levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-06-2019 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsen spiraal
Het plaatsen was erg pijnlijk bij mij... ook omdat ik geen pijnstiller heb genomen daarvoor en ik was erg gespannen omdat het me eerste keer was. 1 uurtje opgezette buik gehad en daarna geen last meer en niet meer ongesteld. Nu 7 maanden verder en het bevalt me heerlijk! Me partner zegt wel dat hij het draadje voel als een soort “ prikje “ bij zijn penis maar is niet ernst[lees meer...]ig, hij voelt het alleen.

08-01-2014 | Vrouw | 19
Plaatsen spiraal
ik heb een mirena spiraal laten zetten toen ik 18 werd. ik had elke maand hevige rugpijn, misselijkheid, hoofdpijn. naja ik was gewoon steeds ziek, dus ik besloot een mirena spiraal te nemen. toen ik het spiraaltje liet zetten deed het geen pijn! alleen een beetje gevoelig. ik heb een week last gehad van rugpijn en bloedingen, maar daarna helemaal niks meer, ik heb hem nu[lees meer...] bijna 2 jaar, ben niet meer ongesteld geweest, geen pijnen en bloedingen meer! echt een super product!! zeker een aanrader!

16-11-2015 | Vrouw | 21
Plaatsen spiraal
Ik ben tot nu toe erg tevreden over de Mirena. Ik vond het altijd lastig van de pil om die elke dag op hetzelfde moment te nemen en dan had ik er nog niet helemaal vertrouwen in, mijn moeder was zwanger geraakt terwijl ze aan de pil was. Ik wil echt nog niet zwanger worden en dus gebruikte voor de zekerheid de pil en condoom, maar mijn vriend had problemen met het condoom.[lees meer...] Zelf vond ik alleen de pil geen fijn idee en dus was het spiraaltje het volgende idee. Het inbrengen was niet heel prettig, deed best wel pijn, had ik al toen hij die eendenbek erin deed, dus ik had daar nog de meeste last van, alles daarna maakte me niet veel meer uit. Het is alleen wel gewoon heel snel gedaan, binnen 3 minuutjes was ik weer uit de stoel en zat de Mirena erin. Ik heb het door de Gynaecoloog laten doen en heb een week terug de controle gehad en alles zat goed! Ik heb heel soms een buikkramp, ik heb wel wat jeugdpuistjes maar volgens mij niet meer dan anders, had ik sws soms last van. Een keertje last van mijn rug of hoofd, kon ik voor de Mirena ook weleens hebben, afhankelijk van de tijd van de maand. In de eerste week had ik nog mijn menstruatie en de drie weken erna ook nog weleens een bloed vloeiing (wat op een aparte manier minder was als ik seksueel actief was, de afgelopen twee weken heel soms spotting, maar is vaker wat roze dat bij de afscheiding zit, het zit mij niet in de weg. Ik zal het iedereen aanraden om te proberen, want het geeft 5 jaar zekerheid en je hoeft geen enkele gedachte meer te hebben over anticonceptie, niet meer elke maand uitkijken of je wel ongesteld word (vol angst) en geen gepruts meer met condooms (als je zeker ben dat je allebei geen soa hebt).

20-09-2013 | Vrouw | 21
Plaatsen spiraal
Gister heb ik 't spiraaltje laten zetten in 't ziekenhuis sint Franciscus. Ik was geholpen door twee aardige dames en bij elke aanraking ofwat vertelden zij mij wat ze gingen doen. Ik had geen pijnstillers van te voren ingenomen, dus ik heb 1 hevige pijnscheut gevoeld en toen t over was had een pijnstiller gehad. vervolgens had ik nog zo een drie kwartier last van hevige p[lees meer...]ijn en daarna kickte de pijnstillers in en heb me de hele dag prima gevoeld, maar voelde t gevoel alsof ik ongesteld was. Ik had voordat ik het had laten zetten hier de reacties gelezen en las veel nare dingen. Gelukkig is het goed gegaan en ben ik uitstekend geholpen.!

11-04-2013 | Vrouw | 21
Plaatsen spiraal
Hallo allemaal. Ik ben 21 en heb nog geen kinderen gehad. 1,5 jaar aan de pil geweest maar was het helemaal zat. Een maand geleden heb ik de spiraal laten zetten. Van te voren 2 iboprufen genomen want dus totaal niks heeft geholpen. Ik heb het uitgeschreeuwd van de pijn en het was echt verschrikkelijk! Ik ben totaal geen aansteller en kan wel wat hebben. Ik heb laatst mijn[lees meer...] enkel gebroken en de pijn was minstens net zo erg! Alleen duurt de ergste pijn maar enkele minuten. Ik ga nooit meer een spiraal laten zetten! Tenzij ik plaatselijke verdoving krijg! Dit raadt ik aan voor iedereen die nog geen kinderen heeft gehad! Ik ben ook ontzettend bang voor de controle-afspraak! Na het zetten viel ik bijna flauw en bleef het bloed maar lopen.. hele benen zaten eronder maar dat werd de dag erna al minder. Ook had ik hele erge pijn in mn onderbuik en onderrug en was ik duizelig. Maar dit was allemaal nog te doen en werd in de loop van de dagen minder. Nu mijn enige klacht (tot nu toe): ontzettend stinkende afscheiding. Elke dag veel (donker)gele tot groene afscheiding. Ik schaam me dood tijdens de seks. En ik weet zeker dat ik geen soa heb. (Dit heb ik vroeger weleens gehad en heb ook schimmelinfecties gehad). Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik hier aan kan doen? Gaat het nog weg? Ik vind het zonde om de spiraal van 160 € eruit te laten halen..

20-03-2014 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Een maand geleden heb ik bij de huisarts een spiraal laten zetten. Lang getwijfeld vanwege de verhalen op internet en ik niet goed reageerde op de ´normale´ pil en bang was dat ik weer een reactie zou krijgen als ik het spiraal zou nemen. Ik had daarom de Yasmin. Het nadeel was dat ik bang was dat ik toch zwanger zou worden en het heel soms vergat. Het zetten van het spi[lees meer...]raal was geen pretje. Erge krampen, die te vergelijken zijn met hevige krampen van ongesteldheid. Een week daarna nog buikpijn gehad en een omgeblazen buik. Maar wat ben ik blij dat ik het gezet heb! Ik verlies nog heel licht soms een beetje bloed, maar de opgeblazen buik is weg. En het voelt nu al fijner dan de pil, beter dat de hormonen niet door het hele lichaam gaan. Een aanrader!

11-12-2013 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik heb sinds 2 april dit jaar de mirena spiraal en ik ben er totaal niet blij mee. heel vaak pijn in me been, voel me moe en gewoon niet mezelf, moet vandaag naar de dokter en wil hem er echt uit hebben, kan er niet meer tegen. Inbrengen deed geen pijn, maar heb al een zoontje.

01-11-2012 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik lees dat een aantal mensen na t zetten laat hebbn van een lang durige menstruatie. Ik heb vandaag een orientatie gesprek gehad bij de huisarts. En die vertelde mij dat je na t zetten van de marena, ongeveer 3 maanden last van menstruatie zou kunnen hebben. Dus dat wordt evn vol houden dames. Ik overweer het ook.

05-01-2014 | Vrouw | 23
Plaatsen spiraal
Als ik alles van te voren wist had ik het nooit gedaan. 10 maand geleden heb ik een spiraaltje laten plaatsen. Binnen 5 minuten stond ik weer buiten bij de huisarts, omdat ze een spoedgeval had kreeg ik geen verdere uitleg ik moest de bijsluiter goed lezen. Ik wist niet wat ik moest verwachten omdat ik geen kinderen heb of eerdere uitstrijkjes gehad had maar de pijn was v[lees meer...]reselijk. Toen ik buiten stond werd ik duizelig en had het gevoel alsof ik ging flauwvallen. Ik ging er van uit dat dit erbij hoorde. De tweede dag had ik zoveel pijn dat ik er niet meer van kon lopen. Ik heb de hele dag op de bank gelegen. De pijn kan ik niet beschrijven met iets wat ik eerder gevoeld heb. De dagen die erna kwamen waren ook verschrikkelijk, ik heb contact gehad met de huisarts en ben zelfs avonds naar de huisartsenpost geweest omdat ik hevige pijn aan de rechter kant heb. Hier zeiden ze dat er niets aan de hand was en dat dit er allemaal gewoon bij hoorde. Nu 10 maand later bloed in nog steeds heb iedere dag tampons nodig en voor mijn gevoel kan dat ook niet goed zijn. Op het moment wanneer ik even niet bloed heb ik afscheiding wat enorm stinkt. Meestal bruin van kleur. Hierdoor ben ik heel onzeker geworden. Altijd bang dat iemand anders het ook kan ruiken. Morgen heb ik een nieuwe afspraak bij de dokter, ik ben er helemaal klaar mee. Het spiraaltje moet er uit! Hopelijk is dit ook snel gebeurt en ben ik zsm van alle pijn af. Dus bij deze raad ik het iedereen af.

05-03-2013 | Vrouw | 23
Plaatsen spiraal
2 maanden geleden heb ik de Mirena spiraal laten plaatsen bij de gyn. Omdat ik er zoveel over lees wil ik toch ook graag vertellen hoe ik het ervaren heb. Het plaatsen van de spiraal. Neem trouwens vooraf 2 pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen! Ze maken eerst alles netjes schoon en plaatsen een eendenbek. Dit deed geen pijn. Daarna werd mijn baarmoeder opgemeten, [lees meer...]dat vond ik eigenlijk het vervelendst van de behandeling zelf, best pijnlijk maar probeer te ontspannen en goed ademen. De gyn zette meteen daarna de spiraal, dat was echt binnen 10 seconden gebeurd na het hele opmeet gebeuren. Daarna kon ik uit de behandel stoel klimmen en weer terug naar de wachtkamer voor een vervolg afspraak te maken voor een controle echo 6 weken later. Echter toen begon de ellende, na 5 minuten kreeg ik erg veel pijn onderin mijn buik en rug. Zo erg dat ik mezelf geen houding wist te geven, ik kreeg het ook erg warm en had braakneigingen en daarnaast viel ik ook bijna flauw. Puur van de pijn. Ze hebben me snel naar een brancard gebracht, zodra ik lag was de misselijkheid weg. De krampen in mijn buik/rug duurde ongeveer 15 minuten. Mij werd verteld dat dit 'weeën' zijn, er zit natuurlijk opeens iets in je baarmoeder wat er normaal niet zit. Na een half uur ging het weer goed met me en kon ik naar huis. Na een paar dagen kreeg ik lichte bloedingen, die hebben 5 weken lang aangehouden. Tijdens deze 5 weken had ik na bijvoorbeeld een stuk fietsen of wandelen soms nog half zware krampen maar dat zakte weer na een paar minuten. Na die 5 weken is het bloeden gestopt en heb ik ook bijna geen krampen meer nu. De echo na 6 weken om te controleren of alles goed zit verliep prima, de spiraal zit mooi op zn plaats. Het plaatsen en vooral het half uur daarna verliepen voor mij toch wel als een ramp. Ik heb me tijdens die krampen best slecht gevoeld. Toch ben ik nu heel erg tevreden! Eindelijk van die vervelende Pil af.

25-02-2013 | Vrouw | 23
Plaatsen spiraal
December 2012 spiraal laten plaatsen ivb ziekte van chron. Het plaatsen viel reuze mee. Tuurlijk voel je het maar als je goed ontspant en goed luisterde valt het reuze mee. Ik heb geen last onregelmatige bloedingen. Ik ben er erg tevreden over

06-05-2015 | Vrouw | 29
levonorgestrel (20mg)
Plaatsen spiraal
Het plaatsen deed ongelooflijk veel pijn! Daarna nog maanden last gehad van constant bloedverlies en pijn in m'n onderrug en onderbuik. Na iets van een half jaar is het continu bloeden gestopt, maar nog wel last van maandelijkse bloedingen. Ik heb nog steeds regelmatig last van krampen. Ook heb ik sinds het spiraaltje last van hormonale buien. regelmatig loop ik te janken [lees meer...]en voel ik me slecht. M'n omgeving is dit ook niet onopgemerkt gebleven. Het werken kost me meer energie omdat ik regelmatig last heb van vage klachten als onderrug en onderbuikpijn. vaak heb ik na wat steken ook last van vloed. Mijn huid is onzuiver geworden en ik heb ook last van haaruitval en dun, droog haar sinds het spiraaltje. Ik heb het idee dat ik gebombardeerd wordt met shots van hormonen en dat mijn lichaam hier in opstand tegen komt.

21-01-2014 | Vrouw | 29
Plaatsen spiraal
Ik draag inmiddels mijn tweede spiraal. Ideaal vond ik het. Het zetten is geen pretje maar daarna nooit meer ongesteld geweest. Ik was erg enthousiast over het ding tot ik onlangs de Amerikaanse bijsluiten heb gelezen. Ik had sinds het plaatsen van het spiraal wel eens rare klachten als regelmatig longontstekingen die maar niet over gingen na 2 kuren, eczeem op mijn ha[lees meer...]nden en voeten, acne op mijn gezicht, uitvloeisel uit mijn tepels, emotionele labiliteit en zware migraine aanvallen. Met al mijn klachten naar de huisarts geweest en alles laten onderzoeken etc etc. Nooit een oorzaak voor gevonden. Ik vond dat heel gek. Ik ben gaan zoeken op het internet naar de bijsluiter van Mirena omdat ik het raar vond dt ik vroeger nooit ziek was en nu om de haverklap. Op een forum kwam ik de vertaling van de Amerikaanse bijsluiter tegen. Deze was veel uitgebreider dan de Nederlandse bijsluiter. Al die rare klachten bleken allen vermeld in de Amerikaanse bijsluiter onder het kopje bijwerkingen. Jammer dat er in de Nederlandse bijsluiter geen melding van wordt gemaakt. Ik heb het ding gisteren weg laten halen en voel mij een stuk energieker. Helaas is voor mij de Mirena dus geen optie meer.

24-11-2015 | Vrouw | 30
Plaatsen spiraal
Ik lees veel negatieve verhalen. Dat kan. Ieder lichaam is anders. Als eerste het vervelende van een spiraal... is het laten plaatsen!! Mijn lieve God zeg. Maar een vriendin van mij heeft er ook 1 laten plaatsen en die voelde alleen een klein prikje. Dus zo zie je maar. Ieder lichaam is anders. Ik had hiervoor een koperspiraal en die had ik 3 maanden en werd erg emotioneel[lees meer...]. Hondje, baby, etc... alles was om te janken. Toch maar weer overgestapt op de Mirena spiraal en ik ben weer (ja met hormoon) helemaal de oude en zit veel beter in mijn vel.

13-03-2013 | Vrouw | 31
Plaatsen spiraal
Sinds gebruik bij mirena. Allereerst was de plaatsing van de spiraal echt zeer pijnlijk. Wat ik niet had verwacht, ik was goed ontspannen. mijn klachten : -onregelmatig ongesteld en steeds langere tijd en steeds meer, - periodes van pijnlijk harde borsten - lage hevige rug pijn links onderin - hevige steken in baarmoeder - haaruitval - hoog libido kan soms oo[lees meer...]k vervelend zijn Leef nu op Advil fenimax & OB Ik heb al 1 inwendige echo gehad spiraal zit verder goed, hier voor had ik nooit klachten en zat ik aan de nuva ring. Ik heb in april nog 1 x een inwendige echo geef het tot die tijd de kans als het niet verbeterd stap ik weer terug op de nuva ring. Al met al dus geen fijne ervaring voor mij

05-12-2012 | Vrouw | 33
Plaatsen spiraal
heb nu sinds februari 2012 mijn 2de mirenaspiraaltje. Mijn eerste liet ik na 3 jaar verwijderen omdat ik meer menstrueerde dan menstruatie vrije dagen kende in dat 3de jaar. verschillende malen naar de gynaecoloog geweest om dat probleem aan te kaarten en een paar keer een kuur van 3 maanden minipil er bovenop gekregen in februari 2011 was ik dat bloedverlies (en niet wei[lees meer...]nig) kotsbeu dat ik de spiraal liet verwijderen. De maanden nadien is mijn lichaam op zijn plooi moeten komen. ik kreeg mijn regels na het uithalen van mijn spiraal terug regelmatig maar de eerste maanden had ik zo'n hevige menstruaties met enorme klonters. Ik kon gewoon de deur niet uit! nadien is alles gestabiliseerd. In februari 2012 heb ik het opnieuw aangedurfd om een mirenaspiraaltje te laten plaatsen maar, heb er nu al terug spijt van. Eerste 3 maanden constant verlies wat normaal blijkt te zijn dan tot eind juli alles oké; lichte en korte menstruatieperiodes en sinds augustus opnieuw omgekeerde cyclus, migraine, buikkrampen tijdens menstruatie en eisprong, moodswings, pijnlijke borsten en enorm slecht geurend verlies. Ik heb er ook mijn buik van vol.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum