desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

15-03-2016 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Ooit gekregen na de geboorte van onze zoon ivm borstvoeding en altijd gehouden omdat ik er heel tevreden over was. Vorig jaar ineens Desogestrel gehad (merkloze variant) en daarna begon het gedonder. Elke paar dagen spotting, flink baarmoederkrampen, rugpijn en misselijkheid. Uiteindelijk teruggegaan op medisch advies naar de echte Cerazette en 3 dagen later waren alle kl[lees meer...]achten weer over. Tot januari van dit jaar.... bijna elke dag wel spotting en na overleg met de huisarts geswitch naar Ethinylestradiol/levonorgestrel. Je komt van de regen in de drup.... Waar ik bij de Cerazette nooit echt bijwerkingen gehad heb, ging ik van zware hoofdpijn, bijna dagelijks, misselijkheid en extra reumatische klachten. Oftewel: ik switch graag terug naar Cerazette om het nog eens te proberen!

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.

22-03-2014 | Vrouw | 37
Endometriose
Ik gebruik al meer dan 10 jaar deze pil als behandeling tegen endometriose. Hierdoor heb ik nauwelijks nog pijnklachten en dat is heel positief. Ook heb ik nauwelijks bloedingen, in het begin een paar keer maar na verloop van tijd verdwenen ze. Er is echter maar 1 vervelende bijwerking, namelijk mijn libibo. Door het gebruik van Cerazette is mijn libido heel erg afgenome[lees meer...]n, zeg maar verdwenen. Ik heb het verschil heel goed gemerkt toen ik na mijn operatie op eigen houtje gestopt was met deze pil. Een enorm verschil! Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een zeer vervelende bijwerking vind....

12-02-2014 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Hoi, Ben cerazette gaan gebruiken, omdat ik last had van migraine en erg moe en futloos was rondom mijn menstruatie. dat ging op zich wel goed, wel last van tussenbloedingen en wat stemmingswisselingen maar niet echt extreem. Maar sinds 3 maanden werd cerazette niet meer vergoed dus ben ik de stofnaam desorgestrel gaan gebruiken. Weet iemand of er verschil is tussen c[lees meer...]erazette en de stofnaam desorgestrel ( die goedkoper is)? Ik heb namelijk het gevoel van wel omdat ik de laatste 3 maanden zo,'n beetje 2 maanden ongesteld ben geweest. Dus ben nu gestopt maar ik voel me echt weer zo bagger!!!

03-05-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben 6 weken na de bevalling gestart met deze pil als anticonceptie en daarnaast gaf ik volledig borstvoeding. Na 1 week een paar dagen flink bloed verloren vergelijkbaar als een flinke ongesteldheid, daarna niet meer gebloed. In het begin weinig last van bijwerkingen, maar na 2 maand kreeg ik last van stemmingswisselingen en werd ik erg neerslachtig en boos. Mijn libido[lees meer...] was ver beneden peil. Mijn gewrichten begonnen zeer te doen. Op een gegeven moment was het nodig om polsbracen te dragen. Ik heb zelfs gedacht aan dood gaan, gelukkig herkende ik de klachten. Ik heb deze klachten namelijk ook gehad bij de mirena. Mijn man heeft zich laten steriliseren dus gelukkig kon ik er nu mee stoppen. De klachten zijn nu na een week bijgetrokken. Mijn polsen doen nog iets zeer en ik zit weer lekker in mijn vel, mijn huisarts wist van de bijwerkingen die ik van de mirena had en waarschuwde me al dat ik dezelfde klachten weer zou kunnen krijgen. Het is een goed middel om zwangerschap te voorkomen, tenminste daar ga ik wel van uit, want ben na een week gestopt te zijn nog niet ongesteld geworden en geef nog wel volledig borstvoeding. We wachten het af.

30-03-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben begonnen na de geboorte van mij zoon en slik de pil inmiddels een jaar, ik ben enorm aangekomen in gewicht weeg 10 kilo meer dan mijn normale gewicht, terwijl ik meteen na de bevalling al weer mijn oude gewicht had binnen twee maanden en na 3 maanden was begonnen met cerazette. Ook heb je constant de onzekerheid toch zwanger te zijn doordat ik nooit meer ongesteld w[lees meer...]ord.Heb ook enorm last van humeurigheid, verdraag helemaal niets waar ik voorheen behoorlijk iets kon hebben, dat is vooral voor mijn kinderen erg.Ik zou graag een andere betere oplossing willen hebben maar die is er helaas niet :-(

11-03-2013 | Vrouw | 38
desogestrel
Ik ben cerazette gaan gebruiken tijdens de borstvoeding van mijn kinderen. Daarvoor gebruikte ik een drie fasen pil. Ik merkte dat ik bij het terug gaan naar mijn "oude" pil veel meer last van humeur en emoties had. En dus maar weer terug naar de cerazette. Waarbij ook het voordeel dat ik bijna niet meer ongesteld werd. Na een aantal jaar, nu toch overgestapt op implanon. [lees meer...]Qua hormonen en werking zeer vergelijkbaar (word niet meer ongesteld), maar zonder het gedoe van dagelijks slikken (en eventueel vergeten)... Kortom Cerazette is een prima middel, maar Implanon had mijn voorkeur vanwege het gebruikersgemak.

