ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-08-2017 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Op de prijs (ongeveer €13 per maand) na, ben ik hier al 5 jaar super tevreden over! Geen bijwerkingen, weinig omkijk naar.

10-02-2017 | Vrouw | 43
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik nu ongeveer een half jaar terug de nuvaring. Ik heb deze voordien ook reeds gebruikt, maar na een jaar of 4 gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Overgestapt op Yasminelle, deze was super in het begin... weer een jaar of 4 verder, enorm veel bijwerkingen. Overgestapt op Zoely en reeds meteen enorm veel bijwerkingen. Heel depressief, jaloers, heel hevige maa[lees meer...]ndstonden met bloedklonters enz...Zo erg dat ik dacht dat ik wel ziek moest zijn. Na onderzoek bleek er niets aan de hand. Mijn gyne gaf me de raad om ten minste een half jaar te ontpillen. Dit was een supertijd. Ik voelde me opgewekt, libido heel hoog, enkel mijn maandstonden duurden ongeveer 10 tot 14 dagen elke maand... maar ze waren wel heel regelmatig. Aangezien we een lange reis gepland hadden, wou ik terug aan de pil. Mijn dokter schreef me de nuvaring voor, omdat dit toch de minste klachten geeft. Nu een half jaar later is mijn libido 0. Heb ik veel hoofdpijn, soms heel overvloedige maandstonden, en buikpijn. Ook heb ik last van nachtelijk zweten. Zijn er nog vrouwen die hier last van hebben?

16-01-2017 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...

28-12-2016 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Heb de Nuvaring gekozen als experiment. Na tien jaar een Mirena spiraaltje was ik mijn acne zat en ben ik overgestapt naar de merkloze yaz. Prachtige huid maar helaas zo depri als een deur. Een lichtere variant maakte het iets beter maar niet genoeg. Op internet las ik dat depressieve gevoelens komen door schommelingen in het progesteron niveau, ik zou dus mogelijk gebaat [lees meer...]zijn bij een geleidelijke afgifte van hormonen. Zoals spiraal of Nuvaring! Zit met de Nuvaring inderdaad een stuk lekkerder in mijn vel! Huid is wat minder dan met de yaz, maar is nog steeds een stuk beter dan met het Mirena spiraaltje. Ik raad het iedereen aan! Voor seks haal ik hem eruit, vind ik zelf fijner.

28-12-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vooreerst was ik heel erg tevreden van Nuvaring. Het is makkelijk, je hoeft er weinig aan te denken, ... Nu, al jaren heb ik pijnlijke seks en ik wist niet wat de reden was, tot voor kort. Nu dat ik gestopt ben en zwanger wil worden, ontdek ik dat mijn libido weer helemaal ok is en dat de pijn volledig weg is. Eens ik mama ben zal ik niet meer terugkeren naar Nuvaring e[lees meer...]n zoek ik een andere anticonceptie.

19-12-2016 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben tevreden over de nuvaring. Op mijn zoektocht naar de juiste anticonceptie kwam ik veel negatieve reacties tegen online. Mijn advies probeer het gewoon en kijk wat het voor jou doet ik denk dat iedereen anders reageert op hormonen. Ik kreeg wel iets meer puistjes de eerste maand maar zit nu in de 2e maand en het is al erg afgenomen. Ik ben best gevoelig voor hormonen[lees meer...] daarom heb ik ervoor gekozen om de hormoon afgifte plaatselijk te doen dus de baarmoeder. Je kan met de nuvaring toch nog zelf bepalen wanneer je wil stoppen met een spiraaltje ook wel maar je moet dan eerst naar een arts om het te verwijderen. Al met al een pil en hormonen hebben altijd wel bijwerkingen maar voor mij is de nuvaring oke.

12-10-2016 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / etonogestrel
Omdat ik geen orale anticonceptie mag nemen vanwege mijn maag heeft de huisarts mij de Nuvaring voorgeschreven. In het begin was het wennen om de ring vaginaal in te brengen en als je een kortere schede hebt dan wil de ring er nog al eens uitkomen, zeker bij het ontlasten op de WC. De bijwerkingen zijn er eigenlijk langzaam ingeslopen. De gewichtstoename was nog het minst [lees meer...]erge, de depressies, vermoeidheid en lusteloosheid werden echter steeds heftiger. Zo heftig dat ik wekenlang mezelf opsloot en liefst in bed bleef liggen. Ik ben nu bijna 3 weken zonder ring en voel me als herboren! Om het gemak raad ik de Nuvaring zeker aan, om de bijwerkingen ben ik er mee gestopt omdat ik zo geen leven meer had.

21-09-2016 | Vrouw | 42
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Heel makkelijk, je moet drie weken aan niks denken. Duid op je kalender aan wanneer ingebracht en wanneer je dient te verwijderen. Als je er geen nevenwerkingen van hebt ideaal in gebruik. Na een aantal jaar te hebben gebruikt zonder nevenwerkingen kreeg ik nu maandelijks een schimmelinfectie daardoor, heel vervelend en pijnlijk.

04-09-2016 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Makkelijk te gebruiken, minder last van hormonen (meer plaatselijk), na afbouw snel weer regelmatige cyclus (inin tegenstelling tot de pil)

11-08-2016 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik zocht een anticonceptie die ik niet kon vergeten. De ring is heel handig in vergelijking met de pil waar je dagelijks moet aan denken. Ik ben uiteindelijk gestopt, omdat ik teveel last had van hoofdpijn. Die had ik 's avonds dagelijks in de rustweek en af en toe door heen de maand. Toen ik stopte (met alle anticonceptie) was de koppijn bijna verdwenen.

27-07-2016 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vanwege het steeds vergeten van de pil, ben ik in overleg met gynaecoloog overgestapt op Nuvaring. Binnen een week merkte ik grote verandering in mezelf. Ik zat net in een nieuwe relatie en was smoorverliefd. Maar dat verliefde gevoel werd sterk minder. Libido verdween als sneeuw voor de zon. Verder: dan weer heel vlak in gevoelens, dan weer snel geïrriteerd en emotioneel.[lees meer...] Angstig gevoel en onzeker over mezelf. Vanwege deze klachten ga ik nu de Evra-pleister proberen.

17-07-2016 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Rond mijn 14e ben ik begonnen met het slikken van de pil tegen acne. Dit hielp enorm maar sinds ik begon met de pil begon ik enorme migraine klachten te krijgen. Na 2 jaar kwamen we er achter dat de migraine door de pil kwam en ik ben toen per direct gestopt. Toen heb ik een aantal jaar zelf geen anticonceptie gebruikt en in deze periode ook bijna geen last gehad van migra[lees meer...]ine.. Nu kreeg ik echter een relatie en besefte ik dat het toch wel nodig was om anticonceptie te gebruiken. De huisarts had weinig vertrouwen in anticonceptie met hormonen maar aangezien ik zelf liever geen koperspiraal wilde, besloten we om de nuvaring te proberen doordat het een lage dosis hormonen plaatselijk afgeeft. Ik gebruik de nuvaring nu 4 maanden en ik ben zeer tevreden. Mijn migraine is wel iéts meer geworden maar lang niet zo veel als bij de pil. Waar ik bij de pil elke week wel een migraine aanval had, heb ik daar nu alleen tijdens de stopweek last van. Het in/uitbrengen van de ring is erg simpel. Enige nadeel vind ik dat je hem af en toe voelt zakken maar de ring gaat uit zichzelf goed zitten en dit zakken kan ook geen kwaad. Verder heb ik ook geen andere duidelijke bijwerkingen gekregen van de ring. Ik ben dus erg tevreden.

13-07-2016 | Vrouw | 18
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
mijn dochter verdraagt de anticonceptiepil niet, doodziek ervan elke dag weer. Daarom overgestapt op nuvaring, echter 1e dag van inbrengen nog steeds net zo ziek als bij de pil. Migraine, misselijk en beroerd. Na 24 uur verdwijnt dit weer. Maar moet zo elke maand 1 dag ziekmelden.Brengt nu de nuvaring in, pakt primperanzetpil en 2X exedrin en gaat slapen. Hoopt dat ze dan [lees meer...]de eerste uren doorstaat.

20-05-2016 | Vrouw | 18
ethinylestradiol / etonogestrel (1)
Ik deel niet snel mijn verhaal hier, maar ik vind dat je dit wel moet weten voordat je de ring neemt. Het zal vast niet bij iedereen zo zijn, maar toch las ik er meer over. Ik heb 3 jaar de pil geslikt, maar ik vergat hem steeds dus ik was op zoek naar iets nieuws. Dus probeerde de nuvaring. Ik heb de ring 3 weken ingehad, meteen de 1e week enorm veel last van depressieve [lees meer...]klachten. (Wat ik hiervoor nog nooit had ervaren.) Ik was enorm verdrietig en wist niet meer wat ik moest doen, sta altijd enorm positief in het leven maar nu dus echt niet. Ik sliep in twee weken 4 nachten helemaal niet. Tot ik erachter kwam dat al dit gezeik is begonnen toen ik begonnen ben met de nuvaring. Ik heb die ring er dus ook meteen uitgehaald. Ik moet wel zeggen dat het inbrengen en uithalen echt enorm makkelijk is en je hem niet voelt tijdens de seks. Maar door de negatieve bijwerkingen is de ring echt een keiharde nee voor mij. Dan maar meer opletten dat ik de pil goed slik.

27-03-2016 | Vrouw | 37
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben gevoelig voor hormonen en depressies. Heb daarom de Nuvaring gekozen, omdat dit een lage dosering hormonen afgeeft. Ik gebruik de ring nu 2 weken en ben echt verbaasd over hoe snel ik bijwerkingen begon te krijgen. De lichamelijke verschijnselen vind ik nog niet het ergste. Ik schrik vooral van wat het emotioneel met me doet. De tranen springen me bij het minste of [lees meer...]geringste in de ogen en sinds een paar dagen merk ik dat mijn stemming steeds pessimistischer wordt. Ik heb steeds minder energie en voel me met vlagen echt depressief. Ik denk dat ik er dus weer mee ga stoppen, jammer... want op zich leek de ring een ideale vorm van anticonceptie. Veel vriendinnen die het gebruikt hebben, zweren erbij. Maar voor mij werkt het helaas niet :-(

02-03-2016 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb de nuvaring 6 jaar gehad. Prettig in gebruik, blijft 3 weken in en 1 week uit waarna ontrekkingsbloeding plaatsvind. Makkelijk vaginaal in en uit te brengen. Kan 3 uur per dag worden uitgehaald zonder kans op zwangerschap, prettiger om sex te hebben zonder ring in. Zou kunnen maar ik voelde dat meestal wel zitten dus toch eruit tijdens de sex. Prettig om zo regelmat[lees meer...]ig cyclus te hebben. Echter ben ik gestopt, omdat ik eerder heb vernomen dat zwaarmoedigheid en depressie lijken te ontstaan. Zo ook bij mij; zwaar en moe depressief gevoel. Gevoel hebben dat je niet echt leeft, maar alleen maar hier rondloopt. De huisarts zei dat dit niet kon komen door de Nuvaring en dit ook hier niet om bekend staat, maar ik heb wel degelijk sinds ik gestopt ben een veel vrijer gevoel. Veel vrolijker! Ben zelfs blij dat ik gestopt ben om het verschil te merken ook al staat dit nergens in de boeken als bijwerking, mijn eigen ervaring is echt wel zo, vandaar dat ik ook dit bericht achterlaat. Laat je niet afschepen dat het niet zou kunnen, want ook ik heb dit ervaren en velen met mij.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum