Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

29-05-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb op 30 april de Kyleena laten plaatsen. Na alle horror verhalen was ik onwijs bang. Het zetten viel mij zo mee. Dat ze met een tang je baarmoedermond vast pakken voelde ik niet. Mijn huisarts vroeg mij om te hoesten en ik voelde 0.00. Toen de baarmoeder opgemeten weten voelde dat als een menstruatie kramp die even aanhield maar heel goed te doen. Nadat het was opgeme[lees meer...]ten werd de Kyleena geplaatst, dat voelde ik minder dan het opmeten gezien die wat dunner is dan het meet instrument. Daarna nog wat krampjes gehad maar het viel mij zo mee! Dus laat je echt niet gek maken door alle horror verhalen. Nu heb ik de spiraal 4 weken en moet ik over 2 weken op controle. Ik heb wel heel licht bloedverlies gehouden maar heel minimaal. Een inlegkruisje was genoeg en soms hoefde dat ook niet. Afgelopen week ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden. Ik hoop dat het niet langer duurt dan normaal en het uiteindelijk uitblijft. Je lichaam moet nog wennen dus tot nu toe ben ik tevreden met deze spiraal!

26-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb al bijna elke anticonceptie geprobeerd. Van de pil, minipil, Nuvaring tot Implanon. Allemaal tevergeefs. Op mijn 15e begon ik met het slikken van de pil, maar hierdoor kreeg ik al gauw pijn aan mijn scheenbenen en kreeg ik onverklaarbare knobbels. Echo laten maken, maar hier was niets op te zien. Dus overgestapt naar de minipil. Minipil geslikt tot mijn 19e, maar wo[lees meer...]u om gebruiksgemak iets anders. (Had ook meer afscheiding door de pil, waardoor ik bijna niets voelde tijdens het vrijen). Pil = uitgesloten Daarna een Implanon laten zetten, maar die heb ik na 6 maanden laten verwijderen. ERGSTE ERVARING OOIT! Van de Implanon kreeg ik paniekaanvallen, hartkloppingen, slapeloze nachten, 6 maanden lang zeer pijnlijke borsten (waren ook 2 cupmaten groter), 3 weken lang ongesteld etc etc... het werd zo heftig dat ik dacht dat ik dood ging. Na de Implanon heb ik de Nuvaring geprobeerd, maar werd hier heel duizelig van en vond het qua gebruik niet fijn. Het idee dat ik 2 hormonen in mijn lijf stak maakte me ook weer bang. Uiteindelijk heb ik 6 maanden niets gebruikt van anticonceptie en toen ging het 100x beter. Ik heb een relatie van 2 jaar dus ik wou wel extra beschermd blijven. Om deze reden heb ik de Kyleena 3 maanden geleden laten plaatsen. Het plaatsen doet pijn, maar de volgende dag had ik al geen last meer. Mijn maandstonden duren langer (ong 2 weken), maar dat lijkt me logisch aangezien je lichaam moet wennen aan een vreemd object. Ik heb gelukkig geen paniekaanvallen of hartkloppingen meer en mijn borsten doen alleen pijn als ik mijn regels krijg. Wel heb ik soms last van erge buikpijn en krampen, soms zo fel dat zitten en draaien in bed ENORM veel pijn doet! Als laatste heb ik nog 1 vervelende bijwerking die niemand blijkt te hebben: ik heb sinds mijn spiraaltje vreemde tintelingen en precies een verlamd gevoel aan mijn perifere zenuwstelsel. Het is altijd aan de linkerkant en straalt vanaf mijn schouderblad uit tot aan mijn arm. Soms verlies ik kracht in mijn arm. Laat een reactie achter als je deze bijwerking ook heeft. (Of iemand die je kent) Ik vind het heel vreemd dat ik deze bijwerking niet terugvind, het is ook begonnen toen ik het spiraaltje heb laten plaatsen.

19-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds mei 2020 het kyleena spiraaltje. Plaatsen was niet prettig, maar wel te doen om erna 5 jaar vanaf te zijn. Elk lichaam reageert anders dus het is het proberen waard. Nadat ik het spiraaltje geplaatst had had ik erge buikpijnen. Dit is na 3 maanden weggetrokken. Nu merkte ik dat ik continue wanneer ik gemeenschap had, blaasontsteking kreeg. Minimaal 10 keer in een jaa[lees meer...]r nu al. Dit is de reden dat ik het eruit laat halen. De menstruatie is wel een heel stuk minder geworden wat ik als pluspunt ervaarde. Ik heb er een fijne tijd aan beleefd van ‘n jaar, maar de blaasontstekingen maakte mij zo angstig dat ik het nu niet meer wil.

14-03-2024 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi, ik heb de kylena spiraal 2 werk terug laten verwijderen. 3 dagen later kreeg ik een heel klein beetje spotting, na 3 dagen stopte dat, en 5 dagen later weer een beetje verkleirde witten vloed, dit was ook iets dikker.. maar tevens na 3 dagen weer over ☺ Nu heb ik wel sinds t verwijderen een mega opgezetten buik, (verder geen klachten). Hebben meer dames last[lees meer...] gekregen van de opgezetten buik? (lijkt wel of ik zwanger ben 🤣) En zoja, wanneer nam dat weer af? Ik ben juist na t verwijderen minder en gezonder gaan eten, om de verandering van mijn hormonen een beetje goed op te kunnen vangen ofzo, mocht dat werken.. Dus aan mijn eetpatroon kan t niet liggen.. 🤔

23-02-2024 | Vrouw | 29

buikkrampen

Vandaag voor de 2de keer mijn kyleena laten plaatsen. Heel veel angsten gehad voor de pijn, ik heb een zeer lage pijngrens dus ik heb best wel veel pijn gehad. Het zetten duurt mss max 3 tot 5 minuten.. geen prettig gevoel, eventjes blijven liggen op de behandeltafel(last van zweetaanval) maar na 5min was de pijn weg aan trekken. Ik had ervoor een pijnstiller genomen geen [lees meer...]idee of dit helpt. Nu na een halfuurtje terug thuis op bed gaan liggen en de krampen zijn weg aan trekken. De krampen zijn zoals je maandstonden maar dragelijk. De pijn was het waard! 5jaar safe en aan niks denken. Laat je dus niet afschrikken door de horror verhalen want het duurt echt maar paar minuutjes.. mijn ervaring is dus wel best cava.. succes allemaal! 🍀

26-09-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Eerste 4 maanden duurde mijn menstruatie lang 10-12 dagen. Dit menstruatie was licht en ik had geen buikpijn. Tussendoor wat lichte spotting, maar niet storend. Verder geen enkele bijwerking. Plaatsen heb ik niet gevoeld. Nu al 2 maanden geen menstruatie meer! Kan het iedereen aanbevelen! Vorige 2 spiralen waren Mirena en kreeg ik overbeharing, oogklachten, gewichtstoename[lees meer...]. Vandaar de keuze voor kyleena.

25-09-2023 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Lieve allemaal, Vandaag heb ik de Kyleena laten zetten: mijn eerste spiraal (ik heb geen kinderen). Voor de behandeling Roaccutane moest ik aan de pil of de spiraal. Pil heb ik een aantal jaar geslikt maar was klaar met al die hormonen. Aan de spiraal dus. Na enorm veel horror verhalen gelezen te hebben (en filmpjes te hebben gezien waarin het spiraaltje worden geze[lees meer...]t: geen aanrader), stapte ik vol zenuwen mijn huisartsenpraktijk in. Ik had zoveel spanningen omdat ik dacht dat het de meest helse pijn van mijn leven zou worden. Maar gelukkig viel het me alles maar dan ook alles mee en dat is ook wel eens fijn om te lezen tussen alle wat minder fijne ervaringen. Mijn huisarts gaf ook aan dat ze hier heel veel ervaring mee heeft en dat bijna alle patiënten het enorm vonden meevallen. Van haar kreeg ik diclofenac voorgeschreven: Ik had de avond van tevoren 1 dyclofenac 50mg genomen, de ochtend zelf 1 dyclofenac en 2 paracetamol en een uur voor de afspraak opnieuw 1 dyclofenac en 2 paracetamol. Dit werkte voor mij heel goed! Daarnaast is de tip om te kuchen als het tangetje op de baarmoedermond wordt gezet. Tuurlijk is het zetten van de spiraal niet pijnloos, zelfs niet met pijnstilling, maar ik heb echt wel ergere pijnen meegemaakt. Van nature heb ik al hele pijnlijke ongesteldsheidskrampen (dus misschien ben ik wat gewend) en dit was eigenlijk vergelijkbaar maar dan op een hele aparte plek en meer in de vorm van een iets heftigere steek, die gelukkig veel minder lang duurt. Eerst meten ze je baarmoeder op, waar je de eerste steek zult voelen en wel even denkt oeh dit is wel een goede kramp! Maar dat gevoel gaat heel snel voorbij en het inbrengen van de spiraal zelf vond ik persoonlijk minder pijnlijk omdat het eigenlijk heel vergelijkbaar is en die steek nog sneller wegging bij mij. Probeer goed door je buik adem te halen, ga naar een huisarts die hier ervaring mee heeft en slik genoeg pijnstilling. Ik lig nu op de bank met hele milde ongesteldsheidskrampen, dus misschien heb ik geluk (het is natuurlijk persoonlijk) of misschien breekt de hel los de aankomende dagen maar dat zal ik dan laten weten. Het viel mij in ieder geval alles mee en het was mijn zenuwen dan ook echt niet waard!!

18-08-2023 | Man | 24
levonorgestrel (52mg)
Het zetten deed pijn door spanningen van mijzelf. Eerste 3 weken erna hevige buikpijn dat doorstraalde naar mijn rug en benen. 4 keer ibuprofen en 4 keer paracetamol slikte ik per dag. Ziekenhuis opgebeld en ze hebben gecheckt of de spiraal goed zat. De spiraal zat goed gelukkig. 4 weken na het zetten nog steeds hevige buikpijn, nog steeds veel pijnstilling nodig.

20-06-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Even een positief verhaal, na alle horror verhalen hier te hebben gelezen. Het plaatsen was echt zo gebeurd en even een pijn scheut van 2 seconden. Ik moet de rest nog afwachten aangezien hij net pas geplaatst is. Maar de ervaren verloskundige had geen klem nodig en was echt zo gebeurd

29-05-2023 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwangerschap mirena spriraal gehad. Na 5 jaar gekozen voor Kyleena, het idee minder hormonen in je lijf te krijgen. Verwijderen van het ene en plaatsing van nieuwe ging gepaard met pijn en bloedverlies. Daarna eigenlijk geen ongemakken meer gehad. Eerste jaar meestal een menstruatie, nu het tweede jaar bijna niet. Ik houd het bij, soms wat bloedverlies en dan is het v[lees meer...]aak na een periode van zo’n 60-80 dagen. Dan denk ik: ben ik ongesteld? Na enkele dagen is het weer weg. Eerste keer een zwangerschapstest gedaan om maar voor de zekerheid uit te sluiten of ik niet per ongeluk toch zwanger zou zijn. Geen bijwerkingen, verandering van huid oid. Ik ben er tevreden over

22-01-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg zenuwachtig voor het zetten van de Kyleena. Pijnstilling ingenomen voor de zekerheid. Het opmeten deed geen zeer, de plaatsing was een vervelend gevoel wat 10 seconde duurde en viel uiteindelijk reuze mee (eens een positief verhaal ;) ) Daarna was het klaar en had ik geen klachten van buikpijn en kon gewoon verder met de dagelijkse bezigheden. Ik heb de spir[lees meer...]aal nu al langer dan 2 jaar en ben nog steeds erg tevreden. Weinig klachten en geen bijwerkingen.

18-12-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na jarenlange zoektocht heb ik eindelijk anticonceptie gevonden die bij mij past! De reden waarom ik anticonceptie gebruik is voornamelijk voor de pijn die mijn menstruatie teweegbrengt. Ik ben vanaf mijn 13e al aan de pil, mede door die reden. Maar aangezien mijn pil op een gegeven moment niet meer vergoed werd, werd ik op een andere pil gezet. Toen begon voor mij de [lees meer...]ellende. Ik heb hierdoor verschillende pillen geprobeerd, maar bij geen enkele pil voelde ik mij mezelf. O.a. werden mijn emoties onderdrukt, was mijn libido ver te zoeken. Voorheen moest ik niks van spiraaltjes weten, want ik had mezelf overtuigd dat wat niet in je lichaam zit er ook niet in hoort. Totdat ik door verschillende vriendinnen verhalen hoorde. Misschien was dit dan toch de oplossing. Inmiddels heb ik +/- 3 maanden de spiraal. Plaatsen was mij persoonlijk best pijnlijk, ondanks mijn - al zeg ik het zelf- hoge pijngrens. Maar dit is echt voor iedereen anders! Laat dit dus niet leidend zijn. Tip: breng iemand mee! Zeker als je voor een eerste keer gaat, autorijden is echt geen pretje wanneer je pijn hebt. De rest van de dag heb ik geleefd op paracetamol en ibuprofen en een warme kruik op de bank. Ik heb gezocht op het internet wat ik hier tegen kon doen, maar dit zijn de enige dingen die ik toen tegenkwam. Na een goede nacht rust, was de pijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik heb die week hier en daar wat krampjes gehad maar dat viel opzich mee. Ik heb in de eerste week/twee weken ook wat last gehad van uitslag. Opzich niet per se iets waar je je druk om hoeft te maken, omdat het te maken heeft met de hormoon schommeling die het lichaam ervaart wanneer je veranderd van bijv anticonceptie. Mocht je langer last hebben van uitslag of het toch niet zeker weten, altijd de HA bellen! Mijn menstruatie was de eerste keer normaal, en daarna is hij uitgebleven. Voor mij ideaal. Ook had ik in mijn eerste maand wat meer last van acne, maar dat is nu zo goed als weg. Mocht je nou twijfelen of een spiraal iets voor jou is, bespreek dit met je arts, of mensen die je kent die al wel een spiraal hebben. Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken! En mocht het je niet bevallen, is de spiraal ook zo weer te verwijderen. Ik wou dat ik het eerder had gedaan! Groetjes, Een tevreden vrouw

07-11-2022 | Vrouw | 22

26-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Tussen de vele negatieve ervaringen wil ik toch graag even mijn enorm positieve ervaring delen. Ik heb het Kyleena spiraaltje nu 2 jaar en ben er dus echt enorm tevreden over. Het zetten was inderdaad pijnlijk maar te doen met ibuprofen en de pijn was na anderhalve dag zo goed als weg. Sindsdien eigenlijk nergens meer last van gehad. Na een paar maanden bleef ook mijn mens[lees meer...]truatie uit, wat voor mij ook een groot voordeel is van dit spiraaltje. Daarnaast heb ik alleen het idee dat mijn huid wel licht onrustiger was (met name net na de plaatsing).

21-09-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
3 jaar geleden (sep 2019) de Kyleena laten zetten. Ik was daarvoor al een aantal jaar aan de pil maar zat daarbij niet lekker in m'n vel. Ik wilde iets anders proberen met 'minder' hormonen of een geleidelijke hormoonafgifte en kwam zo bij de Kyleena terecht. Ik vond het spannend hoe het zou uitpakken ivm de negatieve berichten hier, maar het is in alles meegevallen. Plaat[lees meer...]sing gebeurde gewoon bij de huisarts, snel klaar en de pijn viel mee. Na de tijd wat duizelig geweest en buikpijn gehad, maar dat was na een dag weer weg. De Kyleena bevalt mij super goed. Hij gaat er binnenkort uit ivm zwangerschapswens maar in de toekomst zou ik zeker weer voor de Kyleena kiezen als anticonceptie.

09-09-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Veel verhalen die op internet belanden zijn negatief, dus wil ik nu toch ook even een tevreden gebruiker laten horen :) Ik heb de spiraal nu sinds november 2019. Het plaatsen was wel even een moment pijnlijk maar het viel me reuze mee. Vantevoren wel even een ibuprofen genomen. Enkele dagen krampen gehad maar daarna niks meer. Ik merk nu af en toe spotting voor een dag of [lees meer...]twee waarbij ik ook wat krampen ervaar, maar verder geen zeer pijnlijke menstruaties meer. Daar ben ik heel blij om. Wel merk ik af en toe pijn bij vermoedelijk ovulatie. Van de pil kreeg ik psychische klachten, dat is hier niet aan de orde. Ik voel me prima, hoef er nooit aan te denken en het bevalt gewoon goed!