Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

20-01-2018 | Vrouw | 44
Abnormaal vaginaal bloedverlies
10 jaar lang kampte ik ben zware PMS klachten en heftige menstruatie Het was zo heftig dat ik 3 van de 4 weken bezig was met het fenomeen ongesteld Begon eigenlijk met de eisprong .. Drama kon 2 dagen niet normaal zitten van de pijn Daarna was ik een week klachten vrij .. Na die week begon alle ellende opnieuw .. Een week voor mijn ongesteldheid zware rugpijnen [lees meer...]Vreselijke buikpijnen Migraine Zere ogen was op iedereen boos een emotioneel wrak zo voelde ik me 10 dagen heftig vloeien 4 pakken maandverband gingen er doorheen .. Heeft lang geduurd voordat ik de stap nam om naar de HA te gaan .. Ik had altijd zoiets tja het hoort bij het vrouw zijn .. Na mijn nieuwe baan was ik er zo klaar mee .. Dat ik besloot de gok te wagen .. Heb zelfs overwogen om de binnen boel eruit te laten halen .. Kon niet meer normaal functioneren .. HA adviseerde de Mirena .. Maar zelf wil ik geen gerommel aan de onderkant .. Dus vroeg ik een consult bij de gynaecoloog. Zij adviseerde om de Implanon eens te proberen .. Geen eisprong en ze zei dat het de pms klachten aanpakte .. Tijdens mijn ongesteld ben ik gegaan want dan ben je gelijk veilig .. Het inbrengen stelt niks voor en ik stond ook zo weer buiten .. Nog 2 weekjes een lichte spotten gehad .. Daarna niet meer ongesteld geweest .. Mijn zware pms klachten zijn verdwenen .. Ik weet werkelijk niet wat mij overkwam .. Wat een opluchting .. Heel veel spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb .. Ik ben een ander mens .. Bijwerkingen heb ik nauwelijks gehad ..

02-04-2015 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik had een koperspiraal, ander merk dan voorheen, na een jaar van ellende bleek er een bacterie te zijn waardoor ik pijn en bloedverlies had. Vervangen door implanon

07-02-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na veel heftige bloedingen is er besloten voor een spiraaltje,maar helaas nog steeds heftige bloedingen.dus maar eruit gehaald.toen gingen we over op de implanon. Heb nu een paar maanden de implanon,maar ben al vanaf het begin ongesteld gebleven,wel 5 weken en dan 3 weken niet,en toen weer 5 weken en dan weer 3 weken niet,en zo gaat het maar door.het is verschrikkelijk .s[lees meer...]ta nu op de lijst voor novasure, hopen dat dit gaat helpen ,want het is een ramp. Heeft er iemand ook ervaring hiermee.

20-12-2019 | Vrouw | 37
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik heb 4 maanden geleden het staafje laten plaatsen. meteen baat erbij gehad . geen menstruatie meer al 4 maanden dus helemaal blij.dat was ook voor mij de reden voor het plaatsen ervan. ik had erg veel last al jaren van heftige menstruatie. MAAR ik ben nu al in 4 maanden tijd 5 kilo aangekomen wat ik echt vreselijk vind. en ik was al niet erg mager dus baal hier enorm van[lees meer...]. ik wil hem dan ook laten verwijderen want ik ben als de dood dat die kilo.s alleen maar erger worden als ik hier meerdere verhalen ervan lees. wel even 150 euro weggegooid maar dat weegt niet op tegen de kilo.s voor mij

29-10-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Op maandag 14 mei 2018 is bij mij de Implanon geplaatst. Ingreepje van niks maar naderhand toch wel wat last gehad. Enorm blauwe plek en ik voel het staafje nog steeds redelijk goed zitten. De eerste weken na plaatsing niet ongesteld geworden, heb zelfs een overweging gemaakt om een zwangerschapstest te doen. Dit omdat ik pijnlijke borsten had en ze groeiden ineens weer. [lees meer...]Maar na een tijdje werd ik toch ongesteld, gelukkig. Helaas spreek ik nu niet meer van gelukkig zijn met mijn menstruatie. Ik werd het 2 oktober j.l. en dat heeft 21 dagen geduurd. Ik kijk het nog een aantal maanden aan maar als het niet beter wordt (dat wil zeggen dat ik minder menstrueer) dan laat ik de Implanon eruit halen. Ik lees ook veel over gewichtstoename, daar heb ik geen last van gehad. Wel heb ik maandelijks, meestal vlak voor de menstruatie los barst, een paar enorme pukkels...

10-05-2022 | Vrouw | 19
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben 19 jaar en kreeg inmiddels 4 maanden geleden mijn implanon. Grootste fout die ik in mijn leven heb gemaakt. Na 1 week begon ik met bloeden en het is sinds dien niet gestopt. Ik bloed nu meer en erger dan voor de implanon. Ook heb ik acne gekregen, wat ik nooit eerder heb gehad. Pijnlijke borsten, gewochtstoename, moeheid, hoofdpijn en geen energie zijn ook nog bijwe[lees meer...]rkingen. Maar, het aller ergste vind ik het effect op mijn emoties. Na 1 maand was ik extreem emotioneel. Ik huilde om alles. Na 2 maanden, kreeg ik periodes van emotieloosheid. Ik voelde gewoon NIKS meer. Geen verdriet, geen woede, geen medeleven en geen blijdschap. Heb mu regelmatig last van dagen of weken van emotieloosheid. Dames, neem NOOIT een implanon. Wat een ontiegelijke troep. Het haalt heel je hormonen door de war. De grootste fout van mijn leven. Heb gewoon letterlijk 4 maanden van mijn leven verspild

05-09-2021 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In eerste instantie heerlijk dat ik nergens over na hoefde te denken en mijn menstruatie uitbleef. Maar helaas nam mijn gewicht toe en was ik 2 maanden na start van gebruik zwaar depressief. Niet meteen de link gelegd met de implanon. Mijn depressie werd steeds erger, waardoor er zelfs voorzorgsmaatregelen genomen moesten worden zodat ik mezelf niets aan zou doen. Na 9 maa[lees meer...]nden kwam mijn menstruatie ineens weer en heb ik de implanon laten verwijderen. Snel daarna verdwenen ook mijn angsten, onzekerheden maar bovenal; de suïcidale gedachten en de depressie! Nooit meer hormonen voor mij

18-08-2017 | Vrouw | 27
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na jaren de pil gebruikt te hebben kreeg ik doorbraakbloedingen. Omdat andere pillen niet hielpen ben ik geadviseerd om de implanon te proberen. Ik heb de implanon een half jaar gehad en vanaf het begin tot eind ongesteld geweest, met hooguit 3 dagen geen bloed verlies en dan begon het weer. Na 2/3 maanden kreeg ik grote ontstekingen op mijn gezicht en rug, zo dik als een [lees meer...]knikker onder de huid. Deze waren erg pijnlijk en het duurde minimaal 2 weken voordat ze weg waren. Helaas kwamen er dan weer nieuwe voor in de plaats. Ik heb altijd een egale huid gehad en nooit last van puistjes of ontstekingen en ben daarvoor doorgestuurd naar de dermatoloog. Deze heeft helaas ook bevestigd dat dit door de implanon komt. Ik zit nu met blijvende littekens op mijn gezicht en rug. Zou de implanon iedereen afraden!!

02-03-2017 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In augustus 2016 is mijn implanon geplaatst door de huisarts. Ik vloeide soms weken achter elkaar. Ik had goede hoop dat het zou verdwijnen met de implanon. Ik heb al heel veel ellende gehad en er is weinig waarbij ik niet vloei. Ook het mirena spiraal was een ramp en alleen de 3 fasen pil werkte bij mij. 8 weken vloeien was heel normaal. Doordat ik 2 keer een afwijkend u[lees meer...]itstrijkje had kwam ik bij de gynaecoloog terecht. In overleg met de gynaecoloog een novasure behandeling ondergaan op 12 december. Tijdens de operatie zou ook mijn implanon verwijderd worden. Een sneetje in mijn bovenarm, maar de implanon was verdwenen. De maandag er op naar de chirurg en naar de röntgen. De implanon gevonden, maar vervolgens bleek dat hij operatief moest worden verwijderd onder algehele narcose. Dat is vanmorgen gebeurd. Nog een sneetje erbij in mijn arm. Ik ben vanaf augustus 8 kilo aangekomen en nu wel tot de conclusie gekomen dat ik niets meer in mijn lijf wil wat er niet in hoort....De novasure kan ik iedereen aanraden. Tot op de dag van vandaag niet meer ongesteld geweest...