Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

14-02-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
Ik vind deze pil echt vreselijk. 6 weken na de bevalling ben ik begonnen met slikken om te voorkomen dat ik gelijk weer zwanger zou worden. Ik geef nog borstvoeding dus vandaar dat ik koos voor deze pil. Ik was eindelijk hersteld en van mijn bloedingen af, en gebruikte deze pil dus zodat we weer konden gaan vrijen. Maar nee hoor, na een week werd ik zwaar ongesteld. Dacht [lees meer...]ik eindelijk van die ellendige bloedingen af te zijn, begon het weer opnieuw. Ik kreeg er ook stemmingswisselingen van. Ik voelde me de hele tijd goed, maar na een week slikken voelde ik me al snel emotioneel zwakker worden. Ben gelijk gestopt want ik las ook dat die bloedingen heel lang kunnen duren en daar stond ik niet op te wachten. Ik zit er ook mee dat ik nu toch het gevoel heb dat ik mijn baby nu borstvoeding heb gegeven met troep er in van die pil. Als die hormonen al zoveel met mij doen, kan dat toch ook nooit goed zijn voor mijn baby denk ik dan!

11-01-2018 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.

04-12-2017 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte bijna 1 maand de minipil. Na 2 weken werd het voor mij een ramp. Mijn borsten deden ontzettend veel pijn, mijn buik was opgezwollen en ik kreeg last van krampen (vergelijkbaar met menstruatiekrampen). Ik was niet zwanger. Rond eind week 2 begon in heftige stemmingswisselingen te krijgen. Ik begreep niet wat er aan de hand was met mij. Ik voelde me zeer ongelukkig[lees meer...] en was gevoelig voor alles en iedereen. Het ene moment was ik vrolijk en 10 minuten later kon ik echt huilen! Ik begon me depri te voelen. De klapper kwam toen ik na een maand op de weegschaal ging staan en zag dat ik 2 kilo was bijgekomen. Ik ben een sportieve vrouw die veel sport en gezond eet. Na die 2 kilo heb ik die pil nooit meer aangeraakt.

30-08-2017 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Met een 'gewone' pil heb ik veel te veel hormoon schommelingen waardoor ik maandelijks aura migraine aanvallen had en hierdoor steeds 2 dagen op bed lag. Sinds Cerazette heb ik haast geen migraine meer, een enkele keer per jaar. Zo ver ik kan achterhalen heb ik geen bijwerkingen. Ik voel me goed, heb voldoende libido en geen stemmingswisselingen of depressies.

27-07-2017 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Daar ik absoluut niet goed tegen hormonen kan werd mij, in overleg met mijn dokter, de minipil voorgeschreven. Deze pil zou veel minder hormonen bevatten en dus zou ik er minder last van hebben. In de eerste instantie ging dit goed tot ik na een week ongesteld werd en deze ruim 3 weken duurde, dit terwijl ik met de pil begon tijdens mijn menstruatie. Verder heb ik ve[lees meer...]el depressieve buien en enorme stemmingswisselingen. Mijn libido is tot een nulpunt gedaald wat erg jammer is aangezien ik de pil wilde tegen een ongewenste zwangerschap. Al met al een dramatische ervaring en ben er dan ook na een maand direct mee gestopt!

30-03-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Al bijna een maand aan het bloeden, na 4 maanden nergens last van gehad te hebben. Ik nam deze pil vanwege veelvuldige ongesteldheid en krampen. Maar continu bloeden is helemaal waardeloos! Ik ben vandaag gestopt! Voor mij geen oplossing bij overgangsklachten!

18-02-2017 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Begin Januari begonnen met deze pil, mijn laatste 'hoop'. Ik kan totaal niet tegen te veel hormonen in mijn lichaam, had van elke soort pil onwijs veel stemmingswisselingen. deze pil is de laatste die ik probeer voordat ik over ga op een koperspiraal. Ben hem 1 avond vergeten te slikken, en sindsdien ben ik al zo'n 5 weken lang echt ontzettend ongesteld. Ik word er gek van[lees meer...]! Verder geen bijwerkingen gemerkt, ben vrij veel afgevallen zelfs. Alleen zo lang ongesteld zijn is echt een drama.

31-01-2017 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Na 8 jaar zonder enige bijwerkingen op combinatiepil, heb ik cerazette voorgeschreven gekregen wegens een verhoogde bloeddruk. (Nieuwe dokter wegens verhuis naar ander land). Heb deze voor een totaal van 6,5 maanden ingenomen en ben er dan mee gestopt wegens de vele bijwerking. Gedurende deze maanden geen enkele bloeding gehad, last van acne, gewichtstoename terwijl mijn e[lees meer...]etgewoonten dezelfde waren gebleven (+7kg in de eerste maand, en nog enkele kg bij de maanden erop), mood swings, kort lontje, heel emotioneel, depressief, geen libido, ik voelde mezelf echt niet meer. Na enkele maanden ben in naar de dokter geweest vanwege de symptomen, voor de gewichtstoename hebben ze bloedtesten gedaan waar dan niets is uit gekomen, ze vroegen mij om het nog even langer de tijd te geven. Uiteindelijk gestopt want ik voelde me zo slecht. Nu 4 jaar gestopt met cerazette en de extra kilo's ben ik nog steeds niet kwijt en ook mijn cyclussen zijn nooit meer dezelfde geweest. Heb het gevoel dat het mijn lichaam helemaal op zijn kop gezet heeft.

27-01-2017 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voor mijn zwangerschap gebruikte ik jaren de Microgynon 30, gestopt met de pil en raakte snel zwanger. 6 weken na de bevalling begonnen met de enige pil die te gebruiken is i.c.m. borstvoeding. Bevalt prima! wordt ook niet meer ongesteld omdat de pil doorgeslikt wordt. Wel werd aangeraden om de pil elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen, dit is nog wel eens lastig. Ik [lees meer...]denk dat ik deze pil ook na de borstvoeding zal blijven gebruiken.

22-01-2017 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Ik slik sinds oktober 2016 de Actavis Minipil met Desogestrel en het bevalt me erg goed. In het verleden heb ik onder andere microginon 30 geslikt en een aantal andere anticonceptiepillen, daarvan kreeg ik last van moodswings en/of doorbraakbloeding gedurende de hele maand. Van de Minipil ervaar ik nauwelijks bijwerkingen, vooral geen moodswings/neerslachtigheid meer en da[lees meer...]t was voor mij het grootste probleem. Ik ben nog steeds regelmatig 'ongesteld' alleen in lichtere mate, ookal slik je deze pil achter elkaar door zonder stopweek. Het schijnt dat je iets minder goed beschermd bent door deze pil dan met combinatiepillen maar het gaat hierbij om een aantal tienden van een procent, dus wanneer de pil correct genomen wordt (elke dag, zelfde tijdstip) is er niks aan de hand. Conclusie: zeer tevreden. Als ik dan toch hormonale anticonceptie moet gebruiken, dan de Minipil! Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil dus zeker de moeite waard om deze daarom te proberen.

19-01-2017 | Vrouw | 41
desogestrel (0,075mg)
Na jaren verschillende anticonceptie geprobeerd heeft mijn vriend de knoop doorgehakt en vasectomie laten uitvoeren zodat ik lekker kon stoppen met anticonceptie. Toen begon de hel pas, heb me meer dan een jaar slecht gevoeld, vreselijke PMS, hyperventilatie, angstaanvallen en op het randje van depressie. Nu sinds 2 maand cerazette aan het nemen en ik voel me weer mezelf[lees meer...]! Ik ben niet meer depri, heb terug zin in het leven. Totaal geen bijwerkingen. Maandstonden zijn nog even regelmatig als ervoor, weliswaar iets minder. Ik zie hier alleen maar akelige ervaringen staan, maar er zijn ook goeie ervaringen. Niet iedereen reageert hetzelfde. Blijven proberen tot je de pil gevonden hebt die bij je past.

14-12-2016 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Aantal maanden de cerazette geslikt: totaal geen libido meer, ben echt een heks geworden door de hormonen door deze pil, elke keer tussentijds bloedverlies, chagrijnig, kort lontje en het gevoel elke keer zwanger te zijn. snel gestopt ermee.

25-11-2016 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van de microgynon anticonceptiepil, omdat ik er elke maand een week migraine met aura door kreeg, waarna ik werkelijk niks inspannends kon ondernemen door vermoeidheid en duizeligheid en ik ruim een week per maand gedwongen thuis moest blijven zitten. In de tussentijd heb ik de koperen spiraal geprobeerd. Deze heb ik n[lees meer...]u een paar maanden geleden laten verwijderen, omdat ik uiteindelijk zo'n 3 weken per maand last kreeg van allerlei klachten omtrent de menstruatiecyclus, wat mijn dagelijkse leven enorm belemmerde. Toen toch maar de minipil geprobeerd met de gedachte dat de hormoonhuishouding van ieders lichaam om de zoveel jaar veranderd, en wellicht mijn lijf nu anders zou reageren op de progestagenen die de pil bevat (en de migraine kunnen veroorzaken). Mijn arts zei dat dit na 2 weken wel duidelijk zou moeten worden, wat ik persoonlijk erg kort vond, maar okee zij is de arts en zal het dus wel beter weten.. Zo werd ik na 2 weken blij gemaakt met een dode mus, want ik kreeg er geen migraine door, en de pijnklachten waren veel minder dan normaal gesproken. Na de eerste maand echter werd ik er steeds meer duizelig van en voelde me opmerkelijk steeds depressiever worden. Ik werd ook in no time zo rond als een tonnetje. Nu bijna 2 maanden later kreeg ik er een migraine aanval bovenop en ben sindsdien acuut gestopt weer met de rotzooi. Condooms zijn voor mij nog de enige optie, prima.

12-09-2016 | Vrouw | 27
Premenstrueel syndroom (PMS)
Begonnen met Cerazette vanwege verschillende klachten. Ik had al een koperspiraal, maar omdat die niet helemaal beschermend was geweest in het verleden mocht ik van de huisarts tegelijkertijd cerazette nemen. Het resultaat was elke dag bloedverlies, op 2/3 dagen na. En totaal geen libido meer. Niet eens een beetje. Het had weinig positief effect op mijn pms klachten, maar [lees meer...]maakte het ook niet erger. Mijn huid knapte wel op. Minder acne. Dit weegt helaas niet op tegen de negatieve bijwerkingen. De huisarts raadde aan om dit medicijn minimaal 3 maanden te proberen, maar na 5 weken non stop bloeden ben ik het wel zat. Het heeft dus niet alleen effect op mij, maar ook op mijn partner, en ons seksleven of wat daar nog van over was.

26-08-2016 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Cerazette is mijn laatste hoop. Op de pil reageer ik fel, na bevalling van dochter mirena spiraal gehad, daar kreeg ik hormonale migraine van en schimmelinfecties, nuvaring na een week moeten uithalen wegens vreselijk veel jeuk, pijnlijke borsten, misselijk. Nu ben ik 10 dagen met cerazette bezig en heb al 5 dagen last van een schimmelinfectie die maar niet wil overgaan

22-07-2016 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 4 maanden geleden met deze pil begonnen..eerste 2 maanden ging goed. 2x kleine doorbraakbloeding maar daarna heerlijk niks meer! Vanaf de 2e maand langzaamaan weer last van hyperventilatie, stemmingswisselingen, down, depressief, en zo ontzettend moe dat ik er ziek van word. Normaal super veel energie..nu 0 sinds 1.5 maand. Heel veel zwangerschapsklachten.. terwijl [lees meer...]ik niet zwanger ben, pijnlijke borsten, misselijk, overgeven, hartkloppingen, darmen die rommelen en steken ga zo maar door...7.5 kilo aangekomen, terwijl mijn eetgewoonte niks veranderd is. Haaruitval, niet sexy voelen, maar zwaar dik en lelijk.. nee..ik ga vanaf vandaag stoppen met deze troep en ik hoop me heel snel weer fijn te voelen, want dit belemmert zelfs mijn dagelijkse leven al die klachten. Zware troep, dan geef mij maar 1 week fobie menstruatie met buikpijn en hoofdpijn, dan deze pil, durf ook haast niks anders te proberen!!!