast lig ik uren wakker, heb ik haar uitval, veel last van acne echt dikke bulten. Nog nooit heb ik mij zo slecht gevoeld