irbesartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

04-06-2015 | Man | 74
irbesartan (150mg)
Na verloop van tijd merkte ik jeuk bij mijn anus en tussen de billen. Ook wel zweetreet genoemd. Ook grote vermoeidheid en moeheidspijn in de rug tot aan mijn schouders. Bij het sporten (in de zaal) werd ik zo vermoeid, dat ik niet meer kon meedoen, bovendien zag ik alles wazig en werd ontzettend draaierig. Bovenaan een trap gekomen, grote vermoeidheid. Ik stond gewoon te [lees meer...]hijgen! Ik heb dit medicijn van een nefroloog gekregen wegens verminderde functie van mijn nieren. Mijn bloeddruk was gereduceerd tot 85-105 hetgeen naar men zegt voor mijn leeftijd weer te laag is. Na melding hiervan heeft een andere nefroloog mij Irbesartan 75 mg zonder Hydrochloorthiazide van Sandoz voorgeschreven. Ik weet nog niet wat dit met me gaat doen. Voordat mijn nieren hierin een rol speelden, had ik ook te hoge bloeddruk, hetgeen met 40 mg Telmisaratan/hydrochloorthiazide van Sandoz goed heeft gewerkt, zonder bijverschijnselen. Ik weet niet waarom de nefroloog geswitcht is naar Irbesatan, maar ik vermoed ter beveiliging van mijn nieren.

01-04-2015 | Vrouw | 67
irbesartan (300mg)
Heb veel last van hoofdpijn en vreselijke hoest. ik heb deze gekregen omdat de bloeddruk met de andere medicijnen vrij hoog bleef.

26-02-2015 | Vrouw | 54
irbesartan (75mg)
Ik had een half jaar zo'n pijn in mijn rug. Nu ben ik over gestapt op ibersartan Mylan en heb geen last meer gehad van mijn rug!

20-02-2015 | Vrouw | 69
irbesartan (150mg)
Heb eerst coaprovel geslikt door geen vergoeding verzekering over stappen op irbesartan en hydrochloor . Het preferentie geeft aan Irbersatan Unichem. Dit is nu door CBG uit handel genomen. Kom hier pas achter niets aan de hand . Het probleem is dat wij mijn echtgenoot die het ook gebruikt opgeblazen en rood hoofd had .Ik had overal jeuk net of er brandnetels over je lic[lees meer...]haam gaan, hartkloppingen en komen tot slot dat de bloeddruk gewoon hoog blijft, hebben dit een week onder controle gehad .Conclusie navraag apotheek om ander merk te nemen , maar de voorraad van ons wordt niet terug genomen is wel vreemd dat hier niets aan gedaan wordt. Wie heeft dit mischien nog meer . Weer extra geld betalen terwijl de medicijnen niet meer in de handel mogen n

31-01-2015 | Man | 58
Diabetes type 1
31/1/2015 Ruud 58 jaar; ik heb al 28 jr Diabetisch type I. net als veel anderen werd ik verplicht om over te stappen van Aprovel naar Irbesartan (Unichem) 150 mg. reden medicijn is goedkoper. ook ik heb last van pijn op mijn borst , spierpijn met name in mijn linkerbeen. maar krijg ook regelmatig onverklaarbare kramp in kuit(en) en voeten. daar ik ook Cholestagel slik om d[lees meer...]e cholesterol omlaag te brengen en hier eveneens spierpijn als bijwerking genoemd wordt, weet ik echt niet meer wat nu de oorzaak is. daar ik regelmatig voetbal geef je dat vaak de schuld als je last van spierpijn hebt. echter de kramp kan ook zo maar s'avonds opkomen. als ik voetbal heb ik juist geen last van pijn op mijn borst terwijl ik op het moment van schrijven mijn borst wel voel. hoogst irritant allemaal en denk ik er over alle medicatie maar ff te stoppen :(

18-10-2014 | Vrouw | 66
irbesartan
Gebruik bijna 2 jaar irbesartan en het gaat met mijn bloeddruk prima maar heb sinds enkele weken veel klachten. Vermoeidheid , pijn op de borst en lusteloosheid. Trappen lopen is een opgave moet bovenaan de trap gewoon bijkomen. Bloedonderzoek gehad alles prima hartfilmpje ook oke maar wat is het dan?? Gebruik nu een plaspil extra hydrochloorthiazide maar merk geen ver[lees meer...]betering.... Zijn er meer mensen die dit herkennen???

23-08-2014 | Vrouw | 33
irbesartan
Sinds 1 jaar aan de irbesartan actavis. Vorig jaar plots veel te hoge bloeddruk. medicijn haalt bloeddruk goed naar beneden en houdt hem stabiel. Begonnen met 300 mg, toen 150 mg, toen 75 mg en die breek ik nu door de midden. Laatste tijd last van duizelingen. Toch als ik stop wordt mijn bloeddruk weer heel wisselvallig en hoger en komt de hoofdpijn terug. De bijwerkingen [lees meer...]verminderd libido, bulten op mijn hoofd en met sporten weinig doorzettingsvermogen. Bestaat et ook een dosis van 40 mg?

18-07-2014 | Man | 68
irbesartan
Op 28/2 gestart met Irbesartan omdat Losartan Kalium niet meer werkte. Op de startdag is er een kies getrokken, dus dacht ik dat de wat zurige metaalsmaak in mijn mond daar mee te maken had. Ik had ook iets dikkere lippen. Daar bijt je dan ongewild op. Heel vervelend. Diastolisch was prima; systolisch vloog alle kanten op en was altijd te hoog. De metaalsmaak verdween, maa[lees meer...]r als ik aan mijn lippen likte proefde het zurig. Soms voelde de binnenkant van mijn mond aan alsof ik iets te heet gegeten had, terwijl dat niet het geval was. Ongewild op lip en wang bijten herhaalde zich. Je denkt dan: “laat ik het wat tijd geven”. In april heb ik 3 implantaten laten plaatsen, dus dan denk je dat het mogelijk daaraan ligt. Doorbijten maar, al bleef systolisch te hoog. De huisarts vond dat er maar een Metoprololletje bij moest. Elders lees ik dat dit nogal zinloos en riskant was. Bij mij ging de systolische druk echter wel naar beneden naar een acceptabele waarde. Huisarts tevreden. Ik niet, want bijwerkingen dienden zich aan: nog steeds iets dikkere lippen en soms ook wangen; af en toe een rara smaak; evenwichtisproblemen; een piep en mijn linker oor en on-top-of-it toenemende maagzuurklachten. Steeds gemeld bij de huisarts, maar die vindt kennelijk alleen de bloeddruk belangrijk. Met de rest moet je maar zien te leven, “dat heeft met ouderdom te maken”. Vorig weekend werd het me de gek en heb ik eigenmachtig de metoprolol eruit gegooid. Rest qua bijwerkingen nu nog ‘slechts’ de wat vreemde smaak, iets verdikte lippen/wang en af en toe een zure oprisping over. Mijn huisarts is op vakantie tot eind deze maand. Misschien dat op deze site een expert enig licht op de zaak kan laten schijnen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.

23-06-2014 | Vrouw | 45
irbesartan
Ik kreeg veel bijwerkingen na ongeveer 1 à 1,5 slikken. Verkrampte spieren in mijn bovenbenen. 's morgens vroeg werd ik vaak wakker van hartkloppingen. duizeligheid. erge vermoeidheid. Dit was voor mij de reden om af te bouwen en terug te gaan naar de huisarts. We gaan nu proberen met alleen hydrichloortabletten de bloeddruk te verlagen...ben benieuwd.

28-04-2014 | Vrouw | 55

22-04-2014 | Vrouw | 24
Hypertensie
Irbesartan doet wat hij moet doen bij mij; mijn bloeddruk verlagen. Daarnaast veel last van bijwerkingen zoals; lusteloosheid, weinig spierkracht en mijn spieren verzuren snel, mijn handen en voeten 'slapen' vaak, 's nachts is dit vele malen erger dan overdag, ik zie soms niet scherp en mijn rechter oor suist. Maar toch doet hij wat hij moet doen, mijn bloeddruk is van 190[lees meer...]/135 naar 125/85 gegaan.

03-12-2013 | Vrouw | 44

23-11-2013 | Vrouw | 56
Hypertensie
Jarenlng irbesartan van aprovel geslikt, naar tevredenheid. Apotheek gaf plots de goedkopere Mylan. Niks op tegen, maar werd er ziek van. Huisarts schrijft nu Aprovel voor op medische indicatie (moet op recept er bij staan!) ziektekostenverzekering onvz vergoedt dit dan gewoon, waarvoor heel veel dank. Heb nu zelfde akkefietje met hydrochloortiazide lijkt het. Ben ik nog a[lees meer...]an het, uitzoeken. Mylan is goedkoper maar gebruikt duidelijk andere hulpstoffen!

21-10-2013 | Vrouw | 65
Hypertensie
Nadat ik eerst Aprovel slikte, 'mocht' ik van de apotheek (lees zorgverzekeraar) overstappen naar Irbesartan. Dit, omdat Aprovel niet meer geproduceerd zou worden. Ben nu vaak misselijk en heb vreemde, pijnlijke prikkelingen in linkerbeen, linkerhand en linkermondhoeken. Bij neuroloog onderzoek gehad. Niets gevonden! Kan dit ook een bijwerking van de Irbesartan zijn.

13-09-2013 | Vrouw | 53
irbesartan (300mg)
In het verleden Aprovel gekregen geen probleem ondervonden tot het voorjaar de verzekering besloot over te stappen naar irbersatan , sinds twee weken hartritme stoornissen en sinds gister een hart slagverlaging naar een 50 slagen, eerst gedacht dat het met de bisopropolol te maken zal kunnen liggen. Maar na de ervaringen hier gelezen te hebben begin ik te denken dat h[lees meer...]et eerder aan de irbersatan zal kunnen liggen. Bloeddruk schommel ook op en neer. Morgen eerst contact met de huisartsenpost opnemen.

07-09-2013 | Vrouw | 48
Hypertensie
Vroeger ook al eens dit middel gehad tot ik wegens een medische studie overgestapt ben op Amlodipine 5 mg. Van juni 2008 tot december 2012 Amlodipine geslikt. De bijwerking van vocht vasthouden werden voor mij echter een reden om op een andere bloeddrukverlager over te stappen. De bloeddruk verbeterde binnen één week en ik heb geen last van bijwerkingen. Alleen volge[lees meer...]ns de huisarts kan de hoestprikkel wel door de irbesartan komen. Maar daarvoor ben ik nu weer terug bij de longarts.