Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

09-08-2023 | Vrouw | 49
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik beklaag me zo ontzertende ik dat ROTDING liet plaatsen. Reden was omdat ik heel veel bloedverlies had en cyclussen van 20 dagen. Gynaecologe stelde mirena voor. Ik gebruikt al 20 jaar geen anti conceptie. Dus ik weet wat ik voel. Vanaf ik ze kreeg, hoofdpijn. Elke stap ik verzette was bonzend voorhoofd. Rugpijn niet normaal dat ik amper kon ademenen en kon zitten. Op d[lees meer...]e koop toe zag ze een cyste zitten. Ik wou na 1 maand een extra controle. Ik liet me overhalen ze nog iets te laten zitten. Maar bloedverlies had ik 2 maand elke dag met mirena en de pijnen. Dus na 2 maanden eruit dat ding. Maar dan. Om bij te wenen. In plaats dat het iogelost is, neen EXTREEM HAARVERLIES. Niet een beetje, maar hele strengen. Dat duurt nu al 6 weken. Ik ben 49j blond lange haren, maar heel fijn haar. En nu heb ik kale plekken en zo uitgedund. Ik neem nu Alline een suplement met biotonine en zink extra. Ik hoop dat het stopt. Maar huisarts zegt geduld. Door dat spiraal kwam mijn haar in rustfase en dan valt uit. Zo erg. Mirena NOOIT MEER !!!!!

10-07-2023 | Vrouw | 42
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Gezien de hoeveelheid bloedverlies tijdens mijn menstruatie (die overigens regelmatig was en met geen pijn) wilde ik een spiraal proberen. Het hevige bloedverlies komt bij mij door heel veel baarmoederslijmvlies en ik slik ijzertabletten. Het plaatsen viel me erg mee. Weinig van gemerkt. Misschien helpt het dat ik vier kinderen heb. De eerste maanden zou wat onregelm[lees meer...]atig bloedverlies normaal zijn. Bij mij bleef dat een jaar lang doorgaan. Na een jaar werd er gecontroleerd en bleek de spiraal niet meer goed te zitten!! Daardoor kan waarschijnlijk het onregelmatige bloedverlies. Het bloeden was in hoeveelheid veel minder maar in frequentie veel vaker waardoor ik bijna altijd met maandverband rondliep. Één keer 40 dagen achter elkaar. Tjah... Fijn was dat het zo weinig was en ik gewoon overal naartoe kon gaan maar dit vond ik echt te vaak en te lang. De spiraal werd gelijk vervangen door een nieuwe en nu met een controle na 6 weken. Hij zat nu nog steeds goed maar de onregelmatige en frequente bloedingen bleven na een half jaar nog. Ik heb de spiraal toen laten verwijderen. Nu mag ik erover nadenken of ik mijn baarmoeder eruit wil laten halen of een novasure behandeling. Ik wacht mijn normale cyclus even een tijdje af en beslis dan wat ik doe. Maar een spiraal was voor mij geen oplossing helaas.

12-02-2023 | Vrouw | 58
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik was 40 jaar Na een lange periode van heel veel en lang bloedverlies tijdens menstruaties, het proberen van De Pil en Nuvaring die beiden enorme depressieve gevoelens veroorzaakten was mijn laatste mogelijkheid (voor de keuze tot verwijdering van m'n baarmoeder) het Mirena spiraal. Na een paar maanden nam het bloedverlies af tot 0. Na 7,5 jaar heb ik em laten verwisselen[lees meer...] voor een nieuwe en ben daarna ook menstruatieloos gebleven. Ik ben er zelfs de overgang mee ingerold. Na het verwijderen van de laatste Mirena die ook 7,5 jaar heeft gezeten ben ik nooit meer ongesteld geworden. Prima!!

06-12-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Inmiddels ben ik al aan mijn 4e Mirena. Het plaatsen/verwijderen is elke keer weer pijnlijk en ik moet dan nog een extra dag met pijnstilling op de bank. Daarna neemt de kramp langzaam af en hoef ik 5 jaar lang niet meer aan anticonceptie te denken. Mijn hiervoor zo hevige menstruatie is veranderd van elke maand 8 dagen lang heftig bloedverlies naar 4 dagen bruine afsche[lees meer...]iding. Stipt elke 4 weken. Een wereld van verschil. Ik ben van plan dit te gebruiken todat ik in de overgang kom.

27-11-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb helaas geen goede ervaringen met de mirena. Omdat ik last had van hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie en in het verleden longembolie heb gehad was dit het alternatief waar de huisarts mee kwam. Gewoon zo'n ding erin en dan was ik van alle klachten af, geen bloedarmoede meer,. Etc. Zo werd hij aangeprezen. Het inbrengen ging wel goed, even pijn maar daarn[lees meer...]a prima. Al snel na de plaatsing begonnen bij mij de klachten, ik herkende mezelf niet meer, stemmingswisselingen, extreem pijnlijke borsten, opgejaagd en soms zelfs agressief gevoel, hartkloppingen als ik gewoon avonds op bed lag. Ik nam het in eerste instantie voor lief omdat ik amper nog bloedverlies had en vertelde mezelf dat ik het mezelf misschien inbeelde dat het door de mirena kwam. Ik kwam meer dan 10 kilo aan, ik lette op mijn eten maar niks hielp. Ik had last van extreem opgezette buik dat ik zelfs moeite kreeg met ademhalen. Ik had constant een wringend gevoel in mijn onderbuik. Na ongeveer 2 jaar begon de pijn heftiger te worden. In mijn onderbuik, onderrug, en constant. Ook het hevig bloedverlies kwam terug. Tijdens een hysteroscopie bleek dat de spiraal niet goed zat en helemaal naar voren was gekomen. Uiteindelijk heb ik hem onder narcose moeten laten verwijderen. De mirena spiraal bleek zich een weg te banen door mijn baarmoederwand. Nu heb ik de nova sure laten doen en ik hoop van alle ellende af te zijn en weer een beetje mezelf te voelen! Voor mij helaas geen fijne ervaring

06-06-2020 | Vrouw | 51
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Het inzetten was verschrikkelijk pijnelijk maar na een paar dagen was die pijn over. Zo n 9 maanden last van vloeien gehouden , steeds minder , daarna bleef het weg. De lichamelijke klachten waren enorm , veel pijn aan armen benen , een soort zenuwpijn . Moe , lusteloos , angstaanvallen, depressief . Ik had het idee mezelf niet meer te zijn . Na 1,5 jaar van proberen en o[lees meer...]ok angst van het eruit halen toch beloten tis klaar nu. De huisarts zei nog dat de klachten niet van de merena konden komen. Het eruit halen was pijnloos. Ik was meteen opgelucht , ik heb even gevloeid en 4 weken erna weer een bloedverlies daarna nog niet weer . Het is nu 8 maanden geleden dat hij verwijderd is en alle klachten zijn geleidelijk aan verdwenen. Dit middel doet echt veel meer met je lijf dan dat zij aangeven. Er moet meer geluisterd worden naar de mensen met klachten. Het heeft mij meer dan een jaar van ellende gegeven.

19-03-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Mijn man is 6 jaar geleden gesteriliseerd, dus anticonceptie niet nodig. Laatste 1,5 jaar veel last van mijn menstruatie, pijnlijk, onregelmatig en veel bloedverlies. Dus op advies van huisarts Mirena laten plaatsen. Ik heb de Mirena nu een half jaar en ben niet tevreden, ik heb constant wat bloedverlies, dus moet altijd een inlegkruisjes dragen en zeker 10 dagen van [lees meer...]de maand een tampon. Ik ben 6 kilo aangekomen, veel eetlust en ik kan het niet onderdrukken. Voorheen al 15 jaar op een vast gewicht van 66 kilo. Dus ik vind dit storend. Ben chagarijnig zelfs wel depressieve klachten te noemen. Mijn libido is weg, terwijl dat voorheen totaal geen probleem was. Tijdens de sex voelt mijn man de draadjes wat alles behalve fijn is. Ik kan me voorstellen dat het fijn is dat je niet meer dagelijks hoeft te denken aan de pil, maar daar heb ik hem niet voor. Mijn huid is wel wat egaler geworden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ik wilde mezelf een half jaar de tijd geven om eraan te wennen. Maar ik denk dat ik de spiraal eruit ga halen. Mooi geweest zo!

10-02-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op naderende overgang. Plaatsing was erg pijnlijk. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in hele lijf, extreem moe, spierpijnen in borstkas en armen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust [lees meer...]en bezorgd om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, tintelingen in lippen en tong, dagelijks bloedverlies in wisselende mate. Klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Na ruim 3 maanden Mirena laten verwijderen. Binnen een week drastische afname van klachten, na 4 weken bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk).

31-01-2020 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb de Mirena gekregen ivm een niche litteken in de baarmoeder van 3 keizersnedes het zou de hormoon klachten laten verdwijnen. 24 uur na het zetten van de mirena veranderde ik compleet ik sport 5 tot 6 keer per week ik ben zeer sportief en heb een hoge pijngrens . Binnen 24 uur was ik mijzelf compleet kwijt. De mirena is per direct verwijderd

29-12-2019 | Vrouw | 24
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb deze 5 jaar geleden laten zetten omdat ik niet consequent de pil slikte en hevige buikpijn had met ongesteld zijn. Het plaatsen van de spiraal vond ik niet echt pijn doen, wel apart gevoel. Kon daarna gewoon weer alles doen. Heb daarna nog 2 dagen gebloeid, daarna nooit meer in 5 jaar. Soms kon ik wel merken als ik in mijn periode zat, dan had ik meer trek in sno[lees meer...]epen. Zeer tevreden!

30-11-2019 | Vrouw | 43
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Aangezien ik veel last van bloedingen had gekozen voor spiraal in het verleden de pil gehad maar kreeg hier migraine van. Het plaatsen vond ik niet heel prettig maar was te doen weken daarna lichte bloedingen gehad en continue een licht zeurende hoofdpijn Ongeveer drie maanden ging het goed heel licht ongesteld summiere hoofdpijn klachten maar wel 3kilo zwaarder die er [lees meer...]met geen mogelijkheid af gaan Nu zo'n 9 a 10 maanden na het plaatsen van de spiraal neemt de hoofdpijn toe en gaat het meer op migraine lijken ook voel ik me vlakker geen zin meer in seks en veel spierpijn vooral in nek. Ik overweeg om de spiraal eruit te laten halen want vind al die lichamelijke klachten verschrikkelijk maar ook het vlakke gevoel is niet wie ik ben

13-10-2019 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Binnen 3 dagen kreeg ik “weeën” en startte mijn lichaam met afstoten. ‘s Avonds met horror-bloedverlies en stolsels kwam Mirena er uit ... opengeklapt en wel. Nog drie dagen zeer zware en onhoudbare bloedingen gehad; Medicatie noodzakelijk. Veel pijn gehad en wat nu? Ook Nova-sure behandeling daarna heeft niet geholpen.

28-05-2019 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Heb de Mirena 4jaar. Mijn eerste. Plaatsen was vervelend vanwege de eendenbek, het opmeten en het plaatsen vh spiraaltje. Doe een inlegkruisje of maandverband aan voor vocht slijm of n beetje bloedverlies na plaatsing. De eerste maand ofzo af en toe een paar druppels bloedverlies gehad. Ongeveer 3 keer ongesteld geweest nog in afnemende mate. Daarna paar maanden niets. Dan[lees meer...] weer eens ongesteld maar niet helderrood maar bruinkleurig. Sorry voor de details maar misschien helpt het iemand die dat ook heeft dat je niet de enige bent die dat heeft. De eerste maanden ook last gehad van krampen, voelen dat je niet lekker rechtop kunt staan, spanning in je buik. Maar na een paar maanden ging dat over en geen last van stemmingverandering. Geen probleem met seks of gevoelens die negatief zijn tov ervan. Blij dat ik niet meer ongesteld ben want daarvoor was ik altijd bijna ziek ervan. Ik viel dan die paar dagen ongesteld zijn, bijna flauw en had géén kracht om nog iets te doen. Mijn energie was gewoon weg. Ik trok wit weg. Ik ben erg positief over het spiraaltje. Ik heb geen ervaring met andere soorten zoals de Kyleena waar schijnbaar minder hormonen inzitten en kleiner is van formaat. Misschien dat ik dat doe in overleg met de huisarts over 1jr wanneer de nieuwe geplaatst wordt. Ik ben benieuwd wat het Mirena of Kyleena spiraaltje kan betekenen voor als je in de overgang komt. Hopenlijk werkt het dan ook nog goed zodat je niet meer ongesteld wordt.

07-02-2019 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Plaatsing door gyno was zo gepiept, als een blij ei in de auto en aan het werk. Maar na 2 uur begon alle ellende, vreselijke bloedingen en krampen. Ben een enorme doorzetter dus tanden op elkaar. De bloedingen en krampen non stop duurden 1,5 jaar daarna rust. Daarvoor in de plaats kreeg ik grote puisten in gezicht, hals, schouders en rug, vermoeidheid, spierverzuring, gewr[lees meer...]ichtspijnen en zelfs astma. In het derde jaar daar bovenop uit het niets angstoornissen en paniekaanvallen terwijl ik een enorm nuchter persoon ben. Nu ik ook psychische klachten heb is de maat vol en moet ik accepteren dat mijn lichaam al die tijd vecht tegen dit lichaamsvreemde voorwerp. Een onderzoek van het MC Erasmusziekenhuis uit 2017 heeft uitgewezen dat deze spiraal niet plaatselijk hormonen afgeeft maar door het hele lichaam. Cortisolwaarden ( stresshormoon) en hartslag waren verhoogd bij mirenagebruikers. Mijn lichaam is uitgevochten dus eruit.

22-10-2018 | Vrouw | 43
Abnormaal vaginaal bloedverlies
De Mirena gaf bij mij psychische klachten. (Hoewel de huisarts zei dat het bijna niet aan de Mirena kon liggen) ik voelde me gespannen en zenuwachtig. Na 6 maanden heb ik hem laten verwijderen en langzaam verminderde het onaangename stressgevoel

02-10-2018 | Vrouw | 44
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb een half jaar geleden een Mirena laten plaatsen ivm zeer pijnlijke menstruaties met hevige bloedingen (stolsels). Het plaatsen viel erg mee. Onaangenaam, maar niet echt pijnlijk. Daarna wel enkele weken last gehad van rugpijn en "zware" benen. Er zitten voor mij voor- en nadelen aan. Ik ben veel vaker ongesteld. Voorheen had ik een cyclus van 35 dagen en dat is nu n[lees meer...]og maar 24 dagen. Ik ben steeds 2 weken ongesteld, dan 10 dagen niet en dan begint het weer. Dit gaat al 4 maanden zo. Ik hoop, misschien tegen beter weten in, nog op verandering. De menstruaties zijn wel veel minder pijnlijk en ook de bloedingen zijn minder hevig. Ik voel me heerlijk in mijn vel. Veel minder PMS! Door de vele, lange menstruaties twijfel ik nog wel of ik hem laat zitten.