etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

14-03-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Zenuwschade! Tijdens het zetten voelde ik ineens mijn pink en ringvinger tintelen: oei. Ik dacht dit trekt nog wel weg, maar inmiddels ben ik erachter dat er een zenuw geraakt is tijdens het verdoven. Wat betekent dit? Ik ben nu vier en een halve maand verder en kan nog steeds niet alles met mijn linkerarm. De eerste twee maanden kon ik helemaal niks, mijn arm verkrampte a[lees meer...]l bij het minste gebruik. Momenteel zit de pijn vooral in handelingen als typen. Aangezien ik full-time studeer, heb ik volop studievertraging opgelopen, puur omdat ik niet kan typen! Ik vind de implanon daarom VERSCHRIKKELIJK en zou het absoluut niemand aanraden. Daarnaast ben ik bijna constant ongesteld, soms heel veel maar eigenlijk altijd wel een beetje. Ik kan niet wachten tot ik em eruit laat halen, maar durf dit niet vanwege wat ik bij het plaatsen heb meegemaakt. Is er iemand die dit ook heeft gehad? En is het over gegaan?

08-03-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijke ervaring. Ik begon hieraan omdat ik nooit goed was in het regelmatig nemen van de pil. Vandaag ongeveer 1,5 jaar geleden liet ik het buisje zetten. De verdoving was net niet goed geplaatst waardoor ik wel pijn had bij het plaatsen. Na een week was het blauwe weg en durfte ik te voelen waar het buisje zat. Wat denk je... buisje kwijt. Na een echo van een uu[lees meer...]r hebben we het buisje gevonden. Hij is 5 cm omhooggekropen en half onder mijn bicep gaan zitten. De dokter zei toen dat dit nooit hoort te gebeuren maar dit niet erg zou zijn. “Het zou alleen betekenen dat het verwijderen van het buisje moeilijker zou gaan”. Hierover later meer. Daarbij was ik de eerste 3 maanden elke dag ongesteld. De huisarts vertelde mij dat dit normaal was en dat het na een halfjaar minder zou zijn. Inmiddels 1,5 jaar verder ben ik nogsteeds bijna elke dag wel een beetje ongesteld wat betekend dat ik altijd maandverband in moet hebben. In totaal ben ik misschien 2,5 week per maand ongesteld soms veel bloed verlies soms minder. Soms 2 weken mega erg achter elkaar en soms maar 1 dag. Het is zo stom. Nu heb ik de laatste maanden af en toe het gevoel dat er iets mis zat in mijn arm. Een soort spierpijn kramp gevoel rond de plek van mijn buisje. Nu is het de afgelopen week erger en erger geworden. Vanmiddag heb ik ondanks de pijn boekenplanken geinstaleerd en nu heb ik zodanig veel pijn dat ik niet kan slapen. Ik lees hier dat ik niet de enige ben waarbij het buisje is verplaatst en dat ik waarschijnlijk onder narcose zou moeten als ze het er uit halen. Ik bel gelijk in de ochtend de huisarts maar ik raad dit absoluut niemand aan.

08-02-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
De eerste 6 maanden na inbreng was het geweldig! Ik werd amper tot niet ongesteld, ik voelde me goed en hij doet wat hij moet doen (niet zwanger geworden dus) Na de eerste 6 maanden veranderde alles. Steeds ongesteld, vooral oud bloed. Hele heftige krampen, vreselijke stemmingswisselingen en ik ben ontzettend veel aangekomen. Op aanraden van de dokter hormonen bijgeslik[lees meer...]t, maar dit veranderde mijn stemming nog meer. Ik heb hem vandaag verwijderd en ik kan eerlijk zeggen dat ik moest huilen van opluchting. Ik raad hem echt niemand aan! Wat een ellende heb ik van dit rottige ding gehad.

26-11-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Al gauw ben ik erachter gekomen dat ik erg gevoelig ben voor de pil, aangezien ik er extreem neerslachtig en somber van werd en mijn emoties buiten mijn eigen controle waren. Ik ondervond hier veel problemen aan. Daarna heb ik een ander soort pil gebruikt, volgensmij een meerfasen pil, die voor minder bijwerkingen zou[lees meer...] zorgen. Vervolgens heb ik een tijd geen anticonceptie gebruikt en mijn humeur klaarde erg op. Toen ik van het hormoonstaafje hoorde die lichte doses hormonen afgaf en je verder niks aan hoeft te denken, klonk het te mooi om waar te zijn. Dit is ook het geval geweest. De implanon zou drie jaar in je arm kunnen zitten en je beschermen tegen zwangerschap. Het inzetten deed geen pijn, binnen 10 minuten was ik weer weg en zat het staafje in mijn arm. Je voelde hem amper en er was ook geen litteken zichtbaar. Het eerste jaar was ik dolenthousiast, mijn menstruatie is al die tijd uitgebleven. Naast wat spotting van een paar weken in het begin. Wat toen wel is begonnen is mijn jarenlange ellende van blaasontstekingen, ik had ze letterlijk elke week. Ontzettend veel pijn. Superveel kostbare tijd aan verloren aangezien ik het huis niet uit kon van de pijn, of urenlang op de wc moest blijven zitten. Ik kon geen zoete dingen eten en ik had een blaasontsteking. Ik moest maar een tampon in doen en ik had een week lang een antibioticakuur. Wat een ellende. Ik heb superlang aan een onderhoudskuur gezeten, stopte ik daarmee kwamen de blaasontstekingen meteen terug. Ik wilde niet aan de antibiotica aangezien dat echt troep is voor je lichaam. Gelukkig vond ik dat d-mannose goed werkte voor mijn blaas. Maar was ik ongesteld op vakantie en wilde ik zwemmen? Een tampon zorgde er wel voor dat je niet meer van je vakantie kon genieten want dan had je een blaasontsteking voor de hele week. Na het eerste mooie jaar in mijn beleving, begon zo ook de ellende met de implanon. Maaaandenlang was ik ongesteld, leek het op te houden, begon het de dag na weer opnieuw. Ik ben ondertussen ook ontzettend veel tijd en geld kwijtgeraakt ook aan veel urineonderzoek, antibioticakuren, d-mannose potjes, cranberry producten, uroloog en daar het onderzoek, bekkenbodemfysiotherapeut, noem maar op. In de maanden dat ik ongesteld was, was ik ook nog eens NIET te genieten. Ik liep ontzettend erg tegen mezelf aan en emoties, maar het leven gaat gewoon door. Uiteindelijk na negatieve verhalen in mijn omgeving en onderzoeken van de implanon te lezen, heb ik na meer dan anderhalf jaar besloten om hem vroegtijdig eruit te laten halen. Waarvan een half jaar al aanzien of het beter werd was. Dezelfde dag dat de implanon eruit werd gehaald (deed ook geen pijn, verdoving gebruikt, amper een litteken te zien), ging bij mij een koperspiraal erin. Aangezien dat mij veel pijn deed slikte ik naproxen en 6 paracetemollen de eerstvolgende dagen. Doordat ik zoveel slikte, vergat ik mijn d-mannose te slikken. Normaal gesproken als ik d-mannose 1 dag niet slik, heb ik de volgende dag al een zere blaas. Alleen dit gebeurde niet. Nu een aantal weken later nog steeds geen blaasontsteking. En ik dacht, hoe kan dit????? En googlede implanon en blaasonstekingen. Wat blijkt, zijn blaasontstekingen een zeer zeldzame bijwerking van de implanon. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken hoe verschrikkelijk het is om bijna áltijd een blaasontsteking te hebben en hoe dit mijn leven de afgelopen tijd had beïnvloed. Blijkt het gewoon door de implanon te zijn gekomen. Nou, vandaar ook dat ik dit verhaal deel want ik hoop in ieder geval dat als men dit leest en dan last krijgt van blaasonstekingen, er tenminste een link kan worden gelegd met de implanon. Voor mij was dit namelijk allesbehalve een pretje en ik ben blij dat ik er nu vanaf ben, maar helaas heeft het veel te lang geduurd.

21-11-2020 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Na jaren lang de pil te hebben geslikt wilde ik graag een anticonceptiemiddel waar ik voor een lange tijd niet bij na hoef te denken. Ik had gekozen voor de Implanon omdat ik simpelweg bang was voor het plaatsen van een spiraaltje. Het plaatsen ging over het algemeen super makkelijk! Mijn arm werd verdoofd en het was binnen enkele minuten klaar. Na het plaatsen heb ik 2 [lees meer...]weken met een grote blauwe plek op mijn arm rondgelopen. Dit nam ik natuurlijk voor lief. Al vrij snel kreeg ik last van gewichtstoename. Ik heb mijn Implanon 5 maanden gehad. In de laatste 3 maanden ben ik ongeveer 15 kg aangekomen. Daarnaast had ik last van stemmingswisselingen. (Ik moet toegeven, minder dan de pil dus een kleine pluspunt.) Een maand na het plaatsen werd ik ook nog eens continu ongesteld. Ik heb geen dag gehad wanneer ik niet ongesteld was. Soms heftiger dan de andere dagen maar nooit was het even weg. Ik probeerde het nog 4 maanden aan te kijken maar ik werd alleen maar zwaarder en bleef maar ongesteld. Ik heb toen besloten om mijn Implanon te laten verwijderen. Ook deze ingreep ging niet zoals verwacht. Mijn staafje was een soort vastgeplakt aan de huid?! Hierdoor moest het sneetje groter worden en is hij er gebogen uitgegaan. Ik heb dus uiteindelijk een best groot lelijk litteken, veel kilo's en een slechte ervaring erbij.

27-09-2020 | Vrouw | 41
etonogestrel (68mg)
Echt geen aanrader! Mijne is zoek, hoop dat het staafje alsnog gevonden wordt doormiddel van de echo die ik over 2 weken krijg en dan opnieuw naar de dokter voor het verwijderen. Momenteel een flinke bloeduitstorting op mn arm en hechtingen

27-07-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Zit nu ongeveer anderhalf jaar met die chip in mijn arm. Het begin was pijnlijk de arm, maar ok dat is niet zo erg. Heel veel tussen bloedingen, super irritant. En nu na anderhalf jaar in totaal 12 kilo aangekomen, vreselijk. Depressief, humeur wisselingen, opgezwollen buik, onregelmatig ongesteld, super vaak dagen pijnlijke borsten. Hormonen lijken uit balans. Probeer nu[lees meer...] na de corona zsm afspr te vinden om hem eruit te laten halen. Nooit meer. Voel me helemaal mezelf niet meer.

27-07-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Mijn dochter heeft sinds 6 weken een implanon staafje. Vreselijk ik ken mijn dochter niet meer terug. Ze heeft last van stemmingen. Is overal boos om. Ga proberen haar over te halen om het staafje eruit te laten halen. Want dit is niet leuk meer. Maakt ruzie met iedereen

16-07-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Naar de bevalling van me dochter heb ik in januari de inplanon gekregen sinds dien ben ik bijna alleen maar ongesteld. Het is nu juli en nog steeds op in week per maand blijf ik ongesteld ik ben er nu wel klaar mee

15-07-2020 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Afgelopen halfjaar heb ik de implanon gehad en eergisteren heb ik hem er uit laten halen en ik voel nu al verschil! Ik ben mezelf weer! Ik heb voor de implanon gekozen omdat deze weinig hormonen afgeeft en een van de weinige opties is omdat ik eerder trombose heb gehad. Twee weken na het zetten heb ik een week ontzettende hoofdpijn, zere borsten en rug gehad. Eenmaal echt [lees meer...]ongesteld geweest en nadien zeker 3 maanden last van bloedverlies. Dit is niet fijn maar ik wist uit ervaringen dat het vanzelf weg zou gaan. In de 5e maand werd ik echt gek van mezelf, waar ik normaal positief was werd alles me teveel. Ik huilde iedere dag, kon me slecht concentreren, snauwde vaak zonder aanleiding en was steeds moe. Als ik had geslapen voelde ik me nog slechter, en voelde ik me ook vaak depressief. Stemmingswisselingen waren ook echt om gek van te worden tot ik echt dacht: nee dit ben ik niet. Ik heb helemaal geen reden om me zo te voelen. Ik ben gaan nadenken en bedacht me dat het slechter met me is gegaan sinds de implanon. Ik heb gezocht op internet en vond hier al jullie ervaringen en herkende me er 1000% in. Wat erg wat zo’n klein staafje te weeg kan brengen. Hij is er nu uit en ik zing weer, voel me echt vrolijk en knuffel mijn vriend en hond helemaal plat. Voor mij nooit een implanon meer!!

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

14-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu ongeveer een jaar. Het plaatsen ging snel en pijnloos. De eerste maanden is bekend dat er wat bijwerkingen kunnen optreden. Bij mij is dit beperkt gebleven tot incidenteel zeer licht bloedverlies, hoofdpijn en misselijkheid. Na een maand had ik het idee dat mijn bijwerkingen weg waren en ik heb de periode daarna nooit meer ergens last van gehad tot e[lees meer...]en paar weken geleden... Het begon met buikpijn en een wat neerslachtige stemming, een beetje zoals wanneer je bijna ongesteld moet worden. Ik dacht hier echter niet aan omdat ik dus al een maand of 11 totaal geen negatieve effecten van de Implanon meer had ondervonden. En ja hoor, kort na het beginnen van de klachten werd ik ongesteld. Ik schrok erg want ik verloor naast wat helder bloed ook veel donkerrood/bruin achtig bloed wat ook deels de vorm had aangenomen van ‘stukjes’ ipv meer vloeibaar bloed zoals ik gewend was voor ik aan anticonceptie begon. De ongesteldheid hield een week aan, inclusief klachten als buikpijn/steken in mijn onderbuik en hoofdpijn. Na een week stopte het bloedverlies en ik had mijn aanvankelijke plan om naar de huisarts te gaan afgewimpeld in de hoop dat dit iets eenmaligs was. Helaas werd ik een dag of 5 later opnieuw ongesteld met precies dezelfde bijkomende klachten (helder en bruin verlies en hoofdpijn), alleen dit keer is de buikpijn erger, ben ik met name ‘s ochtends vaak misselijk en heb ik ook een geïrriteerd gevoel in mijn blaas. Ik heb momenteel geen blaasontsteking, maar ben hier wel vatbaar voor. Een weinig voorkomende bijwerking van de Implanon schijnt het hebben van blaasklachten te zijn, dus wie weet val ik ook in die categorie. Het is in elk geval zeer vervelend en ergerlijk. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik nog altijd ongesteld, al is het wel minimaal op het moment. Persoonlijk interesseert me dat niet zo, ongesteld is ongesteld en ik heb nog steeds erg veel last van mijn (onder)buik en was ook weer behoorlijk misselijk vanmorgen... Ik ben van plan om morgen de huisarts te bellen en ik neig er naar om de Implanon in de komende tijd te laten verwijderen. Ik vind het jammer dat mijn aanvankelijke positieve ervaring met de Implanon nu is omgeslagen in een erg negatieve ervaring. Ik twijfel over overstappen naar de Cerazette (minipil) want wie weet reageer ik daar beter op dan op de Implanon, dat is voor iedere vrouw weer anders, natuurlijk.

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

26-08-2020 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Ik heb de implanon implantaat nu nog geen anderhalf maand in mijn arm en ben 24 dagen op verschillende momenten ongesteld geweest, de eerste keer was ik 11 dagen achter elkaar ongesteld, na een week 3 dagen , en nu, anderhalve week verder, zit ik alweer op de 10e dag van ongesteld zijn. Daarnaast heb ik enorme last van mijn baarmoeder, het voelt een beetje zoals menstrua[lees meer...]tie pijn, zoals ik het altijd heb gehad, met continu pijn en afentoe steken, maar nu voelt het lager in de baarmoeder, alsof het in de baarmoederhals zit met steken richting de vagina opening. Ik heb ook continue last van lage rug pijn en constipatie, doordat persen op de wc enorme pijn doet, en meer steken geeft in de baarmoederhals. Ik heb sinds dat ik de implanon heb ook veel last tijdens het vrijen, het voelt veel gevoeliger op een pijnlijke manier, en vooral er na kan ik nog een 2/3 dagen last hebben van mijn baarmoeder. Aangezien ik de implanon nog niet heel lang heb wil ik even wachten, in de hoop dat mijn lichaam er aan went en de pijn, klachten en bloed verlies verminderd.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum