desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

01-10-2020 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ging 3 maanden geleden naar de gynaecoloog omdat ik al jaren problemen heb rondom mijn menstruatie, ik voel me namelijk ontzettend ziek als ik ongesteld ben. Algehele malaise en moet vaak s'middags gaan liggen. Dit elke maand een week lang wilde ik graag van af. Ze adviseerde me daarom de minipil, dit ging 2,5 maand eigenlijk heel goed. Ik merkte wel wat verschil in mn [lees meer...]humeur maar daar hebben we allemaal wel eens last van (dacht ik) maar dat werd eigenlijk steeds erger, zelfs tegen mijn kind van 4 viel ik erg uit en was ik erg chagrijnig. De laatste 3 weken is dramatisch, ik slaap heel slecht/ licht en ben overdag dus heel erg moe. Volgens de gyn kan dit niet in verband staan met de pil maar ik kan geen andere reden bedenken. Het enige wat ik veranderd heb is de pil, daarvoor heb ik 4 jaar geen pil gebruikt. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit ervaren hebben door de cerazette? Met name het slechte slapen.

12-09-2016 | Vrouw | 27
Premenstrueel syndroom (PMS)
Begonnen met Cerazette vanwege verschillende klachten. Ik had al een koperspiraal, maar omdat die niet helemaal beschermend was geweest in het verleden mocht ik van de huisarts tegelijkertijd cerazette nemen. Het resultaat was elke dag bloedverlies, op 2/3 dagen na. En totaal geen libido meer. Niet eens een beetje. Het had weinig positief effect op mijn pms klachten, maar [lees meer...]maakte het ook niet erger. Mijn huid knapte wel op. Minder acne. Dit weegt helaas niet op tegen de negatieve bijwerkingen. De huisarts raadde aan om dit medicijn minimaal 3 maanden te proberen, maar na 5 weken non stop bloeden ben ik het wel zat. Het heeft dus niet alleen effect op mij, maar ook op mijn partner, en ons seksleven of wat daar nog van over was.

02-11-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Na jaren de implanon gebruikt te hebben (naar grote tevredenheid) het hormoon oraal gaan slikken ivm kriebelende kinderwens. In het begin merkte ik weinig verschil met de implanon waar in verhouding minder hormonen in zitten aangezien deze in je lichaam zit. Echter na een maand begonnen de hoofdpijnklachten, misselijkheid en lusteloos gevoel. Zo fanatiek dat ik eerst was i[lees meer...]n het sporten, zo veel moeite kreeg ik nu met mijn lijf. Ben nu sinds een aantal weken gestopt met de pil vanwege de kinderwens, maar 2 negatieve zwangerschapstesten later nog steeds niet van de klachten af. Ik lees nu steeds meer hoeveel uitwerking deze pil heeft op anderen en heb spijt dat ik eraan begonnen ben.

11-03-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil gaan gebruiken na overleg met de huisarts ivm extreme pijn bij mijn vorige pil. In het begin was ik niet meteen enthousiast over deze pil, maar wilde het toch een kans geven omdat ik al op korte periode voor de 2e keer was veranderd van pil omdat deze geen succes waren. Inmiddels zit ik nu iets meer dan een jaar aan deze pil, maar sinds vorige week ben ik h[lees meer...]ier mee gestopt. Ik heb zoals vele al beschrijven ook het libido probleem, die is gewoon gezakt naar onder de 0, ik voel me totaal niet lekker, knap, sexy etc terwijl ik in principe een normaal bmi heb. Dit doet onze relatie ook zeker niet ten goede, we krijgen er steeds vaker ruzie om. Ook ben ik de nodige kilo`s aangekomen +/- 9 kg, in een jaar tijd terwijl ik zelden ongezond eet. We eten altijd mager vlees (bv kip), altijd vers en bijna alles word met kokosolie of olijfolie klaargemaakt en frisdrank drink ik bijna niet, voornamelijk thee en melk en soms eens sapje maar niet dat je zegt dat ik ongezond leef. Tevens kwam de klacht van pijn in mijn linker onderbuik ook steeds vaker opsteken en na een bezoek aan de gyneacoloog ben ik erachter gekomen dat 1 eierstok niet actief zou zijn en er een cyste (zou vaker voorkomen door deze pil) zat als ik me goed heb laten informeren. (anti biotica kuur gehad) Kortom ik ben zeer ontevreden over deze pil en heb het echt de kans gegeven maar ik ben het enorm zat me zo slecht te voelen en vind het enorm vervelend dat mijn lichaam zo enorm veranderd is. Ik waag me er nu dus op het een tijd zonder pil te proberen om te kijken hoe ik me dan ga voelen en om te zien of de pijn waarvoor ik van pil veranderd is hetzelfde is gebleven. Het enige voordeel wat ik kan noemen aan deze pil is dat ik enorm lang niet ongesteld ben geweest en dus geen extreme menstruatie pijn heb hoeven ervaren.

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

31-01-2017 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Na 8 jaar zonder enige bijwerkingen op combinatiepil, heb ik cerazette voorgeschreven gekregen wegens een verhoogde bloeddruk. (Nieuwe dokter wegens verhuis naar ander land). Heb deze voor een totaal van 6,5 maanden ingenomen en ben er dan mee gestopt wegens de vele bijwerking. Gedurende deze maanden geen enkele bloeding gehad, last van acne, gewichtstoename terwijl mijn e[lees meer...]etgewoonten dezelfde waren gebleven (+7kg in de eerste maand, en nog enkele kg bij de maanden erop), mood swings, kort lontje, heel emotioneel, depressief, geen libido, ik voelde mezelf echt niet meer. Na enkele maanden ben in naar de dokter geweest vanwege de symptomen, voor de gewichtstoename hebben ze bloedtesten gedaan waar dan niets is uit gekomen, ze vroegen mij om het nog even langer de tijd te geven. Uiteindelijk gestopt want ik voelde me zo slecht. Nu 4 jaar gestopt met cerazette en de extra kilo's ben ik nog steeds niet kwijt en ook mijn cyclussen zijn nooit meer dezelfde geweest. Heb het gevoel dat het mijn lichaam helemaal op zijn kop gezet heeft.

31-03-2016 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Geen goede ervaring mee. Ik heb de pil gebruikt tijdens de periode dat ik borstvoeding gaf. Het beschermt tegen zwangerschap, al moet ik wel zeggen dat ik twee keer een eisprong heb gehad in het begin. (Dit gemeten met ovulatietesten.) De bijwerkingen waren niet mals. Het is alsof ik aan de drugs heb gezeten een korte periode. Mijn levenslust kelderde, en daarmee mijn libi[lees meer...]do en energiepeil ook. Ik ben pas twee weken geleden gestopt (nu spiraal zonder hormonen) en ik voel me meteen weer meer opgeknapt. Ook is mijn trek in ongezond voedsel weer afgezwakt sinds het stoppen met desogestrel. Deze pil is geen aanrader voor wie gevoelig is voor hormonen. Qua gebruiksgemak ook niet fantastisch, want 1x vergeten is meteen een verhoogde kans op vruchtbaar zijn. Maar dat geldt voor elke anticonceptiepil in meer of mindere mate.

14-04-2015 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik gebruik Cerazette nu anderhalve maand. Ik heb sindsdien geen normale maandstonden meer gehad, wel regelmatig wat bloedverlies maar zeer weinig. Op zich vind ik dit niet erg vervelend, behalve dat het zo onverwachts komt telkens dat ik al enkele keren bloed in mooie lingerie had. Ik heb wel nog een heel vervelende bijwerking i.v.m. bloedverlies. Mijn vriend en ik wonen n[lees meer...]iet samen en ik slaap 1 maal per week bij hem. Wij hebben dan altijd enkele keren betrekking met elkaar. Sinds ik die pil gebruik, heb ik ALTIJD de eerste keer dat we betrekking hebben bloedverlies. Ik vind dit enorm vervelend. Voor de rest merk ik ook meer acné op. Geen andere bijwerkingen tot nu toe. Mijn libido is niet afgenomen, waar ik me het meeste zorgen over maakte toen ik met deze pil startte.

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

09-12-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
1 week aan deze pil en ervaar nu vervelende bijwerkingen. Als zit na volgende maand nog is, stop ik met deze pil.

28-03-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.

28-07-2018 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm geven van borstvoeding. De tweede week herkende ik mezelf niet meer, ik leek wel een kwade heks! Ook last van zeer vette huid, haaruitval en acne. Meteen gestopt met deze troep, hopelijk krijgt het leven weer snel zijn glans terug voor mij.

27-01-2017 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voor mijn zwangerschap gebruikte ik jaren de Microgynon 30, gestopt met de pil en raakte snel zwanger. 6 weken na de bevalling begonnen met de enige pil die te gebruiken is i.c.m. borstvoeding. Bevalt prima! wordt ook niet meer ongesteld omdat de pil doorgeslikt wordt. Wel werd aangeraden om de pil elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen, dit is nog wel eens lastig. Ik [lees meer...]denk dat ik deze pil ook na de borstvoeding zal blijven gebruiken.

10-01-2016 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Extreme vermoeidheid, duizeligheid (zo erg dat ik bij tijd en wijle geen auto durfde te rijden), gewichtstoename (hangt samen met vermoeidheid), soms misselijk. Vaak schimmelinfectie door droogheid vagina. Bij vergeten van pil of te laat innemen extreme misselijkheid/overgeven. Klachten lijken op zwangerschap, heb hierdoor over 3 maanden vier tests gedaan die negatief ware[lees meer...]n.

20-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik heb hier al eerder mijn ervaring gedeeld over dit medicijn, maar ik heb er nog iets aan toe te voegen wat ik toch te belangrijk vind om niet te melden. Ik voel mij nu veel beter sinds ik 1,5 week gestopt ben met deze pil (o.a. meer energie, nog maar weinig vermoeidheid en libido stijgt weer). En ik was deze pil gaan gebruiken vanwege de combinatie met borstvoeding. Nu g[lees meer...]eef ik nog steeds borstvoeding, maar sinds ik gestopt ben met deze pil is de melk die ik kolf veel vetter geworden! De pil heeft dus wel degelijk invloed op de kwaliteit van de moedermelk! Want er wordt beweerd dat dit niet zo is. Ik vind dat hier opnieuw wetenschappelijk onderzoek naar moet worden gedaan.