levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1189 meningen)
Menstruatiepijn (218 meningen)
Plaatsen spiraal (91 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

07-02-2022 | Vrouw | 19
levonorgestrel (52mg)
De mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis , verder geen last van de plaatsing gehad. Maar nu na een half jaar toch ineens extreme buikkrampen , opgezwollen/harde buik. Een pijn die ik niet kende. Onderzoeken gehad naar verschillende dingen. Toch uiteindelijk na 3 huisarts bezoeken doorgestuurd. Echo laten maken en er zat dus een cyste van 8 cm, die nu ook in he[lees meer...]t ziekenhuis eruit gehaald moet worden. Ik ben 19 jaar en het is dus abnormaal dat dat er groeide, t werd mij nou pas verteld dat dit vaak een bijwerking was van de mirena spiraal.. beetje laat

06-10-2021 | Vrouw | 19
Plaatsen spiraal
Ik heb 10 september 2020 mijn spiraal laten zetten (jaar geleden) Mijn beste vriendin had hem al een half jaar en had 0 klachten, niet ongesteld meer en geen pijn of afscheiding. Ik heb daarentegen 10 maanden lang elke dag gebloed. Zo erg dat ik elke dag een tampon in moest. Dan had ik geen vriend of iets. De huisarts zei dat het kwam omdat ik een al dunne baarmoeder wand [lees meer...]had die door de spiraal nog dunner was geworden. Ik moest aan de pil voor een maand om “hem wat aan te dikken”. Wat niet werkte. Ik werd daar weer erg depressief van en vind het jammer omdat ik ook prikangst heb en niet een staafje in mijn arm zou willen. Na 10 maanden stopte het dagelijks bloeden maar nu heb ik elke dag enorme hoeveel afscheiding en letterlijk water (geen plas) dat uit me loopt…. Waardoor ik dus alsnog elke dag een tampon in moet. Nu heb ik een vriend en ga ik oud bloed bloeden tijdens gemeenschap…. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.

10-06-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Mirena genomen als anticonceptie omdat het het meest zekere (na onthouding hee) is. Ik was erg tevreden en liet het regelmatig controleren. Ik heb ook geïrriteerde darmen die soms voor buikspasmen zorgen, niets te maken met de Mirena, die heb ik al heel lang. Maar... tijdens mijn tweede Mirena, ergens net na de eerste jaarlijkse Mirena-controle (waar bleek dat het nog goed[lees meer...] vast zat) moet ik de Mirena kwijt geraakt zijn tijdens dergelijke spasmen. Enfin dat is de enige hypothese gezien in in juni tijdens de gyneacologische controle de mededeling kreeg dat ik zwanger was. 5 maanden (nee had niets gemerkt: ik was goed beschermd zie je). De Mirena werd nooit teruggevonden, vandaar de spasmenhypothese. Dus hm ja ik zou zeggen als je af en toe buikspasmen hebt toch maar iets anders nemen.

30-04-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Na de zwangerschap van m'n tweede kind wilde ik een spiraal proberen om te kijken hoe dat zou werken. Het plaatsen was ongemakkelijk, maar daar was ik op voorbereid. Echt pijnlijk vond ik het niet, maar lekker is anders. Eenmaal geplaatst vond ik het een gek idee iets in me te hebben. De eerste weken leek het goed te gaan, maar werd al snel emotioneler. Ik moest snel huile[lees meer...]n om dingen die me raakte en begon ook weer vaker te piekeren. Dat piekeren sloeg op een gegeven moment om naar angstige gedachten. De week voor de nacontrole werd ik niet fit. Ik had het koud of ik zweette verschrikkelijk veel. Vooral snachts. In de ochtend werd ik moe wakker. Nu bleek m'n hartslag in rust al boven de 100 te zijn. Door deze klachten heb ik besloten de Mirena er uit te laten halen.

01-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (52mg)
Beste, Hierbij mijn ervaring. Ik heb mijn spiraaltje helaas maar 5 ingehad. Het plaasten was niet erg fijn maar dit is over het algemeen wel bekend. De eerste paar dagen was ik flink misselijk en had ik flinke koorts. Ook heb ik 3 weken daarna nog last gehad van een steek in mijn buik... dit ging gelukkig uiteindelijk weg. Ik heb het spiraaltje daarna 3 maanden zonde[lees meer...]r problemen in gehad en werd ook niet ongesteld. Maar naar 3 maanden begon ik te merken dat mijn lichaam begon te veranderen. Mijn heupen werden breder en mijn kont en bovenbenen werden ook veel groter. Ik ben altijd een erg slanke meid geweest en heb ook altijd de pil geslikt zonder deze bijwerking. Ik heb het toen nog even 2 maanden aangekeken of het minder zou worden maat helaas... in die 5 maanden tijd ben ik 10 kilo aangekomen!!! Dit was voor mij erg lastig om mee om te gaan en ik besloot dus ook om hem meteen eruit te laten halen. Na 2 maanden was ik alweer 5 kilo kwijt en nu 5 maanden later ben ik 10 kilo kwijt... blijkbaar hield mijn lichaam door het spiraaltje veel vocht vast en was dit de oorzaak. Helaas voor mij nooit meer een spiraaltje en maar weer aan de pil.

11-03-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Geen succesverhaal tot nu toe - nu 3 maanden spiraal PLAATSEN: Het zetten was echt geen pretje (24 jaar, nooit zwanger geweest). Ik had uiteraard verwacht dat het pijn deed, maar niet zoveel pijn.. en daarna kwamen de krampen. Ik heb urenlang op bed in foetushouding gelegen vanwege de pijn, en ook de week erna heb ik nog met extreme buikpijn rondgelopen. (Na 6 weken is e[lees meer...]r vanwege de pijn ook een echo laten maken om te kijken of die goed zat, maar alles zag er prima uit.) BIJWERKINGEN: Ik denk dat ik helaas een van de mensen ben die er niet goed op reageert. Ik heb elke maand ongeveer 2 weken last van zeer gespannen, pijnlijke borsten, waarbij mijn tepels zo'n pijn doen dat ik soms geen beha kan dragen. De dokter zei helaas dat ik een van de pechvogels ben en dat deze bijwerking in deze mate zeer zelden voorkomt. Daarnaast heb ik elke maand nog minstens een hele week last van extreme buikpijn en tot slot ben ik echt zó emotioneel. Ik kan echt om alles huilen, zowel positieve als negatieve emoties. CONCLUSIE: Ik ga volgende week terug naar mijn huisarts om te bespreken of ik nog moet doorzetten (omdat ze meestal 3-6 maanden geven voor je lichaam tot rust is) of dat ik beter terug kan naar de pil (waar ik nooit enige bijwerkingen bij heb gehad, afgezien van gewichtstoename in het begin).

07-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen en verwijderen vond ik persoonlijk niet pijnlijk, wel vervelend. Bij het plaatsen werden de standaard bijwerkingen verteld dat je de eerste week wat zal vloeien, maar niet de eventuele psychische klachten die je zou kunnen krijgen. Na anderhalve maand begon ik me slecht te voelen. Een week voor dat ik ongesteld moest worden begon ik me angstig te voelen en he[lees meer...]el erg down. En dit duurde ongeveer anderhalve week. Ik begon ook weer vocht vast te houden en had geen energie meer, terwijl ik wel een actief persoon ben. Elke maand werd het ook steeds erger en mijn vriend begon ook op te merken dat ik heel erg veranderd was en niet me zelf meer. Na wat onderzoek online ben ik andere vrouwen tegen gekomen die hetzelfde hadden ervaren en heb ik besloten om de mirena te laten verwijderen. Mijn arts gaf toen ook aan dat er zeker een grote kans is dat je door de hormonen van de mirena je anders kan gaan voelen. Dit verschilt wel per persoon, maar voor mij was dit absoluut niet fijn. Er zijn ook dames die ik ken die nergens last van hebben, Ik ben echt jaloersss op die meiden !! Ik heb de mirena een half jaar gebruikt en het is er nu 4 dagen uit, ik voel me opgelucht. Ik merkte gelijk de eerste dagen dat me stoelgang actiever werd en ik ook weer ongesteld werd. Ik hoop dat de vrouwen die dit meemaken na het gebruik van hormonen weten dat ze niet alleen zijn en dat het waarschijnlijk aan de anticonceptie hormonen ligt. Volg je gevoel, als het niet iets voor jou is , dan kun je altijd nog andere opties bekijken!

15-02-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik wil even mijn ervaring met de mirenaspiraal delen. Ik heb nu drie jaar een mirenaspiraaltje gehad en was erg tevreden. Ik ben in die drie jaar niet of nauwelijks ongesteld geworden. Totdat ik opeens een week lang bloed verlies had. Ik vond het vreemd en belde de huisarts. De huisarts gaf aan dat het kan dat je menstruatie na drie jaar weer op gang komt. Toch wilde hij c[lees meer...]hecken of het spiraaltje nog wel goed zat. Deze zat nog goed. Drie dagen later werd ik wakker van de pijn. Ik had flinke steken links in mijn onderbuik. Bij de huisarts kwamen ze er achter dat ik zwanger was en werd meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog afdeling in het ziekenhuis. Op de echo zagen ze dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had in mijn linkereileider. Door de zwangerschap was mijn eileider gesprongen en was er bloed gelekt in mijn buik. Ik moest met spoed geopereerd worden. De gynaecoloog heeft mijn eileider helaas moeten verwijderen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit met een mirenaspiraaltje kon gebeuren. Doordat ik mijn verhaal deelde, hoorde ik meerdere vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Mijn vertrouwen in het spiraaltje is helaas weg!

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

15-05-2020 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Ik heb na de mycronon 30 waar ik steeds meer doorheen ging bloeden besloten de mirena te nemen . Ik kreeg al vrij snel puisten op mijn rug Kin en hals die bleven komen ook bloedde ik 3 van de 4 weken . Dat bloeden werd na 4 maanden 1 op de 3 weken. Ik ben in 6 maanden bijna 20 kg afgevallen doordat mijn eetlust totaal weg was . Ik had overigens wel gewoon zin in sex wat e[lees meer...]rg lastig gaat als je blijft bloeden. Na een half jaar had ik ondergewicht en heb hem eruit laten halen. Heb na 2 weken weer helemaal mijn eetlust terug en pukkels worden minder.

11-05-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
heb 3 jaar de Mirena spiraal gehad , terwijl bij intake gesprek gezegd is dat het minimaal 5 jaar werkzaam was . inbrenging niks van gemerkt , was onder verdoving , erna 1 maand zwaar gebloed , na 2 jaar kwamen er al tussentijdse bloedingen , waarvan de laatste heel heftig . toen had ik het gevoel dat mijn lichaam hem kwijt wilde , wat een pijn , leek wel of ik bevalling w[lees meer...]eeën had . hij is eruit gehaald , deed geen pijn . in die 3 jaar 8 kilo aangekomen , een "watten"hoofd , depressief , PMSklachten , onverklare pijn aan linkerzijde van mijn onderlichaam , nu de spiraal eruit is, is de pijn daar ook veel minder !! ik ben benieuwd hoe nu mijn menstruatie gaat zijn .maar in ieder geval geen Spiraal meer . ik ga voor Moeder Natuur .

07-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
In het begin zeer tevreden over dit spiraaltje, Tot ik ineens behoorlijk veel last kreeg van puisten in mijn gezicht, in het begin was ik een klein beetje moe alleen werd dit steeds erger . Ook heb ik soms scherpe steken onder in mijn buik, Ik heb besloten om dit spiraaltje te laten verwijderen .

13-01-2022 | Vrouw | 19

23-07-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 11 maanden geleden mijn spiraal laten zetten en na lang twijfelen toch naar de huisarts geweest, mijn klachten voorgelegd en sinds vanochtend is het eruit. Afijn, ik ben 22 en heb geen kinderen. Ik nam het spiraaltje omdat ik dacht dat het het proberen waard was, ik door latex opdroog (niet leuk voor het seksleven en mn partner) en omdat ik pilmoe was. Inzet[lees meer...]ten koste behoorlijk wat moeite, bij een huisarts in opleiding gedaan (achteraf gezien, niet zo handig, omdat mijn bekken iets gekanteld liggen en ze nog niet zo veel ervarjng gehad), dat duurde 15 a 20 mij, er moest iemand worden bijgehaald (verder geen moeite mee, ben vrij gemakkelijk wat dit soort dingen betreft). Deed onwijs veel pijn, hevige krampen, toen het erin gjng en zat. Kon amper naar heus komen, ik was met de bus en een stuk lopend) dus terug strompelen met mijn hand op mn onderbuik. Veel paracetemol genomen, hielp weinig. 2 weken ongeveer gebloed en sindsdien grotendeels ellende. Niet alles, maar wel een hoop. Ik startte een nieuwe opleiding en had al genoeg stress van mezelf maar door het spiraaltje leek het me allemaal veel heftiger te raken, en ik kreeg overspanningsklachten van de combi spiraal+studie die al snel richting een burnout leken te gaan. Ik heb al diagnoses voor een dysthyme stoornis en ADD, en hoewel ik na mijn therapie veel motivatie had om mijn studie te doen (zelfs in corona tijd!) lukte er weinig. cijfers wel okay, maar een hoofd vol watten; veelal wazig, geen concentratie, ketting roken door de stress en ga zo maar door. Na 5-6 maanden had ik ook een cyste op mn eierstok gekregen. Op dat moment was ik ook erg bezig met mijn fysio, maar door de pijn lukte het een aantal weken niet. Mijn menstruatie ging ook gewoon door en waar deze op de pil 3-5 dagen duurde, leek het nu elke keer langer te duren met minimaal 5-7 dagen ongesteld, in de wenperiode kon het wel uitschieten naar 14 dagen met een paar dagen geen bloed en dan weer wel. Na een aantal maanden zo te hebben rondgelopen werd ik steeds meer gek van mezelf. Waar ik eerst zo goed mee had leren omgaan in therapie, hielp niet meer. Ook mijn vriend en moeder merkte verschillende dingen in mij op, waarvan ik zelf niet zeker weet of het nu het spiraaltje was, de stress van school of allebei. De reden waarom hij er nu dan echt is uitgehaald, is omdat ik al twee weken nergens ben met mn hoofd, als een kip zonder kop. Ik ben al niet zo handig maar nu laat ik bijna alles wel vallen, ik was futloos, moedeloos en kon nergens rusten. Ik sliep ook niet geweldig. Vanochtend er uit gehaald, ik hoop dat de waas snel optrekt. Ik ga waarschijnlijk weer terug aan de pil wanneer ik ongesteld wordt. Nu maar wachten op de crash :\ maarja, dat heb ik er zeker voor over als ik me dan weer gedeeltelijk normaal kan voelen.

14-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Ben nu al bijna 2 weken aan het menstrueren met de mirena spiraal hoop dat dit minder word bij mijn volgende menstruatie . Plaatsing was pijnlijk maar ging wel! Normaal was ik 5 dagen ongesteld Ben nu met de mirena al bijna 2 weken ongesteld! Ik kijk het nog even aan ...

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum