ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

12-04-2015 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik was na 6 jaar pillen op zoek naar een nieuw voorbehoedsmiddel, omdat de bijwerkingen van de pil plots erger werden (tussenbloedingen, migraine, geen libido, zware menstruatie, ...). Met Nuvaring was alles een heel stuk beter, er zijn bijwerkingen, maar voor mij bleef alles heel goed te verdragen (1 op 2 menstruaties zwaar, in 3e en 4e week cupmaat groter, lager libido [lees meer...]maar wel hoger dan met de pil) Heb 5 jaar Nuvaring gehad en heel tevreden. Doorringen geen probleem en in/uit heel gemakkelijk. Mijn HA zei dat risico ivm trombose vooral in het begin is, de eerste 3 maand van het gebruik, daarna zakt dit terug. Nu gestopt met Nuvaring ivm kinderwens. Wat misselijk geweest en duidelijk een hoger libido, maar verder niet echt verschil met ring of zonder. Zelf heel tevreden, maar verschilt van persoon tot persoon, ook al andere meningen gehoord.

10-02-2015 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel
Na vele verhalen toch de nuvaring besteld, het indoen totaal geen probleem mee, net zo als een tampon (al klonk dit raar het is echt zo) voel hem niet zitten zakt er niet uit. Eerste week checkte ik constant omdat ik hem niet voelde en bang was dat die er niet meer inzat maar hij blijft netjes zitten. De bijwerkingen eerst een beetje misselijk maar weet niet of dit met de[lees meer...] nuvaring te maken heeft of de spanning.

05-02-2015 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben begonnen met de Nuvaring omdat dit minder bijwerkingen zou geven dan een pil. Ik was daarvoor aan een pil met 30 mg. Waardoor ik erg veel was aangekomen. Dit zou met de Nuvaring overgaan. Je moet de Nuvaring inbrengen net als een tampon, maar het gaat een stuk minder gemakkelijk. Je moet hem er ver genoeg indoen om hem niet te voelen met geslachtsgemeenschap of me[lees meer...]t sporten. Ik had dit denk ik de eerste keer niet goed gedaan waardoor ik hem steeds voelde. (ik kan ook niet zo goed tegen tampons) Ik kreeg last van migraine aanvallen, stemmingswisselingen (lees; een tiran, net of ik continu mijn menstruatie had), libidoverlies (het walgelijk vinden als je er al aan denkt) en weer gewichtstoename en last van mijn borsten. Mijn relatie heeft het overleefd, maar het is niet goed geweest. Naar mijn mening zijn de hormonen niet goed (voor mij) en reageer ik er heel heftig op. Het is voor mij geen goede ervaring geweest.

04-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Het duurt even voor je door hebt wat een anticonceptie met je doet. Ik kan zeggen dat ik over het algemeen redelijk tevreden ben met de Nuvaring (wil nooit meer de pil aanraken), maar heb wel degelijk last van enige bijwerkingen. Allereerst krijg ik maandelijks 1 tot 1,5 cupmaat erbij (niet erg maar wel pijnlijk), ik heb een maand een puist op mijn keel gehad en de maand [lees meer...]erna op mijn onderbeen (nooit eerder gehad). Daarnaast een paar pigmentvlekjes op mijn gezicht door de zon na een reis, plus een verlaagd libido. En niet te vergeten: ontzettend emotioneel! Ik probeer de Nuvaring nog een paar maanden aan en mocht er niets veranderen dan wil ik het hormoonvrije spiraaltje proberen.

22-12-2014 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik heb de nuvaring gebruikt voor mijn eerste zwangerschap. Toen erg tevreden. Na mijn zware bevalling weer begonnen en dit 1,5 jaar gedaan. Na mijn bevalling had ik geen libido meer, dit wijtte ik altijd aan de bevalling. Maar ik ben nu sinds 2 weken gestopt en ik voel mij een ander mens.

24-10-2014 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Nu een dik 1,5 jaar heb ik de nuva-ring gebruikt. Overgestapt na 8 jaar gebruiker van de pil te zijn geweest. Ik was 'pil moe' Qua gebruik beviel de nuva me prima. De eerste week ben ik zeer misselijk geweest. Dat was na 1 week over en nooit meer last van gehad. Ook ben ik door de overstap afgevallen maar ben wel bijna 2 cupmaten gegroeid. Je menstruatie uitstellen [lees meer...]via doorringen ging bij mij nauwelijks.. Werd dan er humeurig en PMS. Ik ben nu na 1,5 jaar gestopt omdat ik het idee heb dat mijn zeer verlaagde libido en vermoeidheid met de ring te maken hebben. Omdat wij toch met ongeveer een jaar aan kinderen willen gaan beginnen stop ik nu alvast en gaan we over op condooms. Ik weet na 10 jaar hormoongebruik niet eens meer hoe ik ben zonder, ik hoop dat de zin in sex toch echt terug gaat komen!!

14-10-2014 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Voor ik aan de Nuvaring begon heb ik 3 verschillende soorten anticonceptiepillen gebruikt. Hierbij had ik heel vaak last van stemmingswisselingen, vrij ernstige. Ik was minstens 1 week in de maand totaal onaanspreekbaar door de klachten. Vanaf het moment dat ik geswitcht ben naar de Nuvaring ben ik totaal van deze klachten af. Top! Ik kan echter geen stopweek overslaan, m[lees meer...]aar dit was bij mij met de pil ook niet mogelijk dus ik denk dat dat eerder aan mijn lichaam ligt dan aan de ring.

19-08-2014 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In één woord vre se lijk! Ik ben overgestapt van de Yasmin naar deze ring. De Yasmin pil heb ik 8 jaar gebruikt, maar ik had altijd al wat last van hoofdpijn en van een prikkelbare darm. De huisarts adviseerde mij om een anticonceptiemiddel te gebruiken met minder hormonen en welke de hormonen plaatselijk afgeeft. De keuze is gevallen op de Nuvaring. Ik heb deze ring 2 w[lees meer...]eken gebruikt en ben op advies van de huisarts er per direct mee gestopt. Ik kreeg last van: - Obstipatie, ik kon een week lang niet naar het toilet en de klachten verergerden 10000 x. - Pijn in rechter been/bil, ik kreeg harde plekken in mijn been en dit deed zeer bij het lopen of wanneer ik het aanraakte. - Pijn in mijn buik op plaatsen waar ik nog nooit pijn had gevoeld. - Duizeligheid, vlagen van duizeligheid wanneer ik bijvoorbeeld autoreed, niet heel erg fijn dus. - Daarnaast werd mijn gezin/vriend gek van mijn slechte humeur, ik was mezelf niet zeiden ze. Vanavond start ik weer met de Yasmin. De pil die voor mij vervelend vind ik ineens toch heel fijn en vertrouwd.

31-03-2014 | Vrouw | 33
Acne/puistjes

06-01-2014 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik ben redelijk tevreden over de Nuvaring. De enige bijwerkingen die ik had waren grotere, pijnlijke borsten in de 3de en 4de week. Merkte ook dat ik last had van stemmingswisselingen t.o.v. geen gebruik van een anticonceptiemiddel. Op bepaalde momenten erg vervelend zulke stemmingswisselingen/negatieve gevoelens. Waar ik heel tevreden over was, was het gebruiksgemak en [lees meer...]dat het geen bijwerkingen had op mijn huid. Ik heb een huid die gevoelig is voor puistjes, maar met de Nuvaring hier totaal geen last van! Alleen de 1e 3 maanden een paar kleine bultjes. Ik had de Nuvaring graag nog willen gebruiken, maar de huisarts raadt het voorlopig vanwege de negatieve berichten in het nieuws, af totdat de gezondsheisraad er een beslissing over heeft gemaakt. Frustrerend, want nu moet ik weer op zoek naar iets nieuws! Tijdelijk de Microgynon 20 weer gepakt, maar daar wordt mijn huid weer erg onrustig van, dus dat gaat het helaas ook niet worden.

05-12-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben overgestapt van de lichte pil naar de nuvaring i.v.m migraines en omdat de nuvaring minder hormonen zou bevatten. De eerste 3 stopweken nergens last van gehad, heerlijk geen migraine dacht ik. het enige vervelende bijwerking was dat mijn haar poreus werd en wat uitviel, niet meteen te wijten aan de nuvaring dacht ik. Naar mate de maanden vorderde werd het afbreken [lees meer...]en uitval erger en hoorde van een kennis die ook van start was gegaan met de nuvaring dat zij hetzelfde had. Ik wilde het nog voor lief nemen als de migraine maar weg zou blijven, maar nu is het terug en het is nog erger als voorheen in de stopweek. ik kan niks meer dan alleen stil in het donker liggen en hopen dat ik niet ga overgeven van de pijn. Ik ben gewoon bang voor de stopweek. Nu blijkt ook de nuvaring even gevaarlijk te zijn als de diana 35. Ik stop ermee en zou het niemand aanraden.

28-11-2013 | Vrouw | 47
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik Nuvaring nu 10 jaar en ben er bijzonder tevreden over. Na experimenten met diverse soorten anticonceptie was de Nuvaring een verademing. Gebruik zonder bijwerkingen, geen PMS klachten, niet meer dagelijks aan de pil te hoeven denken en zeer gemakkelijk in te brengen.

28-11-2013 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik de Nuvaring nu al 10 jaar. Had wel eens krampen en pijn id rug maar of dat daar mee te maken had weet ik niet. Ben altijd wel tevreden geweest. Alleen nu er in het nieuws is gekomen(nov. 2013) dat je er een verhoogde kans van trombose van kan krijgen, heb ik hem meteen verwijderd. Nu maar kijken wat er nog rest nadat ik de pil na 20 jaar slikken en de merenapir[lees meer...]aal na 3 maanden niet kon verdragen.

28-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In 2010 heb ik naar advies van de gynaecoloog de nuvaring gebruikt. De pil en andere anticonceptiemiddele werkte niet goed bij me dus ik was al blij dat er een alternatief was" de nuvaring". Na een aantal maanden voelde ik in de middag lichte pijn bij het ademen. Ik ging toch verder met mijn dagelijkse activiteiten. Nadat ik me niet helemaal lekker voelend mn bed in kroo[lees meer...]p nam de pijn toe. Mijn hart ging als een gek tekeer en ik stapte mn bed maar uit want het ging niet meer. Bij het opstaan viel ik meteen neer want ik verloor mijn bewustzijn. Mijn fam bracht me naar het ziekenhuis waar achteraf bleek dat ik longembolie had. Ik zat aan de antistolling en onderzoeken liepen nog. 3 maanden later kreeg ik dezelfde klachten en na onderzoek bleek ik weer een longembolie te hebben omdat mijn antistolling niet goed waren gedoseerd. Ik heb dus een dubbele embolie gehad en raad de nuvaring sterk af. Ik ga hier zeker nog werk van maken want de woorden van de dokter dat ik niet later binnen had moeten komen spoken nog dagelijks door mn hoofd.

27-11-2013 | Vrouw | 45
Trombose
Ik heb naar aanleiding van het gebruik trombose gekregen, waar kan ik terecht?

27-11-2013 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
ik heb in 2012 een CVA - herseninfarct ondergaan... en heb hiervan bijna een jaar moeten revalideren. oktober 2012 - september 2013. Ik heb de nuvaring in jan. 2006 begonnen en in 2010 gestopt ivm kinderwens. In 2012 aug. heb ik nog een ring ingenomen omdat ik niet op vakantie wilde menstrueren. 1993 heb een paar maanden diane 35 gebruikt, hier werd ik misselijk van [lees meer...]dus daardoor maar een paar maanden.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum