Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

25-06-2022 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Ivm overmatig en langdurig menstrueren en op aanraden van de gynaecoloog een Mirena spiraaltje laten zetten. Na het aankleden heb ik nog even een gesprek met de gynaecoloog en ik begin spontaan te zweten, het loopt met straaltjes langs mijn hoofd. Ik wordt duizelig en krijg hartkloppingen. Echt enorm schrikken. Volgens de gynaecoloog heeft een heel klein percentage vrouwen[lees meer...] zo'n heftige reactie op het spiraaltje. Het komt maar heel zelden voor, maar ik ben dus 1 van die mensen. Na 1,5 uur platliggen en wat water en paracetamol begon het wat te zakken. Ik bleef wel buikpijn houden en ik voelde me echt niet goed. Ik heb het 4 weken uitgehouden om het een kans te geven. Maar daarna heel snel eruit latenhalen. Klachten waren meteen weg. Mijn menstruatie was tijdens het spiraaltje nauwelijks minder geworden, dus heeft niets geholpen. Ik heb uiteindelijk een Novashure behandeling gehad en dat was de beste beslissing ooit. Ik ben nu nog maar max. 4 dagen per maand licht ongesteld. Dus voor mij eindelijk geen weken lang meerdere maandverbanden per keer plakken ( op het laatst zelfs incontinentie broekjes aan) en op badmatjes en zeiltjes slapen. Ben zo blij!

24-06-2022 | Vrouw | 40
Menstruatiepijn
Aangezien ik niet tegen de anticonceptiepil kan ben ik de Mirena gaan proberen . Wat een vreselijke ervaring!!! twee dagen na het plaatsen begonnen de klachten : veel hoofdpijn, buikpijn, huilen om niets En op een gegeven moment raakte ik in een zware depressie. Als je het aan de gynaecoloog of arts vertelt staan ze versteld, en eigenlijk zeggen ze dat het niet door de sp[lees meer...]iraal kan komen maar ik weet voor duizend procent zeker dat het door de Mirena spiraal komt hij is nu verwijderd en ik hoop over een paar dagen weer wat vrolijker te worden en minder hoofd en buikpijn te krijgen. Nooooit meer. Ook heb ik alle zes de weken last gehad van bloedverlies en begon er ongewenst haargroei.

20-06-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap. Het plaatsen was niet prettig, erg pijnlijk. Gelukkig was dat niet van lange duur. De 1e maand na het plaatsen heb ik last gehad van abnormaal heftige krampen. Mij was echter verteld dat ik de HA niet mocht bellen, tenzij ik last had van koorts. Tijdens de checkup (na ong. een maand) zei de HA dat ik na dag twee al had moe[lees meer...]ten bellen, dan hadden ze hem eruit gehaald. Omdat de krampen minder erg werden, en een andere vorm van anticonceptie mij niet echt beter leek, heb ik hem toch laten zitten. Vòòr de Mirena was ik altijd 3/4 dagen ongesteld. Nu waren dat er 8/9. Wel had ik veel minder last van bloedverlies en rugpijn, maar de krampen waren bizar heftig en deden zich voor op de meest rare momenten van mijn cyclus. Ook kon ik het nu voelen wanneer ik aan het ovuleren was (door heftige krampen dus). Doordat ik continu last had van krampen op de meest rare momenten, was ik continu bang dat er iets mis was, of dat ik misschien weer zwanger was. Dit kostte ontzettend veel mentale energie, omdat je er toch continu in je achterhoofd mee bezig bent. Los van de lichamelijke klachten, heb ik er vooral mentaal last van gehad. Ik heb een historie met depressie, dus ik dacht er niks van toen mijn depressieve klachten terugkwamen. Wat echter wel raar was, was dat ik dit keer geen achterliggende reden kon vinden voor mijn depressieve klachten. Ik heb de Mirena 3 jaar gehad, en heb 3 jaar gedacht chronisch depressief te zijn. Nu ben ik sinds een halfjaar overgestapt op een koperspiraal, en na de 2e week dat de Mirena eruit was, waren ook alle depressieve klachten weg. Ik vind het bespottelijk dat mensen met een historie van depressie hier niet voor worden gewaarschuwd. Pluspunt: ben niet zwanger geworden, dus hij werkt I guess.

16-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1.5 jaar de Mirena gehad. Leek eerst allemaal goed te gaan, menstruatie is ook altijd uitgebleven dus dat was super fijn. Na verloop van tijd echt depressieve gedachten gekregen en enorme mood swings. Daarnaast kreeg ik enorm vervelend ruikende en grote hoeveelheid afscheiding, waar ik heel onzeker van werd. Ook veranderden mijn borsten enorm: het borstweefsel werd [lees meer...]keihard en spatte zowat uit m’n borsten. En daarnaast verloor ik ook nog eens mijn libido voor 100%. Ook veel zeer pijnlijke steken in baarmoeder. Al met al: de spiraal is er nu 4 maanden uit en ik voel me lichamelijk en mentaal ein-de-lijk weer mezelf. Weg met die rotzooi.

15-06-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Afschuwelijk...Plaatsen was een ramp (nog steeds soms pijn op de plek waar die boltang in de cervix zat. Vervolgens gelijk van volledig gezond naar niet in staat te werken, minstens 8-10 uur weeën per dag, niet vol te houden ondank 4 gram paracetamol per etmaal, crepeerde van de pijn, gezwollen en pijnlijke borsten, hoofdpijn. Ook korte wandeling oid lukte niet, normaal li[lees meer...]ep ik 15-21 km hard zonder probleem. Na 3 weken laten verwijderen. Dit NOOIT MEER. Mijn bevalling van 40 uur was ook een ramp maar daar kreeg ik tenminste nog een gezond kind voor terug (en ik bleek behoorlijk onvruchtbaar dus alle ellende voor niets). Ik zou graag willen weten bij hoeveel vrouwen deze dingen weer verwijderd moeten worden...daar waren geen cijfers over, alleen hoeveel werden geplaatst. Wel uiterst effectieve bescherming tegen iedere vorm van seks waardoor het vast heel goed werkt

14-06-2022 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Gestart in 2003 na geboorte van de oudste. Inbrengen was geen probleem, iets gevoelig hooguit. Menstruatiec stopte vrij snel. Na verwijdering omdat we gezinsuitbreiding wilden na 3 maanden zwanger en in 2005 nummer 2 laten zetten. Inmiddels in 2010, 2015 en 2020 laten vervangen. Ik ben nu 50 dus dit zal mijn laatste wel zijn maar al die jaren hebben we er veel gemak v[lees meer...]an gehad. Geen menstruatie, geen klachten.

02-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik kreeg het mirena spiraal zo'n 20 jaar geleden toen het net nieuw was. Door het hormoon wat er in zat was mijn hele hormoonhuishouding van slag.. het kon niet door het spiraal komen werd mij door huisarts en gynaecoloog verteld. Uiteindelijk zelf fabrikant gebeld en zij gaven mij het verlossende antwoord: zsm eruit halen want het kon daar dus wel v komen! Dus voor mij [lees meer...]helemaal niets meer met hormonen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

20-05-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen vond ik helemaal niet pijnlijk. Eigenlijk was ik zeer tevreden over mijn eerste spiraaltje. Zeer gemakkelijk, geen ongesteldheid en veilig voor 5 jaar. Ik had wel klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Nooit gedacht dat dit door de minera kon komen. Echter na mijn zwangerschap ( wanneer ik geen klachten meer had) kwamen deze na 1 week van het tweede spiraaltje [lees meer...]terug. Hierbij kreeg ik ook vermoeidheid en neerslachtigheid. Op drie weken tijd herkende ik mezelf niet meer. Nu pas de link gelegd met het spiraaltje. Voor mij nooit meer!

18-05-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Verschrikkelijk dit. Plaatsen geen enkel probleem, even 1 krampje en dat was het. Na 3 kinderen waren we klaar en het klonk zo makkelijk. 3 maanden na de bevalling door de huisarts geplaatst. Toen 1 dag geen last gehad en toen begon de ellende. Krampen, enorm. En hele lichte weeën. Na een paar dagen begon ik te bloeden, dat is nog niet verminderd en hij zit er nu al 8 weke[lees meer...]n in. Ik koop me arm aan maandverband. Verder twee keer seks gehad, enorme pijn. Duurde tot de dag erna. Ook totaal geen libido en geen zin meer in. Verschrikkelijk. En die hoofdpijn, heel subtiel maar wel continu aanwezig. Na het plaatsen ging ik meteen door naar het consultatiebureau voor een meten en wegen. Nu net de volgende meting gehad twee maanden later en m'n baby is maar 150 gram aangekomen. Dat komt dus door de terugloop in productie doordat ik menstrueer. Normaal heb je daar 1 week laat van en wordt het beter, maar blijkbaar kan een baby er slecht tegen als dat al twee maanden duurt. Heeft mr veel zorgen opgeleverd, en ik heb ook het idee dat alle zorgen en angsten een stuk erger zijn geworden door het spiraal. Goed, na twee weken op en af koorts en pijn mocht ik eindelijk terug naar de huisarts waar een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Dus aan de antibiotica geweest. Voor de andere klachten zegt de huisarts dat ik moet afwachten totdat de menstruatie voorbij is om te kijken of dat verbetering geeft. Maar voor nu nog niet dus. Man man man wat een ellende. Nog een maand aankijken en dan gaat hij eruit, met de huisarts afgesproken. Verder trouwens veel krampen in m'n Lies, heb ik altijd tijdens mijn menstruatie maar nu dus al sinds de plaatsing.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

14-05-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraal heb ik nu bijna 3,5 jaar. Eerst was ik best tevreden, maar de bijwerkingen zijn met de tijd erger geworden. Vanaf het begin heb ik last gekregen van acne terwijl ik hier nooit zo veel last van gehad. Nu komt het vaak met vlagen en het is heel pijnlijk. Mijn huid zit nu ook vol hyperpigmentatie wat dan ook maanden lang blijft zitten. Daarnaast heb ik gemerkt dat[lees meer...] mijn haargroei donkerder en meer geworden is sinds ik de Mirena heb (ook in mijn gezicht). Daarnaast voel ik me dus al jaren niet zoals mezelf. Ik ben altijd moe en voel me erg onrustig en "meh" (gevoeliger voor stress, zenuwachtig, bijna nooit meer vrolijk, nergens echt zin in). Met de tijd heb ik steeds meer last gekregen van buikkrampen en heb ik een constante buikpijn. Mijn menstruatie was erg onregelmatig en sinds 7 maandend ook compleet verdwenen (vind ik niet perse fijn). Ook is mijn sex drive echt heel laag geworden en wanneer ik wel zin heb, dan raakt mijn lichaam vaak niet opgewonden en is het zo droog als de sahara. Daarnaast doet de seks ook best vaak pijn. Hiervoor had ik daar nooit last van en ik heb ook geen nieuwe partner. Werkt wel goed als anticonceptie, want je hebt toch geen zin meer of stopt halverwege omdat het pijn doet. De enige reden dat ik hem nog heb is omdat andere (niet) hormonale anticonceptie voor ons niet betrouwbaar genoeg is, anders had ik hem al lang laten verwijderen.

26-04-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Ik heb een erg goede ervaring met mijn Mirena spiraal. Ik heb hem inmiddels bijna 4 jaar. Fijn dat ik er niet aan hoef te denken. Ook fijn dat ik niet/nauwelijks meer ongesteld word. Ik heb geen bijwerkingen ervaren van de spiraal, behalve de eerste dagen na plaatsing wat buikpijn. Daarnaast ook de eerste weken na plaatsing continue een klein beetje bloedverlies, maar di[lees meer...]t verdween na verloop van tijd.

23-04-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
In januari besloten om over te gaan op de Mirena spiraal. Dit omdat ik erg veel pijn ervaarde voor en tijdens mijn menstruatie. Op advies van de ha overgegaan op de spiraal met het verhaal dat je er maar 15 minuten pijn van zou hebben. Het plaatsen deed 2sec pijn en daarna begon het drama. Zoveel buikpijn, rugpijn, koorts, hoofdpijn en misselijk. Ik heb twee a 3 dagen i[lees meer...]n bed gelegen van de pijn met verschillende sterkte pijnstilling. Dit ging maar niet over. Contact ha vertelde dat ik naar de gynaecoloog moest om te kijken of de spiraal juist was geplaatst dit bleek zo te zijn. Hierna kreeg ik te horen dat de spiraal er niet zomaar verwijderd mocht worden en dat ik het een half jaar tijd moest geven. Tijdens de menstruatie is mijn pijn wat ik altijd al erg had nog pijnlijker geworden. Kortom lees je goed in.

15-03-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Nou dacht zal ook een reactie achter laten . Ik heb een paar jaar geleden de mirena laten zetten had toen last van erge acne (roacutanne kuur gehad na uithalen mirena ) , gewrichtspijn en spierpijn. Kon amper mijn bed uit stijf en rugpijn . Ook werd ik er depressief van . Zelfs mijn man en kinderen zagen de veranderingen. Het duurde erg lang voordat ik er achter kwam da[lees meer...]t het door de mirena kwam . Na het verwijderen voelde ik me beter en deed mijn lijf het weer . Geen spier en gewrichtspijn meer en geen acne meer . Nu ivm mijn endometriose toch weer laten plaatsen als laatste redmiddel voor een operatie en wat denk je ..... alle klachten kwamen weer terug . Zo snel mogelijk weer laten verwijderen. Kies dan toch liever voor een operatie dan de hel van de mirena

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.