etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

19-05-2020 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik heb echt alleen maar klachten gehad! Ik heb begin vorig jaar september de implanon laten zetten. Dit omdat mijn dokter zei het is echt een fijne methode. De eerste 2 maanden geen last gehad. Daarna begon de ellende, 6 weken last gehad van spotting dus beetje bloed verlies of bruine afscheiding. Na die 6 weken had ik 6 weken borsten die echt heel veel pijn deden! P[lees meer...]lus ik merkte dat ik super slecht sliep veel dromen en heel veel honger. Ik dacht dan ook ik ben zwanger, dit was niet zo! Daarna de laatste twee maanden depressief, bloed verlies borsten die pijn doen en je hoeft maar een suikerkoreltje te laten vallen en ik was al georiënteerd. Ik heb de huisarts Gebeld om het ding er uit te laten halen! Afgelopen vrijdag is dit gebeurt, Het was geen pretje want hij zat vast en me dokter moest der best doen om hem er voorzichtig uit te laten halen! De hele dag op vrijdag was ik beetje suf nou prima, Zaterdag ongesteld niet een beetje maar voelde me zo veel beter niet depressief en me vriend zei al wat ben jij vrolijk en gezellig wat een verschil! Tot vandaag nog wel veel bloedverlies ongesteld maar ik slaap beter en ben een fijner persoon! Ik zeg bij twijfel haal het ding er uit. Succes dames

16-05-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!

12-05-2020 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Staafje is opzich een hele makkelijke oplossing voor als je regelmatig je pil vergeet te nemen of als je bij de andere middelen je maandstonden nog doorkrijgt. De dag dat ik mijn staafje had laten steken had ik het eerste uurtje geen pijn alleen tintelingen, maar naarmate hij er langer inzat en ik mijn arm wou bewegen deed het enorm veel pijn. De dag die volgde was nie[lees meer...]t veel beter alles er rond zag paars zelfs bijna zwart de plakker mocht eraf en ik kon geen trui of iets op die plek verdragen dit schuurde enorm en deed egt veel pijn. Voor de toekomstige meisjes/vrouwen die denken nou nu heb ik egt veel pijn het wordt beter maar ik heb er toch een weekje last van gehad.

10-05-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Staafje geplaatst nov. 2018. Verdovingsprik prikt redelijk, enkele dagen een pijnlijke arm, maar dat was het. Nu enkele maanden geleden, stel ik vast dat mijn staafje 'gebroken' is. Ik bel met het bedrijf, zij zeggen: vervangen. Ik ga dus langs bij de gynaecoloog, hij zegt: kan geen kwaad. Staafje blijft zitten. Intussen krijg ik steeds ernstigere acne op mijn ge[lees meer...]zicht, rug en borst. Medicatie hiervoor helpt quasi niets. Deze week liet ik mijn staafje verwijderen. Terug diezelfde prik om te verdoven, maar het staafje bleek vergroeid. Was een heel pijnlijke ervaring. Hechting van 4 draadjes.

07-05-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

30-03-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening

20-03-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Nu sinds een jaar heb ik een implanon. Vlak na het zetten had ik wel last van spotting. Twee maanden na het zetten had ik een heel lange menstruatie van wel 14 dagen, waarna ik eenmalig ernaast nog de pil heb geslikt om het bloeden te stoppen. Nadat ik voor 3 weken de pil slikte ben ik daarna niet meer ongesteld geworden. Nu dus al ruime 9 maanden geen bloeding. Heel fijn![lees meer...] Overal staat dat de eerste 6 maanden een soort instelperiode is, dus ik was niet verbaasd. Al met al ben ik erg tevreden.

02-03-2020 | Vrouw | 16

18-02-2020 | Vrouw | 17

08-02-2020 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
16 december 2019 heb ik een implanon laten plaatsen. Ik heb een maagverkleining gehad en was al langere tijd gestopt met anticonceptie omdat ik de hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Daar ben ik emotioneel gezien erg van opgeknapt. Eerst een hormoonspiraal geprobeerd in 2019, omdat na mijn maagverkleining mijn hormoonhuishouding compleet op de schop lag. De spiraal was ee[lees meer...]n drama. 7 maanden geprobeerd, maar ik had gewoon spontane weeën wekelijks. Toen maanden niets en in december de implanon laten plaatsen. Ik ben nu al 3 x ongesteld geweest in deze twee maanden en nu 3 weken achter elkaar ongesteld, gepaard met krampen, onderrug pijn, hoofdpijn en ik merk dat de hormonen mijn stemming niet veel goed doen. Daarnaast merk ik dat ik meer wil eten. Ik heb de implanon nog geen 2 maanden maar gezien mijn ervaring met de spiraal trek ik het niet om het staafje nog maanden te dragen en te proberen. Ik overweeg om hem te laten verwijderen. De bloedingen maken het mij mentaal zwaar en de klachten erbij doen er nog een schepje bovenop. Daarnaast wordt ik er echt niet vrolijk van dat ik geneigd ben meer te snoepen terwijl ik juist al zoveel ben afgevallen. Ook mijn emoties heb ik soms niet in de hand. Helaas weer €150,- de prullenbak in.

10-01-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Na ons derde kindje voelde ons gezin compleet, maar vond het nog te vroeg voor een definitieve oplossing. Zocht iets wat samen met borstvoeding kon, en kwam uit bij de implanon. Deze geeft echt een minimale hoeveelheid hormonen af. Plaatsen kon niet bij mijn eigen huisarts, dus ben naar een gespecialiseerde huisarts gegaan via de website van implanon. Plaatsing was vervele[lees meer...]nd maar niet pijnlijk, en kreeg goede informatie. In het begin zeer licht ongesteld, nu na een jaar weer regelmatig en gemiddeld zwaar ongesteld. Al met al erg tevreden!

08-01-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik was op zoek naar een anticonceptie en ik vond de Implanon. Ik was erg benieuwd ernaar. Het zetten viel erg mee, ik kreeg een verdoving en een hechting en het was gezet. De eerste paar dagen heb ik wat hoofdpijn gehad maar die verdween snel weer. De eerste maanden had ik nergens last van, al werd ik een keer ongesteld voor twee weken. Maar na die ene keer werd ik niet me[lees meer...]er ongesteld en ik vond het ideaal. Na 3 maanden begon mijn normale cyclus weer terug te komen. Opzicht geen probleem, maar ik begon erg veel last te krijgen van menstruatiepijn. Ik moest iedere keer wel een of meerder paracetamols nemen. Een ander nadeel is dat ik 4 kilo ben aangekomen in 5 maanden. Beide redenen zijn voor mij de reden dat ik de Implanon morgen laat verwijderen. Ik kan niet wachten om mijn eigen lichaam weer terug te krijgen.

08-01-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (1)
Ik geloof dat dit een perfect middel is voor vrouwen die tegen extra hormonen kunnen, maar mocht jouw lichaam er gevoelig voor zijn: doe jezelf deze anticonceptie alsjeblieft niet aan! Ik heb van nature een lichte aanleg voor angstige gevoelens / onzekerheden, maar de implanon maakte alles 10x erger. Ik kon niet meer normaal functioneren in het dagelijks leven, zowat alles[lees meer...] maakte mij angstig, was constant zenuwachtig en kreeg op den duur depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten. Daarnaast heb ik ook een aanleg voor een onzuivere huid en je raadt het al: dat werd ook 10x erger. Gelukkig kwam ik na wat zoekwerk op deze site terecht en bleek dat mijn symptomen door de implanon kwamen. Meteen eruit laten halen; twee weken later een wonder van verschil! Voel me weer de oude en geen acne meer. Helaas nog steeds niet ongesteld sinds medio november... Wat een rotding, nooit meer.

29-12-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb eerst de minipil 2 jaar geslikt, hier was ik heel tevreden over. Eerste paar maanden had ik last van bloedingen, maar die zijn gelukkig verdwenen. Ongeveer 2 jaar mijn maandstonden niet meer gehad. Omdat ik het slikken beu was en ook niet praktisch was op familiefeesten of op kamp, ben ik overgestapt naar een hormaanstaafje. Het plaatsen was in 1 2 3 gebeurd. Het de[lees meer...]ed geen pijn omdat het verdoofd werd. Ik had wel anderhalve week een blauwe plek, maar dat is niet erg. Er blijft bij mij wel een blauwe schijn, maar zo vind ik het staafje gemakkelijk terug. Ik heb anderhalve maand bloedingen gehad, maar die zijn ook weer verdwenen. Ik heb nu al 3 maanden geen maandstonden meer, heerlijk. Ik moet nergens meer aan denken. Het enige probleem is dat ik nu een emotioneel wrak ben. Ik kan om alles janken en ik heb veel last van pieken en dalen. De ene dag ben ik heel blij, de andere dag heb ik depressieve klachten. Omdat ik het praktisch vind om nergens meer aan te denken én mijn maandstonden niet meer heb, laat ik het staafje zitten. Alleen die wisselvallige buien zijn wel storend ...

27-12-2019 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik wil even mijn verhaal delen.ik heb in februari 2019 een Implanon laten zetten ivm aardig bloedverlies, de Implanon zou het bloeden minderen of zelfs uitblijven.. ik heb 2 maanden daar iets van gemerkt dat er 6 a 7 weken tussen zaten en dan weer 2 weken ongesteld was.. daarna ben ik Dus altijd ongesteld gebleven tot de dag van vandaag dat ze de Implanon verwijderd hebben[lees meer...] 7 maanden lang niet altijd even heftig, maar zonder ob of wat dan ook kon ik niet.. misschien zijn er meer personen die net als ik er geen fijne tijd mee hebben gehad.. hopelijk krijg ik nu weer een cyclus en gaat mn gezondheid er weer op vooruit

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum