Ervaringen met Ferrofumaraat

Losferron (14 meningen)

14-06-2022 | Vrouw | 37
ferrofumaraat (100mg)
Bloedarmoede
Niet alles is negatief slik het nu 6 dagen en heb eigelijk nergens last van dan behalve zwarte ontlasting . Dus niet alles is zo slecht je hebt ook nog positieve effecten zou fijn zijn als dat ook word benoemd .

01-05-2015 | Vrouw | 37
Bloedarmoede
Hb was een maand geleden 4,9 door ijzergebrek. Met medicijnen in een maand gestegen naar 7. Medicijn werkt dus goed. Wel veel maagpijn, misselijk.

01-11-2012 | Vrouw | 37
Bloedarmoede
Ik kan sinds deze medicijn elke ochtend naar de wc wel harde ontlasting lijkt wel soms konijnen keutels en de ontlasting is pik zwart, heb wel veel darmkrampen. Wel merk ik dat het iets helpt, de duizeligheid is na het bukken afgenomen.

05-07-2022 | Vrouw | 36
IJzergebreksanemie
Wegens hevige bloedingen tijdens menstruatie was mijn ijzer te laag. Vorig jaar heb ik toen ook een kuur gekregen en behalve donkere ontlasting had ik geen last. Dit keer helaas anders. Al na de eerste pil extreme duizeligheid (continu gevoel van flauwvallen), misselijkheid, hartkloppingen, diarree en een maag die helemaal van slag is. Voel me ronduit zwaar beroerd en kan [lees meer...]bijna niet normaal functioneren. Ben inmiddels gestopt met het nemen van deze pil. Volgens de huisarts kunnen de klachten niet van deze pillen komen, maar zie nu dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Hopelijk voel ik mij snel weer beter. Wat een ellende zeg!!

29-04-2021 | Vrouw | 36
Bloedarmoede
Ontzettend duizelig, misselijk tot overgeven toe, minder zicht in 1 oog, hartkloppingen. Bijwerkingen zijn zo erg dat ik niet meer normaal kan functioneren. Ben gisteren na 3 weken slikken gestopt. Hopelijk is deze rommel snel uit mijn systeem!

07-04-2014 | Vrouw | 36
IJzergebreksanemie
voorgeschreven gekregen voor laag HB na miskraam. Kreeg last van duizeligheid, niet tegen daglicht kunnen, hoofdpijn en maagpijn. In het begin dacht ik dat het symptomen van ijzergebrek waren. maar merkte na inname van het medicijn, toename van klachten. Verder donkere ontlasting en diarree ipv obstipatie.

27-09-2019 | Vrouw | 34
ferrofumaraat (200mg)
Een paar uur na inname hevige diarree. En niet 1x, maar na elke tablet. Overweeg nu om te stoppen

14-01-2015 | Vrouw | 34
IJzergebreksanemie
ik ben 24 weken zwanger en was moe en futloos. Mijn hb werd geprikt en toen bleek dat dit behoorlijk was gezakt. Ik kreeg ferrofumaraat voorgeschreven. Na 2 dagen misselijk, ziek, braken, maagzuurbranden, vreemd gevoel in m'n benen. en nog minder energie dan voorheen. Na een week gestopt met innemen. En langzaam gaat het beter. Nog steeds moe, maar dat is beter dan [lees meer...]alle andere bijwerkingen bij elkaar! De misselijkheid was meteen weg. Ik ga mijn ijzer opkrikken door meer ijzerhoudende producten te eten! Nooit meer ferrofumaraat voor mij!

18-06-2023 | Vrouw | 32
IJzergebreksanemie
Ik slik ferrofumaraat 200 mg 2x per week volgens de huisarts, omdat ik ijzergebrek heb, mijn Hb is gewoon normaal, maar mijn ferritine is een 3, dit is extreem laag. De ferrofumaraat zou daarbij moeten helpen, deze slik ik nu al 3 jaar soms wel, soms niet. Als ik begin met het slikken van ferrofumaraat wordt mijn ontlasting extreem extreem extreem hard en zwart en pijnlijk[lees meer...]. Ik ga niet meer elke dag naar het toilet voor ontlasting, maar 1x in de 2/3/soms 4 dagen, maar wel elke dag aandrang en rennen naar het toilet, en niks komt eruit door de extreem harde ontlasting en erge pijn. Vaak lijdt dit tot aambeien of scheurtjes of beide. Wanneer de 3 dagen voorbij zijn en de ferrofumaaraat is uitgewerkt is het erg moeilijk om weer een pilletje in te slikken, omdat je eerst je ontlasting weer goed wilt krijgen en pijnloos naar het toilet wilt dat duurt enkele dagen, waardoor de ferrofumaraat dus niet 2x per week ingenomen kan worden door mij, terwijl dat wel moet. De huisarts en specialisten in het ziekenhuis doen er heel neerbuigend over, dat de bijwerking niet zo ernstig is of dat je er bij hoort en dat je gewoon moet doorgaan met slikken van de het pilletje 2x per week. Dit is zo frustrerend dat ik me als vrouw niet gehoord voel. Verder heb ik tijdens het innemen van ferrofumaraat extreme hormonale schommelingen of stemmingswisselingen, ik voel me net een puber weer met extreme emotionele probelemen, snel geirriteerd, snel boos, snel huilen, en ook extreem slecht voelen erbij, maar zodra de ferrofumaraat na 3 dagen is uitgewerkt is dat helemaal verdwenen en ben ik weer mezelf, rustig karakter, rationeel denkend weer, geduld kunnen hebben, en dat is wel jammer dat mijn persoonlijkheid geheel verdwijnt en na 3 dagen ben ik weer mezelf, heel gek is dat. Wat bij mij helpt om de ontlasting toch enigzins minder hard te krijgen is extreem veel vezels, niet 300 g die wordt aangeraden, maar richting de 700 g vezels per dag minimaal, en enkel volkoren havermout, groente, fruit, meergranen of volkoren brood. Verder vitmine C 1000 mg, fenegriekzaad 2 of 3 stuks, erg veel drinken, maar koud drinken heeft zero effect bij mij, het moet lauw of warm drinken zijn minimaal 1,5 L, een klein lepeltje honing als ik aandrang heb help enorm om minder pijn te hebben. Als ik koud water drink al is het 3L op een dag, heeft het geheel geen effect, niks, zero effect, maar als ik warm water of wat anders warms drink al is 300 ml dat heeft dat effect op de ontlasting die dan wat zachter wordt. Ook krijg ik jeuk op mijn huid, op mijn hoofdhuid, op mijn voeten, over mijn hele lichaam op random plekken steeds en de jeuk wordt erger als ik de ferrofumaraat blijf slikken. Dit alles zorgt er ook voor dat ik, als vrouw die ernstige ijzertekort heeft, er soms voor kies om de ferrofumaraat maar 2 of 3 weken even niet te slikken om weer een normale functionerende mens te zijn, zonder extreme stemmingswisselingen (ik ben 32 jaar). Dit is geen oplossing en dat weet ik ook. Ik hoop dat de wetenschap het ijzertekort van vrouwen beter gaat bestuderen en wat er voor vrouwen met al hun hormonen wel en niet werkt, aangezien de meeste ijzertabletten en oplossingen op mannen zijn getest, erg jammer.

19-03-2014 | Man | 32
Bloedarmoede
Vooral in het begin erg vervelende bijwerkingen die na enkele weken maar iets minder werden. Hoofdpijn, griepgevoel, misselijk, verstopping, vieze bittere smaak direct na inname en een slechtere stemming. Na een week merkte ik dat ik er iets fitter van werd, maar wel steeds dat smerige griepgevoel en hoofdpijn die ook na een tijdje gewoon steeds opkwamen na elke inname. [lees meer...]Als ik ze een dag niet in had genomen voelde ik me stukken beter.

13-01-2014 | Vrouw | 32
ferrofumaraat (100mg)
Bloedarmoede
Na laag hb, ferrofumaraat gekregen. meteen na een paar dagen kreeg ik pijn in m'n ogen van het zonlicht en dan niet perse van de zon zelf, maar gewoon daglicht met bewolking doet al zeer. nu vanavond rode bultjes op m'n bovenarmen ontdekt, dus ik denk dat ik allergisch ben/word. Nu onmiddellijk gestopt en morgen overleggen met dokter en of apotheek.

29-06-2011 | Vrouw | 32
Ferritine te laag, ijzertekort
In 6 weken tijd is mijn ferritine van 10 naar 230 gegaan. Dus na zes weken ben ik al klaar met de kuur terwijl dit vaak wel een half jaar kan duren. Bijwerkingen: zwarte ontlasting, vaak diarree ofwel erg zachte ontlasting, snelle stoelgang. Vooral de laatste week kreeg ik erge hoofdpijn, maar weet niet of het aan dit medicijn ligt. Ben nu een dag gestopt en de hoofd[lees meer...]pijn is verdwenen

22-03-2023 | Vrouw | 31
Bloedarmoede
Ik heb voor de 3de keer zware bloedarmoede. Gelukkig was het niet ernstig. Ik had echt zoveel klachten bij de bloedarmoede dat ik blij was dit medicijn te krijgen. Ik neem ze nu 2x per week maar had ze liever dagelijks gehad (herstellen ging dan ook veel vlugger) nu voel ik me langzaam beter. Alleen wel vervelende darmkramp soms en best wel harde zwarte ontlasting. Voor [lees meer...]de rest is het een prima medicijn die doet wat het moet doen.

26-06-2022 | Vrouw | 31
IJzergebreksanemie
Ferrofumaraat nu 7 weken in gebruik. Lijkt weinig effect te hebben gebruik deze 2 keer in de week en op de dag van inname lijk ik nog veel vermoeider en futlozer te zijn dan dat ik al was. Bij gebruik van vitakruid ijzer bisglycinaat lijkt het effect veel beter te werken en voel ik mij een stuk beter.

21-12-2020 | Vrouw | 29
Bloedarmoede
Wat een leugenaars die fabrikanten! Hoe zij de bijwerkingen melden in de bijsluiter is, na eigen ervaring en vele ervaringen op deze site te hebben gelezen, totaal niet eerlijk vermeld. Er staat dat verstopping kan optreden na langdurig gebruik.. ik merkte dat meteen na de eerste dag al. Daarna diarree wat volgens hun soms voorkomt. Nou ik zit al weken lang na iedere maalt[lees meer...]ijd meteen op de wc. Andere bijwerkingen schuiven ze weg onder zelden of zeer zelden of onbekend. Nou dat ik last kreeg van mijn hart, duizelig ben, zeer misselijk ben, moeilijk mijn eten weg krijg en de enorme gasvorming en vele buikpijn zijn echt geen twijfachtige meldingen die allen bij mij van toepassing zijn; ik lees ze hier genoeg. Na zo'n 15 dagen zoveel last van alles dat ik nu midden in de nacht besloten heb om de bijwerkingen te melden. Morgenochtend bel ik naar de dokter. Ik ben klaar met dit middel en ik stop dus direct. De bijwerkingen zijn erger dan de kwaal en voor wat? Ik heb niet het idee meer energie te hebben gekregen en zo te lezen hoef ik van dit middel over 3 maanden geen wonderen te verwachten wanneer mijn hb-gehalte weer gemeten wordt. Ik denk dat lagere doseringen inderdaad effectiever zullen zijn. Zoals ik mij nu voel, voelt het eerder alsof ik gif in heb genomen. Ik ben te dom geweest om het zo lang te proberen. Mocht je zelf het idee hebben dat het spul niet goed valt, twijfel dan niet aan jezelf en bel je huisarts eerder dan ik nu doe.

23-02-2018 | Vrouw | 29
Bloedarmoede
Sinds ik menstrueer heb ik al last van een ijzertekort. Dit heb ik overigens nooit geweten. Ik was altijd moe en duizelig maar m’n lichaam heeft er uiteindelijk mee leren leven. Toen ik op m’n 27e zwanger werd bleek m’n ijzergehalte dusdanig laag dat ik meteen werd opgenomen in het ziekenhuis. Ik kreeg eerst een infuus en daarna deze pillen voorgeschreven. Na 3 maanden en [lees meer...]na de bevalling stopte ik met de pillen. In het begin heb ik er altijd last van gehad. Vaak diarree of juist niet. Misselijk en maagklachten maar toen ik bleef doorgaan met het nemen van deze pillen meteen na het eten werd het allemaal na een paar weken wat minder. Uiteindelijk dus na 3 maanden gestopt en weer bloedonderzoek gehad maar daaruit bleek dat het iets hoger was maar nog steeds niet voldoende (5.2). Heb ze dus weer voorgschreven gekregen en na een aantal maanden voelde ik me super fit dus was weer gestopt maar merkte alweer snel dat ik weer futloos werd dus ik ben bang dat ik voor de rest van m’n leven vast zit aan dit medicijn!