Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

13-10-2022 | Vrouw | 44
Plaatsen spiraal
Het plaatsen van de Mirena (inmiddels de 3e) is met een pijnstiller een fluitje van een cent gebeurd bij de huisarts. Mirena ivm migraine 2 x 3 dagen per maand. Hormoon gerelateerd: eisprong en menstruatie. Helaas best veel afscheiding maar dit is een bekende bijwerking, maar daarbij geen bloeding meer. Nu 3 jaar later komen de de hormoon gerelateerde klachten langzaam wee[lees meer...]r terug. Zoals migraine maar ook stemmingswisselingen en opgeblazen gevoel voor menstruatie. Als dit doorzet laat ik de huisarts een nieuwe zetten. Het ongemak van plaatsen en verwijderen en de lichte krampjes in het begin wegen niet op tegen de migraine die dan weg is. Daarnaast gebruik ik nog wel op advies van de neuroloog een bèta-blokker (propanolol). Dit zou ook helpen bij de migraines. Maar mijn ervaring leert dat de combi het beste werkt voor mij.

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel (19,5mg)
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

26-09-2022 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Zeer depressief, na half jaar eruit gehaald en de dag erna weer ik alweer positiever

23-09-2022 | Vrouw | 34
Menstruatiepijn
Ik heb nu 2 keer een Mirena laten plaatsen en beide keer is die eruit gevallen. De eerste na 2 maanden en toen bleek ik zwanger(uitgelopen op miskraam), en de 2de nu na 3.5maand. Al die tijd dat hij erin zat heb ik meer dagen gebloed dan niet. 2.5kilo aangekomen. De eerste keer was het vooral het wennen aan de hormonen, pijn in borsten enzovoort. Nu net is de tweede eruit [lees meer...]gekomen, en ik ben er klaar mee. Ik ga geen nieuwe meer plaatsen want de bijwerkingen zijn echt niet leuk. Ben de laatste weken depressief, heb een kort lontje en totaal geen libido.

15-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
2 jaar na plaatsen spiraal werd ik weer ongesteld. Een week nadat mijn ongesteldheid over was werd ik weer 'ongesteld'. Met de ongesteldheid kwamen ontzettende mood swings en vaginale infecties. Mijn dokter vertelde me in mei dat ik het nog even aan moest kijken soms ging dit vanzelf weer over. In de maanden even aankijken gingen mijn menstruaties gepaard met krampen die o[lees meer...]p weeën leken, zo pijnlijk dat ik niet meer kon lopen. Eruit met dat ding!

14-09-2022 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik heb mijn spiraal laten zetten omdat ik een vaste relatie had waar ik zeker wilde zijn van zwangerschapspreventie en niet goed tegen de pil kon. Het zetten zelf was echt naar. Ik had meer medicatie gewild voor de eerste 12 uur. Daarna de eerste paar maanden constant licht gebloed, dit was niet perse vervelend. Tot 1,5 jaar last gehad van steken in m'n baarmoeder, [lees meer...]dit was wel echt naar. Gelukkig heb ik hier ondertussen geen last meer van, heel af en toe op basis van mijn cyclus. Verder geen menstruatie meer, alleen emotioneel gezien. Ik zou over een paar jaar als hij eruit moet een nieuwe overwegen, maar alleen als ik in een vaste relatie zit. Anders vind ik het de pijn niet waard!

11-09-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen van de spiraal was goed te doen, daarna wel 2 dagen flinke buikkrampen gehad en 8 dagen gevloeid. Ik heb de spiraal nu één jaar, het eerste halfjaar was ik elke maand 9 - 12 dagen aan het menstrueren. De hoeveelheid is wel minder maar ik menstrueerde vóór de spiraal hooguit 4 á 5 dagen. Dat was voor mij dus echt een grote tegenvaller want ik had gehoopt dat m[lees meer...]ensturatie uitbleef, helaas. Tevens kreeg ik erg snel last van regelmatig hartkloppingen, heel veel hoofdpijn, sombere gevoelens en een kort lontje. Ik heb besloten dat de spiraal eruit gaat!

26-08-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Gekozen voor een mirena spiraal omdat de menstruatie pijn niet meer te doen was. Het laten zetten was totaal pijnloos. Alleen de eendebek was vervelend. Ik heb wel 1 bevalling gehad. En al eens een essure sterelisatie ondergaan. En die heb ik weer laten verwijderen door de eileiders eruit te halen. Dus mijn lichaam is wel wat gewend. Misschien dat ik er daarom niks van mer[lees meer...]kte. Naproxen 500 genomen voor de tijd. En 3 uur later nog eens. Ben gewoon meteen gaan werken (huishoudelijke hulp). Krampen voel je wel, maar lang noet zo erg als mijn menstruatie pijnen.

30-07-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen en blijf steeds om de week soms twee weken vloeien. Plus vaak contact bloedingen en tijdens echte menstruatie veel vocht vast houden. Ontzettend dikke buik. Laatste tijd ook veel vermoeidheid en buikpijn. Mijn man heeft zichzelf laten steriliseren en kan ik eindelijk van het spiraaltje af

28-07-2022 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Ik koos voor de Mirena omdat ik last had van flinke menstruaties en PMS na mijn 2 zwangerschappen. Het plaatsen zelf was helemaal prima, het was niet fijn maar goed te doen. De pijn na het plaatsen viel me ook mee. Wel heb ik 6 weken lang daarna gevloeid en tot 8 weken last van spotting. Dit vond ik al vervelend omdat je continue een maandverband of inlegkruisje nodig had.[lees meer...] Na ongeveer 1 maand kreeg ik allerlei vage klachten. Hele erge paniek en hyperventilatie aanvallen, dichtgeknepen keel, jeuk aan mijn nek, voelde me naar de buitenwereld emotieloos terwijl ik van binnen op stand turbo stond. Werd snachts bezweet wakker en kon daarna de slaap niet meer vatten terwijl ik wel super moe was. Ook rare stekende hoofdpijn & geen eetlust meer. Lag ik rustig op de bank kreeg ik last van super erge hartkloppingen uit het niks. Dit alles aangegeven bij de verloskundige en zij gaf aan dat het inderdaad door de Mirena kon komen. Nu was ik hiervoor 7 jaar hormonale anticonceptie vrij dus ik wist dat ik niet mezelf was met al deze rare klachten. Meteen laten verwijderen en voor mij nooit meer hormonale anticonceptie. Liever elke maand 1 week “Debbie downer” zijn met pms klachten dan elke dag in de paniek schieten om niks. Jammer vind ik het wel want voor sommige vrouwen werkt het perfect, voor mij is het dus niks.

25-07-2022 | Vrouw | 34
Plaatsen spiraal
Verschrikkelijke ervaring bij het plaatsen. Flauwgevallen en vervolgens een uur ofzo in het ziekenhuis gelegen omdat ik niet meer op mijn benen kon staan. Zweten, misselijk en enorm veel krampen. Ik stapte van jaren de pil Microgynon over naar spiraal ivm stemmingswisselingen. Echter na 3.5 maand de spiraal laten verwijderen omdat ik er zowel fysiek als mentaal te veel [lees meer...]last van had. Het er uithalen deed absoluut geen pijn en na 2 dagen was ik van mijn depressieve klachten en bloedverlies af. Nu even niets voor het eerst sinds mijn 15e en dat voelt goed.

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

06-07-2022 | Vrouw | 35
Menstruatiepijn
Na langdurig gebruik van de pil ben ik overgestapt op het spiraal. Ik had altijd hele zware menstruatie's waar ik elke maand ziek van was. Door de spiraal wordt ik niet meer ongesteld. Een keer in de 4 maanden een beetje bloedverlies 1 dag dat is alles. Ik ben heel tevreden!

04-07-2022 | Vrouw | 48
levonorgestrel (52mg)
Nu al derde Mirena laten plaatsen en super tevreden. Naast alle negatieve reacties dus ook een zeer positieve. Bij eerste spiraal werd ik nog wel ongesteld, bij tweede en derde niet meer. Heel fijn. Weinig last van andere maandelijkse hormonale ongemakken. Minder stemmingswisselingen en nauwelijks/geen hoofdpijn meer. En nooit meer aan een pil hoeven denken... ook fijn!