Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

10-07-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 4 jaar geleden voor de Kyleena spiraal gekozen, omdat ik gek werd van de moodswings door de pil. Eerst nuvaring geprobeerd, echter toch voor spiraal gekozen. De eerste twee jaar waren prima, geen ongesteldheid, voelde me beter en geen last van acné (voorheen ook nooit gehad). Echter nadat ik een SOA heb gehad in 2020, daarvoor behandeld werd en na de controle test[lees meer...] negatief bleek te zijn kreeg ik last van en ervaar ik nog altijd de bijwerkingen zoals boven beschreven: acné, stemmingswisselingen, pijn bij vrijen, ongesteld en een zeurderig gevoel in de onderbuik met momenten. Heel fijn dat de dokter me bij de controletest ook pas zei dat ik de spiraal er beter uit had kunnen halen, omdat de bacterie zich ook rondom de spiraal kan nestelen. Dus voor de dames die dit overkomt: laat de spiraal er uit halen voordat je behandeld wordt voor een SOA!! Ik ben er nog altijd niet gerust om en heb daarom vorige week nogmaals een test laten doen, in afwachting van de uitslag.... Al met al ben ik nog in twijfel om hem er toch uit te laten halen. Met spiraal kan je niks reguleren in ongesteldheid, ben ik wekelijks down doordat ik weer nieuwe puistjes (en vaak ook onderhuidse ontstekingen) er bij krijg, ik voor mijn gevoel niks meer kan eten waar mijn huid niet meteen op reageert zoals suiker, zuivel, alcohol... GRR!

11-02-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Hierbij mijn review na 4 jaar Kyleena. Het zetten was extreem pijnlijk en het duurde wel echt een halfjaar tot mijn lichaam aan het spiraaltje was gewend, veel bloeden en pijn. Na ongeveer een jaar blijven mijn menstruaties zo goed als weg. Wel spotting soms. Over het algemeen was ik wel tevreden buiten dat ik last kreeg van haargroei op plekken waar dit voorheen niet z[lees meer...]o was. Helaas na 3,5 jaar zijn mijn menstruaties weer terug. Het bloedverlies is minder heftig maar wel veel langer dus echt 10 a 15 dagen per maand, erg vervelend. Ook voel ik me sinds een jaar neerslachtig en een laag libido, ik weet natuurlijk niet zeker of dit door het spiraaltje komt. Ik maak toch een afspraak om het te laten verwijderen. Al met al heb ik bij dit spiraaltje het minste last gehad van de hormonen vergeleken alle anticonceptiepillen die ik geprobeerd dus dat is wel een voordeel. Maar helaas blijft het zoeken. Ik denk toch dat geen enkele vorm met hormonen geschikt is voor mij.

31-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds 2,5 jaar de kyleena, na heel veel verschillende soorten pillen te hebben gebruikt. Het zetten was even pijnlijk. Maar kwam voor mij over als een iets heftigere menstruatie. Ook word ik bijna niet meer ongesteld, heel soms wat bloedverlies. Wat natuurlijk heel fijn is! Alleen ben ik wel totaal mijn libido kwijt, en heb ik last van onderhuidse bultjes op mijn gezicht[lees meer...].. Ik zit erg te twijfelen om hem er uit te halen. Maar ja, wat word het dan? Ik wil niet terug naar de pil. En de koperspiraal lijkt me niet fijn aangezien ik veel verhalen hoor over pijnlijke menstruatie, of constant..

09-12-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de spiraal nu 3weken. Eerste 2/3weken niet gebloed maar nu begin ik toch te bloeden. Hopelijk is dit snel weg want ik heb geen zin om 2maanden lang te bloeden ;). Voor de rest was het plaatsen zeer pijnlijk, na het plaatsen deed het nog meer pijn. Krampen, steken, de pijn was zelfs naar mij benen getrokken! 2 dagen er na was de hevige pijn gelukkig weg. Af en toe heb i[lees meer...]k wel nog paar krampen. Maar voor de rest merk ik niets! Hopen dat het bloeden stopt natuurlijk!

05-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg bang voor het plaatsen na veel verhalen gehoord te hebben. Had 1 ibu en 1 paracetamol genomen en voelde nauwelijks iets van het plaatsen, alleen een beetje een klein gek krampje, maar het viel héél erg mee. Voordelen voor mij zijn: fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om de pil slikken, libido is verbeterd, gewicht meer in balans, humeur over het alg[lees meer...]emeen ook beter naar mijn idee. Nadelen: wat meer puistjes, hoofdpijn en mijn haar is dunner geworden, vooral bij mijn inhammen. Vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Maar misschien is het ook stress. Lastig. Hebben mensen hier ervaring mee?

22-07-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang gebruik van Mycrogynon 50 was ik toe aan wat anders. Ik wilde niet weer aan de pil dus koos ik voor een spiraal. Op internet had ik mijn onderzoek gedaan waardoor ik op Kyleena ben uitgekomen. Het zetten was geen pretje en pijn had ik dan ook zeker. In het begin had ik meer en vaker last van ongesteldheid en steken. Na een half jaar merkte ik dat dat minder werd ma[lees meer...]ar kreeg ik meer puistjes zowel in mijn gezicht, rug en borst er voor terug. Ook dat mijn haar eerder vet wordt. Waar ik voorheen 1 a 2 keer in de week mijn haar waste is het nu om de dag of soms iedere dag geworden. De bovenkant ziet er dan vooral vet uit. Daarnaast ben ik niet altijd even scherp wat ik daarvoor niet had. Alsof je niet meteen doorhebt wat er om je heen gebeurt en je hersenen niet alles snel kunnen verwerken. Heel frustrerend. Dit heb ik eerder ergens gelezen, mevrouw had de spiraal eruit laten halen en vervolgens nergens meer last van. Nu een jaar verder ben ik toch aan het nadenken om de spiraal te laten verwijderen maar ben nog in dubio wat dan de vervanger gaat worden.

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (52mg)
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

15-06-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
In oktober 2020 heb ik mijn eerste spiraaltje laten plaatsen, na al sinds mijn 14e aan het rommelen te zijn geweest met verschillende anticonceptie. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een anticonceptie met continue afgeving van hormonen het beste bij mij zou passen. Waarbij ik bij andere anticonceptie methodes enorm last van neerslachtigheid en stemmingswisselingen,[lees meer...] valt dat bij de Kyleena echt heel erg mee. Ik merk wel iets meer last van huilerigheid, maar het valt me echt mee. Het plaatsen (heb hem twee keer laten plaatsen) deed bij mij wel erg veel pijn. De eerste keer had ik ook langdurig last van krampen na het plaatsen, maar de tweede keer was het na 2 dagen over. Wel heb ik een raar soort pijn in mijn bovenbenen sinds dit spiraaltje. Ik heb deze bijwerking nog niet eerder gehoord bij iemand anders, dus ik heb een afspraak hiervoor gemaakt bij de huisarts. Al met al blijft een hormonale anticonceptie voor mij niet een fijne optie, maar de Kyleena spiraal is echt de beste optie wat mij betreft.

13-06-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Te choatiscj voor de pil

06-06-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb altijd de pil geslikt maar hier kreeg ik erge migraine van en was mezelf niet meer. Toen was ik bang om weer anticonceptie te gaan gebruiken totdat ik op aanraden van de huisarts de Kyleena spiraal moest gaan proberen aangezien hier weinig hormonen inzitten en 'plaatselijk' worden afgegeven. In het begin had ik dagelijks heftige krampen waardoor ik echt moest gaan l[lees meer...]iggen van de pijn. Dit hield zich aan het is nu minder maar soms nog last hiervan. Regelmatig uitvloeiing of een blaasontsteking en onverklaarbare pijnen. Ook ben ik veel meer moe, ben erg somber, moet veel huilen waarvan ik soms niet eens weet waarom. Allemaal sinds dat ik hem heb laten zetten. Heb hem nu een halfjaar, vind het fijn omdat je niet volledig meer ongesteld word en je hoeft niet na te denken of je zwanger kunt zijn. Maar het geeft mij zoveel bijwerkingen dat ik aan het overwegen ben hem te laten verwijderen.

19-04-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In december 2020 de kyleena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, dit was erg pijnlijk. Tot 4 weken daarna erg veel buikkrampen gehad, maar daarna geen last meer van gehad. Voorheen had ik een implanon, maar door het vele spotten (bloedverlies) de implanon laten verwijderen in maart 2020. Tussen maart en december geen anticonceptie gebruikt. Sinds ik de kyleena spiraal h[lees meer...]eb, heb ik ontzettend veel last van puistjes en acne in mijn gezicht. Ik heb heel mijn jeugd geen last hiervan gehad en baal hier ontzettend van. Ik weet niet 100% zeker of het door de spiraal komt, maar dit zou bijna een reden zijn voor mij om de spiraal te laten verwijderen en toch te kiezen voor een andere anticonceptie.

09-04-2021 | Man | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 maanden geleden een Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed erg veel zeer en moest er ook wel even van bij komen. Sindsdien elke dag last van spotting (doorbloedingen). Ik weet nog niet helemaal of de Kyleena spiraal echt iets voor mij is.

31-03-2024 | Vrouw | 25

buikkrampen

Even een positief berichtje, want mijn ervaring was heel fijn. Ik heb lang getwijfeld om een spiraal te nemen. Uiteindelijk heb ik toch doorgepakt. Het blijft natuurlijk altijd spannend, maar ik had mezelf voorgenomen om goed op mijn ademhaling te letten en mijn spieren goed te ontspannen. Op advies van een vriendin heb ik 4 uur van te voren paracetamol en ibuprofen genome[lees meer...]n en een uur voordat de afspraak was opnieuw. Hierdoor bouw je een spiegel op zei ze. Het zetten zelf was zo gebeurd. Ik voelde twee keer een korte pijn. Deze pijn was echt niet zo heftig als dat ik van te voren gedacht had. Juist omdat het zo snel gaat, is het heel goed te doen. In de middag had ik nog last van wat krampen die je kan vergelijken met sterke ongesteldheidskrampen. Ik ben diezelfde dag gewoon nog naar een verjaardag van een vriendin gegaan. Ik denk zelf dat de pijnstilling en het ontspannen er echt voor hebben gezorgd dat het heel soepel en snel ging. Hopelijk helpt dit om voor jou ook toch die stap te zetten. Ik ben er zelf nu al heel blij mee. Over de bijwerkingen kan ik nu nog niks zeggen, maar ik zou het over een aantal jaar zo opnieuw laten doen.

28-01-2024 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
overgestapt van microgynon 30 naar kyleena vanwege minder hormonen. Ik heb eerder een spiraaltje laten zetten en nee leuk is het niet ik was veel te gespannen (weer) en daardoor doet het zetten meer pijn als nodig is. Wel is het zo gebeurd. Mijn bijwerkingen zijn acne (hoort erbij) en contactbloedingen en krampen maar dit is allemaal puur wennen van mijn lichaam aan het[lees meer...] spiraal. Het mooiste is dat ik me mentaal 1000 keer beter voel dan met al die hormonen van de pil, ik kan veel meer hebben.. ben rustiger en gelukkiger en energieker. Bijkomend voordeel is ook mijn gewicht wat stabiel blijft, kom bijna niks meer aan zonder op mijn eten te letten en heb veel minder eetdrang, even wennen allemaal maar ik ben blij met de kyleena!