27-02-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Rond 2000 al begonnen met slikken van deze pil omdat ik enorme bloedingen had. Soms wel 6 weken aan een stuk. Gestopt ivm kinderwens. Daarna toch weer moeten beginnen omdat operaties aan baarmoederslijmvlies niet het gewenste resultaat hadden. Vanaf het moment dat ik de cerazette ben gaan slikken geen bloedingen meer gehad . Enige bijwerkingen waren acne (vooral op rug)[lees meer...] en gewichtstoename ( 5 kg) verder nooit ergens last van gehad . Ondertussen kunnen stoppen door baarmoederverwijdering anders had ik deze pil nog vele jaren doorgeslikt.

01-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Eindelijk iets wat werkt voor mij, Na ongeveer 7 verschillende soorten pil.. de prikpil mirena koperspiraal en nuvaring werkt dit het best voor mijn klachten. Ik had al jaren een heel heftige bloeding elke maand en 2 weken allerlei klachten als migraine en overgeven, huilerig heel moe zijn en vreselijke buikkrampen dagenlang. Ben dus erg blij met de cerazette de eerste maa[lees meer...]nd werd ik nog ongesteld maar nu blijven de bloedingen gewoon weg! enige minpunt is dat ik iets ben aangekomen en veel pijnlijke borsten heb maar daar staat tegenover dat mijn klachten met 80 % verminderd zijn! Zeker een aanrader

08-12-2020 | Vrouw | 40
Menstruatiepijn
Ik heb echt helemaal geen klachten, Ik slik hem elke ochtend zelfde tijd.zou het echt gaan proberen en dan zie je het wel, succes en komt echt wel goed.

05-12-2020 | Vrouw | 40
Menstruatiepijn
Ik ben super tevreden over de cerazette pil, Ik heb echt alles geprobeerd ben nu 40 en was heel sceptisch,maar wou toch de pil zonder oestrogeen een kans geven, de eerste strip zit erop dus ga weer positief door met de tweede, libido is hardstikke prima, geen stemmingen geen hoofdpijn of andere klachten, menstruatie was vanaf mijn 11de al heftig pijnlijk en na de spiraal[lees meer...], nuvaring,pleister en 8 verschillende pillen later,en voelde ik me gelijk al slecht met stemmingen en niet mezelf voelen , ben ik echt blij verrast.2 kinderen later en een gezond leven met sporten en voeding ,helpt ook veel, succes dames en met iets, ben je toch een stuk meer onafhankelijk en vrij, dat vind ik:)

30-08-2020 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
Ruim 9 jaar gebruik is deze pil. Gestart tijdens borstvoeding 1e kind. Voorheen had ik last van menstruele migraine. Sinds deze pil, geen migraine. Geen last van doorbraak bloedingen. Enige bijwerking zeer laag libido. Van pil met oestrogeen kreeg ik vollere borsten, dat blijft met deze pil (helaas) uit. Bij volgende zwangerschapswens na stoppen deze pil, snel weer in [lees meer...]mijn natuurlijke cyclus en vrij vlot in verwachting. Na 2e kind weer begonnen met deze pil, opnieuw zelfde positieve ervaring. Is overigens alleen geschikt voor vrouwen die vrij nauw de pil kunnen innemen om de betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.

02-04-2019 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
na heel wat jaren van alles uit proberen .van spiraal tot implanon tot allerlei pillen .ben ik nu sinds een week begonnen met deze pil tot nu toe so far so good .geen migraine tot nu .ik had die paar per week .mijn gevoel begint weer normaal teworden .ik hoop dat het zo blijft 😁

19-03-2018 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
In het begin samen met borstvoeding was cerazette perfect. Nauwelijks bijwerkingen enz. Na het stoppen met bv zei de ha dat de pil te licht was en moest ik overstappen van m’n (niet goed geïnformeerde) huisarts. Toen begon de pil ellende. Ik heb er zeker 7 geprobeerd, de een maakte me nog zieker dan de ander. Ook van de mirena werd ik niet goed. Vol met acne en ik voelde h[lees meer...]et ding zitten. Toen waren er maar twee opties over: koperspiraal of toch weer cerazette. Omdat ik bang was van de mirena gekozen boor cerazette. Helaas bleek deze nu inderdaad niet meer goed te werken. Waarschijnlijk doordat m’n hormoonhuishouding helemaal verstoort was. Doorbraakbloeding, contactbloeding, migraine, enz. Uit nood over naar koperspiraal van flexi-t en dat lijkt tot nu toe te werken.

26-08-2016 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Cerazette is mijn laatste hoop. Op de pil reageer ik fel, na bevalling van dochter mirena spiraal gehad, daar kreeg ik hormonale migraine van en schimmelinfecties, nuvaring na een week moeten uithalen wegens vreselijk veel jeuk, pijnlijke borsten, misselijk. Nu ben ik 10 dagen met cerazette bezig en heb al 5 dagen last van een schimmelinfectie die maar niet wil overgaan

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum