desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

19-03-2018 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
In het begin samen met borstvoeding was cerazette perfect. Nauwelijks bijwerkingen enz. Na het stoppen met bv zei de ha dat de pil te licht was en moest ik overstappen van m’n (niet goed geïnformeerde) huisarts. Toen begon de pil ellende. Ik heb er zeker 7 geprobeerd, de een maakte me nog zieker dan de ander. Ook van de mirena werd ik niet goed. Vol met acne en ik voelde h[lees meer...]et ding zitten. Toen waren er maar twee opties over: koperspiraal of toch weer cerazette. Omdat ik bang was van de mirena gekozen boor cerazette. Helaas bleek deze nu inderdaad niet meer goed te werken. Waarschijnlijk doordat m’n hormoonhuishouding helemaal verstoort was. Doorbraakbloeding, contactbloeding, migraine, enz. Uit nood over naar koperspiraal van flexi-t en dat lijkt tot nu toe te werken.

14-12-2016 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Aantal maanden de cerazette geslikt: totaal geen libido meer, ben echt een heks geworden door de hormonen door deze pil, elke keer tussentijds bloedverlies, chagrijnig, kort lontje en het gevoel elke keer zwanger te zijn. snel gestopt ermee.

12-09-2016 | Vrouw | 27
Premenstrueel syndroom (PMS)
Begonnen met Cerazette vanwege verschillende klachten. Ik had al een koperspiraal, maar omdat die niet helemaal beschermend was geweest in het verleden mocht ik van de huisarts tegelijkertijd cerazette nemen. Het resultaat was elke dag bloedverlies, op 2/3 dagen na. En totaal geen libido meer. Niet eens een beetje. Het had weinig positief effect op mijn pms klachten, maar [lees meer...]maakte het ook niet erger. Mijn huid knapte wel op. Minder acne. Dit weegt helaas niet op tegen de negatieve bijwerkingen. De huisarts raadde aan om dit medicijn minimaal 3 maanden te proberen, maar na 5 weken non stop bloeden ben ik het wel zat. Het heeft dus niet alleen effect op mij, maar ook op mijn partner, en ons seksleven of wat daar nog van over was.

03-05-2016 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte deze pil enkele maanden terwijl ik een relatie had. Ik merkte dat ze een negatief effect had op mijn gemoedstoestand. Mijn karakter verandert ook door deze pil. Mijn relatie werd afgebroken door mijn partner, omdat ik niet meer dezelfde persoon was. Nu ben ik deze pil terug beginnen nemen buiten een relatie om, om eens te zien of het zeker aan de pil lag en ni[lees meer...]et aan de relatie. Ik neem ze ondertussen een drietal weken opnieuw. Ik heb deze keer niet alleen last van stemmingswisselingen, verhoogde eetlust en hoofdpijn, maar kreeg ook voor het eerst in jaren opnieuw een hevige paniekaanval met black-out. Ik voel me over het algemeen erg terneergeslagen bij het nemen van deze pil. Ze is wel mijn laatste optie. Ik probeerde alles al: gewone pil, ring, spiraal met en zonder hormonen... De gewone pil gaf me een zware depressie met paniekstoornis voor enkele jaren, de ring gaf me een allergische reactie in mijn vagina, de spiraal werd op 1 week tijd afgestoten door mijn baarmoeder + allergische reactie en infectie... Ik geef deze pil nog een beetje tijd, omdat ze mijn laatste optie is... Ik weet niet wat ik moet doen als dit weer negatief uitdraait... :( Over effectiviteit kan ik me niet uitspreken, in een relatie combineerde ik deze pil met een condoom en hadden we vanaf ik deze pil begon te nemen nog slechts weinig tot geen seks, ook nu heb ik nog geen seksuele ervaring gehad tijdens de periode dat ik deze pil neem.

31-03-2016 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Geen goede ervaring mee. Ik heb de pil gebruikt tijdens de periode dat ik borstvoeding gaf. Het beschermt tegen zwangerschap, al moet ik wel zeggen dat ik twee keer een eisprong heb gehad in het begin. (Dit gemeten met ovulatietesten.) De bijwerkingen waren niet mals. Het is alsof ik aan de drugs heb gezeten een korte periode. Mijn levenslust kelderde, en daarmee mijn libi[lees meer...]do en energiepeil ook. Ik ben pas twee weken geleden gestopt (nu spiraal zonder hormonen) en ik voel me meteen weer meer opgeknapt. Ook is mijn trek in ongezond voedsel weer afgezwakt sinds het stoppen met desogestrel. Deze pil is geen aanrader voor wie gevoelig is voor hormonen. Qua gebruiksgemak ook niet fantastisch, want 1x vergeten is meteen een verhoogde kans op vruchtbaar zijn. Maar dat geldt voor elke anticonceptiepil in meer of mindere mate.

13-03-2016 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
dit is de laatste pil welke ik kon/kan proberen. Pil is voorgeschreven om pms en rug/bekkenpijn te verminderen. Sinds de start van de pil ineens migraine met aura. van de 28 dagen nu 22 dagen al aan het bloeden. Veel pukkels, extreem maar dan ook extreem moe, rugpijn door de continu menstruatie krampen, te weinig bloeden in combi met een droge vagina waardoor een tampon [lees meer...]onmogelijk is. Libido 0. depressief uit het niks. Gevoel hebben in coma te zijn...Alles horen en meemaken maar te moe en teveel pijn hebben om ook maar iets te kunnen. Zijn er meer mensen die deze klachten hadden en waarbij het na 3 maanden toch is verbeterd?

09-03-2016 | Vrouw | 54
Menopauze
Slik sinds september Cerazette na een afstoting van het spiraaltje. Had in de eerste drie maanden nog steeds veel en lang bloedverlies. Dan was het drie maanden beter maar nu weer 24 dagen en letterlijk ' van mijn benen aflopend' ondanks een tampax van het grootste formaat! Gan nu maandag naar de gynaecoloog en op aanraden van de huisarts voor echografie.

10-01-2016 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Extreme vermoeidheid, duizeligheid (zo erg dat ik bij tijd en wijle geen auto durfde te rijden), gewichtstoename (hangt samen met vermoeidheid), soms misselijk. Vaak schimmelinfectie door droogheid vagina. Bij vergeten van pil of te laat innemen extreme misselijkheid/overgeven. Klachten lijken op zwangerschap, heb hierdoor over 3 maanden vier tests gedaan die negatief ware[lees meer...]n.

02-11-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Na jaren de implanon gebruikt te hebben (naar grote tevredenheid) het hormoon oraal gaan slikken ivm kriebelende kinderwens. In het begin merkte ik weinig verschil met de implanon waar in verhouding minder hormonen in zitten aangezien deze in je lichaam zit. Echter na een maand begonnen de hoofdpijnklachten, misselijkheid en lusteloos gevoel. Zo fanatiek dat ik eerst was i[lees meer...]n het sporten, zo veel moeite kreeg ik nu met mijn lijf. Ben nu sinds een aantal weken gestopt met de pil vanwege de kinderwens, maar 2 negatieve zwangerschapstesten later nog steeds niet van de klachten af. Ik lees nu steeds meer hoeveel uitwerking deze pil heeft op anderen en heb spijt dat ik eraan begonnen ben.

22-07-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil ongeveer drie maanden geslikt, deze werd mij aangeraden omdat ik teeeeeveel bijwerkingen kreeg van de combinatiepil. Ik vond dat deze pil redelijk goed z'n werk deed, op wat doorbraakbloedingen en wat kilo's aankomen na. Maar nu ik deze verhalen lees, kom ik erachter dat wat kleine lichamelijke klachten waar ik last van had pas gaan spelen sinds deze pil. O[lees meer...]ok ik was erg moe de hele tijd, en regelmatig misselijk. Ik voelde me lelijk en dik ook omdat ik minstens 5 kilo ben aangekomen, terwijl ik juist de suikers liet staan! Ik was hardcore aan het sporten, maar er gebeurde bijna niks. Ik ben nu 1,5 week gestopt en ben nog steeds niet ongesteld geworden, maar voel me wel een stuk beter. Heb duidelijk meer energie. En hopelijk voel ik me ook weer een beetje sexy binnenkort. Overall experience is dus niet zo positief. Wel deed deze pil veel goeds voor mijn huid! Al mijn puistjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook die komen nu ik gestopt ben terug helaas😔

20-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik heb hier al eerder mijn ervaring gedeeld over dit medicijn, maar ik heb er nog iets aan toe te voegen wat ik toch te belangrijk vind om niet te melden. Ik voel mij nu veel beter sinds ik 1,5 week gestopt ben met deze pil (o.a. meer energie, nog maar weinig vermoeidheid en libido stijgt weer). En ik was deze pil gaan gebruiken vanwege de combinatie met borstvoeding. Nu g[lees meer...]eef ik nog steeds borstvoeding, maar sinds ik gestopt ben met deze pil is de melk die ik kolf veel vetter geworden! De pil heeft dus wel degelijk invloed op de kwaliteit van de moedermelk! Want er wordt beweerd dat dit niet zo is. Ik vind dat hier opnieuw wetenschappelijk onderzoek naar moet worden gedaan.

11-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Mijn ervaring met Desogestrel; Ik ging deze pil gebruiken als anticonceptiemiddel bij de borstvoeding. In het begin een paar dagen ongesteld geweest, hierna geen enkele bloeding meer. Na ongeveer 2 maanden kwamen de klachten. Ik wordt elke dag heel misselijk, waardoor je telkens denkt dat je zwanger bent maar een test wijst uit dat ik niet zwanger ben. Het is ook bijna ni[lees meer...]et mogelijk want je libido wordt zo laag dat je amper nog iets aan sex doet. Ook ben ik elke dag heel moe, wat erger wordt aan het eind van de dag en in de avond. Mijn benen (vooral kuiten) en armen voelen erg zwaar, slap en moe en heb er telkens pijnlijke steken in. Ook doen de spieren in mijn buik en rug steeds vaker pijn. Ik heb ook steeds vaker hoofdpijn terwijl ik daar normaal gesproken bijna nooit last van heb en ben regelmatig duizelig. Je denkt op z'n minst dat je ernstig ziek bent ofzo. Maar dat komt gewoon door deze pil! Ik ben er nu een paar dagen mee gestopt en begin me eindelijk steeds een beetje beter te voelen. Nooit meer deze pil! Ik heb het na al die jaren anticonceptiemiddelen ook wel gehad met de hormonen. Ik ga nu een koperspiraal uitproberen, hopelijk bevalt deze goed.

26-05-2015 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik ben ongeveer een half jaar geleden met de cerazette begonnen. De reden hiervoor was dat ik altijd al overgevoelig ben geweest voor hormonen. Ik heb veel last gehad van migraine met aura (bijna elke dag met de microgynon), misselijkheid, stemmingswisselingen, angststoornis, depressieve gevoelens, libido weg, etc. Ik hoopte dat dit met deze pil minder zou worden. De eerst[lees meer...]e paar weken ging het erg goed; klein beetje bloedverlies maar dat hinderde niet vreselijk. Echter na ongeveer een maand kon ik vrijwel niks meer doen door een mysterieuze misselijkheid. Heb hier toen niet de cerazette achter gezocht, aangezien men zei dat dit een hele lichte pil was waarbij je dit niet zou moeten merken. Na vele ziekenhuisbezoeken is er geen oorzaak gevonden, terwijl ik niks meer kon doen zonder misselijk te worden. Na ongeveer 3.5 maand, veel zwangerschapstesten later en 7 kilo lichter zwakte dit gevoel eindelijk af. nooit gehad dat zo'n minipil zo een invloed op je lichaam kon hebben! Migraine is echter wel bijna verdwenen. Daarvoor in de plaats zit ik nu helaas wel onder de puistjes. Daarbij ben ik een stuk labieler dan voordat ik de pil slikte. Deze pil is ivm mijn overgevoeligheid niet de juiste pil en ga nu over op de Mirena spiraal!

26-03-2015 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil direct na mijn bevalling gaan slikken, omdat ik borstvoeding geef en niet weer zwanger wilde worden. Het iedere dag innemen op dezelfde tijd vond ik geen probleem. Helaas kreeg ik al heel snel last van bijwerkingen, bloedingen die lang aanhielden, de hele dag door hoofdpijn, ik viel niet af, maar kwam alleen maar aan (ben nu zelfs zwaarder als net na mijn b[lees meer...]evalling!), chagrijnig en totaal geen libido meer. Ik ben er dus mee gestopt, na een week had ik geen hoofdpijn meer...

11-03-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil gaan gebruiken na overleg met de huisarts ivm extreme pijn bij mijn vorige pil. In het begin was ik niet meteen enthousiast over deze pil, maar wilde het toch een kans geven omdat ik al op korte periode voor de 2e keer was veranderd van pil omdat deze geen succes waren. Inmiddels zit ik nu iets meer dan een jaar aan deze pil, maar sinds vorige week ben ik h[lees meer...]ier mee gestopt. Ik heb zoals vele al beschrijven ook het libido probleem, die is gewoon gezakt naar onder de 0, ik voel me totaal niet lekker, knap, sexy etc terwijl ik in principe een normaal bmi heb. Dit doet onze relatie ook zeker niet ten goede, we krijgen er steeds vaker ruzie om. Ook ben ik de nodige kilo`s aangekomen +/- 9 kg, in een jaar tijd terwijl ik zelden ongezond eet. We eten altijd mager vlees (bv kip), altijd vers en bijna alles word met kokosolie of olijfolie klaargemaakt en frisdrank drink ik bijna niet, voornamelijk thee en melk en soms eens sapje maar niet dat je zegt dat ik ongezond leef. Tevens kwam de klacht van pijn in mijn linker onderbuik ook steeds vaker opsteken en na een bezoek aan de gyneacoloog ben ik erachter gekomen dat 1 eierstok niet actief zou zijn en er een cyste (zou vaker voorkomen door deze pil) zat als ik me goed heb laten informeren. (anti biotica kuur gehad) Kortom ik ben zeer ontevreden over deze pil en heb het echt de kans gegeven maar ik ben het enorm zat me zo slecht te voelen en vind het enorm vervelend dat mijn lichaam zo enorm veranderd is. Ik waag me er nu dus op het een tijd zonder pil te proberen om te kijken hoe ik me dan ga voelen en om te zien of de pijn waarvoor ik van pil veranderd is hetzelfde is gebleven. Het enige voordeel wat ik kan noemen aan deze pil is dat ik enorm lang niet ongesteld ben geweest en dus geen extreme menstruatie pijn heb hoeven ervaren.