ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-03-2016 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb de nuvaring 6 jaar gehad. Prettig in gebruik, blijft 3 weken in en 1 week uit waarna ontrekkingsbloeding plaatsvind. Makkelijk vaginaal in en uit te brengen. Kan 3 uur per dag worden uitgehaald zonder kans op zwangerschap, prettiger om sex te hebben zonder ring in. Zou kunnen maar ik voelde dat meestal wel zitten dus toch eruit tijdens de sex. Prettig om zo regelmat[lees meer...]ig cyclus te hebben. Echter ben ik gestopt, omdat ik eerder heb vernomen dat zwaarmoedigheid en depressie lijken te ontstaan. Zo ook bij mij; zwaar en moe depressief gevoel. Gevoel hebben dat je niet echt leeft, maar alleen maar hier rondloopt. De huisarts zei dat dit niet kon komen door de Nuvaring en dit ook hier niet om bekend staat, maar ik heb wel degelijk sinds ik gestopt ben een veel vrijer gevoel. Veel vrolijker! Ben zelfs blij dat ik gestopt ben om het verschil te merken ook al staat dit nergens in de boeken als bijwerking, mijn eigen ervaring is echt wel zo, vandaar dat ik ook dit bericht achterlaat. Laat je niet afschepen dat het niet zou kunnen, want ook ik heb dit ervaren en velen met mij.

25-02-2016 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik Nuvaring al jaren en vind hem erg fijn. Je krijgt zo min mogelijk hormonen binnen en hoeft er maar 2 keer per 4 weken aan de denken.

02-02-2016 | Vrouw | 42
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Mijn 1ste Nuvaring gaat er vandaag uit. Tot nu toe vind ik het ideaal. De 1ste paar dagen wat last van bijwerkingen; puistjes, hoofdpijn en buikpijn. Was na een dag of 4 over. Stuk minder last van PMS. Vooralsnog ben ik heel enthousiast.

25-01-2016 | Vrouw | 20
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Van de Diane35 overgestapt naar de nuvaring ivm het vaak vergeten van de pil, wat leidde tot doorbraakbloedingen. Nu zeer blij met mijn nuvaring, geen dagelijkse pil meer! ring inbrengen is zeer gemakkelijk en je voelt de ring niet tijdens het lopen, sporten en zelfs niet tijdens het vrijen! Ik zou hem dan ook iedereen aanraden, het is ideaal! Het is wel wat duurder dan de[lees meer...] pil (10 per maand), maar dat heb ik er echt voor over!

27-10-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Makkelijk in het gebruik, maar een keer per drie weken de ring vervangen. Inbrengen is simpel. Ring niet voelbaar. Een paar dagen voor de ring er uit gaat, altijd migraine en last van stemmingswisselingen. Vaak emotioneel. Tijdens het gebruik vaak hoofdpijn.

16-10-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Super handig. Ik leef te onregelmatig voor de pil om die consistent in te nemen. Daarbij ervaar ik geen bijwerkingen van de nuvaring. Voor mij echt een uitkomst

03-10-2015 | Vrouw | 20

19-08-2015 | Vrouw | 28

15-08-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nooit meer de nuvaring voor mij! Ik had last van zo'n beetje elke bijwerking die er in de bijsluiter staat. De ergste waren: veel stemmingswisselingen, vlak zijn, pms, woede aanvallen, prikkelbaarheid, opvliegers, wazig zien en pigment afwijkingen (soort zwangerschaps masker) in mijn gezicht. Ik ben er van overtuigd dat de nuvaring heeft bijgedragen aan het ontstaan van m[lees meer...]ijn depressie. Gekgenoeg had ik lichamelijk geen menstruatie pijn. Ik vloeide bijna niet meer, totaal 2 dagen. Nu iets langer dan een maand gestopt met de nuvaring en overgestapt op een koper spiraal (hormoonvrij). Geestelijk voel ik mij een heel stuk beter, minder vlak en kan meer genieten. Ervaringen komen anders 'binnen', alsof ik er echt bij ben. Voor mij nooit meer de nuvaring of hormonen troep!!

07-08-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In totaal 6 maanden uitgeprobeerd... Na die tijd zou het lichaam eraan gewend moeten zijn. De eerste twee maanden gingen perfect en waren veelbelovend. Normaal gesproken heb ik ontzettend veel last van flauwtes, misselijkheid en krampen wanneer ik ongesteld ben maar de Nuvaring zorgde ervoor dat mijn klachten bijna compleet verdwenen. Daarna ging het steeds sneller fout m[lees meer...]et de nuvaring. Ipv 5 dagen ongesteld werd het steeds langer tot ik uiteindelijk 3 weken ongesteld was. Ook had ik steeds meer last van een branderig gevoel. Toen kreeg ik er ook nog een schimmelinfectie en een ontstoken plasbuis bij. Op aanraden van huisarts meteen ermee gestopt en de opluchting kwam al een paar minuten nadat het onding eruit was. Nu ben ik overgestapt naar de Mirena.

26-07-2015 | Vrouw | 18
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben zeer tevreden over de NuvaRing, nadat ik 2 jaar aan de pil was, had ik enorme last van misselijkheid, even niet eten resulteerde in een sterk duizelig en wazig gevoel waarbij ik bijna moest overgeven. Ook merkte ik dat ik bij het innemen van de pil erg misselijk werd. Na een jaar heb ik het weer geprobeerd met de pil, ook dat was binnen 5 dagen weer drama. Na het ov[lees meer...]erstappen op de NuvaRing had ik nergens last van! :)

09-07-2015 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
De ring is makkelijk in te brengen maar ik kan me niet voorstellen dat je deze ring niet voelt tijdens de seks. Sinds inbreng bleef ik maar ongesteld, normaal maar 3 á 4 dagen, nu al meer dan 9 dagen! Daarbij kreeg ik enorme hoofdpijn waarvan 2x migraine in 3 dagen. Daarvoor al meer dan een jaar geen migraine gehad. Blijkbaar krijg ik gewoon last van die hormonen. Na ruim [lees meer...]een week de ring eruit getrokken bij de 2e x migraine. Nu gaat het al beter :-).

19-06-2015 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
geprobeerd, maar ontzettend veel jeuk van gekregen, was niet vol te houden, s'nachts besloten ermee te stoppen, kon niet slapen van de jeuk, rolde het hele bed door ook veel bloedingen. Werd tevens niet vergoed, zonde van het vele geld, heb maar 1 ring volgehouden. Is nu ook weer ophef over vanwege tromboseklachten, net als de Diane 35 een verhoogd risico.

11-06-2015 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Zeer tevreden. Ik heb jaren lang de prikpil gebruikt en achteraf heb ik erg veel last van bijwerkingen gehad. Van extreme vermoeidheid en erge hoofdpijn. Nu ik gestopt ben lijkt het alsof mijn gewrichtspijnen minder erg zijn. Ik kwam hier achter toen ik bij de reumatoloog een injectie (ook met hormonen) had gehad en ik gelijk minder moe was, nadeel was alleen dat de pijnen[lees meer...] erger werden. Ik heb zelf onderzoek op het internet gedaan. Toen zag ik ondanks dat de prikpil weinig hormonen bevat redelijk wat bijwerkingen heeft waar ik last van had. Verder gezocht naar andere anticonceptie en daar kwam ik al snel op de Nuvaring. Nu net een maand gebruikt. Het is makkelijk in te brengen, blijft bij mij goed zitten. voel er niks van en mijn vriend ook niet tijdens de seks. Naar 3 weken verwijderd voor de stopweek en nu naar 5 dagen al ongesteld. Dat had ik niet verwacht aangezien ik dat tijdens het gebruik van de prikpil ruim 7 jaar niet geweest ben. Daarvoor altijd onregelmatig. als je twijfelt kun je het beste gewoon uitproberen, je komt er snel genoeg achter of het wel of niet wat voor je is. Ik ben blij met mijn keuze.

23-05-2015 | Vrouw | 24
Stemmingswisselingen
pffffff noooooit meer. stemmingswisselingen en extreme vermoeidheid. 3 weken lang ongesteld geweest. duizeligheid, misselijkheid, constant trek in suikers. Dag voordat de ring eruit mocht extreme vaginale krampen. nu weer opzoek naar een andere anticonceptie :( .

18-04-2015 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb, na diverse anticonceptiepillen, een overstap gemaakt naar de nuvaring. Ik ben gematigd tevreden over dit voorbehoedsmiddel. De effectiviteit is goed. Maar ik krijg allerlei rare onderhuidse pukkels in mijn gezicht. Ik heb last van stemmingsklachten en obstipatie.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum