etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-05-2020 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik heb echt alleen maar klachten gehad! Ik heb begin vorig jaar september de implanon laten zetten. Dit omdat mijn dokter zei het is echt een fijne methode. De eerste 2 maanden geen last gehad. Daarna begon de ellende, 6 weken last gehad van spotting dus beetje bloed verlies of bruine afscheiding. Na die 6 weken had ik 6 weken borsten die echt heel veel pijn deden! P[lees meer...]lus ik merkte dat ik super slecht sliep veel dromen en heel veel honger. Ik dacht dan ook ik ben zwanger, dit was niet zo! Daarna de laatste twee maanden depressief, bloed verlies borsten die pijn doen en je hoeft maar een suikerkoreltje te laten vallen en ik was al georiënteerd. Ik heb de huisarts Gebeld om het ding er uit te laten halen! Afgelopen vrijdag is dit gebeurt, Het was geen pretje want hij zat vast en me dokter moest der best doen om hem er voorzichtig uit te laten halen! De hele dag op vrijdag was ik beetje suf nou prima, Zaterdag ongesteld niet een beetje maar voelde me zo veel beter niet depressief en me vriend zei al wat ben jij vrolijk en gezellig wat een verschil! Tot vandaag nog wel veel bloedverlies ongesteld maar ik slaap beter en ben een fijner persoon! Ik zeg bij twijfel haal het ding er uit. Succes dames

12-05-2020 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Staafje is opzich een hele makkelijke oplossing voor als je regelmatig je pil vergeet te nemen of als je bij de andere middelen je maandstonden nog doorkrijgt. De dag dat ik mijn staafje had laten steken had ik het eerste uurtje geen pijn alleen tintelingen, maar naarmate hij er langer inzat en ik mijn arm wou bewegen deed het enorm veel pijn. De dag die volgde was nie[lees meer...]t veel beter alles er rond zag paars zelfs bijna zwart de plakker mocht eraf en ik kon geen trui of iets op die plek verdragen dit schuurde enorm en deed egt veel pijn. Voor de toekomstige meisjes/vrouwen die denken nou nu heb ik egt veel pijn het wordt beter maar ik heb er toch een weekje last van gehad.

07-05-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

30-03-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening

08-01-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (1)
Ik geloof dat dit een perfect middel is voor vrouwen die tegen extra hormonen kunnen, maar mocht jouw lichaam er gevoelig voor zijn: doe jezelf deze anticonceptie alsjeblieft niet aan! Ik heb van nature een lichte aanleg voor angstige gevoelens / onzekerheden, maar de implanon maakte alles 10x erger. Ik kon niet meer normaal functioneren in het dagelijks leven, zowat alles[lees meer...] maakte mij angstig, was constant zenuwachtig en kreeg op den duur depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten. Daarnaast heb ik ook een aanleg voor een onzuivere huid en je raadt het al: dat werd ook 10x erger. Gelukkig kwam ik na wat zoekwerk op deze site terecht en bleek dat mijn symptomen door de implanon kwamen. Meteen eruit laten halen; twee weken later een wonder van verschil! Voel me weer de oude en geen acne meer. Helaas nog steeds niet ongesteld sinds medio november... Wat een rotding, nooit meer.

27-12-2019 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik wil even mijn verhaal delen.ik heb in februari 2019 een Implanon laten zetten ivm aardig bloedverlies, de Implanon zou het bloeden minderen of zelfs uitblijven.. ik heb 2 maanden daar iets van gemerkt dat er 6 a 7 weken tussen zaten en dan weer 2 weken ongesteld was.. daarna ben ik Dus altijd ongesteld gebleven tot de dag van vandaag dat ze de Implanon verwijderd hebben[lees meer...] 7 maanden lang niet altijd even heftig, maar zonder ob of wat dan ook kon ik niet.. misschien zijn er meer personen die net als ik er geen fijne tijd mee hebben gehad.. hopelijk krijg ik nu weer een cyclus en gaat mn gezondheid er weer op vooruit

22-12-2019 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Na 1,5 jaar geduld hebben eindelijk de implanon laten verwijderen. Ik ben 1,5 jaar lang ongesteld geweest en de andere klachten werden steeds erger. Ik ben overgestapt naar de Kyleena 19,5mg

15-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vreselijk! Implanon na 5 maanden laten verwijderen vanwege heftige bijwerkingen als depressieve klachten, heel veel stemmingsklachten, vermoeidheid etc..

13-12-2019 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb de implanon 1 jaar en 9 maanden gebruikt, waarna ik het er uiteindelijk heb laten uithalen. Na 3 maanden waarin ik erg tevreden was over de implanon ben ik onverwachts ongesteld geworden en dat is niet meer weggegaan (op 2 maanden totaal met speciale medicijnen na) tot ik het eruit heb laten halen. Dit was ook nog niet zo'n pretje, want het zat helemaal vastgegroeid[lees meer...] in littekenweefsel. Daarnaast kwam ik vóór de implanon niet zo makkelijk aan, maar in de tijd dat ik het heb gehad ben ik 15kg aan gekomen. Ook leek mijn libido van de aardbodem verdwenen te zijn, was ik vaak erg moe en deed de plek waar de implanon zat pijn bij bepaalde bewegingen & bij het drukken erop.

10-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
In een woord, verschrikkelijk!!!! Al 3 maanden non stop ongesteld en ik jank om alles. Ik wil het er zo snel mogelijk uit laten halen, moet helaas nog 3 weken wachten van de gyneacoloog

02-12-2019 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Plaatsing van de implanon ging goed, enkel werd ik niet verdoofd (omdat de arts gebruik wilde maken van het schrikeffect) en werd de implanon geplaatst door een stagiair terwijl ik gezegd had dit niet te willen. Het eruit halen was in een ander ziekenhuis en ging vele malen beter. Wel ben ik niet zo van de prikken,bloed etc. dus daarom was het wat minder prettig. Ik heb de[lees meer...] implanon 3 jaar gehad. Ik weet niet hoe ik het zo lang heb vol gehouden maar ik ben zeer ontevreden. Ik had de eerste twee jaar bijna non stop bloedingen (echt iedere dag) het derde jaar werd dit iets minder, maar nog om de twee weken last van bloedingen. Ook zeer veel last van stemmingswisselingen. Dit werd nog duidelijker toen hij er uit was en ik meer mezelf kon zijn.

13-02-2020 | Man | 18
etonogestrel (68mg)
Bij mij zit het staafje er nu nog geen 2 maanden in en hij is kwijt. Dat lees je goed. Kwijt. Ik had gelezen dat het staafje wel eens verplaatst in geval van gewichtstoename. Ik ben 48/50 kilo en dat was ik ook toen hij werd geplaatst. Mijn huisarts was zelfs verbaasd toen ik zei dat ik het staafje niet meer voelde. Ik ben 19 jaar en het staafje kan tot 5 jaar werken. Dit [lees meer...]betekend dus dat ik tot mijn 24e kans heb onvruchtbaar te zijn. Nu is dat misschien nog geen probleem want ik denk dat ik rond mijn 25e kinderen wil. Maar stel dit gebeurt bij iemand van hogere leeftijd. Dan kan ik me voorstellen dat het een kinderwens kan verpesten. Ik weet dat dit zeldzaam is, maar ik heb nergens gelezen dat dit mogelijk was dus ik vind het toch fijn om dit ergens te melden zodat andere dames alle risico's kennen voor ze dit nemen. Daarbij had ik de eerste week een schimmelinfectie die heel minderprettig was ( deze stond wel in de bijwerkingen). En ik verlies onregelmatig bloed. Daarmee bedoel ik. De afgelopen maanden bijna elke dag een paar uurtjes heel licht ongesteld.

08-02-2020 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
16 december 2019 heb ik een implanon laten plaatsen. Ik heb een maagverkleining gehad en was al langere tijd gestopt met anticonceptie omdat ik de hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Daar ben ik emotioneel gezien erg van opgeknapt. Eerst een hormoonspiraal geprobeerd in 2019, omdat na mijn maagverkleining mijn hormoonhuishouding compleet op de schop lag. De spiraal was ee[lees meer...]n drama. 7 maanden geprobeerd, maar ik had gewoon spontane weeën wekelijks. Toen maanden niets en in december de implanon laten plaatsen. Ik ben nu al 3 x ongesteld geweest in deze twee maanden en nu 3 weken achter elkaar ongesteld, gepaard met krampen, onderrug pijn, hoofdpijn en ik merk dat de hormonen mijn stemming niet veel goed doen. Daarnaast merk ik dat ik meer wil eten. Ik heb de implanon nog geen 2 maanden maar gezien mijn ervaring met de spiraal trek ik het niet om het staafje nog maanden te dragen en te proberen. Ik overweeg om hem te laten verwijderen. De bloedingen maken het mij mentaal zwaar en de klachten erbij doen er nog een schepje bovenop. Daarnaast wordt ik er echt niet vrolijk van dat ik geneigd ben meer te snoepen terwijl ik juist al zoveel ben afgevallen. Ook mijn emoties heb ik soms niet in de hand. Helaas weer €150,- de prullenbak in.

08-01-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik was op zoek naar een anticonceptie en ik vond de Implanon. Ik was erg benieuwd ernaar. Het zetten viel erg mee, ik kreeg een verdoving en een hechting en het was gezet. De eerste paar dagen heb ik wat hoofdpijn gehad maar die verdween snel weer. De eerste maanden had ik nergens last van, al werd ik een keer ongesteld voor twee weken. Maar na die ene keer werd ik niet me[lees meer...]er ongesteld en ik vond het ideaal. Na 3 maanden begon mijn normale cyclus weer terug te komen. Opzicht geen probleem, maar ik begon erg veel last te krijgen van menstruatiepijn. Ik moest iedere keer wel een of meerder paracetamols nemen. Een ander nadeel is dat ik 4 kilo ben aangekomen in 5 maanden. Beide redenen zijn voor mij de reden dat ik de Implanon morgen laat verwijderen. Ik kan niet wachten om mijn eigen lichaam weer terug te krijgen.

06-11-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb mijn staafje 2 jaar geleden gestoken, heb in het begin heel onregelmatig bloedverlies gehad erna had ik geen bloedverlies meer voor een half jaar ongeveer. Maar erna had ik plots constant bloedverlies, minimum toch wel iedere week iets van bloedverlies. Zo ging dit ook een half jaar door. Nu sinds een maand is mijn staafje eruit en heb ik niks van last meer van bloe[lees meer...]dverlies. Ik zou dit zeker aan niemand aanraden.

10-05-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Staafje geplaatst nov. 2018. Verdovingsprik prikt redelijk, enkele dagen een pijnlijke arm, maar dat was het. Nu enkele maanden geleden, stel ik vast dat mijn staafje 'gebroken' is. Ik bel met het bedrijf, zij zeggen: vervangen. Ik ga dus langs bij de gynaecoloog, hij zegt: kan geen kwaad. Staafje blijft zitten. Intussen krijg ik steeds ernstigere acne op mijn ge[lees meer...]zicht, rug en borst. Medicatie hiervoor helpt quasi niets. Deze week liet ik mijn staafje verwijderen. Terug diezelfde prik om te verdoven, maar het staafje bleek vergroeid. Was een heel pijnlijke ervaring. Hechting van 4 draadjes.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum