ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-05-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik heb een half jaar geleden 3 maanden lang de Nuvaring gebruikt. Ervoor zat ik aan de pil, maar ik werd daar ontzettend depressief van, stemmingswisselingen, eigenlijk wat heel veel vrouwen dus ervaren. na overleg met mn huisarts, vond zij het ook een goed idee dat ik aan de Nuvaring ging. 3 maanden gebruikt, ik zwoer erbij. Geen stemmingswisselingen meer, geen depressiev[lees meer...]e gevoelens, ik vergat gewoon dat ie dr nog in zat! Zo nu en dan controleren maar hij zat gewoon nog goed. Ik had alleen in het begin hele lichte buikpijn, maar dat kan ook komen omdat ik me er op gericht heb, want de laatste maand had ik helemaal nergens last van. Maar de relatie ging uit, dus ik hoefde de ring ook niet meer te gebruiken. Zo voor niks is het een duur anticonceptie middel. Nu wel weer een vriend, dus ik heb vandaag de ring weer opgehaald. Vroeg me alleen af, kan ik m ook nu al in doen? En dan gewoon de eerste week ook een condoom gebruiken? Ben 2 weken geleden ongesteld geweest....

24-04-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik ben verbaasd over het aantal negatieve reacties. Ik gebruik sinds tien jaar de nuvaring en ben zeer positief. Voor mij was het een uitkomst. Ik ben lactose-intolerant en lactose zit in de pil. De huisarts dacht dat het wel kon, maar ik werd er erg ziek van. De nuvaring heeft ook niet de bijwerkingen gehad die ik bij vriendinnen zag; gewichtstoename was er niet, geen hor[lees meer...]moonschommelingen; het werd juist allemaal rustiger! Ik ben een tijdje van de nuvaring af geweest een paar jaar geleden vanwege wat klachten die niet aan de nuvaring gerelateerd waren en heb toen weer de pil uitgeprobeerd en de Evra pleister. Wat een ramp was dat! Zodra het kon, weer snel teruggegaan naar de nuvaring. En nu kom ik in de fase dat ik denk over zwanger worden: na 2 dagen ben je alweer vruchtbaar en zijn de hormonen uit je systeem verdwenen. Dat is een prettig vooruitzicht.

16-04-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik de nuvaring nu zo'n 8 maanden. Hiervoor gebruikten we condooms, maar dat vond ik altijd zo'n gedoe (als 'ie er om zit heb ik al bijna geen zin meer en door dat rubber voelen we niet zoveel van de daad). Het voordeel van de nuvaring vind ik dat 'ie in tegenstelling tot de pil geen dierlijke ingredi├źnten bevat, alleen helaas nog wel getest op dieren. Ik hoop dat d[lees meer...]at spoedig gaat veranderen. Bij de ring hoef je er niet steeds mee bezig te zijn, lijkt me betrouwbaarder en makkelijk dan condoom of de pil. Ook vind ik het fijn dat ik nu ongeveer weet wanneer ik ongesteld ga worden, voorheen had ik een onregelmatige menstruatie, dat was wat onhandiger. Wel heb ik de laatste tijd de dag voordat ik ongesteld moet worden last van enorme stemmingswisselingen. Plotsklaps in huilen uitbarsten en dan weer in de slappe lach liggen. Prikkelbaar, vermoeid, een slechte huid, de laatste keer opeens ook wat buikpijn terwijl ik daar eerder nooit last van had... Bijzonder onprettig en zielig ook voor mijn huisgenoten die het dan moeten ontgelden.

16-04-2013 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel
Sinds een halfjaar aan de Nuvaring. De eerste twee tot drie maanden voelde ik de ring wel eens zitten, maar verder nauwelijks bijwerkingen gehad. Makkelijk inbrengen en uithalen, en minder hormonen dan de pil. Helaas kan ik niet doorringen omdat ik dan bloedingen krijg. Nu heb ik sinds twee maanden last van bloedingen een paar dagen voor mijn stopweek, en zijn mijn menst[lees meer...]ruatiepijnen wat erger. Daarnaast heb ik iets meer last van vaginale 'scheetjes' tijdens het sporten (yoga) door de ring. Gelukkig mag hij er 3 uur per dag uit. Ik heb besloten toch over te gaan op een ander middel, maar ik ben zeker niet ontevreden over de nuvaring. Echte aanrader, veel beter dan de pil!

09-04-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel
vergeleken met de pil vind ik de Nuvaring erg duur. Echter heb ik geen bijwerkingen, werkt het prima en heb ik het idee dat deze effectiever is dan de pil.

08-04-2013 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik de Nuvaring nu 6 maanden en hij bevalt me prima. Ik ben hiervoor altijd aan de pil geweest, maar wel een aantal keer geswitcht omdat er altijd wel wat was. Doorbraak bloedingen (ook tijdens de seks), chagerijning, gewichtstoename, huid uitslag en laag libido. Toen ik op vakantie weer een doorbraak bloeding had was ik echt helemaal klaar met de pil. Ben op antico[lees meer...]nceptie.nl gaan researchen en dit leek me het fijnst, omdat je toch nog controle hebt over je cyclus. Geen seconde spijt gehad!! Alle nare bijwerkingen zijn weg; geen depri gevoelens meer, geen doorbraakbloedingen meer! Had het veel eerder moeten doen. Je hoeft er maar 2 keer per maand aan te denken en kan hem ook 'doorringen' als je wilt. Mijn vriend heeft er tijdens de seks geen last van dus ideaal. In en uit doen vereist wat oefening maar gaat steeds makkelijker. Zou hem iedereen aanbevelen die loopt te klooien met de pil. Het grote nadeel is alleen dat je ervoor moet betalen.. maar dat kan me eigenlijk niet schelen, liever betalen dan nare bijwerkingen.

02-04-2013 | Vrouw | 38
ethinylestradiol / etonogestrel
Al jaren gebruik ik de nuvaring en zelfs zonder stopweek. Door hormoonschommelingen en stemmingswisselingen is het door mijn gynaecologe geadviseerd om na 3 weken elke keer door te ringen met een nieuwe ring. Ik ben nu nooit meer ongesteld en hormonen zijn stabiel. Ik vind het al jaren zeer gemakkelijk. Zelfde als spiraal maar niks vast in mijn lijf en niet meer denken aan[lees meer...] elke dag een pil slikken. Mocht ik vergeten te wisselen is er niks aan de hand gewoon de volgende dag doen want geeft nog wel even hormonen af dus ook niet gelijk zwanger. Voor mij dus fantastisch. En het voordeel is de hormonen zijn locaal en heel licht dus ook geen bijwerkingen bij mij.

25-03-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel
Heel fijn gebruik, nooit last!

21-03-2013 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel
Om toch iets te proberen aan de Nuvaring begonnen, in twee uur veranderde ik al van happy en vrolijk naar depressief. Dit veranderde ook niet en werd alleen maar erger, na 5 dagen heb ik de ring verwijderd. Het heeft nog 3 weken geduurd voor ik niet meer zo depressief was, ik heb enorm veel huilbuien gehad en 3 maanden voordat mijn menstruatie weer normaal was en geen 2 [lees meer...]weken meer duurde. Daarbij kreeg ik een schimmelinfectie en heb er heel vervelende ovulatiepijn aan overgehouden. Bij mij komen er geen hormonen en spiraaltjes meer in, het duurt veel te lang voor de bijwerkingen weg trekken. Effectieviteit heb ik verplicht in moeten vullen, zal vast goed werken maar ik weet het niet met slechts 5 dagen gebruik.

17-03-2013 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / etonogestrel
Heel tevreden over de Nuvaring. Gebruik hem nu een paar jaar. Gebruikte hiervoor een lichte pil, maar daarvan merkte ik echt dat ik hormonen in mijn lijf had en dat heb ik hiermee nooit gehad. Ik vind het prettig mijn menstruatie te kunnen controleren (stopweek uitstellen etc) als ik bv naar een festival ga ofzo, en precies te weten wanneer ik ongesteld ben want hiervoor w[lees meer...]as ik erg onregelmatig. Ik hou er ook van zelf de controle te hebben tegenover een spiraaltje waar je dat niet hebt en waarvan je niet zeker weet of je nou chronisch ongesteld wordt, doorbraak bloedingen krijgt of whatever. Al zou het wel heel relaxt zijn als je nooit meer ongesteld bent wat veel vriendinnen van mij met een spiraaltje hebben.. Vooralsnog bevalt de nuvaring me echter goed en heb ik niet zoveel last van die paar daagjes in de maand een beetje ongesteld. Ik merk er niet zoveel van.

17-03-2013 | Vrouw | 41
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik ging weer aan de hormonale anticonceptie na 10 jaar, omdat ik enorm last kreeg van PMS en zware bloedingen tijdens mijn menstruatie. Jammer genoeg kreeg ik in de eerste maand weer last van migraine, maar ik dacht, ik laat mijn lijf eerst een paar maanden wennen aan de nieuwe situatie. Maar het werd steeds erger, eigenlijk had ik een constante zeurende hoofdpijn. Da[lees meer...]arbij kwamen na een paar maanden zware emotionele buien bij. Ik kan niets meer hebben! Tel daar chronische vermoeidheid, geen libido meer en 6 kilo extra gewicht bij op: Ik ben er wel klaar mee. Na 5 maanden wil ik me weer mezelf voelen. Ik stop met de hormonale rommel! Het is duidelijk niets voor mij. Pluspunten waren wel:minimale bloedingen, geen PMS met rugpijn en woedeaanvallen en geen gerommel met condooms.

15-03-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik de nuvaring nu iets meer dan een jaar, en het bevalt mij erg goed, dit is mijn eerste anticonceptie middel die ik gebruik, pil leek me nooit wat. Ik word veel minder ongesteld dan hiervoor. alleen mijn borsten zijn erg gevoelig voor het ongesteld worden maar dat heb ik altijd al gehad dus. Erg jammer dat veel van jullie negatieve ervaringen hebben ik word er bij[lees meer...]na bang van... tijdens het vrijen voelen mijn vriend en ik hem beide niet wat erg fijn is. Ik heb van nature geen last van hoofdpijn of migraine dus misschien werk de nuvaring daarom wel zo goed bij mij. Dus iedereen die dit leest als je gezond hebt kan hij dus gewoon goed werken. alleen het enige ik vind hem echt kei duur!! en hij lijkt steeds duurder te worden. maarja mijn lichaam is goed gewend aan de nuvaring dus ga ook niks anders proberen.

10-03-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel
Okay mijn verhaal!! Ik heb altijd pil gebruikt microgrinon of hoe je het schrijft. Mijn nichtje kreeg toen leiden5 in haar been en vrouwelijke kant van de familie heeft daar verhoogde kans op. Dus dacht stop met pil want rookte ook af en toe een sigaretje (wilde dat niet laten ­čśü)toen 2 maanden zonder pil kreeg ik een relatie met me huidige vriendje. Na een tijd condoom[lees meer...] gebruikt te hebben had ik overlegt om weer iets van anticonceptie te gaan gebruiken! Dus koperspiraal laten zetten want die heeft geen hormonen! Dat was 1 groot drama wat had ik daar een pijn van zeg! Een week voor me ongesteld heid flink veel kramp tot aan me periode zelf en dan werden ze nog erger! Dus na paar mnd hem laten verwijderen! En toen weer nadenken over iets anders na veel gepraat met vriendinnen kwam ik op de nuvaring ik heb hem nu pas net gebruikt en ben nu voor het eerst ongesteld na de beruchte 3 weken dragen! Ik moest zat gewoon werken maar ben met veel moeite na 3 uur weer terug naar huis gegaan! Ik heb nu zo last van me stuitje dat ik haast niet kan zitten of staan! Gister 10 asprine gehad en vandaag nog 2 gaat wel iets beter maar doet nog steeds heel veel pijn zowel in me onderbuik als achter in me kontspieren! Ik weet niet of iemand dit ook ooit gehad heeft! Met me pil had ik alleen lichte voorhoofd pijn en lage rug pijn en buikkrampen! Met spiraal heb ik dit ook 1 keer gehad maar niet zo erg als nu, en dacht dat het van het uiteten en hele avond op houten stoel zitten kwam!is er iemand die dit herkend pijn in je stuitje?? Wilt die gene dan reageren op me bericht! Verder ben ik nog wel te spreken over de nuvaring maar als dit zo blijft ga ik toch wat anders zoeken want het doet veels te veel pijn

06-03-2013 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Wat vreemd al die rare verhalen! Ik gebruik de nuvaring al 10 jaar en heb nooit ergens last van gehad! Werkt prima, En ja met het vrijen voelt mijn vriend het wel eens, maar dan haal ik hem er gewoon uit. Wat denk je van de zware Diana 35 pil dat is pas heftig! Dat je depressief wordt van een nuvaring kan ik mij gewoon niet voorstellen, dan zal er echt wel meer achte[lees meer...]r hebben gezeten dan alleen het gebruik van de nuvaring. Je huisarts verteld je namelijk wat de bijwerkingen zijn bij elk medicijn wat hij voorschrijft. Toch? En als je depressief wordt en naar de huisarts gaat, dan zal hij toch zeker aan kunnen kaarten dat het aan de nuvaring zou kunnen liggen?? De nuvaring geeft zo'n weinig hormonen af vergeleken met de andere anticonceptie middelen. Prima te gebruiken voor de normale gezonde mens!

04-03-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel
Sinds 2005 gebruik ik de nuvaring. Eerst had ik de Diane 35 ivm acne maar wilde graag minder hormonen in mijn lichaam en er niet iedere dag aan hoeven denken. Gestart met de NUVAring en werkelijk geen een klacht gehad in die 8 jaar tijd. Ik viel 5 kg af in de eerste paar maanden van het gebruik van de nuvaring bij een lengte van 173 woog ik toen 74kg dus prima. Ik ben een [lees meer...]fanatieke sporter hardlopen, zwemmen fietsen en dit gaat allemaal prima. Vind het belangrijk om ook deze zeer positieve ervaring te delen om een goed beeld weg te zetten van de Nuvaring. Blijkbaar heeft de Nuvaring wel diverse uitwerkingen op mensen... Nu is onze wens naar kinderen er en ben ik gestopt met de Nuvaring pas sinds 1 week dus net mn menstruatie gehad. Ben wel erg benieuwd hoe dit nu gaat verlopen,.. krijg ik snel een ┬┤regelmatige┬┤cyclus etc.. Iemand hier ervaring mee?

22-02-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik heb de Nuvaring ongeveer een jaar zonder problemen gebruikt tot ik op mijn 18e plots last kreeg van paniekaanvallen, ik was continu angstig, durfde niet veel te ondernemen en kon alleen maar huilen. Eerst dacht ik dat dit aan mijzelf lag tot ik stopte met de Nuvaring, geleidelijk verdwenen de klachten. Nu 2 maanden later voel ik me weer mezelf. Ik heb deze klachten al v[lees meer...]an meerdere gebruiksters gehoord en ga er dus van uit dat het wel degelijk met de Nuvaring te maken heeft. Aangezien dit anticonceptiemiddel nog vrij nieuw is ben ik bang dat nog niet duidelijk is wat het bij lang gebruik kan veroorzaken..

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum