Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

27-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik gestopt was met de pil omdat ik zwanger wilde worden, merkte ik pas hoeveel last ik van de pil heb gehad. Ik dacht dat ik gewoon aanleg had voor negatieve gevoelens en gewoon niet hield van seks. Het is voor vrouwen immers anders dan voor mannen. Na de geboorte van mijn kinderen besloot ik daarom voor een spiraaltje te kiezen. Ik dacht minder last van de hormonen [lees meer...]te hebben als het om een kleine hoeveelheid ging die direct in de baarmoeder werden afgegeven. Ik begon weer last te krijgen van depressieve gevoelens, maar legde niet gelijk de link met het spiraaltje. Jonge kinderen zijn stressvol, mijn lichaam is allemaal veranderingen ondergaan, ik heb een vervelende baan, depressies komen voor in mijn familie, het komt door Corona, het komt door gebrek aan zonlicht, ik moet meer vitamine eten en meer sporten. Maar na 4 jaar, en een proces van eliminatie, heb ik toch het spiraaltje laten weghalen. Twee maanden pas verder, maar ik voel me goed! Die grauwe sluier is weg, ik voel me wakker! Ik heb afgewacht tot 'de bom weer viel', tot de bril weer op mijn neus zou vallen waardoor alles 'poep' lijkt. Goede periodes, slechte periodes, een cyclus die ik gewend was. Maar hij blijft weg! Wat erg dat ik me al die jaren zo naar heb gevoeld, zulke erge gedachten heb gehad, door zo iets stoms. Ik dacht echt dat het aan mij lag. Ik ben verder helemaal gezond, dus waarom zou ik last hebben van iets dat miljoenen vrouwen gebruiken! Ik wou dat meer vrouwen wisten wat een effect die hormonen op je hebben. Het heeft mij heel wat levensgeluk ontnomen. En ik denk dat er herl veel vrouwen last van hebben, zonder dat ze het weten.

19-05-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Oktober 2020 de spiraal laten zetten. Helaas een pijnlijke ervaring omdat een maand daarvoor een mirena spiraal verkeerd was gezet en mijn baarmoeder behoorlijk gevoelig was. Na 5 jaar mirena dus over gestapt naar kyleena. 5 jaar nergens last van gehad. Nu, mei 2022, nog steeds veel buikkramp. Pijn tijdens of na de seks. En haargroei op kin en bovenlip. Ik laat de spiraa[lees meer...]l volgende maand verwijderen en ga daarna goed nadenken over welke anticonceptie nou wel fijn is, want de pil; Nuva ring: spiraal, allemaal overwegend slechte ervaringen mee. Andere ook last van Overbeharing op het gezicht? Ik lees veel over acne en haaruitval juist

21-04-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst ging het prima, na een maand of 5 steeds neerslachtiger en ongeveer gewichtstoename van 1.3 kg per week. Geen eetlust meer, honds vermoeid, dikker worden, lager libido, veel krampen, elke dag spotting en puisten. Huisarts zei dat hij bijna zeker was dat het door de Kyleena kwam, gewisseld naar koper spiraal en dit is echt perfect.

18-02-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Kyleena nu 8 maanden geleden laten zetten. Dit was echt pijnlijk en het ging na veel kloten eindelijk goed. Lag aan mijn nauwheid, niet aan de spiraal. Sinds de spiraal word ik gewoon iedere maand ongesteld, een week van te voren heb ik extreme behoefte aan chocolade, ik krijg krampen en mijn hormonen schieten door het dak. Met de pil had ik dit niet. Ook krijg ik extre[lees meer...]me acne (vooral op mijn kin). Ik was gestopt met de pil vanwege de slechte verhalen en omdat ik mij eigenlijk ook wel vrij vlak voelde qua emoties en een laag libido had. Maar nu begin ik te twijfelen of dat door de pil kwam of door corona en het leven.. haha. Mijn libido is wel wat omhoog gegaan sinds ik de spiraal heb.

17-01-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eerder de pil geslikt waarbij ik veel last kreeg van neerslachtige gevoelens en krampen tijdens de menstruatie. Destijds overgestapt naar de Kyleena op aanraden van de gynaecoloog door de lagere dosis aan hormonen. Het eerste halfjaar was dramatisch, continu ongesteld en enorm veel pijn. Vervolgens mijn normale menstruatie terug gekregen, maar wel veel last van acne[lees meer...] en mijn menstruatie duurde soms 9-10 dagen terwijl ik dat nooit had gehad. Na ongeveer 1.5-2 jaar kreeg ik het gevoel 'leeg' te zijn, alsof er een donkere sluier over alles heen hing. Dit tezamen met de lichamelijke klachten hebben voor mij de knoop doorgehakt om hem te verwijderen. Het wisselt uiteraard enorm per persoon wat voor effect het heeft op je lichaam, enkele vriendinnen zijn er uitermate tevreden mee dit is enkel mijn ervaring!

05-01-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de spiraal net geen jaar gedragen.. vond het het proberen waard maar ben voor nu blij dat het eruit is. Het gaf me een ‘dof’ gevoel, ik had opeens acne wat ik nooit eerder had en kwam makkelijk aan.. ik weet dat negatieve reviews op internet er altijd meer zijn dan positieve en ben me er heel bewust van dat ieder lichaam hier anders op reageert. Dit is mijn ervarin[lees meer...]g, die van jou kan anders zijn.. ik ben in ieder geval blij dat ik het heb geprobeerd en dat de spiraal er nu uit is!

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

09-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Help me out! Na mijn vorige relatie ben ik één jaar gestopt met de pil. Toen ik mijn huidige partner tegenkwam slikte ik dus geen pil en gebruikte wij simpelweg een condoom. Omdat het natuurlijk minder spontaan is heb ik ervoor gekozen de Kyleena spiraal te plaatsen. Het plaatsen an sich viel ontzettend mee. 2 dagen flinke buikpijn gehad maar dat was het ook wel. Na ruim 4[lees meer...] maanden weet ik niet of ik mijzelf er nu echt beter of gelukkiger door voel. Ondanks de lage dosis hormonen voel ik mij niet zoals van te voren. Mijn lichaam heeft ontzettend moeten afkicken en voor mijn gevoel, nu weer moeten wennen. Ook komen de kilo’s er sneller aan. Ik moet echt op mijn eten letten. Het is heel gek. Het heeft voordelen en nadelen en ik twijfel ontzettend of ik de spiraal laat zitten of alsnog laat verwijderen. Volgens de huisarts moet ik het ruim één jaar de tijd geven voor mijn lichaam om eraan te wennen. Iemand die zich hierin kan vinden?

20-10-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds februari 2021 de kyleena spiraal laten zetten. Het zetten zelf was vreselijk pijnlijk; maar dat kwam ook omdat het mijn huisarts niet goed lukte en daarna alsnog naar het ziekenhuis moest om een echo te maken om te kijken of het goed zat. Dit bleek niet zo te zijn en moest ik wéér een afspraak bij het ziekenhuis maken om hem daar te laten zetten (+600 euro aan kosten[lees meer...] daardoor). Goed, eerste maanden zeer tevreden: ik werd niet ongesteld en ik had geen stemmingswisselingen (dit was de reden dat ik naar een spiraal was overgestapt). Sinds enkele maanden merk ik dat mijn borsten zeker een cup kleiner zijn geworden, waar ik wel van baal. Maar het allerergste is dat ik zoveel puistjes op mn kin heb gekregen... Ik kan smeren wat ik wil en ze blijven maar komen, terwijl ik van mezelf een super gave huid heb en dit altijd heb gehad. Ook merk ik dat ik weer heel snel kan huilen om de kleinste dingen. Al met al, de eerste maanden zeer tevreden maar ik heb nu besloten om hem eruit te halen en toch weer over te gaan op de pil.. Ik word gewoon zo onzeker van al die pukkels waarvan ik zeker weet dat ze door die spiraal komen.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

25-03-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik de Kyleena spiraal laten zetten. In eerste instantie was ik er toch zenuwachtig voor vanwege de verhalen die ik hoorde over het plaatsen. Er uiteindelijk toch voor gekozen omdat ik niet geen pil meer wilde slikken. Mij werd verteld dat de Kyleena een kleinere spiraal was die minder pijn zou doen bij het plaatsen en met de minste hormonen. N[lees meer...]u deed het plaatsen bij mij ontzettend veel pijn, ik werd er misselijk van en moest er echt even van bijkomen. Ontzettend veel last gehad van krampen in mijn buik. Zelfs nog bij de gynaecoloog geweest na een maand om te kijken of hij wel goed was geplaatst. Dit bleek wel goed, dus het wel de kans gegeven. Eigenlijk ook uit angst voor het laten verwijderen, heb ik de spiraal nog steeds. Het eerste jaar heb ik heel veel last gehad van de spiraal en eigenlijk nog steeds. Voorheen nooit menstruatiepijn gehad en nu standaard elke maand, ook word ik nog steeds elke maand ongesteld. De klachten zijn best heftig, waarbij ik me soms geen houding weet te geven van de pijn. Zelf zou ik na deze spiraal nooit meer een spiraal laten zetten. Hopelijk is er tegen die tijd iets wat onze mannelijke medemens kan innemen om een zwangerschap te voorkomen!

05-06-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 5 jaar geleden gestopt met de pil, omdat ik het toen na 10 jaar anticonceptie wel eens tijd vond voor iets anders. Met de pil had ik ook met regelmaat migraine met aura. Sinds ik ben gestopt met de pil en over ben gegaan op de Kyleena spiraal heb ik geen migraine met aura meer gehad! Dat is dus een voordeel. Helaas was de tevredenheid van de spiraal maar van relati[lees meer...]ef korte duur. Twee jaar heb ik 'genoten' van het niet meer ongesteld zijn en geen migraine meer, maar daarna begon de ellende. Ongesteld worden (wel regelmatig volgens de app die dit bijhoudt) vond ik een tegenvaller en het afgelopen laatste jaar van de spiraal heb ik wel 8x medicatie gekregen tegen een schimmelinfectie. Deze kwam telkens terug ongeveer 5 dagen voor mijn menstruatie. Dit was dan niet te verhelpen met een zalfje, maar daar moest ik een pil (fluconazol 150mg) innemen zodat de schimmel volledig uit mijn systeem was. Dit hielp dan wel, maar prettig is anders. Ook kreeg ik last van hormonale acné. Dus tijdens mijn eisprong én menstruatie had ik er veel last van. Dit betekent dus dat ik om de week met puistjes rondliep waardoor ik mij enorm onzeker en ongelukkig begon te voelen. Dit is nu ook de reden dat ik de spiraal er iets eerder dan de 5 jaar uit laat halen, omdat ik er helemaal klaar mee ben!

20-03-2023 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de kyleena op mijn 17e laten zetten. Met 2 paracetemols viel de pijn nog enigszins mee en heb ik de eerste jaren vrij weinig problemen ervaren. Maar, vanaf het vierde jaar kreeg ik last van continue bloeden en had ik regelmatig vaginale afscheid. Op een gegeven moment bloedde ik elke dag. Ik heb toen een SOA test gedaan voor de zekerheid, zodat ik wist dat hier niet[lees meer...] hieraan kon liggen. Deze was negatief, maar de bloedingen bleven aanwezig en de huisarts raadde mij ook niks anders aan om te doen. Uiteindelijk heb ik 9 maanden later ervoor gekozen een check te doen bij de gynacoloog, blijkbaar was deze dichterbij de vagina komen te liggen en was de betrouwbaarheid daardoor ook afgenomen (was dus helemaal niet goed geplaatst). Ik heb hem direct laten verwijderen, wat tevens erg pijnlijk was (veel pijnlijker dan het inbrengen voor mij persoonlijk). Intense krampen hield ik er nog aan over. Ergens voelde het erg opluchtend om hem te laten verwijderen, ik denk dat ik het voor nu dan ook gewoon hou bij het gebruiken van een condoom met mijn vaste vriend. Voelde ook alsof mijn lichaam onbewust onder constante stress zat, wat nu niet meer het geval is. En ik heb persoonlijk erg veel geluk gehad dat ik niet zwanger was geworden uiteindelijk. Mocht je een vaste partner hebben: vraag jezelf dan terecht af of je zoiets je eigen lichaam aan wilt doen.

04-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Eind 2021 besloten een spiraal te laten plaatsen vanwege mijn relatie. Het plaatsen was prima en daarna heb ik altijd mijn regelmatige cyclus behouden. Wel met minder bloedverlies en iets langer. Ik had geen last van buikkrampen, acne, gewichtstoename, haaruitval etc. De spiraal werkte perfect. De enige en vervelendste bijwerking is dat ik heel depressief werd. Al binnen [lees meer...]een maand na het plaatsen merkte ik dat ik heel emotioneel werd en last kreeg van paniek en angstgevoelens. Ook in het openbaar had ik hier last van, waardoor ik in openbare ruimtes ook spontaan ontzettend emotioneel kon zijn. Dit had ook de nodige effecten op m'n relatie. De laatste 2 maanden dat ik de spiraal had, heb ik voornamelijk huilend in bed gelegen en weinig ondernomen. Mijn eetlust was ook vrijwel verdwenen en ik was veel misselijk. Na veel wikken en wegen besloten het eruit te laten halen. Wát een verschil. Dat is nu 1,5 maand (september) geleden en ik voel me weer als mezelf. Ik heb geen angst- of paniekaanvallen meer. Ik ben niet meer depressief en onderneem weer dingen. De grijze wolk die ik altijd ervaarde was verdwenen. Ik ben heel blij dat ik de spiraal heb laten verwijderen, het voelde als een enorme opluchting. De spiraal werkte perfect als anticonceptie maar mijn mentale gezondheid is belangrijker. Vriendinnen van mij ervaren geen effect op hun emotionele gesteldheid, dus het verschilt echt per persoon of die gevoelens aangewakkerd worden door de spiraal.