Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

20-10-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
3,5 jaar geleden begon ik baarmoederklachtennte krijgen. Mn menstruatie klachten waren dusdanig heftig (kotsen, flauwvallen, hevige pijn) dat ik 2 dagen plat moest liggen op bed. Naar de HA gegaan. Daar6 maanden gekwakkeld met aller medicijnen. Geen oplossing. Toen naar de gyno.. uitsruikje positief pap 2B. HPV test positief; 6 hoogrisico varianten. Er werden 2 lagen verw[lees meer...]ijderd in de baarmoeder hals en er werd een spiraal geplaatst. 6 maanden lang gebloed, hevige baarmoederkrampen en heel veel pijn. De gyno nam mij als 25 jarige dan ook niet echt heel serieus. Een jaar door gelwakkeld verschillende keren terug gegaan. Weer terug naar de HA en mn beklag gedaan. Door verwezen naar een gyno geneticus. 3 weken later al de diagnose adenomyose. Ik moest direct aan Cerazetta beginnen en de spiraal moest er direct uit omdat ik geen mannelijke hormonen mag en mijn cyclus stopgezet moest worden. Na een week verdwenen mn klachten. Het enige wat ik ervoor moet over hebben is misselijkheid, winderig en borrelnde darmen. Ik ben zo blij met dit middel!

14-02-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
Ik vind deze pil echt vreselijk. 6 weken na de bevalling ben ik begonnen met slikken om te voorkomen dat ik gelijk weer zwanger zou worden. Ik geef nog borstvoeding dus vandaar dat ik koos voor deze pil. Ik was eindelijk hersteld en van mijn bloedingen af, en gebruikte deze pil dus zodat we weer konden gaan vrijen. Maar nee hoor, na een week werd ik zwaar ongesteld. Dacht [lees meer...]ik eindelijk van die ellendige bloedingen af te zijn, begon het weer opnieuw. Ik kreeg er ook stemmingswisselingen van. Ik voelde me de hele tijd goed, maar na een week slikken voelde ik me al snel emotioneel zwakker worden. Ben gelijk gestopt want ik las ook dat die bloedingen heel lang kunnen duren en daar stond ik niet op te wachten. Ik zit er ook mee dat ik nu toch het gevoel heb dat ik mijn baby nu borstvoeding heb gegeven met troep er in van die pil. Als die hormonen al zoveel met mij doen, kan dat toch ook nooit goed zijn voor mijn baby denk ik dan!

21-06-2016 | Vrouw | 26
Endometriose
Tijdens het gebruik van deze pil maandelijks 8 dagen aaneengesloten ongesteld geweest, weliswaar zonder pijn, maar voorheen slechts 4 dagen ongesteld.. daarnaast geen zin meer om te vrijen, pukkels op mijn rug, maar het ergste van alles, heftige stemmingswisselingen tot aan zware depressies.. op het moment dat ik stopte met deze pil verdwenen mijn depressieve gevoelens b[lees meer...]innen 2 dagen. Wat een verademing om weer mijn eigen, stabiele gevoelens te ervaren! Nooit meer deze pil voor mij.

12-06-2016 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Celea (zelfde als Cerazette). Ik ben reeds nu 6 maand bezig met inname. De eerste maanden had ik geen bloedingen meer. Maar sinds nu eind mei, 5 maand na start van gebruik heb ik werkelijk 'maanstonden', nu bijna 14d lang. Is dit puur een doorbraakbloeding? of kan er meer aan de hand zijn. Dit verloopt wel zonder pijn.

14-02-2024 | Vrouw | 25

acne

Ik was overgestapt na 9 jaar de combinatiepil te hebben gebruikt (zonder bijwerkingen) omdat ik minder hormonen in mijn lijf wilde. Ik heb de minipil 3 maanden geprobeerd en het is echt de hel geweest qua bijwerkingen. Ik was alleen in de eerste week van het gebruik ongesteld geworden, maar ik heb extreme stemmingswisselingen gehad, veel huilen zonder aanleiding etc. Daarn[lees meer...]aast heb ik extreme acne gekregen, dit heb ik niet eens in de puberteit gehad. Het begon op mijn gezicht maar zat later ook op de borst. Ik stop ermee en raad het absoluut af

20-08-2023 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Bijwerkingen en ernst: vaginale droogheid (zeer ernstig), opgeblazen buik (regelmatig), gewichtstoename (ernstig), onvoorspelbare bloedingen (neutraal) Tevreden over: geen acne, geen pijn bij ongesteldheid, gemakkelijk gebruik (geen stopweek). Omdat mijn eerste spiraal (Jaydess) geen succes was vanwege afstoting en zware buikpijn ben ik overgegaan naar de minipil. Mijn v[lees meer...]oorkeur gaat steeds naar lage doseringen van hormonen en liefst zo natuurlijk mogelijk die het lichaam zelf aanmaakt. Ondertussen zijn we 4 maanden verder en merk ik enkele bijwerkingen. Het eerste dat mij opviel na een 1,5 maand is de vaginale droogheid die ermee gepaard gaat. Hierdoor heb ik pijn bij het vrijen en plassen, jeuk en irritatie. Dit beïnvloedt voor een groot deel mijn seksleven, dus daarom heb ik besloten om hiermee te stoppen. Misschien dat het terug verbetert door oestrogeen crème aangezien mijn oestrogeen levels te laag zijn (daardoor de vaginale droogheid!). Daarnaast heb ik zeer vaak last van een opgezwollen/opgeblazen buik, zelfs wanneer ik niet veel gegeten heb. Mijn gewichtstoename is zeker ook een grote factor. Het is opmerkelijk hoeveel gewicht ik bijkom en niet meer wegkrijg, zelfs door voeding drastisch aan te passen. Ik kijk toch eens verder naar anticonceptie die lage hormoongehalte heeft.

19-01-2021 | Vrouw | 25
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Minimaal 3 maanden proberen, dan zullen de meeste klachten ophouden! Na jaren lang zoeken naar de juiste pil heb ik hem eindelijk gevonden. Ik heb zeer hevige menstruaties waardoor ik alleen de dag door kwam met zware pijnstillers en stollingsmedicatie. Ik heb diverse pillen geprobeerd, maar van allen kreeg ik depressieve klachten. Bij de minipil geen enkel probleem gehad.[lees meer...] Ik voel me erg goed, stabieler juist dan normaal. Mijn PMS-klachten zijn veel minder geworden en ik bloed niet meer. De eerste drie maanden was zwaar, want ik heb maar 14 dagen in totaal gehad waarop ik niet bloedde.. Soms heviger dan andere dagen, maar nooit zo heftig als mijn normale menstruatie. Vlak voordat de derde maand zou ingaan stopte het bloeden en het is niet meer gestart. Heerlijk dat ik niet meer om mijn menstruatie hoef heen te plannen, en me ook nog eens goed voel! Wat een verademing.

05-08-2018 | Vrouw | 25
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb veel verschillende anticonceptiepillen gebruikt en ik stond op punt een spiraal te laten steken, maar omdat dit blijkbaar de kans op zwangerschap verkleint heb ik nog eens een andere pil voorgeschreven gekregen. Ik had de laatste maanden voor Cerazette verschrikkelijke last van een onregelmatige menstruatiecyclus en soms tot 9 weken durende maandstonden. Ik werd er [lees meer...]enorm ziek door en blijkbaar bleek het te zijn dat ik niet zo goed tegen het oestrogeen in de andere anticonceptie kon. Ze schreven mij Cerazette voor en sindsdien geen last meer van onregelmatige cycli. Ik heb wel enorme last van acne en kleine bultjes op mijn schouders, borst en rug. Mijn huid is ook vetter. Maar ondanks die kleine bijwerkingen ben ik zeer tevreden met Cerazette!

18-02-2017 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Begin Januari begonnen met deze pil, mijn laatste 'hoop'. Ik kan totaal niet tegen te veel hormonen in mijn lichaam, had van elke soort pil onwijs veel stemmingswisselingen. deze pil is de laatste die ik probeer voordat ik over ga op een koperspiraal. Ben hem 1 avond vergeten te slikken, en sindsdien ben ik al zo'n 5 weken lang echt ontzettend ongesteld. Ik word er gek van[lees meer...]! Verder geen bijwerkingen gemerkt, ben vrij veel afgevallen zelfs. Alleen zo lang ongesteld zijn is echt een drama.

03-05-2016 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte deze pil enkele maanden terwijl ik een relatie had. Ik merkte dat ze een negatief effect had op mijn gemoedstoestand. Mijn karakter verandert ook door deze pil. Mijn relatie werd afgebroken door mijn partner, omdat ik niet meer dezelfde persoon was. Nu ben ik deze pil terug beginnen nemen buiten een relatie om, om eens te zien of het zeker aan de pil lag en ni[lees meer...]et aan de relatie. Ik neem ze ondertussen een drietal weken opnieuw. Ik heb deze keer niet alleen last van stemmingswisselingen, verhoogde eetlust en hoofdpijn, maar kreeg ook voor het eerst in jaren opnieuw een hevige paniekaanval met black-out. Ik voel me over het algemeen erg terneergeslagen bij het nemen van deze pil. Ze is wel mijn laatste optie. Ik probeerde alles al: gewone pil, ring, spiraal met en zonder hormonen... De gewone pil gaf me een zware depressie met paniekstoornis voor enkele jaren, de ring gaf me een allergische reactie in mijn vagina, de spiraal werd op 1 week tijd afgestoten door mijn baarmoeder + allergische reactie en infectie... Ik geef deze pil nog een beetje tijd, omdat ze mijn laatste optie is... Ik weet niet wat ik moet doen als dit weer negatief uitdraait... :( Over effectiviteit kan ik me niet uitspreken, in een relatie combineerde ik deze pil met een condoom en hadden we vanaf ik deze pil begon te nemen nog slechts weinig tot geen seks, ook nu heb ik nog geen seksuele ervaring gehad tijdens de periode dat ik deze pil neem.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

26-07-2022 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben door deze pil heen zwanger geworden…

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

30-04-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
De enige anticonceptiepil waarbij ik amper bijwerkingen heb. De merkloze varianten waren geen pretje.. Cerazette bevalt mij heel goed. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik meer ben gaan zweten. Gelukkig is daar makkelijk iets aan te doen.

30-03-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben de cerazette gaan nemen, omdat ik anticonceptie wolde met zo min mogelijk hormonen. Ik slik hem nu een jaar en op een verlaagd libido na heb ik geen bijwerkingen. In het begin werd ik nog ongesteld, dit werd in de loop van de tijd steeds minder tot dat deze helemaal weg bleef. Voor mij is dit echt de perfecte anticonceptie, vrijwel geen bijwerkingen en niet meer ong[lees meer...]esteld.

27-07-2017 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Daar ik absoluut niet goed tegen hormonen kan werd mij, in overleg met mijn dokter, de minipil voorgeschreven. Deze pil zou veel minder hormonen bevatten en dus zou ik er minder last van hebben. In de eerste instantie ging dit goed tot ik na een week ongesteld werd en deze ruim 3 weken duurde, dit terwijl ik met de pil begon tijdens mijn menstruatie. Verder heb ik ve[lees meer...]el depressieve buien en enorme stemmingswisselingen. Mijn libido is tot een nulpunt gedaald wat erg jammer is aangezien ik de pil wilde tegen een ongewenste zwangerschap. Al met al een dramatische ervaring en ben er dan ook na een maand direct mee gestopt!