Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

09-03-2016 | Vrouw | 54
Menopauze
Slik sinds september Cerazette na een afstoting van het spiraaltje. Had in de eerste drie maanden nog steeds veel en lang bloedverlies. Dan was het drie maanden beter maar nu weer 24 dagen en letterlijk ' van mijn benen aflopend' ondanks een tampax van het grootste formaat! Gan nu maandag naar de gynaecoloog en op aanraden van de huisarts voor echografie.

19-03-2020 | Vrouw | 51
Hoge bloeddruk

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

01-01-2019 | Vrouw | 50
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Met Cerazette begonnen als voorbereiding op myomectomie. Geen bijwerkingen, totdat ik hevige doorbaakbloeding kreeg en 1 week stopte. Daarna weer begonnen met Cerazette en binnen een week heftige bijwerkingen, waaronder symptomen vergelijkbaar met subarachnoïdale bloeding. Gelukkig niks te zien op CT-scan. Met cerazette gestopt en binnen 24 uur nauwelijks nog klachten.

30-03-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Al bijna een maand aan het bloeden, na 4 maanden nergens last van gehad te hebben. Ik nam deze pil vanwege veelvuldige ongesteldheid en krampen. Maar continu bloeden is helemaal waardeloos! Ik ben vandaag gestopt! Voor mij geen oplossing bij overgangsklachten!

04-10-2021 | Vrouw | 48
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Cerazette ongeveer 10 jaar, mijn migraines zijn zo goed als verdwenen, nog 3 per jaar misschien. Maandstonden zijn ook helemaal verdwenen. Cerazette voelt na enkele jaren als een echte aanslag op mijn vrouwelijkheid, libido is volledig verdwenen wat de eerste jaren niet zo was, ik was nog steeds sexueel heel actief, maar er veranderde iets met de jaren. Ik ben n[lees meer...]og lang niet in de menopauze, daarvoor ben ik nog te jong. Op dit moment voel ik niets meer die mij vrouw maakt.

14-10-2023 | Vrouw | 47
Premenstrueel syndroom (PMS)
3 maanden geslikt, in het begin snel geïrriteerd dat ging later beter. Door deze pil veel minder zin om iets te ondernemen, me overal toe moeten zetten, terwijl ik dat normaal niet heb. Veel meer last van mijn gewrichtspijn. Had niet meer maar niet minder last van mijn migraines. Ben er mee gestopt, voel me niet prettig bij deze pil. Ga nu de zoelypil proberen

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

28-09-2020 | Vrouw | 46
Longembolie
Eind april 2020 ernstige longembolie. Onmiddellijk moeten stoppen met pil. Vervolgens 2 keer zeer hevige menstruatie gehad. Heel veel bloedverlies, grote stolsels (ter grootte van een appel), en lang (11 dagen). Bloedarmoede tot gevolg. Gestart met cerazette. Vrij onmiddellijk na start sterke haaruitval en constante lichte bloeding. Nog 1 keer menstruatie gehad. Die heeft [lees meer...]3 weken geduurd. En nu constant dagelijks bloedverlies. Nu al 6 weken. In totaal dus na de start al meer dan 3 maanden dagelijks bloedverlies. Stoppen is echter geen oplossing. Door bloedverdunners is de menstruatie heel hevig. Het is dus kiezen tussen letterlijk leegbloeden of dagelijks een beetje bloeden. Een andere pil ( met oestrogenen) is omwille van longembolie niet mogelijk. Ik hoopte dat het bloedverlies tijdelijk was, maar 3 maanden is nu toch wel lang. Ik zou deze pil nooit nemen als ik een andere keus had. Als ik bloedverdunners levenslang moet nemen, is er nog maar 1 oplossing en dat is de baarmoeder verwijderen.

17-09-2019 | Vrouw | 46
Hartkloppingen
Van mijn vorige pil (microgynon30) had ik heel veel bijwerkingen, zoals bij een nieuwe strip extreme misselijkheid, migraine, veel last van hartkloppingen. Toen ik zwanger was geweest en borstvoeding ging geven kreeg ik Cerazette. Bij deze pil heb ik geen enkele klacht, ik heb nooit bloedverlies, hooguit één keer per jaar twee dagen. Dus ik ben er heel blij mee.

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

23-09-2023 | Vrouw | 43
Endometriose
Ik slik nu ruim 18 maanden Cerazette de minipil tegen ernstige endometriose klachten. Het werkt werkelijk fantastisch. Geen stopweek. Dat mocht wel, maar hoefde niet zei de huisarts. Heel af en toe heb ik nog lichte pijn, rondom waar normaal gesproken de menstruatie maar ook eisprong zou plaatsvinden. Maar niet noemenswaardig vervelend. Kan iedereen met endometriose de[lees meer...]ze pil aanraden. Het werkte ook direct, dus zeg maar nadat de eerste menstruatie gelijk uitbleef.

02-09-2023 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik had vanaf mijn 18e zware migraine aanvallen iedere keer rond mijn menstruatie. Ik slik nu ongeveer 8 jaar de minipil en heb geen migraine aanvallen meer! Echt bizar.. ik heb zolang zoveel pijn gehad en het werd van kwaad tot erger omdat ik de triptanen voorgeschreven kreeg. Ik heb sporadisch dus misschien 1 a 2x per jaar een migraine aanval maar dat is dan vanwege [lees meer...]een voedsel trigger en/of vanwege het weer. Wat een geluk en een opluchting niet meer ongesteld.. geen migraine meer! Liefst slik ik niets.. van alles geprobeerd maar cerazette heeft echt mijn levenskwaliteit verbeterd!

10-07-2023 | Vrouw | 43
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb de minipil iets langer dan 1 maand gebruikt. De eerste paar weken ging goed. Ik ben met de minipil begonnen op de 3e dag van mijn menstruatie. In het begin had ik wat last van gevoelige borsten en slapen ging minder goed. Ik werd elke nacht een paar keer wakker. Na 3 weken gebruik kreeg ik wat voor mij voelde als een menstruatie. 10 dgn lang bloeden en krampen met l[lees meer...]age rugpijn. Ik begin nu ook te merken dat ik iets wisselvalliger aan het worden was qua emoties. Dit icm met het slechte slapen maakt het voor mij niet te doen. Ze zeggen dat je 3 mnd moet volhouden maar dit kan ik niet volhouden op deze manier. Ik ben ermee gestopt. Ik had het voor pms en laag progesteronwaarde.

03-05-2021 | Vrouw | 41
Endometriose
Met deze pil gestart ivm endometriose (een aandoening waarbij endometriose brandhaarden in mijn buikholte en in en rondom mijn eierstokken zit, vaak herkenbaar aan pijnlijke menstruaties maar ook pijn op andere momenten in de cyclus - iets wat iedereen met zware krampen, zoals veel reviewers hier, eens zouden kunnen googelen). Al vrij snel dagelijks wat hoofdpijn, maar n[lees meer...]ooit erg genoeg om paracetamol te nemen. Na ong. 2 weken doorbraakbloedingen (meestal bruin, slechts 1x rood). Geen grotere borsten zoals bij andere pillen. Verder geen andere bijwerkingen zoals neerslachtigheid, haaruitval, acne of laag libido. Ik heb bij andere anticonceptie ook nooit echt bijwerkingen gehad.