irbesartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

27-06-2013 | Vrouw | 66
Hypertensie
sinds het gebruik van irbesaratan van jubilant i.p.v. aprovel ben ik ziek..2 keer ziekenhuis geweest..2 keer huisarts geweest gestopt met dit medicijn. bedankt menzis

16-04-2013 | Man | 66
Hypertensie
In december 2012 ben ik door de zorgverzekeraar Menzis gedwongen over te stappen van het sinds 2005 voorgeschreven Aprovel op het uit India afkomstige Irbesartan van Jubilant gebruikt. Na 3 nachten niet geslapen, vanwege jeuk. Ook mijn gewichtstoename was ongeveer 1 kilo per dag. Bloeddruk steeg weer naar 110/180. Besloten om dan maar op eigen kosten Aprovel weer te ga[lees meer...]an gebruiken. Na 3 maanden ware de door Jubilant veroorzaakte verschijnselen verdwenen.

12-02-2018 | Man | 67
Hypertensie
Brengt de bloeddruk niet veel naar beneden. Wel een zaligheid dat er toch nog een middel is met weinig bijwerkingen. Helaas daalt de bloeddruk niet voldoende. Medicatie zal uitgebreid worden met triamtereen. Afwachten hoe het daarmee gaat.

01-04-2015 | Vrouw | 67
irbesartan (300mg)
Heb veel last van hoofdpijn en vreselijke hoest. ik heb deze gekregen omdat de bloeddruk met de andere medicijnen vrij hoog bleef.

16-05-2013 | Man | 67
irbesartan
Het is schandalig hoe de zorgverzekeraar met zijn klanten omgaat. Na het verplicht overstappen van Aprovel naar Irbesartan is mijn leven aardig veranderd, voel me gewoon ziek en heb last van hartkloppingen, daar krijg ik nu ook medicijnen voor en omdat de bloeddruk weer ging stijgen moet ik nu ook plaspillen slikken, wat heet nu voordelig. Ik ga met alles stoppen, dan maar[lees meer...] een jaartje minder, nu is het middel erger dan de kwaal.

28-10-2019 | Vrouw | 68
Bloedverdunnen
duizelig ik weet niet waarvan dat komt ?

11-04-2019 | Man | 68
irbesartan (150mg)
Na een jaar gebruik van 150 mg de dosering verhoogd naar 300 mg per dag. Naast de barnidipine en de triamtereen helpt het nu goed en brengt het mijn bloeddruk tot ongeveer 130 naar beneden zonder al te veel bijwerkingen.

18-07-2014 | Man | 68
irbesartan
Op 28/2 gestart met Irbesartan omdat Losartan Kalium niet meer werkte. Op de startdag is er een kies getrokken, dus dacht ik dat de wat zurige metaalsmaak in mijn mond daar mee te maken had. Ik had ook iets dikkere lippen. Daar bijt je dan ongewild op. Heel vervelend. Diastolisch was prima; systolisch vloog alle kanten op en was altijd te hoog. De metaalsmaak verdween, maa[lees meer...]r als ik aan mijn lippen likte proefde het zurig. Soms voelde de binnenkant van mijn mond aan alsof ik iets te heet gegeten had, terwijl dat niet het geval was. Ongewild op lip en wang bijten herhaalde zich. Je denkt dan: “laat ik het wat tijd geven”. In april heb ik 3 implantaten laten plaatsen, dus dan denk je dat het mogelijk daaraan ligt. Doorbijten maar, al bleef systolisch te hoog. De huisarts vond dat er maar een Metoprololletje bij moest. Elders lees ik dat dit nogal zinloos en riskant was. Bij mij ging de systolische druk echter wel naar beneden naar een acceptabele waarde. Huisarts tevreden. Ik niet, want bijwerkingen dienden zich aan: nog steeds iets dikkere lippen en soms ook wangen; af en toe een rara smaak; evenwichtisproblemen; een piep en mijn linker oor en on-top-of-it toenemende maagzuurklachten. Steeds gemeld bij de huisarts, maar die vindt kennelijk alleen de bloeddruk belangrijk. Met de rest moet je maar zien te leven, “dat heeft met ouderdom te maken”. Vorig weekend werd het me de gek en heb ik eigenmachtig de metoprolol eruit gegooid. Rest qua bijwerkingen nu nog ‘slechts’ de wat vreemde smaak, iets verdikte lippen/wang en af en toe een zure oprisping over. Mijn huisarts is op vakantie tot eind deze maand. Misschien dat op deze site een expert enig licht op de zaak kan laten schijnen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.

10-06-2013 | Vrouw | 68
irbesartan
Ben sinds kort op aandringen van de apotheek overgestapt van Aprovel naar Irbesartan Actavis. Voel me helemaal niet lekker en heb, zonder reden, slapeloze nachten. De laatste 5 dagen heb ik in totaal 6 uur geslapen, ik word er helemaal vervelend van. Mijn bovenbloeddruk is ondertussen gestegen tot over de 200 en de onderdruk zit boven de 110. Kan dit nu niet anders??

17-08-2015 | Man | 69
irbesartan (75mg)
Vervanging met medicijn met klachten. Echter, nu krijg ik nog veel meer klachten, zoals jeuk over hele lichaam, pijn oren, gehele dag hoofdpijn en enorme vermoeidheid, hetgeen als sporter een zeer negatieve bijwerking is.

20-02-2015 | Vrouw | 69
irbesartan (150mg)
Heb eerst coaprovel geslikt door geen vergoeding verzekering over stappen op irbesartan en hydrochloor . Het preferentie geeft aan Irbersatan Unichem. Dit is nu door CBG uit handel genomen. Kom hier pas achter niets aan de hand . Het probleem is dat wij mijn echtgenoot die het ook gebruikt opgeblazen en rood hoofd had .Ik had overal jeuk net of er brandnetels over je lic[lees meer...]haam gaan, hartkloppingen en komen tot slot dat de bloeddruk gewoon hoog blijft, hebben dit een week onder controle gehad .Conclusie navraag apotheek om ander merk te nemen , maar de voorraad van ons wordt niet terug genomen is wel vreemd dat hier niets aan gedaan wordt. Wie heeft dit mischien nog meer . Weer extra geld betalen terwijl de medicijnen niet meer in de handel mogen n

04-04-2021 | Vrouw | 70
irbesartan (300mg)
Omdat ik ook Metropolol, soms krijg ik daar selokeen voor en vasaxsten slik, weet ik nooit goed wat de bijwerking veroorzaakt. Dat traplopen komt me zo bekend voor. Als ik, heel rustig, de eerste trap op ben leun ik even op mijn bed om bij te komen. Moet ik naar zolder, dus nog een trap, dan leun ik boven eerst een poosje over het traphek om weer lucht te krijgen. Heel [lees meer...]naar.

01-05-2013 | Vrouw | 70
Jeuk
Sinds jaren Aprovel gebruikt, daar kon ik me goed mee redden. In Feb 2013 kreeg ik van de apotheek ineens Irbesertan van Mylan, zou zelfde werkzamestof hebben maar voordeliger zijn. Sindsdien voel ik me niet goed meer. Bloeddruk gaat omhoog en omlaag , last van m'n rug en netelroos. Weer naar de dokter geweest, die vroeg aan mij wat heb je nu voor medicijn ? Dat is helem[lees meer...]aal verkeerd. Heb nu Metoprololtartraat gekregen, ga ik vandaag mee beginnen , is volgens mij een ander soort medicijn ? Help kunnen ze nu eens stoppen met dat wisselen van medicijnen ik raak helemaal in de war.

27-03-2021 | Man | 71

06-04-2016 | Vrouw | 71
irbesartan (150mg)
Na diverse bloeddrukverlagers waarvan heel veel bijwerking, ben ik in overleg met de Internist in Ziekenhuis overgestapt op Irbesartan 150 mg Van Sandoz. Dacht dat er een wereld voor me open ging, medicijn doet heel goed zijn werk doch na geruime tijd ingenomen te hebben, kwamen de bijwerkingen. Was al heel veel van mijn mooie haardos kwijt, maar het wordt alleen maar erge[lees meer...]r, daarnaast word ik gek van de jeukbultjes over mijn hele lichaam en op de gekste plekken, hartkloppingen, hartritmestoornis, kortademig, kortom ben totaal niet tevreden. Naar de huisarts met mijn verhaal doch die vind dat het medicijn goed werkt en met de rest moet je dan maar mee leven, dus mooi niet. Ga eerst terug naar de Internist om te kijken wat te doen en anders stap ik over naar een Homeopathisch Arts.

04-06-2015 | Man | 74
irbesartan (150mg)
Na verloop van tijd merkte ik jeuk bij mijn anus en tussen de billen. Ook wel zweetreet genoemd. Ook grote vermoeidheid en moeheidspijn in de rug tot aan mijn schouders. Bij het sporten (in de zaal) werd ik zo vermoeid, dat ik niet meer kon meedoen, bovendien zag ik alles wazig en werd ontzettend draaierig. Bovenaan een trap gekomen, grote vermoeidheid. Ik stond gewoon te [lees meer...]hijgen! Ik heb dit medicijn van een nefroloog gekregen wegens verminderde functie van mijn nieren. Mijn bloeddruk was gereduceerd tot 85-105 hetgeen naar men zegt voor mijn leeftijd weer te laag is. Na melding hiervan heeft een andere nefroloog mij Irbesartan 75 mg zonder Hydrochloorthiazide van Sandoz voorgeschreven. Ik weet nog niet wat dit met me gaat doen. Voordat mijn nieren hierin een rol speelden, had ik ook te hoge bloeddruk, hetgeen met 40 mg Telmisaratan/hydrochloorthiazide van Sandoz goed heeft gewerkt, zonder bijverschijnselen. Ik weet niet waarom de nefroloog geswitcht is naar Irbesatan, maar ik vermoed ter beveiliging van mijn nieren.