irbesartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

28-10-2019 | Vrouw | 68
Bloedverdunnen
duizelig ik weet niet waarvan dat komt ?

15-04-2018 | Vrouw | 49
irbesartan (300mg)
Hypertensie
Overgestapt naar deze medicatie na extreme bijwerkingen van perindopril en nifedipine. Dit lijkt een zachter middel met beter resultaat.

10-03-2018 | Vrouw | 44
irbesartan (150mg)
Ik had langdurig klachten en werd van specialist naar specialist gestuurd. Tot de reumatoloog in mijn dossier keek en zei dat ik al lange tijd wel heel erg hoge bloeddruk had. Wat blijkt nu achteraf veel van mijn klachten komen daar vandaan. Dankzij dit medicijn ben ik nu sinds een week van heel veel klachten af. Ik hoop dat dit zo blijft en het echte genieten weer kan b[lees meer...]eginnen. Het duurt erg lang voor het merkbaar is dat het werkt maar haalt op een langzaam tempo wel netjes de bloeddruk omlaag.

12-02-2018 | Man | 67
Hypertensie
Brengt de bloeddruk niet veel naar beneden. Wel een zaligheid dat er toch nog een middel is met weinig bijwerkingen. Helaas daalt de bloeddruk niet voldoende. Medicatie zal uitgebreid worden met triamtereen. Afwachten hoe het daarmee gaat.

22-07-2017 | Vrouw | 49
irbesartan (75mg)
Bloeddruk is gezakt naar 130/79 met 75 mg. In het begin jeuk op hoofd en lijf en niet lekker voelen. Dat is overgegaan. Echter heb ik last van een enorme kriebelhoest die aanhoudt. Eerst een aceremmer, daarbij had ik ook last van kriebelhoest. Super irritant.

31-01-2015 | Man | 58
Diabetes type 1
31/1/2015 Ruud 58 jaar; ik heb al 28 jr Diabetisch type I. net als veel anderen werd ik verplicht om over te stappen van Aprovel naar Irbesartan (Unichem) 150 mg. reden medicijn is goedkoper. ook ik heb last van pijn op mijn borst , spierpijn met name in mijn linkerbeen. maar krijg ook regelmatig onverklaarbare kramp in kuit(en) en voeten. daar ik ook Cholestagel slik om d[lees meer...]e cholesterol omlaag te brengen en hier eveneens spierpijn als bijwerking genoemd wordt, weet ik echt niet meer wat nu de oorzaak is. daar ik regelmatig voetbal geef je dat vaak de schuld als je last van spierpijn hebt. echter de kramp kan ook zo maar s'avonds opkomen. als ik voetbal heb ik juist geen last van pijn op mijn borst terwijl ik op het moment van schrijven mijn borst wel voel. hoogst irritant allemaal en denk ik er over alle medicatie maar ff te stoppen :(

18-10-2014 | Vrouw | 66
irbesartan
Gebruik bijna 2 jaar irbesartan en het gaat met mijn bloeddruk prima maar heb sinds enkele weken veel klachten. Vermoeidheid , pijn op de borst en lusteloosheid. Trappen lopen is een opgave moet bovenaan de trap gewoon bijkomen. Bloedonderzoek gehad alles prima hartfilmpje ook oke maar wat is het dan?? Gebruik nu een plaspil extra hydrochloorthiazide maar merk geen ver[lees meer...]betering.... Zijn er meer mensen die dit herkennen???

23-08-2014 | Vrouw | 33
irbesartan
Sinds 1 jaar aan de irbesartan actavis. Vorig jaar plots veel te hoge bloeddruk. medicijn haalt bloeddruk goed naar beneden en houdt hem stabiel. Begonnen met 300 mg, toen 150 mg, toen 75 mg en die breek ik nu door de midden. Laatste tijd last van duizelingen. Toch als ik stop wordt mijn bloeddruk weer heel wisselvallig en hoger en komt de hoofdpijn terug. De bijwerkingen [lees meer...]verminderd libido, bulten op mijn hoofd en met sporten weinig doorzettingsvermogen. Bestaat et ook een dosis van 40 mg?

06-12-2012 | Man | 53
irbesartan
Ik gebruik al jaren Aprovel 150mg, nu gebruik ik zins twee maanden de vervanger en goedkoper voor de apotheker Irbesartan TEVA 150mg. Mijn vraag aan andere gebruikers hebben jullie ook last gekregen van jeuk en het lijkt wel dat mijn spieren stijven dan geworden.

20-05-2021 | Vrouw | 53
irbesartan (150mg)
Heb irbesartan gekregen vanwege verhoogde bloeddruk, kreeg enorm vervelende bijwerkingen, erg duizelig, vreselijke spierpijnen schouders en benen, pijn in al mijn kiezen. Kon nauwelijks opstaan door de pijn. Ben het middel gestopt.

27-04-2019 | Man | 38
irbesartan (150mg)
Via een (sport)medische controle bij mijn werkgever kwam ik er achter dat mijn bloeddruk veel te hoog was, in rust variërend tussen 145/120 en 180/145 en dat terwijl ik op dat moment pas net 35 was... Uitgebreide bloed- en urineanalyse leverden geen duidelijke oorzaak op en ook aan mijn BMI of zoutgebruik kon het niet liggen. Dus daarom heb ik via de huisarts Irbesarta[lees meer...]n voorgeschreven gekregen en dat gebruik ik inmiddels al vier jaar lang naar volle tevredenheid. Mijn bloeddruk is nu netjes stabiel op de waarde die het zou moeten zijn, zo'n 120/85. Ook heb ik stukken meer energie dan voor de medicatie en kan ik nu weer sporten / trappen lopen zonder meteen helemaal buiten adem te zijn. Momenteel gebruik ik de merkloze tabletten van Focus (preferent middel), maar ik ben meer tevreden over die van Sandoz ivm de filmomhulde tabletten, wat slikken makkelijker maakt (tablet valt niet meteen uit elkaar in water en blijft niet op je tong plakken). Wat bijwerkingen heb ik er wel van, met name meer zweten (ook op plekken waar ik normaal niet zo zweette en daardoor huidirritatie rondom de anus) en duizelingen wanneer ik snel opsta, of op mijn hurken gezeten heb. Volgens de bijsluiter zou dit na een aantal weken niet meer op moeten treden, maar als het na vier jaar nog zo is geloof ik daar niet zo in. Ik ben me er van bewust, voel de duizelingen goed aan komen en hou er rekening mee. Al met al ben ik er tevreden over dit medicijn!

11-04-2019 | Man | 68
irbesartan (150mg)
Na een jaar gebruik van 150 mg de dosering verhoogd naar 300 mg per dag. Naast de barnidipine en de triamtereen helpt het nu goed en brengt het mijn bloeddruk tot ongeveer 130 naar beneden zonder al te veel bijwerkingen.

10-11-2018 | Man | 78
Artrose
Gebruik al heel lang Irbesertan 150mg per dag v oor de hoge bloeddruk met goed gevolg. Na een val had ik eerst heftige pijnen en kreeg achtereenvolgens paracetamol 3x1000 mg voorgeschreven, daarna diclofenac maar vanwege erge bijwerkingen Tramadol of Heroìne. Dit ging ook niet en dus maar geen pijnstillers. Twee maanden na de val kreeg ik ook veel last van mijn L knie[lees meer...] en twee weken verder kreeg ik het vermoeden dat dit misschien verband hield met Irbesertan en ben na twee dagen vrijwel pijnvrij, nu maar hopen dat de bloeddruk goed blijft. (nu 125_85 mm Hg)

21-12-2017 | Vrouw | 50
irbesartan (150mg)
Sinds dit medicijn is mijn bloeddruk redelijk goed

19-12-2017 | Vrouw | 38
Hypertensie
Was beetje huiverig ermee te beginnen na alle ervaringen hier maar wat voel ik mij beter sinds ik Ibersartan gebruik! Geen benauwdheid of hartkloppingen meer, voelde meteen flinke verlichting! Veel minder moe en meer energie! Geen druk meer op borst of benauwdheid bij inspanning. Gebruik t nu 1 week en pas na enkele weken zal blijken of t helpt bij mijn hoge bloeddruk (180[lees meer...]/110 en ben pas 38) maar mn hartslag in rust is al gezakt van gemiddeld 120 naar 95. Ben tot nu toe erg tevreden en de bijwerkingen zijn minimaal. Beetje duizelig bij te snel opstaan en wat zuurbranden en tintelende tong. Te verwaarlozen vind ik tegenover hoeveel beter en rustiger ik me nu voel!

28-04-2014 | Vrouw | 55