dabigatran etexilaat

Trombose (8 meningen)
Bloedverdunnen (2 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

25-08-2016 | Man | 71
Atriumfibrilleren
Goed voor de omzet in winst van de fabriek Boehringen Ingelheim, maar niet geschikt voor gebruik. Diarree die steeds erger werd (ik zat alleen nog op het toilet), moe, zombie, hoofdpijn, geheugen verlies.

04-08-2016 | Man | 64
Atriumfibrilleren
Algehele dodelijke vermoeidheid, donkere vlekken op armen net een soort elandjes waar bloed door naar buiten wilde, niet meer kunnen concentreren en denken, niet meer kunnen lopen dan 100 meter, hele handen die gingen schilveren de vellen hingen erbij, harde buik en stoelgang heel moeizaam en ontregeld. De kwaliteit van leven nam in ernstige mate af en voelde mij een zombi[lees meer...].

26-05-2016 | Man | 63
Atriumfibrilleren
Al 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest met vermeende hartaanval. Laatste keer werd boezemfibrilleren vastgesteld. Door cardioloog Pradaxa 110mg 4xdaags voorgeschreven. Nadat ik vertelde dat ik nierfunctiestoornis heb, moest ik er max 2 per dag nemen. Zelf heb ik dit gehalveerd naar 1 pd. Binnen niet al te lange tijd kreeg ik de volgende verschijnselen: Algehele ver[lees meer...]moeidheid, lusteloos, geen energie, druk in het hoofd, niet meer kunnen concentreren, harde buik, winden die vreselijk stinken, wondjes die maar niet genezen willen, bloeddruk omhoog, maagpijn, spieren doen vreselijk veel pijn, hersteld ook niet na lange rustperiodes. Vandaag besloten te stoppen want zo leven is een hel. Ik functioneer niet meer, alles is te veel, heb nergens zin in, en de dingen die ik moet doen zijn een onmogelijke opgaaf voor me. Ik ga op zoek naar een homeopathisch middel. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier melden. Heeft iemand van de lezers hier al ervaring mee?

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum