desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-03-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil gaan gebruiken na overleg met de huisarts ivm extreme pijn bij mijn vorige pil. In het begin was ik niet meteen enthousiast over deze pil, maar wilde het toch een kans geven omdat ik al op korte periode voor de 2e keer was veranderd van pil omdat deze geen succes waren. Inmiddels zit ik nu iets meer dan een jaar aan deze pil, maar sinds vorige week ben ik h[lees meer...]ier mee gestopt. Ik heb zoals vele al beschrijven ook het libido probleem, die is gewoon gezakt naar onder de 0, ik voel me totaal niet lekker, knap, sexy etc terwijl ik in principe een normaal bmi heb. Dit doet onze relatie ook zeker niet ten goede, we krijgen er steeds vaker ruzie om. Ook ben ik de nodige kilo`s aangekomen +/- 9 kg, in een jaar tijd terwijl ik zelden ongezond eet. We eten altijd mager vlees (bv kip), altijd vers en bijna alles word met kokosolie of olijfolie klaargemaakt en frisdrank drink ik bijna niet, voornamelijk thee en melk en soms eens sapje maar niet dat je zegt dat ik ongezond leef. Tevens kwam de klacht van pijn in mijn linker onderbuik ook steeds vaker opsteken en na een bezoek aan de gyneacoloog ben ik erachter gekomen dat 1 eierstok niet actief zou zijn en er een cyste (zou vaker voorkomen door deze pil) zat als ik me goed heb laten informeren. (anti biotica kuur gehad) Kortom ik ben zeer ontevreden over deze pil en heb het echt de kans gegeven maar ik ben het enorm zat me zo slecht te voelen en vind het enorm vervelend dat mijn lichaam zo enorm veranderd is. Ik waag me er nu dus op het een tijd zonder pil te proberen om te kijken hoe ik me dan ga voelen en om te zien of de pijn waarvoor ik van pil veranderd is hetzelfde is gebleven. Het enige voordeel wat ik kan noemen aan deze pil is dat ik enorm lang niet ongesteld ben geweest en dus geen extreme menstruatie pijn heb hoeven ervaren.

02-01-2015 | Vrouw | 30
desogestrel
Gebruikt tijdens borstvoeding. Prima pil. Daarna weer Tryginon gebruikt omdat Cerazette een hele lichte pil is en ik niet meteen weer zwanger wilde worden.

21-12-2014 | Vrouw | 29
De minipil bevalt prima.

01-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Eindelijk iets wat werkt voor mij, Na ongeveer 7 verschillende soorten pil.. de prikpil mirena koperspiraal en nuvaring werkt dit het best voor mijn klachten. Ik had al jaren een heel heftige bloeding elke maand en 2 weken allerlei klachten als migraine en overgeven, huilerig heel moe zijn en vreselijke buikkrampen dagenlang. Ben dus erg blij met de cerazette de eerste maa[lees meer...]nd werd ik nog ongesteld maar nu blijven de bloedingen gewoon weg! enige minpunt is dat ik iets ben aangekomen en veel pijnlijke borsten heb maar daar staat tegenover dat mijn klachten met 80 % verminderd zijn! Zeker een aanrader

25-06-2014 | Vrouw | 40

22-03-2014 | Vrouw | 37
Endometriose
Ik gebruik al meer dan 10 jaar deze pil als behandeling tegen endometriose. Hierdoor heb ik nauwelijks nog pijnklachten en dat is heel positief. Ook heb ik nauwelijks bloedingen, in het begin een paar keer maar na verloop van tijd verdwenen ze. Er is echter maar 1 vervelende bijwerking, namelijk mijn libibo. Door het gebruik van Cerazette is mijn libido heel erg afgenome[lees meer...]n, zeg maar verdwenen. Ik heb het verschil heel goed gemerkt toen ik na mijn operatie op eigen houtje gestopt was met deze pil. Een enorm verschil! Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een zeer vervelende bijwerking vind....

04-03-2014 | Vrouw | 25
desogestrel
Ik gebruik de Cerazette omdat ik borstvoeding gaf. Ben nu gestopt met de borstvoeding en ga ook stoppen met de Cerazette. Ik hem 2 maanden gebruikt en vanaf het begin heb ik bijna elke dag buikpijn gehad en nu ben ik al 1,5 week aan het menstrueren. Ook mijn libido is behoorlijk verminderd. Verder voelde ik me ook niet lekker in me vel zitten en snel boos. Ik ga er per dir[lees meer...]ect mee stoppen!

24-02-2014 | Vrouw | 41
Stemmingswisselingen
Ik heb nu 8 maanden cerazette geslikt en ben nu gestopt omdat ik teveel ben aangekomen. Ik ben deze pil gaan slikken i.v.m. de vele stemmingswisselingen. In overleg met de h.a. kwamen we uit op de cerazette omdat deze pil "zwangerschap" nabootst (de enige periodes dat ik me geweldig voelde :-) ) Na wat kleine bloedingen in het begin begon ik na 3 a 4 maanden te voelen dat [lees meer...]ik me beter ging voelen. Welliswaar vlak qua emoties maar beter dan de achtbaan waar ik me lang in bevond. Totdat ik het idee kreeg dat ik begon aan te komen. Ik leef vrij gezond beweeg goed en kon eigenlijk alles eten. Toen ben ik mijn gewicht gaan bijhouden.....ik schrok ervan. Als uitschieter kwam ik per 2 weken 1,5 kg aan! Dus nogmaals mijn voeding bekijken en de cola en andere suikers laten staan. Na 2 weken halve kilo erbij. Gisteren de strip weggegooid ben er klaar mee. Geestelijk zit ik goed in mijn vel maar 8 kg aankomen in 8 maanden tijd is mij teveel.

12-02-2014 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Hoi, Ben cerazette gaan gebruiken, omdat ik last had van migraine en erg moe en futloos was rondom mijn menstruatie. dat ging op zich wel goed, wel last van tussenbloedingen en wat stemmingswisselingen maar niet echt extreem. Maar sinds 3 maanden werd cerazette niet meer vergoed dus ben ik de stofnaam desorgestrel gaan gebruiken. Weet iemand of er verschil is tussen c[lees meer...]erazette en de stofnaam desorgestrel ( die goedkoper is)? Ik heb namelijk het gevoel van wel omdat ik de laatste 3 maanden zo,'n beetje 2 maanden ongesteld ben geweest. Dus ben nu gestopt maar ik voel me echt weer zo bagger!!!

04-02-2014 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruik al 6 jaar Cerazette en ben er zeer tevreden over. Heb al 6 jaar mijn regels niet gehad. Nu, sinds een tweetal weken heb ik een lichte bloeding met donkerbruin slijmerig bloed. Is het nodig om af en toe (om de paar jaar of zo) een week te stoppen met Cerazette om je maandstonden een keer te laten doorkomen ?

06-12-2013 | Vrouw | 30
desogestrel
Gaan gebruiken omdat ik borstvoeding gaf. Het is maanden heel goed gegaan en ik merkte geen bijwerkingen. Wel vond ik het raar dat ik nooit ongesteld werd maar dat zou geen probleem zijn. Naderhand kreeg ik veel last van buikpijnen die steeds erger werden, veroorzaakt door het niet-ongesteld worden. Ik ga weer terug naar een 'gewone' pil. Persoonlijk vind ik het fijner om[lees meer...] af en toe ongesteld te worden: te weten dat je én niet zwanger bent én dat je lichaam nog werkt.

31-10-2013 | Vrouw | 21
desogestrel
Ik ben erg tevreden over Cerazette. Hiervoor had ik altijd klachten door de anticonceptiepil. Eerst gebruikte ik Ethinylestradiol/Levonorgestrel .03/.15 maar daarmee had ik erg veel last van buikpijn, hoofdpijn en zat ik niet goed in mijn vel. Toen nog 3 maanden Ethinylestradiol/Desogestrel Richter geprobeerd. Het leek beter te gaan, maar na 1 maand kwamen de klachten van [lees meer...]voorheen weer terug. Nu dus overgestapt op de minipil. Bijna alle klachten zijn verdwenen. De eerste maanden had ik last van misselijkheid, maar dit is normaal in het begin en ging ook vanzelf over. Ik kan weer normaal eten en koffiedrinken zonder opgeblazen gevoel, en ik voel me weer mijzelf. Wel is het tijdstip van inname iets gevoeliger. Dit moet altijd rond hetzelfde tijdstip, dus bijvoorbeeld altijd 's avonds. En niet een keer 's ochtends want dan is de werking verminderd. Wat ik ook geweldig vind is dat ik nu al 5 maanden niet meer ongesteld ben. Na de eerste twee weken kreeg ik een bloeding, maar dit was tot nu toe de laatste. Een minpuntje is dat ik bij het halen van mijn eerste herhaalrecept een variant mee kreeg (Sandoz Desogestrel). Deze bezorgt mij af en toe wat hoofdpijn en ik krijg ze niet goed uit de verpakking. Verder ook een prima pil!

14-10-2013 | Vrouw | 51
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 2 maanden aan de minipil en ben nu al 2 weken ongesteld en het ziet er ook niet naar uit dat het gaat stoppen, is dit normaal. Ben aan de mini pil gegaan ivm de overgang en helemaal geen controle meer had over mijn menstruatie en ben 51 jaar.

22-09-2013 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Na 6 maanden deze pil geslikt gister gestopt. Was mezelf totaal kwijt en had ook al maanden last van een zeurderige pijn in mijn onderbuik, vreselijke pijnen in mijn benen en kuiten en constant toch het gevoel hebben zwanger te zijn, omdat de pil licht is en ik al vaker heb gehoord dat vrouwen door deze pil heen toch zwanger zijn geworden. Voor mij nooit meer deze pil, w[lees meer...]at een ramp.

09-09-2013 | Vrouw | 23
desogestrel
Beste lezer, na het stoppen met de Diane35 ivm veel bijwerkingen ben ik begonnen met Cerazette. Dit omdat ik migraine heb met aura. Ik dacht beter uit te zijn maar dit was niet waar. De eerste maand ging het prima en voelde me goed. Wel viel het me op dat ik veel vocht vasthield. Na deze maand kreeg ik last van wisselende stemmingen, erge pijn in mijn kuiten en benen, kwam[lees meer...] veel aan, kreeg veel puistjes in mijn gezicht en op mijn rug en armen en voelde me helemaal niet lekker in mijn vel. Dit heb ik verder nooit want ik eet goed, beweeg veel, drink niet en rook niet. Na 2 maanden was het niet meer te houden. Ik merkte dat mijn lichaam niet meer kon. Was erg moe van de pil. Ik stopte met de pil en de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu heb ik de Lovette een zeer lichte pil. Het gaat veel beter, minder vaak migraine, kom geen kilo's aan, super mooie huid. De cerazette vond ik vooral vervelend omdat je geen stopweek hebt, je merkt toch dat je lichaam daar raar op reageerd.

09-09-2013 | Vrouw | 33
Jeuk
Een paar dagen na de start van Cerazette kreeg ik ontzettende jeuk over mijn hele lichaam, met name mijn handpalmen en hoofdhuid en het gebied van mijn vagina jeukten enorm. Ook kreeg ik her en der jeukende bultjes. Ik werd er helemaal gek van en maakte me ook zorgen: zou dit door het hormoon in Cerazette komen? Ik heb juist voor deze minipil gekozen omdat ik erg gevoelig [lees meer...]voor hormonen ben en last heb van depressies. Ik hoopte met Cerazette een goed anticonceptiemiddel gevonden te hebben, maar naast de jeuk en bultjes werd ik er ook erg labiel van. Ik ben na een paar weken gestopt en toen zijn de klachten weer verdwenen. Voor mij nooit meer deze pil in ieder geval.

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum